Fotoworkflow / beheer met Linux

Pagina: 1
Acties:
  • 273 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:05
Op dit moment gebruik ik een wazige combinatie van

- File Browser
- GIMP
- Digikam
- F-Spot
- gThumb
- Picasa (via Wine)

om mijn foto's te bewerken en te beheren. Nou is dat allemaal redelijk omslachtig en heb ik nog geen fatsoenlijke manier bedacht om de boel een beetje te stroomlijnen, zodat ik meer tijd 'in the wild' lekker foto's kan maken, en minder tijd in de digitale doka hoef te verbrengen. Want hoewel het prutsen aan foto's leuk is, is het maken van foto's vele malen leuker.

Daarom vroeg ik me af of er mensen zijn die ook hun foto's beheren onder linux (lijkt me wel), en vooral, hoe. Welke achtereenvolgende stappen doorloop je om van memorycard tot uiteindelijke testcase/showcase/verzamelmapje/afdruk te komen?

Zoals het nu bij mij ongeveer uitziet, kopieer ik eerst alle foto's (JPG en RAW) naar een folder in /home/Garyu/Photos, vervolgens bewerk ik ze eventueel met GIMP, en laad ik ze dan in Picasa en F-Spot als "beheerprogramma's", met als nadeel van Picasa dat het zo ongelooflijk langzaam is en van F-Spot dat het zo niet-af is. Eventueel mbv bordermaker dan voorzien van een randje om op het web te plaatsen.

Zijn er effectievere methoden dan dat? Programma's die ik niet gevonden heb die wel bestaan?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01 17:25

Lancer

What the......

Ik gebruik Bibble. De resultaten die hier uitkomen met RAW zijn vaak beter dan wat de Nikon software zelf aflevert.

In de pro versie kun je zelfs je workflow automatiseren. 't is helaas niet gratis, maar wel gratis uit te proberen.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:05
Ik heb het programma nou gedownload, en dat werkt inderdaad ERG lekker! De gratis versie dan, daar kan ik nu na een uurtje spelen al aardig mee uit de voeten. En dan tenminste wel lekker makkelijk curves, witbalans, etc. aanpassen, vergelijkbaar met BreezeBrowser en consorten.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Google heeft een native Linux versie van Picasa uitgebracht. Zie ook meuktracker
edit:
Schijnt inderdaad intern WineLib te gebruiken, zoals Osiris terecht meldt. Een kijkje in de FAQ bevestigt dit.

[ Voor 66% gewijzigd door Henk007 op 27-05-2006 00:08 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Henk007 schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 23:56:
Google heeft een native Linux versie van Picasa uitgebracht.
Gebruikt intern WINE volgens iemand op IRC, dus zo 'native' is 't niet :P

Nou ja, 't werkt out-of-the-box wel 'altijd' natuurlijk, da's wel zo :)

[ Voor 15% gewijzigd door Osiris op 26-05-2006 23:58 ]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:12
Hmja, ik kan totaal niet uit de voeten met Bibble, en f-spot kun je nog niets mee. Ik wacht nog een beetje op de serieuze software.

|>

• zomertje
  • Laatst online: 22-01 20:37

zomertje

Barisax knorretje

Ik hou het bij Gimp en een filebrowser als Konqueror. Aan kaders om mn foto's doe ik niet :)

Resizen kan wel handig met Konqueror, die heeft een tool waarmee je een image gallery kan maken. Dit doe ik soms alleen om mn pics automatisch te laten resizen.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:18

Arjan A

Cenosillicafoob

Zijn er meer mensen die Digikam gebruiken?
Ik heb vanmiddag de stoute schoenen eens aangetrokken om de unstable versie te compilen, en die ziet er itt de stable release een stuk mooier uit 8).
De enige reden dat ik de unstable wilde hebben is dat-ie gebaseerd is op exiv2, en dat houdt weer in dat Digikam overweg kan met de exif-data uit de raw .cr2-bestanden (van Canon) :)

Ik wil wel wat screens posten als er belangstelling is :)

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• zomertje
  • Laatst online: 22-01 20:37

zomertje

Barisax knorretje

Arjan A schreef op woensdag 28 juni 2006 @ 22:27:
Zijn er meer mensen die Digikam gebruiken?
Ik heb vanmiddag de stoute schoenen eens aangetrokken om de unstable versie te compilen, en die ziet er itt de stable release een stuk mooier uit 8).
De enige reden dat ik de unstable wilde hebben is dat-ie gebaseerd is op exiv2, en dat houdt weer in dat Digikam overweg kan met de exif-data uit de raw .cr2-bestanden (van Canon) :)

Ik wil wel wat screens posten als er belangstelling is :)
Ik ben wel benieuwd welke bewerkingen je hiermee doet.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:18

Arjan A

Cenosillicafoob

zomertje schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 20:00:
[...]

Ik ben wel benieuwd welke bewerkingen je hiermee doet.
Helemaal geen 8)7 Ik gebruik Digikam vooral omdat de RAW-foto's meteen gethumbnailed worden, en je de 'fotoalbums' wat overzichtelijker bij kan houden. Daarbij heeft de 0.9-versie ondersteuning voor exif op cr2-bestanden. Aangezien 0.9 nog niet geheel stabiel is, maak ik nog geen bewerkingen, dat doe ik nu met Ufraw vanuit the Gimp.
Als ik Digikam ga gebruiken voor bewerkingen is dat denk ik voornamelijk voor het bijstellen van de witbalans.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Pagina: 1