Toon posts:

Powerdns - 2 ip's 1 server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag ns1 en ns2 op 1 server draaien onder powerdns.
Hoe zorg ik hiervoor? Momenteel is mijn config zoals onderstaand maar ik zou graag ook ns2 draaien op dezelfde server, en dit zou mogelijk moeten zijn. uiteraard heb ik al gezocht op google en op got maar ik kan niets vinden. daarom deze vraag

local-address=195.****.****.*****
allow-axfr-ips=217.****.****.*****/24
master=yes
slave=yes
launch=gmysql
gmysql-host=localhost
gmysql-user=root
gmysql-dbname=systeem
gmysql-password=***********
max-tcp-connections=700
daemon=yes
recursor=******.*****.*****.****
fancy-records=yes
lazy-recursion=yes
loglevel=4
include=/etc/powerdns/pdns.d

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:15
local-address=195.****.****.*****,nieuweIP

had je zelf ook wel kunnen proberen trouwens, toch?

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:15

Nakebod

Nope.

pdns kent volgens mij wel de optie om een config file op te geven bij het starten.
Maar los van het feit of het kan, wat wil je ermee bereiken?
Als je het voor hosting wil gaan gebruiken, weet ik niet of dat wel gaat lukken.
Je moet 2 DNS servers opgeven bij bijv SIDN. Je geeft dan wel heel leuk ns1 en ns2 op, maar ze hebben hetzelfde IP. Geen idee of daar uberhaupt naar gekeken wordt, maar dat lijkt mij van wel.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 ip's dus het zou kunnen. Echter als ik 2 lokale invul zoals aangedragen voorbeeld krijg ik de volgende fout bij sidn:

errors=1, warnings=1, informational=0

* domein *****.*****.

* nameserver ns1.*****.nl./195.*****.****.****

W MX server relay.*******.nl. buiten domein (TE.6e)

* nameserver ns2.****.nl./195.*****.****.****

E server onbereikbaar of timeout (status: 'Connection refused')

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 12:46
Wat ik zou doen is powerdns in daemontools draaien..
Afaik kan powerdns niet binden aan meerdere ip's, het is of * of 1 ip...
dus met daemontools zou je vrij eenvoudig twee pdns_server daemons kunnen draaien, allebei op een eigen IP

Buiten het feit dat je ns1 en ns2 niet op 1 server moet draaien is het minste wat je kunt doen twee daemons gebruiken ;)

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij, en mensen die ik heb gesproken moet het eigenlijk mogelijk zijn, daarom laat ik liever de vraag nog even open, het kan namelijk wel door config files te editen maar jah, dan moet je wel weten welke en wat idd. :p

• JMW761
Heb je al een nslookup geprobeerd op je nieuwe IP?

of met netstat gekeken of powerdns ook luisterd op het juiste IP?

Ik draai onder andere twee servers met elk 3 IP's (ivm een verhuizing van vlan's van de DNS servers) en dat werkt prima....en dat vindt zelfs de SIDN.

(wel braaf drie dedicated DNS servers voor de "paranoid people on this board")

[ Voor 18% gewijzigd door JMW761 op 07-02-2006 00:44 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 23:26:
Ik wil graag ns1 en ns2 op 1 server draaien onder powerdns.
Voor één domein? Zou ik niet doen. Denk aan mail bounces omdat je domein niet bestaat terwijl je dns server down is. Dat je mailserver op dezelfde machine staat maakt niet uit, dat retry't wel, maar met DNS die mislukt is 't een enkeltje prullenbak.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• JMW761
RupS schreef op maandag 06 februari 2006 @ 23:44:
Wat ik zou doen is powerdns in daemontools draaien..
Afaik kan powerdns niet binden aan meerdere ip's, het is of * of 1 ip...
dus met daemontools zou je vrij eenvoudig twee pdns_server daemons kunnen draaien, allebei op een eigen IP

Buiten het feit dat je ns1 en ns2 niet op 1 server moet draaien is het minste wat je kunt doen twee daemons gebruiken ;)
daemontools is geen magic.

Met daemontools zorg je er alleen maar voor dat powerdns direct weer wordt opgestart als het process door een of andere reden stopt. Opzich heeft het in daemontools stoppen van powerdns compleet niets te maken met aan welk IP powerdns zich bindt.

[ Voor 87% gewijzigd door JMW761 op 06-02-2006 23:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thnx JWM het werkt nu, het lag idd aan mijn firewall die enkel op 1 poort van 1 ip dns lookups toe liet.

• JMW761
CyBeR schreef op maandag 06 februari 2006 @ 23:50:
[...]

Voor één domein? Zou ik niet doen. Denk aan mail bounces omdat je domein niet bestaat terwijl je dns server down is. Dat je mailserver op dezelfde machine staat maakt niet uit, dat retry't wel, maar met DNS die mislukt is 't een enkeltje prullenbak.
Ik ben het helemaal met je eens. Als je niet genoeg servers hebt om je DNS goed te regelen, laat het dan je provider doen. Niets ergers dan boze klanten omdat niet alleen je server plat is maar ook de mail niet meer aankomt/te vinden is/gebounced wordt/je domain onbereikbaar is.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-04 07:52

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Wat ik zelf gedaan heb zolang ik de ns2 machine offline had is het ns2 ip koppelen op ns1, en gewoon met iptables een DNAT regeltje toevoegen, zodat alles op IP1 uitkwam, vond ik een flexibelere optie.
Pagina: 1