Inkomende AC3-stream decoderen m.b.v. PC...

Pagina: 1
Acties:

• MNECMotU
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-03-2015
Ola tweakers!

Ik heb eens een vraagje betreft hetvolgende:

Ik heb een standalone dvd-speler, maar geen digitale 5.1 versterker.

Ik heb wel een pc met een trust 5.1 geluidskaart met daarop een analoge set 6 speakers.

Nu wil ik graag een dvd afspelen op de standalone dvd-speler en op m'n 6 speakers het 5.1 geluid ervan horen!

Ik bedacht me dat ik simpelweg de SPDIF uitgang van de dvd-speler op de SPDIF ingang van de pc kon aansluiten en dat deze de AC3-stream dan zou decoderen naar analoog.
Maar helaas, zo simpel werkt het natuurlijk niet.
Volgens mij is de SPDIF ingang van de trust geluidskaart niet AC3-geschikt. Hij herkent alleen maar gewoon stereo geluid.
(De digitale uitgang van de trust kan overigens wel 5.1 AC3 uitsturen, maar daar heb ik nu niks aan).

Ik ben dus eigenlijk opzoek naar een tooltje wat hetzelfde doet als een hardware decoder, maar dan softwarematig!

Ik ben me er uiteraard van bewust dat ik eventueel een andere geluidskaart nodig zal hebben (als deze trust het niet kan). Ik heb ook nog wel een SBLive 5.1 liggen, maar die heeft geen SPDIF-in...

Kort samengevat:
Met welke software / hardware kan ik dit realiseren?
DVD-Speler SPDIF AC3-uit -> PC SPDIF AC3-in -> PC Analoog 6ch uit!!!

P.s. wat betreft de SPDIF aansluitingen, deze zijn allemaal coaxial (tulp) en niet optisch!

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Een sblive 5.1 heeft gewoon een spdif ingang op de print zitten hoor, deze kan icm de kx drivers dolby digital decoderen, dts gaat helaas niet.
Het lijkt me eerlijk gezegd makkelijker om de dvd's gewoon op je pc af te spelen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:10
Dit is mogelijk vanaf de Audigy 2 series, hier kun je in de drivers instellen dat je het inkomende signaal van de digitale ingang wil laten decoderen(alleen DD 5.1)

• MNECMotU
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-03-2015
bobo1on1 schreef op maandag 06 februari 2006 @ 23:29:
Het lijkt me eerlijk gezegd makkelijker om de dvd's gewoon op je pc af te spelen.
Dit doe ik momenteel ook, maar ik wil het vooral makkelijker maken voor mijn moeder om een dvd'tje in surround af te spelen, want aan haar is echt niet uit te leggen hoe ze een dvd op een pc moet afspelen.

Maareh, de Kx drivers, die ken ik wel.
- Hoe ga ik vanaf een extern kabeltje de pc in en hoe sluit ik deze dan (juist) aan op de spdif-aansluiting op de print???
- Hoe moet ik dan de Kx drivers instellen zodat ze doen wat ik wil, want ik heb de routing wel eens bekeken in de Kx setup en die ziet er nogal zeeeeer ingewikkeld en onbegrijpbaar uit.

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

Verwijderd

mad-dog schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 00:38:
Dit is mogelijk vanaf de Audigy 2 series, hier kun je in de drivers instellen dat je het inkomende signaal van de digitale ingang wil laten decoderen(alleen DD 5.1)
Mijn Audigy 2 ZS Platinum Pro decode hier mooi Dolby Digital, DTS en als het goed is ook DTS ES en Dolby Digital EX signaal aangeleverd via coaxiale spdif van dvd-speler naar 5.1 analoge uit.