Casefan Als gedeeltelijke processorkoeling

Pagina: 1
Acties:

• NeOpHyTe-NL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-02 14:09
Hallo allemaal!

Ik ben nu in het bezit van en Thermaltake polo735 koeler voor socket 478. Deze produceert een vreselijke 48db bij topsnelheid (75cfm)

Nou wil ik de 8cm fan die er op zit vervangen voor een hele mooie 12cm fan, namelijk de h
Thunderblade 120mm LED Fan. Deze zou ik dan met een fan adapter kunnen monteren op een 80mm fan plek.

Maar kan ik deze wel gebruiken? Moet ik hem dan op de cpu_fan plek doen op m'n mobo? en kan ik de snelheid dan nog regelen met de controller van de polo 735?

Hier even de links:

de 12mm fan: http://www.thermaltake.com/dcfans/led/thunderblade120.htm
de fan adapter: http://www.pcgate.nl/product_info.php?products_id=1924
mijn huidige polo 735 koeler: http://www.thermaltake.co.../a2144Polo735/polo735.htm

Groeten en alvast bedankt,
Jasper

Beginning to realize the power...

• NeOpHyTe-NL
Ohja, wat ik er evergeten was bij te vertellen, is het erg als je CPU fan 'voor' de voeding intake zit? Of kan dat niet heel veel kwaad?

mvg,
Jasper

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:23

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zolang de voeding nog lucht kan aanvoeren is dat niet zo'n probleem.

p.s. Er is ook een edit knopje, zodat je de post kunt editten als je iets vergeten bent. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• NeOpHyTe-NL
@_Dune_: Ja sorry, was even te impulsief. En wat denk je? kan ik een fan op die manier gebruiken als CPU koeler? hij komt natuurlijk op het koperen blok van de polo735.

En ohja, mooie PC heb je man!

mvg,
Jasper

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Natuurlijk kun je de 8cm fan vervangen voor een 12cm fan + adapter. Zelf heb ik dit wel eens gedaan om een 6cm fan te vervangen voor een 8cm fan. Het voordeel van de 12cm fan zal zijn dat je met een lager toerental dezelfde airflow zult krijgen, maar door het lagere toerental zal de fan minder geluid produceren. Je moet wel uitkijken dat het gewicht niet te groot wordt voor het socket, ik weet niet hoed de heatsink is bevestigd. Mogelijk moet je de fan op de een of andere manier extra ondersteunen. Misschien een soort beugeltje maken van VD draad.

off topic:
Geinig systeempje toch, niet het nieuwste van het nieuwste maar hij werkt uitstekend. Er komt binnenkort nog een Athlon MP 1800+ met 3GB geheugen bij welke als servertje gaat draaien. Daar stop ik alleen niet zo'n dure RAID5 controller in. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door _Dune_ op 07-02-2006 09:01 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• NeOpHyTe-NL
@_Dune_: ah toppie! Ik was anmelijk bang dat ik hem dan niet op het cpu_fan stekkertje kon aansluiten, en dat mijn PC dus steeds errors ging geven i.v.m geen fan :D

Best wel gave 12cm fan... maar 21dB aan geluid, en toch 78cFm!

Off-topic:
Zeker leuk systeempje! Ben helemaal jaloers op de 2x 19 inch :D ik heb maar 1x 19inch LCD maar wil er graag een 2e bij, hehe :)

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik heb inderdaad 2 19" schermen, maar het zijn gewoon nog old fasion CRT schermen. :D Dat van de rpm meeting van de BIOS zou misschien een probleempje kunnen opleveren. Sommige BIOSen vinden het inderdaad niet leuk als het toerental onder een bepaalde waarde komt. Deze ondergrens is n sommige BIOSen in te stellen. Hoe dat met jouw BIOS zit weet ik niet. Daar zul je zelf even naar moeten kijken. In mijn BIOS kan ik simpel weg het alarm uitschakelen. Mijn systeem heeft nog een tweede beveiliging die werkt met temperatuur sensoren. Als mijn CPU's 75 graden worden wordt het systeem automatisch uitgeschakeld. Dus rpm bewaking is dan niet zozeer nodig. (75 graden is namelijk nog niet te heet, max. mogen de processoren tegen de 90 graden worden.)

• NeOpHyTe-NL
Ah, kijk, mooi!

misschien even een domme vraag, mar hoe weet je welke kant een fan opblaast?
Er staat een pijltje op, maar volgens mij blaast hij juist de andere kant uit :9 hoe zit het nou? 8)7

mvg,
Jasper

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:25
de voorkant (de kant met het logo, dus niet de kant met de balkjes zegmaar) zuigt aan

Je moet er wel rekening mee houden dat de heatsink gebouwd is op de meegeleverde fan. Dus een andere fan heeft andere resultaten. Daarbij heeft een grotere fan ook een groter dood vlak, waar geen lucht flowed (in het midden dus). Je zou er een fan-adapter tussen kunnen zetten

en groetjes hoeven niet :P

[ Voor 65% gewijzigd door 418O2 op 07-02-2006 18:39 ]

• TheZeroorez
  • Niet online
Spuitje eleven. 8)7

[ Voor 68% gewijzigd door TheZeroorez op 07-02-2006 18:38 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Aan de kant waar een fan zijn lucht trekt kan het ook een beetje koud voelen waardoor het lijkt alsof hij blaast. De pijltjes kloppen gewoonlijk wel ;)

• 418O2
als je het zeker wil weten kan je het testen met een velletje papier

• NeOpHyTe-NL
Bedankt allemaal! ik weet weer genoeg ;)

mvg

Jasper :+

• TheZeroorez
  • Niet online
418O2 schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 18:40:
als je het zeker wil weten kan je het testen met een velletje papier
Dat had ik dus staan..

Verwijderd

beetje vage topictitel, dacht dat je je proc gedeeltelijk wou koelen, en dat is niet handig.

• NeOpHyTe-NL
Hey allemaal,

Even off-topic vraagje, maar vond het zonde om weer een nieuw topic te maken.

Wat gebeurt er als de voeding niet krachtig genoeg is?

ik heb namelijk de laatste tijd dat als ik, intensief Counter Strike Source doe, mijn systeem totaal crashed... Voor ongeveer 2sec flipt het geluid, dan start de PC opnieuw op, en als windows dan weer is opgestart krijg ik zo'n melding van, verzenden - niet verzenden. Daar op staat dat het gaat om een ernstige fout. Temperaturen kunnen het niet aan liggen, dat zit wel goed. Maar kan dit liggen aan dat mijn voeding het niet aankan?

En als ik eventueel een nieuwe zou moeten aanschaffen, Waar kan ik dan een degelijke voeding kopen voor een redelijk lage prijs? Minimaal 450watt...

Bedankt!
Jasper

• 418O2
Download even een programma om je moederbord uit te lezen. Welk mobo heb je ? Dan kan je wel zien of je voeding goed is. Op de 3,3v en de 5v mag je 5% afwijking hebben. Wel ff testen onder stress

nogmaals, groetjes, bedankjes en namen hoeven niet onder posts. uit de faq Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je post te plakken. Als je perse zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken (zie latere uitleg).

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

418O2 schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 18:37:
de voorkant (de kant met het logo, dus niet de kant met de balkjes zegmaar) zuigt aan

Je moet er wel rekening mee houden dat de heatsink gebouwd is op de meegeleverde fan. Dus een andere fan heeft andere resultaten. Daarbij heeft een grotere fan ook een groter dood vlak, waar geen lucht flowed (in het midden dus). Je zou er een fan-adapter tussen kunnen zetten

en groetjes hoeven niet :P
Doordat TS een fan adapter 8cm <> 12cm gaat gebruiken wordt de lucht automatisch naar de heatsink getransporteerd.

• NeOpHyTe-NL
@Catch22: ik heb een Asus P4GPL-X
Ik heb CPU-Z maar heb niks kunnen vinden o.i.d Wat moet ik gebruiken? ik heb het vermoeden dat mijn voeding het niet meer aankan :D

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:48

empy

Rijdt rondjes

oh, btw, ik zou die thunderblade dus van mijn leven niet kopen als ik jou was :P Ik heb deze er hier zelf in zitten, en hij doet inderdaad 75 CFM, maar wel op zo'n manier dat ik deze op de gang nog kan horen. Ik heb em gisteren aan een potmeter gehangen en teruggeschroeft naar een 1400 rpm, en daar hoor ik 'm dan wel minder, maar het is een onwijze herrieschopper, die ik als ik weer geld heb gelijk ga vervangen :X

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:15

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ik heb hier een fujitsu siemens. Waar de koeling van de voeding automaitsch ook de koeling van de processor is. Er zit een soort kap omheen waardoor hij de lucht mooi naar de voeding gelijdt. Misschien kun je ook zoiets maken met plastic buizen ofzo ietes

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• NeOpHyTe-NL
@shrenghang: Echt waar????????? want er staat overal dat hij maar 21dB doet??? :( :( :(

Dat zou ik heel erg bale vinden!
Is er een (zeer) goed alternatief voor een 12cm fan (blauw) met een stevige airflow? en zonder al teveel herrie <30dB

• empy

empy

Rijdt rondjes

hmm, ik ben het levende bewijs er van :P Maar ik heb achterin een akasa fan hangen, en die hoor je dus echt niet, ik heb ff opgezocht welke het is: AK-183-L2B 18 dB en 44.8 CFM
Afbeeldingslocatie: http://www.akasa.com.tw/images/product_photos/fans/water_mark_ak_183_l2b.jpg
website akasa

• NeOpHyTe-NL
Hmmm die heeft echt te weinig CFM... hij moet onder doen dan mijn huidige CPU koeler die 75CFM doet. Wel eens waar met 48dB maar toch :D

Ik ben dus op zoek naar een 120mm fan die >70CFM doet en <30dB geluidproduceerd

Off-topic:
Is het niet een beetje raar dat mijn Zalman VGA koeler (die vf700cu) het op mijn 6800gs niet zo goed doet.... hij wordt namelijk zo'n 65graden als ik aaan het gamen ben, stock speeds :(

• NeOpHyTe-NL
Ohman, het wordt echt heel moeilijk :(

Ik weet nu wel dat ik voor de AC Ryan Blackfire 4 ga (blauw) samen met de Sharkoon fan adapter 80<>120mm

MAAR, ik kan eigenlijk maar 1 winkel vinden waar za allebei tekoop zijn, en waar ze ook op voorraad zijn. Dat is bij freezinghardware, maar daar liggen de prijzen voor deze 2 artikels behoorlijk veel hoger!
Wie o wie weet een andere winkel/kan mij helpen?

Off-topic:
Is het niet een beetje raar dat mijn Zalman VGA koeler (die vf700cu) het op mijn 6800gs niet zo goed doet.... hij wordt namelijk zo'n 65graden als ik aaan het gamen ben, stock speeds :(

• empy

empy

Rijdt rondjes

heb je veel koelpasta op die gpu geprut? als je namelijk dat hele ding heb volgesmeerd, dan is het niet meer als logisch dat ie heet word, je kan nl. beter te weinig pasta als te veel hebben.
En is er in de pricewatch niet toevallig een dealer die het veel goedkoper kan leveren? (die fan ed.)

• NeOpHyTe-NL
Nou, het gaat om de adapter, ik weet niet waar die staat bij de Pricewatch :D :D
Ik kan hem echt niet vinden :D Die fan is op redelijk veel plekken tekoop, maar die adapter..

• NeOpHyTe-NL
Laat maar,
Ik heb het al,

ook even tube besteld van Arctic Silver 5
Heeft er iemand een kleine tutorial hoeveel, en hoe je het beste dit spul kan aanbrengen? Het liefst met foto's zodat ik kan zien hoe dik het moet :)

• empy

empy

Rijdt rondjes

ik zal je dan nog maar een keertje helpen :P
Voor die koelpasta hoef je helemaal niet veel te nemen, afhankelijk van de grootte van je GPU.
Bij een grote 'die' moet je wat meer koelpasta nemen, 4 kleine balletjes ter grootte van een rijstkorrel net iets om het midden is al voldoende.
Als je direct op de core moet smeren, is een rijstkorreltje pasta al voldoende :)
vergeet trouwens niet om eerst nog de oude koelpasta er helemaal af te halen, dat doe je met wasbenzine het beste.
Je kan trouwens beter te weinig als te veel pasta gebruiken, want het is slechts bedoeld als opvullig voor het oppervlak, het geleid zelf niet zo goed warmte als je (koperen) koelblok.
Pagina: 1