Toon posts:

Advies voor pc-upgrade

Pagina: 1
Acties:
  • 1.484 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hoi hoi,
ik ben van plan mn pc te gaan upgraden met een betere graka, maar weet niet precies wat k moet kiezen...

M'n specs:
Intel P4 2.8HT
512 mb ddr-sdram (PC3200)
Moederbord van HP (is een HP-pc |:( )
Voeding onbekend
seagate 80 gb 7200rpm
Nvidia GF FX5200 128mb (AGP)

Nou ben k van plan mn FX5200 het raam uit te gooien omdat hij de games van tegenwoordig niet meer aankan (wel logisch ook natuurlijk :+).

Ik zit zelf te denken aan XFX 7800GT XT (256 mb), maar twijfel nog een beetje. M'n budget ligt zo rond de 350€

Heeft iemand goede ideeen/aanbevelingen??

• Nephalem82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-08 10:16
Als je de laatste games wil spelen zou ik er ook ff 512MB geheugen bijgooien, dat scheelt heel aardig kwa swappen/haperen van games.

Videokaart lijkt me ok, al zou ik persoonlijk kiezen voor een X1800XL , deze is iets duurder, maar ook wat sneller.

Voor je zo'n monstervideokaart erin gooit is het mischien ook handig dat je zeker weet dat de voeding het aankan. Hoeveel watt is ie? en welk merk? van een voeding die te weinig juice kan leveren kan je de raarste problemen krijgen.

[ Voor 33% gewijzigd door Nephalem82 op 06-02-2006 21:27 ]

• Woppie1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-05 13:10
Als je die 7800GT wilt, dan moet je ook je moederbord (pci express) en dus ook je cpu vervangen. En dat ligt niet in jou budget. Het max wat jij kan gaan met agp is 7800GS agp.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-08 02:24
Hij heeft wel maar een pentium 4 2.8 ghz, dus zou hij niet alles uit die 1800 XL kunnen halen. Die 7800 gt lijkt mij icm 512 RAM de beste keuze...

http://specs.tweak.to/16567

• Nephalem82
  • Laatst online: 02-08 10:16
skelleniels schreef op maandag 06 februari 2006 @ 21:27:
Hij heeft wel maar een pentium 4 2.8 ghz, dus zou hij niet alles uit die 1800 XL kunnen halen. Die 7800 gt lijkt mij icm 512 RAM de beste keuze...
Dan zou ik gaan voor die 7800 GS agp variant, maar doe dan wel die 512 mb geheugen erbij, anders gaan die games alsnog niet lekker draaien :)

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:23
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 21:22:
hoi hoi,
ik ben van plan mn pc te gaan upgraden met een betere graka, maar weet niet precies wat k moet kiezen...

M'n specs:
Intel P4 2.8HT
512 mb ddr-sdram (PC3200)
Moederbord van HP (is een HP-pc |:( )
Voeding onbekend
seagate 80 gb 7200rpm
Nvidia GF FX5200 128mb (AGP)

Nou ben k van plan mn FX5200 het raam uit te gooien omdat hij de games van tegenwoordig niet meer aankan (wel logisch ook natuurlijk :+).

Ik zit zelf te denken aan XFX 7800GT XT (256 mb), maar twijfel nog een beetje. M'n budget ligt zo rond de 350€

Heeft iemand goede ideeen/aanbevelingen??
Misschien zou je ook nog kunnen kijken naar wat extra geheugen? 512 MB geheugen erbij vinden de games van tegenwoordig erg lekker. Kijk ook maar in de bestbuy guide: al tijden (meer dan een jaar al geloof ik) wordt er in het high-end gamesysteem 1 GB aangeraden.
Ik weet niet precies wat voor spellen jij vooral speelt, maar een spel als World of Warcraft gaat er schijnbaar bijna net zoveel op vooruit van 512MB extra RAM als een nieuwe videokaart.

edit:
lol, tik ik even een reply, zijn er al 4 dezelfde voor mij 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door jbvo op 06-02-2006 21:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat ook al te zoeken op de site van hp of het moederbord pci-e ondersteund, maar daar wordt je ook niet veel wijzer van :( . Ik was trouwens idd niet van plan het moederbord en de processor te vervangen aangezien deze hun werk nog best doen. :+

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Als er AGP op zit kun je er in HP pc's van uit gaan dat er geen PCI-Express opzit :P

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Woppie1979
Ik durf er vergif op in te nemen dat je mobo alleen agp heeft. Gezien de 5200 en de 2.8 proc.

• Herzeleid
  • Laatst online: 31-07 15:01
jah jong geen pci-express
dat zit er niet op
je moet OF een agp kaart halen OF moederbord vervangen voor een met pci-express

• Woppie1979
Wat Herzeleid bedoeld is; of agp kaart halen of mobo+processor+pci express videokaart want daar gaat het tenslotte om ;)

• jbvo
Herzeleid schreef op maandag 06 februari 2006 @ 21:35:
jah jong geen pci-express
dat zit er niet op
je moet OF een agp kaart halen OF moederbord vervangen voor een met pci-express
Als ik hem was zou ik gaan voor een of andere 7800GS en dan ook nog 512 MB geheugen erbij, dat zou de beste prijs/kwaliteit-verhouding hebben denk ik. Welke 7800GS dan weer de beste is weet ik zo niet.

Verwijderd

Topicstarter
Heb net met everest heel mn pc om zitten spitten, en heel de site van hp afgespeurd :o en daar komt uit dat mn pc een voeding heeft van 'slechts' 240Watt :( , wat dus noooit genoeg is voor een 7800GS. (k geloof dat ie zo'n 400watt nodig heeft)

Dat wordt dan wel een erg duur plaatje: mobo+proc+geheugen+video+voeding :P

Zal nog eens even denken voor een andere oplossing, misschien externe voeding ofzo :? :?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2006 21:49 ]

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-06 16:33
Met een 7800GS (=AGP) hoef je alleen je videokaart en voeding te veranderen en wat geheugen bij te prikken. Mobo en proc kun je dan houden.

[ Voor 14% gewijzigd door Daaaaf op 06-02-2006 22:10 ]

Verwijderd

Als je dan toch alles gaat veranderen(voeding, vga en geheugen) zou ik toch gewoon een nieuw systeem kopen op een mobo met pci-express. De prestaties/prijs verhouding en ook gezien de toekomst is dit voordeliger. Het gaat je wel meer kosten om weer een nieuw systeem te bouwen, dan alleen een nieuwe psu, mem en gpu. Maar als je hedendaagse en toekomstige games wil blijven spelen en toch nog op een hele mooie kwaliteit en redelijk fps, dan kun je mischien beter dus een nieuw system kopen.

Als ik kijk naar je huidige systeem. Het moederbord is vrijwel onbekend tot nu toe :| en verder je intel-processor is ook niet echt een goede processor qua games(wat voor jouw belangrijk is). Je intel-processor kun je vergelijken met een AMD athlon Xp 2200+ 1,8 Ghz. Voor de nieuwste games(quake 4, half life etc.)moet je dus eigenlijk ook weer inversteren in een beter processor. Maar dat is maar hoe je t ziet. Kijk als je een betere video-kaart aanschaft, moet je hele systeem ook het maximale uit je videokaart kunnen halen(wat echt te betwijfelen valt met jouw systeem). Ik denk dat als je voor 350 euro gaat investeren voor bijvoorbeeld een 7800GS agp dat mischien wel zonde is voor de toekomst, ook gezien weer nieuwe geheugen. Met een agp moederbord kom je over een aantal maanden niet echt meer mee verder qua prestatie! En gezien ook de nieuwste technieken met enforce 4 moederborden, DDR2, SATA2, snelle/nieuwe pci-express vga-kaarten etc, is het mischien handig om zoveel geld(nieuwe vga-kaart, nieuw geheugen, nieuw voeding) te investeren voor een nieuw systeem(met de nieuwste technieken) voor de toekomst!

• jbvo
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 23:06:
Als je dan toch alles gaat veranderen(voeding, vga en geheugen) zou ik toch gewoon een nieuw systeem kopen op een mobo met pci-express. De prestaties/prijs verhouding en ook gezien de toekomst is dit voordeliger. Het gaat je wel meer kosten om weer een nieuw systeem te bouwen, dan alleen een nieuwe psu, mem en gpu. Maar als je hedendaagse en toekomstige games wil blijven spelen en toch nog op een hele mooie kwaliteit en redelijk fps, dan kun je mischien beter dus een nieuw system kopen.

Als ik kijk naar je huidige systeem. Het moederbord is vrijwel onbekend tot nu toe :| en verder je intel-processor is ook niet echt een goede processor qua games(wat voor jouw belangrijk is). Je intel-processor kun je vergelijken met een AMD athlon Xp 2200+ 1,8 Ghz. Voor de nieuwste games(quake 4, half life etc.)moet je dus eigenlijk ook weer inversteren in een beter processor. Maar dat is maar hoe je t ziet. Kijk als je een betere video-kaart aanschaft, moet je hele systeem ook het maximale uit je videokaart kunnen halen(wat echt te betwijfelen valt met jouw systeem). Ik denk dat als je voor 350 euro gaat investeren voor bijvoorbeeld een 7800GS agp dat mischien wel zonde is voor de toekomst, ook gezien weer nieuwe geheugen. Met een agp moederbord kom je over een aantal maanden niet echt meer mee verder qua prestatie! En gezien ook de nieuwste technieken met enforce 4 moederborden, DDR2, SATA2, snelle/nieuwe pci-express vga-kaarten etc, is het mischien handig om zoveel geld(nieuwe vga-kaart, nieuw geheugen, nieuw voeding) te investeren voor een nieuw systeem(met de nieuwste technieken) voor de toekomst!
Nou, overdrijven is ook een vak, deze P4 is echt niet te vergelijken met een XP2200+ hoor, zo te zien is het er namelijk al wel een met een 800Mhz FSB en HT. Het lijkt mij nog eerder te vergelijken met een XP3000+ dan met die jij noemt.
Het is wel een beetje een dilemma waar je nu in zit, maar een nieuwe videokaart gaat waarschijnlijk niet lukken met jou voeding (weet je overigens echt zeker dat het maar 240W is?) Maar een nieuwe PC aanschaffen met de nieuwste snufjes erop en eraan zal je waarschijnlijk in een keer meer dan 1000 euro kosten en het is de vraag of je dat wilt.
Misschien kan je wat rondkijken naar de mid-end of budget kaarten van dit moment. Die zullen al stukken beter presteren dan de kaart die je nu hebt, minder Watt vereisen en ook wat minder kosten. Daar tegenover staat dan natuurlijk wel dat je weer niet de beste prestaties hebt als je er zo een koopt. Bij Xbit is er pas een artikel over geweest, kijk maar. Misschien is een X800XL dan wel wat of een X1600XT?

Verwijderd

Ik zou gewoon nog even wachten/(sparen) voor een nieuw systeem Radiholical want dat ga je toch kopen als je een pci-express mobo gaat halen. :+ Wat ik bedoel is dat als je er nu een 7800GS en een nieuwe voeding in hangt je over een jaar, misschien wel minder met die vooruitgangen, alsnog een nieuw systeem kan halen. Dus denk er goed over na en koop over een tijdje een toekomst-compitable beestje.
Je zou er natuurlijk (net als mij) wel goedkoop geheugen bijprikken.

Verwijderd

Kijk anders voor een X800GTO of een 6800GS + 512 MB geheugen moet voor 300 Euro kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou opzich wel een optie kunnen zijn, maar ik bang dat de voeding het dan nog niet zal trekken. Overigens weet ik niet helemaal 100% zeker dat ie 240Watt is. Ik heb het opgezocht via Hp, maar dat was ook errug onduidelijk. Het zal ongetwijfeld ook wel in de handleiding staan, maar die zit al ingepakt wegens verhuizing :+

• jbvo
Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 20:58:
Dat zou opzich wel een optie kunnen zijn, maar ik bang dat de voeding het dan nog niet zal trekken. Overigens weet ik niet helemaal 100% zeker dat ie 240Watt is. Ik heb het opgezocht via Hp, maar dat was ook errug onduidelijk. Het zal ongetwijfeld ook wel in de handleiding staan, maar die zit al ingepakt wegens verhuizing :+
Trek dat de kast even open joh, dan zie je het waarschijnlijk meteen, zonder dat je verder ook nog maar iets hoeft te doen. Een kaart zoals een X1600 Pro of een X800XL gebruik maar ongeveer 10-15 W meer dan je huidige kaart, dus als de voeding van een beetje kwaliteit is zou dat geen enorm probleem moeten zijn, er vanuit gaande dat de computer verder nog in originele staat is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 20:58:
Het vermogen van je voeding staat gewoon op het stickertje op je voeding, check die ff na

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 21:48:
Heb net met everest heel mn pc om zitten spitten, en heel de site van hp afgespeurd :o en daar komt uit dat mn pc een voeding heeft van 'slechts' 240Watt :( , wat dus noooit genoeg is voor een 7800GS. (k geloof dat ie zo'n 400watt nodig heeft)
Dat wordt dan wel een erg duur plaatje: mobo+proc+geheugen+video+voeding :P
Zal nog eens even denken voor een andere oplossing, misschien externe voeding ofzo :? :?
Zoveel spitwerk is dat niet, het deksel van een HP haal je er normaal in 5 seconden af, dan zie je gelijk of er een PCI-express slot in zit, vast niet, dan zie je ook de voeding zitten met stikker erop en weet je hoeveel watt dat is, als je nou gewoon eens post welk type HP het is, staat ook gewoon op een stikkertje op de buitenkant, dan zoekt dat wat makkelijker.
Veel HP's hebben een eigenwijs vervelende voeding die alleen in die HP-bak past en nergens anders in, omgekeerd past daar dan ook geen standaard ATX-voeding in.
Posten dus wel model/type het is.

Verwijderd

Ik ben het JimBrands en SneakyViper eens dat je beter naar een X800 of 6800 kaart kunt kijken. Ik heb zelf sinds kort een X800GTO (E220,--) in een systeem dat met de jouwe is te vergelijken (alleen heb ik 1GB RAM) en ik kan je vertellen, die kaart doet wonderen. Je krijgt gewoon erg veel waar voor je geld met die kaart. Als je echter bereid bent E50 meer uit te geven is een 6800GS ook een goede optie.
Voor beide kaarten moet je zoals al een aantal keer is genoemd idd rekening houden met de voeding. 350, 400 of 450 Watt maakt niet zoveel uit, als je er maar voor zorgt dat je gewoon minstens 22Ampère op de +12 Volts-lijn hebt.
Domst zegt terecht dat je moet opletten, omdat HP waarschijnlijk custommade PSU's gebruikt. Ik heb zelf een Dell en die maakt idd ook gebruik van custommade kasten en voedingen. Mijn oplossing: ga op je weg naar de computerboer ook even langs de Gamma en koop een metaalvijl: een uurtje werk, maar dan heb je ook wat (werkte bij mij in ieder geval wel).

En je moet sowieso ook voor die extra 512MB gaan (natuurlijk opletten dat je de goede soort neemt!!)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 23:09:
Ik ben het JimBrands en SneakyViper eens dat je beter naar een X800 of 6800 kaart kunt kijken. Ik heb zelf sinds kort een X800GTO (E220,--) in een systeem dat met de jouwe is te vergelijken (alleen heb ik 1GB RAM) en ik kan je vertellen, die kaart doet wonderen. Je krijgt gewoon erg veel waar voor je geld met die kaart. Als je echter bereid bent E50 meer uit te geven is een 6800GS ook een goede optie.
Voor beide kaarten moet je zoals al een aantal keer is genoemd idd rekening houden met de voeding. 350, 400 of 450 Watt maakt niet zoveel uit, als je er maar voor zorgt dat je gewoon minstens 22Ampère op de +12 Volts-lijn hebt.
Domst zegt terecht dat je moet opletten, omdat HP waarschijnlijk custommade PSU's gebruikt. Ik heb zelf een Dell en die maakt idd ook gebruik van custommade kasten en voedingen. Mijn oplossing: ga op je weg naar de computerboer ook even langs de Gamma en koop een metaalvijl: een uurtje werk, maar dan heb je ook wat (werkte bij mij in ieder geval wel).

En je moet sowieso ook voor die extra 512MB gaan (natuurlijk opletten dat je de goede soort neemt!!)
Als je dan toch 250 á 300 euro wil gaan investeren in een nieuwe videokaart kun je beter gelijk een GeForce 7800 GS 256MB halen, Beter is er op dit moment nog niet!

pricewatch: Club3D GeForce 7800 GS 256MB DDR3 (AGP, DVI, TV-Out) CGN-GS786

Verwijderd

@t-rex
waar het om gaat, is dat er ook nog een nieuwe voeding en bij voorkeur extra RAM gekocht moet worden. Dan valt de 7800GS vanwege het kostenplaatje als optie weg. X800 of 6800 zijn de beste opties, want dan hou je nog genoeg geld over voor de andere vereiste upgrades.

Verwijderd

Topicstarter
Als jullie het niet erg vinden laat ik die pc even staan waar ie staat. Hij staat namelijk in een kast waar die nogal moeilijk uikomt (je trekt meteen alle kabels los :| ). Over een week of twee ga ik verhuizen en moet ie er toch uit. Ik kijk dan wel.

In ieder geval bedankt allemaal. Ik denk er nog even over na. Waarschijnlijk een 6800GS, X1600 of X800 met 512 mb extra geheugen.

Bedankt!
Pagina: 1