[noob] Hoe herkent Linux mijn pcmcia kaart?

Pagina: 1
Acties:

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Goed, als dit echt beneden de standaard gaat, doe me dan maar een leuke sluitmessage, maar ik probeer aan een antwoord te komen.

Wat ik voor mij zie is een leuk zwart scherm, ik heb net mijn oude cdrom-loze laptop geboot met TomsRTBT, een bootdisk die een hele simpele versie van Linux uitvoert. Meer dan 'zo en zo start je de disk op' is er niet over te lezen.
Via deze link: Google cache voor Tomsrtbt
heb ik die diskette laten opstarten en dat is helemaal gelukt.

Maar, nu moet ik mijn PCMCIA netwerkkaart vinden. Daarmee zal ik DamnSmallLinux kunnen ophalen van de server (heb geen andere mogelijkheid) en installeren. Maar ik heb nu een hekje en een knipperende cursor voor mijn neus en ik heb geen flauw idee met welk commando ik mijn PCMCIA kaart aan kan spreken, of dat ik hem eerst moet activeren ofzo... :?
Ik heb op deze link gekeken: Common Linux Commands maar geen commando's om netwerkkaarten aan te spreken :P

Linux drivers stonden op een CD, maar die waren alleen voor RedHat, als ik het me goed herinner (en daarbij k heb geen cdromdrive erin zitten).

Ik heb net wel het commando ifconfig uitgevoerd, want volgens deze handleiding moet ik een IP adres krijgen:
http://damnsmalllinux.org/network-install.html
maar het enige wat ik terug krijg van dat commando is dit:
lo Link encap: Local Loopback
inet addr: 127.0.0.1 Mask: 255.0.0.0
UP LOOPBACK RUNNING MTU: 3942 Metric: 1
Er zijn geen verstuurde packets, geen collisions, en niks verzonden :P
Geeft dat 'local loopback' nou aan dat hij de netwerkkaart geheel niet ziet of dat ik hem gewoon nog moet configureren?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
blijkbaar is je netwerkinterface nog niet echt gevonden. Oftewel: je moet opzoeken wat het kaartje zegt dat ie is (middels `lspci`) en daar drivers voor te pakken zien te krijgen. Die drivers hoogstwaarschijnlijk nog compileren en insmodden. Compileren kan lastig worden want ik denk dat je bootdisk-linux geen gcc aan boord heeft.

Loopback is een systeemadres intern in je computer wat aangeeft dat iig het netwerklaagje van je kernel wel werkt, maar hij praat simpelweg niet met je netwerkkaart. Dus is er geen interface die bijv 'eth0' heet om mee te praten.

Zodra je netwerkkaart het wel doet (en alles goed geconfigged is) zal ifconfig er ongeveer zo uitzien:

eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:02:2E:F1:64:58
          inet addr:80.247.xx.yy  Bcast:80.255.255.255  Mask:255.255.255.0
          inet6 addr: fe80::202:2eff:fef1:6458/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:672641053 errors:0 dropped:0 overruns:1 frame:0
          TX packets:229432448 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:2129187205 (1.9 GiB)  TX bytes:397833586 (379.4 MiB)
          Interrupt:11 Base address:0xc000

lo        Link encap:Local Loopback
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:1046586 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:1046586 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:931586085 (888.4 MiB)  TX bytes:931586085 (888.4 MiB)

output van lspci ziet er zo uit:
root@neutron:~# lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corp. 82815 815 Chipset Host Bridge and Memory Controller Hub (rev 04)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corp.: Unknown device 1131 (rev 04)
[..]
02:03.0 Ethernet controller: 3Com Corporation 3c905C-TX [Fast Etherlink] (rev 78)
02:04.0 Ethernet controller: Intel Corp. 82557 [Ethernet Pro 100] (rev 05)
02:09.0 Multimedia audio controller: C-Media Electronics Inc CM8738 (rev 10)
root@neutron:~#
waarbij de Ethernet controller(s) er dus toe doen.

[ Voor 82% gewijzigd door HunterPro op 06-02-2006 20:32 ]

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Het commando 'lspci' geeft terug 'lspci: not found'.

[ Voor 24% gewijzigd door Dark Blue op 06-02-2006 20:29 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• HunterPro
  • Niet online
dan heb je net even een te kleine bootdisk te pakken zo te zien :P misschien middels `updatedb; locate lspci` eventjes kijken of er nergens op het systeem lspci staat?

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
gek.... TomsRTBT wordt aangeprezen als de beste bootdisk om ook oude netwerkkaarten te herkennen, ... waarom zou hij dan zo'n essentieel tooltje als lspci (wat list pci devices betekent denk ik?) weglaten?

updatedb; locate lspci

geeft: updatedb: not found en locate: not found.
verdomme, als die TomsRTBT nou een eigen handleiding had, ... de faq vertelt je alleen hoe je de bootdisk moet maken, niet hoe je je netwerkkaarten op moet zetten. grr.

• HunterPro
  • Niet online
klinkt als een bootdisk voor ingeweidenen, en je zit sowieso al met een lastige constructie om iets te installeren. Plus weinig basiskennis op't gebied van linux. Dat werkt niet echt samen bij zoiets :)

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 16:38

MrScratch

I am rubber, you are glue

Het lijkt me verstandig als je tevens wat meer specs geeft van je laptop. Dit kan nuttig zijn bij het bepalen wat voor bootdisk je moet hebben om de drivers voor de netwerkkaart te kunnen laden.

In essentie is het simpel, denk ik.

Je moet een bootdisk hebben met de drivers voor pcmcia erin en tevens voor de netwerkkaart. Die moeten geladen worden (al dan niet automatisch met de bootdisk).

Vervolgens zul je met /sbin/ifconfig je netwerkkaart moeten instellen (ip-adres, broadcast, gateway, enz).

Daarna kun je het internet bereiken en ben je good-to-go(tm).

Look behind you! A three headed monkey!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
HunterPro schreef op maandag 06 februari 2006 @ 20:36:
klinkt als een bootdisk voor ingeweidenen, en je zit sowieso al met een lastige constructie om iets te installeren. Plus weinig basiskennis op't gebied van linux. Dat werkt niet echt samen bij zoiets :)
Dat laatste weet ik dondersgoed. Ik kan ook wachten tot Sander thuis komt en hem die laptop voor z'n neus schuiven. Hij kent Linux en bijbehorende commando's beter dan ik :P maar ik ben nou eenmaal hartstikke eigenwijs! Ik wil het zelf kunnen en het niet altijd aan een man overlaten.
Ik ben nu tot hier gekomen:
http://www.mail-archive.com/tomsrtbt@toms.net/msg00047.html
Hier verwijst Tom zelf naar zijn /add-ons/ maar die map is geheel niet meer te vinden, ook niet via zijn homepage. Ik ben nu maar de karige Wiki aan het doorspitten.

Ok, ik ga het opgeven. More to do in life. Grmbl. (en ja ik ben hier al een paar weken langer mee bezig dan de 20 minuten dat dit topic loopt ;) )

[ Voor 12% gewijzigd door Dark Blue op 06-02-2006 20:49 ]

• hannos
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-12-2025

hannos

pardon me

Is het niet makkelijker de schijf uit je laptop te halen, die in een andere pc/laptop te hangen en dan op die hardeschijf de benodigde bestanden/installatie op te zetten? Het is natuurlijk geen antwoord op je vraag maar misschien zou je het zo veel makkelijker op kunnen lossen...

Je moet overigens wel een hdd case (usb ofzo) of een convertor naar IDE hebben...

• HunterPro
  • Niet online
Dark Blue schreef op maandag 06 februari 2006 @ 20:40:
[...]

Dat laatste weet ik dondersgoed. Ik kan ook wachten tot Sander thuis komt en hem die laptop voor z'n neus schuiven. Hij kent Linux en bijbehorende commando's beter dan ik :P maar ik ben nou eenmaal hartstikke eigenwijs! Ik wil het zelf kunnen en het niet altijd aan een man overlaten.
Ik ben nu tot hier gekomen:
http://www.mail-archive.com/tomsrtbt@toms.net/msg00047.html
Hier verwijst Tom zelf naar zijn /add-ons/ maar die map is geheel niet meer te vinden, ook niet via zijn homepage. Ik ben nu maar de karige Wiki aan het doorspitten.

Ok, ik ga het opgeven. More to do in life. Grmbl. (en ja ik ben hier al een paar weken langer mee bezig dan de 20 minuten dat dit topic loopt ;) )
heeft het boekje geen USB aansluiting? Kan het booten vanaf USB-stick? Heb je een ander systeem waar je de disk in kunt hangen zodat je op een (kleine) partitie tijdelijk even een live-versie van bijv Knoppix kunt dumpen?

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Er is een Wiki voor Tomsrtbt.

Met hier tips hoe je pcmia netwerkkaart aan het werk kunt krijgen.

Je zult dus meer info over je pcmcia kaartje moeten geven.

edit:
Ah, je had de Wiki al gevonden zie ik :)

[ Voor 13% gewijzigd door Buffy op 06-02-2006 21:12 ]

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

• HunterPro
  • Niet online
ja hey je gaat niet een topic dat nog geen half uur loopt nu al afstoppen he! :P

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Debian kan je instaleren met floppies

je hebt het programma rawrite2 nodig

en van Deze link

De bestanden boot.img, root.img en net-drivers.img downloaden. met rawrite op floppy zetten.
boot er in dan root, en dan net-drivers.
en debian wordt gedownload, geinstalleert.
1.4 MB voor net drivers alleen is wel wat dus die van jou zal er ook wel tussen staan

[ Voor 10% gewijzigd door daft_dutch op 07-02-2006 01:11 ]

>.< >.< >.< >.<

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-02 12:22

M-ThijZ

Riding on Rails

Als je ondersteuning voor je pcmcia kaart in je kernel hebt zitten (of als externe kernel module) zit je goed. Alleen kan ik met niet voorstellen dat je al deze modules mee gaat leveren op een diskette. Je zou de kernel module alvast op de disk kunnen zetten, maar dan moet je weer compilen en dat is weer een gehannes.

Het makkelijkste, en de optie waar ik voor zou gaan, lijkt mij om de schijf even in een andere pc te hangen en vanaf daar de basis van een systeem als ubuntu/debian te instaleren. Dan kun je deze weer terugstoppen in je laptop. (precies zoals hannos zegt)

Schouderklopje voor je topicstart trouwens, zo zie je ze niet vaak meer.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:59

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Even een vraagje dat nog niemand hier heeft gesteld, waarvoor wil je DSL erop zetten? Wat wil je precies gaan bereiken met deze laptop? Dat maakt namelijk nogal uit met wat je opties zijn.

Ik ben inmiddels redelijk thuis in het installeren van Linux op onwillige pc's (die niet willen of kunnen booten van cd) en het is een ramp... Moderne distro's leveren eigenlijk geen bootfloppen meer mee omdat de standaard kernels daar te groot voor zijn geworden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:24

dj_dysaster

Stoom \o/

Der zijn tegenwoordig nog diverse distro`s die floppy`s leveren in de vorm van een netinstall. Dit houd in dat je van een aantal floppy`s boot (en je pcmcia bus en netwerkkaart drivers laad) en vervolgens de rest van de installatie van het internet download. Debian is hier een voorbeeld van http://www.debian.org

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

'cardctl' kan dingen met pcmcia kaarten, zoals zeggen welke 't is. Als die al niets teruggeeft (cardctl info o.i.d.) moet je eerst zorgen dat 'ie überhaupt je pcmcia herkent. In een dergelijk geval raad ik je aan om 't op te geven en Debian te proberen (zoals gezegd zijn daar gewoon floppies voor). Tenzij je heel koppig bent, dan zul je even moeten kijken wat voor 'n chipset die pcmcia meuk in je laptop gebruikt en daar de juiste driver (module) voor laden. Maar als 'ie niet al geladen is ga ik er van uit dat 'ie niet op je floppy staat, wat inhoudt dat je en precompiled module moet vinden of zelf er een maken, etc.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
HunterPro schreef op maandag 06 februari 2006 @ 20:51:
[...]

heeft het boekje geen USB aansluiting? Kan het booten vanaf USB-stick? Heb je een ander systeem waar je de disk in kunt hangen zodat je op een (kleine) partitie tijdelijk even een live-versie van bijv Knoppix kunt dumpen?
Nee, nee, en nee :P allemaal niet. En de harddisk is van een exotisch HP formaat dus switchen met de andere notebook (Thinkpad) gaat niet lukken.

Debian is denk ik te zwaar voor mijn laptopje, ik ga hier niet tot vervelens toe wéér alle specs opsommen maar het is een trage bak uit het stenen tijdperk. (HP Omnibook 5500cs, fyi)
Ik wil juist DamnSmallLinux gaan draaien omdat het zo verrekte klein is dat het er wel op móet passen. :P

Maar zou ik netwerkdrivers voor Debian wel kunnen gebruiken om mijn netwerkkaart te laten herkennen? Tis overigens een Conceptronics PCMCIA kaart... vrij nieuw.

Sander mompelde straks iets dat ik 'cat 'nogwattes' ' moest gebruiken om bij mn ...(typt in) ohoh. Het zou het zelfde zijn als TYPE onder Dos ofzo. Hm, dat heb k nu wel gemerkt. Hij echoot alles wat ik zeg :P Hm, toch zo even Sander erbij halen.
Ik heb namelijk geen flauw idee welke commando's ik kan ingeven, als ik 'help' of /? of ? invoer snapt hij er ook niks van. En ik kom nu ook niet meer uit 'cat' weg. Heerlijk, helder, linuxn00b. zucht.

Woei, hier staat wel wat meer inderdaad:
http://not.toms.net/twiki.../NetworkCardNotRecognized
Ik weet niet hoe ik dat toe moet voegen en waar, maar er is tenminste nog een server waarop die add-ons staan, want Toms.net zelf heeft ze niet meer.

n00b actie van het jaar: ik had cat ingetypt en vervolgens bleef hij elke ingevoerde line van me herhalen :P ja, dat is vast logisch, maar ik wilde weer gewoon m'n command prompt terug zeg maar en ik had geen flauw idee hoe ik daar weer kwam! dus heb ik de flappie maar gereboot en hij is nu weer van diskette aan het opstarten.
Dat lijkt me hetzelfde als tijdens een Powerpoint-presentatie geen knoppen meer in beeld zien en maar gewoon rebooten in de hoop dat je niks hebt stukgemaakt :+

Update:
Ik heb wel cardmgr, en dat is volgens Google een functie die dus de status van je PCMCIA sockets uitleest (ik kom er wel!). Helaas zegt die niet zulke lieve dingen.
cardmgr[86]: starting, version is 3.1.29
open_sock(socket 0) failed: Device or resource busy
no sockets found!
exiting

Klinkt niet erg hoopvol he :X

[ Voor 32% gewijzigd door Dark Blue op 07-02-2006 16:33 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dark Blue schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 16:16:
[...]
Debian is denk ik te zwaar voor mijn laptopje, ik ga hier niet tot vervelens toe wéér alle specs opsommen maar het is een trage bak uit het stenen tijdperk. (HP Omnibook 5500cs, fyi)
Ik wil juist DamnSmallLinux gaan draaien omdat het zo verrekte klein is dat het er wel op móet passen. :P
Afaik is DamnSmallLinux gewoon Linux met zo veel mogelijk weggelaten :) Zolang die hdd in dat laptopje groter is dan een paar meg (minimaal, zeg 500 ofzo om wat ruimte te hebben) moet Debian ook makkelijk lukken. Snelheid maakt voor de distro in console-mode weinig uit.
n00b actie van het jaar: ik had cat ingetypt en vervolgens bleef hij elke ingevoerde line van me herhalen :P ja, dat is vast logisch, maar ik wilde weer gewoon m'n command prompt terug zeg maar en ik had geen flauw idee hoe ik daar weer kwam! dus heb ik de flappie maar gereboot en hij is nu weer van diskette aan het opstarten.
Volgende keer is het eerste wat je probeert in dit soort situaties control-C indrukken. Werkt bijna altijd. (Bijna? Ja. Want sommige apps gebruiken control-C als functie voor het een-of-ander omdat ze control-char gebaseerd zijn).
Update:
Ik heb wel cardmgr, en dat is volgens Google een functie die dus de status van je PCMCIA sockets uitleest (ik kom er wel!). Helaas zegt die niet zulke lieve dingen.
cardmgr[86]: starting, version is 3.1.29
open_sock(socket 0) failed: Device or resource busy
no sockets found!
exiting
Cardmgr is het programma dat die pcmcia slots monitort, kaarten activeert en drivers laadt. Dat 'ie dat zegt, zegt vrij weinig want als er al een draait op een gevonden socket krijg je die melding volgens mij ook.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Hmm, Sander heeft de kaart even in zijn laptop gedouwd, en hij wordt wel herkend, maar niet geïdentificeerd, zegt hij; ik moet eerst de driver van die netwerkkaart laden (en dat moest inderdaad via insmod? ) en dan zou hij de kaart kunnen aanspreken.

Ik heb de drivers voor Redhat 6.2 en 7.0 gedownload, daar zit de source ook bij; Sander is die nu aan het compileren :? op een eveneens P1 systeem wat wat harder rent dan mijn laptopje, zodat ik ze straks vanaf diskette kan laden, als ik het goed begrepen heb.

• deepbass909

deepbass909

woooot
Dark Blue krijgt een stoomcursus hardware trouble shooting linux :-p

Je kan op een p1 trouwens uitstekend RedHat 6.2 of 7 draaien. De nieuwste kernel is voor zo'n oud beestje mijnsinziens toch overbodig, tenzij je hem echt in wilt gaan zetten als internet routertje en veiligheid boven alles komt. En het grote voordeel, RedHat 6.2 had maar een meg of 500 nodig voor een volle install inclusief een WM (kde 3.0 als ik het goed heb). Maar dat laatste weet ik niet helemaal zeker... Ik ben pas serieus met Linux gaan werken vanaf RedHat 8...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik vind DSL een rommelig allegaartje, en zou liever voor vector linux gaan. Dan blijft het probleem dat je zonder cdrom moet installeren. HD verwisselen kan altijd.

Als je een kale distributie neemt met een lichtgewicht windowmanager (icewm, fluxbox) heb je opties genoeg. Debian is dan een goede optie want die is eenvoudig te installeren met alleen een floppy en een netwerkaansluiting. Een oude RedHat versie zou ik sowieso niet doen. Dan is al je software antiek, terwijl je met een slanke moderne distro veel betere software krijgt (abiword, gnumeric, sylpheed).

• HunterPro
  • Niet online
deepbass909 schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 18:35:
woooot
Dark Blue krijgt een stoomcursus hardware trouble shooting linux :-p

Je kan op een p1 trouwens uitstekend RedHat 6.2 of 7 draaien. De nieuwste kernel is voor zo'n oud beestje mijnsinziens toch overbodig, tenzij je hem echt in wilt gaan zetten als internet routertje en veiligheid boven alles komt. En het grote voordeel, RedHat 6.2 had maar een meg of 500 nodig voor een volle install inclusief een WM (kde 3.0 als ik het goed heb). Maar dat laatste weet ik niet helemaal zeker... Ik ben pas serieus met Linux gaan werken vanaf RedHat 8...
redhat 7 en below is een ramp. Echt. Het is compleet obsolete op de meest vervelende wijzes verkrijgbaar. De distro maakt, zoals eerder gezegd, niet echt uit in snelheid. Uiteindelijk bak je een kernel en die komt gewoon van kernel.org af. Zolang je jezelf tegen kunt houden om niet bij installatie alle vinkjes aan te zetten past praktisch elke distro wel op een 500m disk, met genoeg ruimte over om te spelen.

Ik zou overigens ook voor Debian gaan. In mijn ervaring (met onder andere RedHat 7.2 ;)) is Debian wel even bikkelen om door te krijgen, maar zodra je de hang er van hebt is het werkelijk heerlijk om mee te werken. Het kost je dan ook nagenoeg geen moeite om bijvoorbeeld een x-windows op te zetten etc.

Debian installeert heel makkelijk vanaf floppen. Je kan bij installatie direct modules laden voor pcmcia etc. En anders kan ie vast wel 'inbellen' via een nullmodemkabel.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Gelieve wel op te merken dat zo'n mini&floppy-linux-distro geen PCMCIA support in de kernel gebakken heeft noch de userlandtools beschikbaar heeft. Beide (kernel & userland) moeten er zijn om PCMCIA hardware goed te herkennen en te hotpluggen.

Debian heeft meestal wel ondersteuning voor (standaard) PCMCIA hardware; als je echter met een exotische hardwareconfiguratie zit zul je toch moeten een andere oplossing (lees parallelle poort, seriele poort) of iets anders vinden om je Linux op te installeren.

Soms vind je ook op het internet hoe je linux moet installeren op bepaalde hardware (ik weet dat er voor thinkpads, hp en andere specifieke laptops specifieke howto's te vinden zijn). Punch een generieke naam voor je laptop (vb. HP Omnibook) in Google en dan Linux HOWTO of Linux Install

http://www.google.com/sea...+linux&btnG=Google+Search
http://gargantubrain.dartmouth.edu/~sryan/omnibook.html

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• deepbass909

deepbass909

@HunterPro
vandaar m'n vraag wat Dark Blue met het beestje wil gaan doen.

Ik denk dat serieel null-modem of parallel interlink de makkelijkste optie zal zijn, al vereist dat weer wat config werk aan de kant van de host pc. Maar ook hier zijn wel howto's voor te vinden.

Pagina: 1