Toon posts:

Twijfel tussen deze twee laptops

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien mijn desktop aan vervanging nodig is en ik van de zomer ook in de tuin wil kunnen werken ben ik op zoek naar een goede betaalbare laptop.
Ik wil de laptop vooral gebruiken voor kantoorwerk: office en excel en het werken met uitgebreide statistische data-sheets (SPSS)
Daarnaast wil ik een beetje aan fotobewerking kunnen doen (mbt het maken en bijhouden van enkele websites en zo nu en dan wat dvd-tjes downloaden, bekijken en branden.

Mijn eerste keuze was gevallen op deze laptop:

De Dell Inspiron 9400 met T2300 1,66 Ghz centrino dual core processor met 512mb intern, 128mb shared videokaart en 60 gb (5400 rpm) harddisk. 17 inch scherm Voor 1050 euro incl. verzending.

Echter bij kruidvat zag ik deze compaq pressario R4221laptop nu in de aanbieding: met AMD 64 bit 3200+ processor, 100gb (4200 rpm ) harde schijf, 128mb ATI RADEON XPRESS 200M IGP VIDEO en 1024 mb intern geheugen en 15,4 inch scherm, voor 999 euro

Ik koos bij Dell in eerste instantie voor een instapmodel omdat ik het idee had deze nog altijd makkelijk te kunnen uitbreiden wanneer ik hem sneller wilden hebben en meer intern geheugen zou willen. Echter door de kruivat-aanbieding ben ik erg aan het twijfelen geslagen. Welke kan ik het beste nemen voor hetgeen ik hem wil gebruiken?

• titan_pi8
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-02 20:14
Die van het kruidvat zal wel sneller zijn, maar ook meer energie verbruiken. Ik vermoed dat er geen mobile processor in zit. Ik ben daar echter niet zeker van, omdat er staat 'AMD 3200+' en niets van Athlon of Turion...

Je zou trouwens geen laptop moeten kopen met het voouitzicht om hem te upgraden. Een laptop is niet zo geschikt om te upgraden als een desktop. Een geheugenuitbreiding of harde schijf verwisselen tot daar aan toe, maar meer moet je niet verwachten.

Ik zou bij die Dell blijven en een iets zwaardere configuratie overwegen.

[ Voor 12% gewijzigd door titan_pi8 op 06-02-2006 19:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
titan_pi8 schreef op maandag 06 februari 2006 @ 19:44:

Je zou trouwens geen laptop moeten kopen met het voouitzicht om hem te upgraden. Een laptop is niet zo geschikt om te upgraden als een desktop. Een geheugenuitbreiding of harde schijf verwisselen tot daar aan toe, maar meer moet je niet verwachten.

Ik zou bij die Dell blijven en een iets zwaardere configuratie overwegen.
Ik neig ook meer naar die Dell. Ik wil hem echter niet meteen op volle oorlogssterkte hebben, aangezien ik hem dan volgend jaar niet meer sneller krijg. Tevens laat het budget dat om en nabij de 1000 euro hangt dit ook niet toe. Daarnaast vind ik Dell erg duur met hun uitbreidingen qua geheugen, processors en harde schijven. Het is goedkoper om dit later bij te kopen denk ik.

Verwijderd

De vraag is wat ga je er mee doen.
Centrino heeft lange batt duur 4 a 5 uur max.
Die andere meer preformance. Maar kortere batt duur.
Houd er rekening mee dat een batt na een tijd ook minder power levert.
En zet het uitbreiden maar uit je hoofd. Dat is met een laptop niet of nauwelijks interesant.
Naast dat moet je rekening houden dat je laptop het 3 jaar uit moet houden.
Daar na is hij verouderd. Natuurlijk nog wel bruikbaar maar verouderd en on interesant om uit te breiden ivm met de redelijk hoge kosten teopzichte van een nieuwe. Klinkt vreemd maar is wel waar helaas.

Ik zou gaan voor een ASUS die standaard 2 jaar garantie geeft. En voor een centrino.
een 1.7ghz centrino 512/dvdrw/15,4inch/60gb zit rond de 1100.-
Dell zou ik niet doen maar dat is een persoonlijke opmerking. Compaq is goed maar kijk dan in de business klasse.

EDIT: hmm zal neit dat de dell dual core heeft... dat is interesant.
Maar dan nog 2 dingen. Wat zijn de Dell verzendkosten bij laptops? ook 90euro?
En hou rekening mee dat er nog een bug in zit in de dual core systemen. iets met usb volgens mij en stroom verbruik.

naast dit alles. KOOP EEN PC BIJ EEN COMPUTER WINKEL !!
je haald je brood ook niet bij de slager toch?
zal wel aan mij liggen maar of ik nu wel of geen genoeg kennis heb van computers vind ik het toch altijd beter dat ik iets heb waar ik terug kan komen met vragen. En kruidvat...tja.......

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2006 20:09 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

de schijf van de Compaq, dat is een 4200 toeren ding, als je een beetje HD intensieve dingen doet is hij al niet meer vooruit te branden, een 5400 is nog niet ideaal maar al een mooi stuk sneller! dan kun je beter de del kopen met 1 512MB lat en er als je wat meer geld hebt eentje bij gooien... verder ga ik er wel in mee dat je een laptop niet koopt om hem uptegraden zoals je met een desktop wel kan done ;)

oja doe je veel dualcore gerelateerde zaken? dan natuurlijk zeker de Dell

ook qua accu is die beter

[ Voor 12% gewijzigd door GoldenSample op 06-02-2006 20:04 ]

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08-2025

kazz1980

Goh... Ik hier?

Naar mijn mening moet je vooral zover mogelijk wegblijven van Compaq...
Relatief slechte apparatuur die snel verouderd is en upgrades zijn volstrekt onbetaalbaar.

Ook over Dell ben ik niet razend enthousiast, maar als de keuze tussen deze twee is zou ik zeker weten voor de Dell gaan! Een centrino dual is een erg goede proc voor een laptop, Van de AMD in het systeem van kruidvat weet ik dat niet - staat er niet duidelijk bij wat voor proc het is!

Overigens moet je een laptop eigenlijk niet kopen met het idee om later te upgraden... Bij laptops werkt dit niet handig en het is duur. Geheugen kun je nog wel eens een keer uitbreiden, misschien kun je nog wel eens een grotere hdd aanschaffen, maar veel meer valt er niet te upgraden.

Zoek daarom gewoon een laptop met goede prijs/kwaliteitverhouding die binnen je budget past, en zodra je iets meer budget hebt verkoop je deze weer en haal je een betere laptop!

Ik was zelf onlangs nog hard op zoek naar een laptop voor een vergelijkbaar budget en kwam al gauw uit op Acer en Asus.
Acer is goedkoop. In ruil daarvoor krijg je goede hardware in een matige behuizing. Asus biedt wat dat betreft ietsjes minder voor hetzelfde geld, maar dan heb je wel een degelijke behuizing en een ERG mooi beeldscherm (colorshine).

Bij mij is het de Asus A5e geworden. Niet erg geschikt voor heftige 3D spellen (racen of schieten e.d.) maar verder een geweldige laptop! Ook prima geschikt voor kantoorapplicaties en foto-/videobewerking.

[ Voor 78% gewijzigd door kazz1980 op 07-02-2006 12:43 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Verwijderd

Ik zou voor Dell gaan heeft teminste ook goede ondersteuning qua garantie.
Tip is wel als je bij dell besteld om te bellen kan je nog wel is leuke aanbieding of korting krijgen.

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-02 14:26

markvt

Peppi Cola

Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 12:39:
Ik zou voor Dell gaan heeft teminste ook goede ondersteuning qua garantie.
Tip is wel als je bij dell besteld om te bellen kan je nog wel is leuke aanbieding of korting krijgen.
Goede garantie bij dell... zoek maar even op het forum hier.
Ook zijn de prijzen bij dell niet al te best 9/10 keer is het zonder garantie en komt er nog zo een paar honderd euro bij...

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

markvt schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 12:42:
[...]

Ook zijn de prijzen bij dell niet al te best 9/10 keer is het zonder garantie en komt er nog zo een paar honderd euro bij...
Ook mijn beeld van Dell idd...

Dell lijkt goedkoop, maar zodra je er serieus iets wil gaan kopen blijk je achteraf ineens toch veel te duur uit te zijn.

Maar zoals ik hierboven al zei, Compaq is ook een ramp! Dus eigenlijk zou ik voor geen van deze laptops gaan!

Verwijderd

markvt schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 12:42:
[...]

Dat zijn alleen de mindere ervaringen die hier staan.

Ik heb al jaren Laptop's van dell.
Bij me vorige laptop was me beeldscherm defect. Ik had hem toen al 3 jaar en was dus buiten de garantie ik op gestuurd binnen een week terug gemaakt voor geen cent.

Nou dan ben ik wel tevreden.

Maar daarom zeg ik ook je moet bellen en niet via zo'n form op het web bestellen bespaard je een hoop geld namelijk.

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:24
De Kruidvat aanbieding is een Athlon 64 3200+, dit is dus een desktop processor met bijbehorend stroomverbruik. Het is wel een Cool'n'Quit uitvoering die terugschakelt naar lager stroomverbruik bij minder veeleisende werkzaamheden, zie de specs op de HP/Compaq site.

Bij Dell moet je de aanbiedingen in de gaten houden, soms hebben ze gratis dubbel geheugen, soms gratis bezorging, of een gratis printer en soms twee of drie dingen tegelijk. Dit kan per dag wisselen.... Morgen worden er weer nieuwe aanbiedingen op de site gezet (de huidige zijn minder gunstig dan een tijdje terug).

Overigens kun je de Dell voor 11,90 Euro upgraden naar een 9 cells accu die echt lang meegaat, zeker met de geïntegreerde graphics. En bij de aanbiedingen hoef je niet te verwachten dat je er telefonisch nog wat afkrijgt, dat gaat vooral als je een aantal (inderdaad behoorlijk) dure opties wilt toevoegen.

Voor in de tuin hebben ze beide wel wat nadelen, de Compaq het hogere stroomverbruik, de Dell de omvang (17" scherm). Het scherm van de Dell is niet super helder dus dan moet je wel onder een parasol gaan zitten.

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

Verwijderd

Topicstarter
Het is de Dell geworden...het basissysteem voor 1059 euro incl bezorgkosten.
Als er morgen dan toch nog een betere aanbieding opstaat, annuleer ik die bestelling en bestel ik het evt. betere systeem.

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Heb je wel de 9 cells accu genomen?
Zoals hierboven al aangegeven: veel profijt voor relatief weinig geld....

Verder is de service/garantie bij Dell vooral goed wanneer je er veel voor betaald... Wanneer je enkel de basis neemt, dus 1 jaar. Dan krijg je enkel de strikt noodzakelijke garantie en service en absoluut niks meer. Althans - dat is wat ik van diverse mensen zo begrepen heb!

Betaal je 250 euro voor 3 jaar garantie - Ja - dan willen ze wel voor je rennen... Zou ik ook doen voor zo'n bedrag ;)

[ Voor 68% gewijzigd door kazz1980 op 09-02-2006 14:22 ]

Pagina: 1