Ik heb 2 sata-II schijven aangesloten op mn ASUS A7V880 bordje. Ja, ik weet dat SATA-2 niet bestaat, maar kennelijk kan de VT8237 sata (raid) controller die op mn moederbord zit, niet via auto-negotiate met de schijven overweg (het bekende 3 versus 1,5 gb/s probleem waar men genoeg over kan vinden)..
Bij het opstarten ziet mn "sata-1" controller dus de "sata-2" schijven niet.
Op de seagate website staat beschreven dat je een jumper kan zetten, dan wordt de snelheid teruggeschakeld naar 1,5gb/s.
Jumper geplaatst; schijven worden nog steeds niet gezien.
Even de schijven op een adaptec sata controller gehangen, met of zonder jumper ziet de adaptec controller ze altijd als 3gb/s devices. Kennelijk werkt de jumper setting dus niet.
Ik een call aangemaakt bij seagate; die geven aan dat de jumper wel zou moeten werken. Overigens, de schijven doen het op een echte controller dus wel (heb ik niet), dus die zijn niet defect.
Zij geven wel aan dat ik in het bios SPREAD SPECTRUM aan moet zetten. Dat staat aan. Kennelijk kan dit soortgelijke problemen geven.
Ik kan ook een utility downloaden waarbij ik wat in mn schijven kan wijzigen (die dus niet herkend worden, da's lekker) waardoor bij de schijven ook iets van SPREAD SPECTRUM veranderd wordt.
Het lijk mij ècht stug dat dit de oplossing is. Info van seagate staat op:
http://www.seagate.com/support/kb/disc/faq/ssc.html
Volgens mij werken die
jumpers gewoon niet.
Iemand een andere oplossing die ik kan proberen?
Systeem:
Seagate Model # : ST3500641AS
Moederbord: ASUS A7V880 - VIA VT8237 raid controller on board
Windows xp pro sp2 nl
Bij het opstarten ziet mn "sata-1" controller dus de "sata-2" schijven niet.
Op de seagate website staat beschreven dat je een jumper kan zetten, dan wordt de snelheid teruggeschakeld naar 1,5gb/s.
Jumper geplaatst; schijven worden nog steeds niet gezien.
Even de schijven op een adaptec sata controller gehangen, met of zonder jumper ziet de adaptec controller ze altijd als 3gb/s devices. Kennelijk werkt de jumper setting dus niet.
Ik een call aangemaakt bij seagate; die geven aan dat de jumper wel zou moeten werken. Overigens, de schijven doen het op een echte controller dus wel (heb ik niet), dus die zijn niet defect.
Zij geven wel aan dat ik in het bios SPREAD SPECTRUM aan moet zetten. Dat staat aan. Kennelijk kan dit soortgelijke problemen geven.
Ik kan ook een utility downloaden waarbij ik wat in mn schijven kan wijzigen (die dus niet herkend worden, da's lekker) waardoor bij de schijven ook iets van SPREAD SPECTRUM veranderd wordt.
Het lijk mij ècht stug dat dit de oplossing is. Info van seagate staat op:
http://www.seagate.com/support/kb/disc/faq/ssc.html
Volgens mij werken die
Iemand een andere oplossing die ik kan proberen?
Systeem:
Seagate Model # : ST3500641AS
Moederbord: ASUS A7V880 - VIA VT8237 raid controller on board
Windows xp pro sp2 nl