Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

prepaid GPRS oplossing per Mb

Pagina: 1
Acties:
  • 1.345 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vele uren rondkijken op de sites van de diverse mobiele aanbieders hebben mij niet verder gebracht, het lijkt wel één groot oerwoud van prijzen, mogelijkheden en vooral onmogelijkheden.

Wat zoek ik?
Ik ben een apparaatje aan het ontwikkelen waarin een GPRS-unit verwerkt zit. Die GPRS-unit moet contact onderhouden met een eigen server om informatie uit te wisselen. De hoeveelheid informatie is zeer beperkt. Er zullen maanden zijn dat het apparaat niet gebruikt wordt (en er dus geen informatie wordt uitgewisseld) en er zullen maanden zijn dat het apparaat veelvuldig gebruikt wordt (en er dus veel informatie wordt uitgewisseld).

Ik zit niet te wachten op vaste kosten zonder dat daar inkomsten tegenover staan. Daarom zou het het allermooiste zijn als ik een SIM-only kon nemen waarmee ik prepaid kan GPRS-en. Dat blijkt erg lastig. Ik vraag me dus of iemand een provider weet die op prepaid-basis GPRS-toegang biedt. Vodafone leek zoiets te bieden, maar daarbij betaal je alsnog per tijdseenheid (15 minuten). Daar schiet ik niks mee op. Ik wil betalen voor de data (daar is GPRS toch voor?) Ik wil lang online zijn, weinig of veel data verzenden en zo zelf de kosten kunnen bepalen.

Ik heb nog even gekeken naar abonnementen, maar dan zit je vaak met vaste beltegoeden die alleen op gaan door te bellen en SMS-en. Mijn apparaat gebruikt alleen GPRS, dus dat is geen optie. Tenzij er natuurlijk een abonnement is waarbij GPRS uit je bundel komt. Het leek er even op dat T-mobile de oplossing had met onbeperkt internet voor € 9,95 per maand. Helemaal top, maar helaas is dit een aanvulling op een abonnement. Dus dan heb je weer extra kosten en niet te gebruiken bel- en SMS-tegoeden.

Wie weet de oplossing?

Nog meer dromen? Jazeker! Bijvoorbeeld een provider die een goede oplossing heeft als je bijvoorbeeld 20 van dit soort apparaten hebt. Dat je via internet je beltegoed kunt opwaarderen. Of nog mooier, dat er automatisch een vast bedrag wordt opgewaardeerd zodra je beltegoed onder een bepaalde waarde komt.

Verwijderd

Topicstarter
Toch uit frustratie verder gezocht en gemerkt dat ik de site van Telfort nog niet goed genoeg had bekeken. Die bieden een prepaid aan met GPRS voor 0,50 euro per 100 Kb. Verder geen verplichtingen. En online opwaarderen!!

Ze zeggen dat hun GPRS netwerk top is (zelfs beter dan anderen), maar ja dat zou ik ook zeggen als ik Telfort was. Iemand ervaringen?

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-11 12:21

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Bij KPN kan je gewoon met een prepaid-SIM op internet via GPRS. Kost wel aardig wat, maar het kan in ieder geval wel. Wel moet je eerst even GPRS activeren via 313 (als dat nog niet is gebeurt).

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-11 07:53
Bij lowcall (een half prepaid/half abbo) kan je gprs-en voor 1,50 per MB. Je betaald geen abbo kosten maar alleen wat je gebruikt hebt in die maand. Dus als je alleen GPRS-t dan betaal je alleen dat. Verders heb je geen contract dus je kan het stoppen wanneer je wilt. En omdat je geen beltegoed hebt hoef je dat dus ook niet op te waarderen (wat goed uitkomt als je niet kan bellen met die simkaart zoals in jouw geval) Nadeel is dat het op het netwerk van telfort zit waar ik persoonlijk geen goede ervaring mee heb.

URL: http://www.lowcall.nl/

[ Voor 22% gewijzigd door BlackMage op 07-02-2006 00:30 ]

• XthinkZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-04 00:45

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

Jammer dat die sim only actie van T-Mobile voorbij is.

Je kon dan voor 4,50 Euro een relax 150 krijgen (150 gratis belminuten per maand), en daarboven een Pocket internet Totaal pakket nemen. Totale kosten dus 14 euro per maand voor onbeperkt GPRS-sen.

Maar omdat je zegt dat je het af en toe heel weinig data gebruikt is dat eigenlijk ook best veel.
Maar prepaid GPRS oplossingen zijn volgens mij ontzettend duur.
Met Zo'n T-Mobile sim only had je er zeker wel lang onbeperkt plezier met je server kunnen hebben :+.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:48

Dennahz

Life feels like hell should.

Ff nieuwsgierig :+ Wat voor apparaatje ben je aan het maken? :p

Twitter

• BlackMage
Dennahz schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 08:23:
Ff nieuwsgierig :+ Wat voor apparaatje ben je aan het maken? :p
Als ik een gok mag doen, denk ik een GPS tracker. Hiermee is het mogelijk om bijv. trektochten en vakanties in detail te loggen. De tracker stuurt elk uur (of andere frequentie) zijn coordinaten en de server die aan de andere kant hangt verwerkt die gegevens door bijvoorbeeld de punten op een kaart plaatst die vervolgens via het internet beschikbaar word gemaakt.

Maar er zullen vast wel meer nuttige dingen voor zijn, bijvoorbeeld centraal beheren hoeveel repen mars uit een automaat zijn verkocht zodat je tijdig kan hervullen, een hele sneaky hardwarematige keylogger en vast nog wel meer van dat soort ongein :P

Verwijderd

Het is dan wel niet helemaal prepaid, maar het kan misschien toch goedkoper zijn als je toch veel blijkt te versturen,

Bij Orange kun je bij je prepaid kaart ook orange world nemen, met orange world(gprs dienst van orange) kun je via een proxy onbeperkt data versturen (alleen via http). Dit kost 6 euro per maand en gaat per maand van je prepaid tegoed af.

Orange world kan dus voordeliger zijn als je meer dan 4 mb per maand aan data genereerd.

• BlackMage
Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 15:37:
Het is dan wel niet helemaal prepaid, maar het kan misschien toch goedkoper zijn als je toch veel blijkt te versturen,

Bij Orange kun je bij je prepaid kaart ook orange world nemen, met orange world(gprs dienst van orange) kun je via een proxy onbeperkt data versturen (alleen via http). Dit kost 6 euro per maand en gaat per maand van je prepaid tegoed af.

Orange world kan dus voordeliger zijn als je meer dan 4 mb per maand aan data genereerd.
Ik denk niet dat dit gaat werken.
Je moet rekenen dat er geen telefoon aan gaat hangen maar een printplaatje met simkaart houder. Om met een proxyserver te communiceren is er veel meer software nodig dan gewoon standaard verkeer. Ik betwijvel of dat uberhaubt mogelijk is.

Daar komt bij dat orange die dienst niet eeuwig blijft houden. Die speciale proxy is ervoor bedoeld om op de orange world sites te kijken (soort i-mode achtig). Dat je toevallig op alle gewone websites kan is niet iets wat ze moedwillig erin hebben gezet, anders zouden ze dat wel gebruiken om de concurrentie aan te gaan met dat speciale gedoe van t-mobile.

Het 3e probleem is dat je altijd 6 euro betaald. Ook al gebruik je niets. Volgens de TS kan het maanden achter elkaar niet gebruikt worden. Best zonde.

• robert-630
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
BlackMage schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 20:37:
[...]

Je moet rekenen dat er geen telefoon aan gaat hangen maar een printplaatje met simkaart houder. Om met een proxyserver te communiceren is er veel meer software nodig dan gewoon standaard verkeer. Ik betwijvel of dat uberhaubt mogelijk is.

Daar komt bij dat orange die dienst niet eeuwig blijft houden. Die speciale proxy is ervoor bedoeld om op de orange world sites te kijken (soort i-mode achtig). Dat je toevallig op alle gewone websites kan is niet iets wat ze moedwillig erin hebben gezet, anders zouden ze dat wel gebruiken om de concurrentie aan te gaan met dat speciale gedoe van t-mobile.

Het 3e probleem is dat je altijd 6 euro betaald. Ook al gebruik je niets. Volgens de TS kan het maanden achter elkaar niet gebruikt worden. Best zonde.
De TS kan 't allicht proberen. Deze data-oplossing is vele malen goekoper dan de (meeste) andere data-vormen omdat de "pijs per losse MB" voor prepaid klanten bij de meeste providers heel hoog is.

Orange is trouwens op de hoogte van het lek, maar ze doen er (waarschijnlijk) niks aan, omdat ze nu nog géén alternatief op de markt hebben gebracht voor t-mobile's PIT. Ze zijn bang dat er anders te veel klanten weglopen.

Wat ik nog wilde mededelen is dat LowCall onderdeel is van Debitel, wat als bedrijf niet echt een goede reputatie geniet. Maar je moet zelf je keuze's in deze maken. Er zijn nog wat service providers die ook hele concurrendere tarieven hebben, uit mijn hoofd meen ik ook Tele2/Champion.
Als ik kijk na de reguliere providers, doen zowel Orange (€3 per MB met Internet Access, met een minium van 2 MB per maand (= €6 -> OW)) als T-mobile een goed bod. (T-M ca. 2,40 per MB, afronding per 24 uur na boven in clusters van 0,1 MB)

Verwijderd

BlackMage schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 20:37:
[...]

Dat is niet waar.
Het opvragen van een pagina via een proxy vereist niet meer software, alleen je GET request stuur je naar de proxy ipv direct naar een website. Dit vereist niet veel meer software. alleen het aanpassen van je GET request. Ik moet toegeven, het is niet standaard, maar als je zelf gaat programmeren, dan is het geen issue of je het naar een proxy stuurt of naar ander vast adres.

In het GET request moet trouwens alle data zitten die hij wil
Die speciale proxy is juist bedoeld om ook site buiten orange te bekijken, dit hadden ze al lang voordat t-mobile pit introduceerde. Of een andere provider z'n prepaid grps houdt, is ook maar de vraag, niemand kan in de toekomst kijken. Orange heeft zojuist een nieuwe dienst toegevoegd, JUIST voor prepay-ers. waar je voor 1 dag voor 1.50 gprs kan aanzetten, dan kun je het 24 uur gebruiken. Dit gaat gewoon van je beltegoed af, en je kunt zo veel data versturen als je maar wilt.
Het 3e probleem is dat je altijd 6 euro betaald. Ook al gebruik je niets. Volgens de TS kan het maanden achter elkaar niet gebruikt worden. Best zonde
Dat is dus niet waar.
Je kan het elke maand weer uitzetten of aanzetten als het uitstond. Als je denkt dat je het gaat gebruiken dan kun je het aanzetten. Of je gebruikt de 24 uurs optie als je weet dat je maar 1 dag gaat gebruiken.

Maar zoals de TS aangeeft zijn er maanden waarin het apparaat veelvuldig gebruikt gaat worden en er veel informatie word overgestuurd. Als de hoeveelheid informatie boven de 4 mb uitkomt dan kan de TS overwegen om Orange World te nemen, dit is in vergelijking met andere providers dan goedkoper. Stopt hij het met gebruiken van het apparaat, dan belt hij KS en laat het vervolgens uitzetten.
Pagina: 1