[XP] hal.dll is missing*

Pagina: 1
Acties:
  • 1.300 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
wat voorafging
Een aantal dagen geleden had ik last van het, wellicht wel bekende, SpySheriff.
Ik heb ergens een procedure gevonden om het te verwijderen, die heb ik gevolgd, en met succes. SpySheriff leek verdwenen. Vervolgens heb ik verschillende anti-spyware programma's hun werk laten doen (o.a. Hitman). Een virusscanner had ik al van daarvoor (Avast).
Sinds het SpySheriff voorval heb ik ook een firewall geïnstalleerd: Lavasoft Personal Firewall. Ik besloot echter over te stappen naar ZoneAlarm. Dus heb ik de Lavasoft firewall ge-uninstalled. Ik heb de vraag om het systeem opnieuw op te starten genegeerd, en ik ben direct begonnen met de installatie van ZoneAlarm. Die gaf echter een foutmelding, en vroeg om de pc opnieuw op te starten. Toen begonnen de problemen:

het probleem
Wanneer bij het opstarten normaal gezien het WindowsXP logo moet verschijnen, komt er na een paar seconden zwart scherm de volgende boodschap: "(windows root)\system32\hal.dll is missing or corrupt, please re-install."

wat ik geprobeerd heb
Eerst heb ik de harde schijf in een andere computer gestoken. Ik wou op die manier het bestand terugplaatsen of overschrijven. Dus: jumper van de HD op slave gezet en in de andere computer. Nieuwe hardware gevonden, reboot. De D en E partities van de harde schijf kon ik lezen, maar volgens windows was de C partitie niet geformatteerd.

Het tweede wat ik geprobeerd heb is het volgende (na de HD terug in de oorspronkelijke computer gestoken te hebben):
Ik heb geprobeerd de instructies vanop deze site uit te voeren: http://pcsupport.about.com/od/pcrepair/a/missinghal_dll.htm. In het kort komt het neer op het volgende:
-opstarten met boot-cdrom (in mijn geval met diskettes, de (legale) cd-rom werkt om een of andere reden niet).
-bootcfg /rebuild
Bij dat laatste commando krijg ik een foutmelding dat er iets mis is met de C-schijf, en dat ik eerst chkdsk moet uitvoeren.
Dus dat doe ik (chkdsk /p).
Maar chkdsk stopt aan 26% met een foutmelding: "er zijn fouten gevonden die chkdsk niet kan repareren" of iets in die zin.

Ziet er iemand nog een mogelijke oplossing, behalve formatteren?
En wat zou de oorzaak kunnen geweest zijn? Volgens bovengenoemde site kan dit probleem door een virus veroorzaakt worden (zonder verdere uitleg). Vandaar ook dat ik het in dit forum geplaatst heb.

info:
systeem: Asus P4P800 moederbord, Pentium4 2.6 GHz, 512MbRAM, 80Gb Maxtor harde schijf (7200rpm, IDE133, 8MB cache).

[ Voor 4% gewijzigd door willem7q op 06-02-2006 19:23 . Reden: info ]

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-02 19:28
Ik denk het niet, ik heb iig nooit gehoord van zulke problemen.
Als je niet meer in Windows geraakt dien je normaal deze stappen te doorlopen:
1. Safe mode (F8 net voor het booten) en probleem oplossen.
2. Last known good configuration (F8 net voor het booten)
3. Recovery console (XP cd erin en ipv install de recovery console kiezen)
en mbv commando's bestanden herstellen/terugplaatsen.
4. Formatteren of ghost terugplaatsen.
Jij hebt stap 3 proberen uitvoeren zonder succes.
Je kan stap 2 nog proberen maar dat zal denk ik niet werken.

Hal staat voor hardware abstraction layer. De hal verzorgt oa de afhandeling van IRQ's, het is de fundering van een os en verschilt naargelang het cpu platform (naargelang de ISA van de cpu: x86, x86-64, IA64, ...).
Ik hoop voor jou dat je backups genomen hebt...
;)

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-03 09:47

pasta

Ondertitel

Ik verplaats je topic even naar Windows Operating Systems, dit heeft namelijk volgens mij nog maar weinig met malware te maken. :)

Signature

• Main_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-10-2023
Iets soortgelijks heb ik ook gehad een tijdje geleden, heb toen echt 100 verschillende oplossingen geprobeerd, maar het enige wat werkte was een schone XP installatie :(

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
corpseflayer schreef op maandag 06 februari 2006 @ 19:53:
2. Last known good configuration (F8 net voor het booten)

Je kan stap 2 nog proberen maar dat zal denk ik niet werken.
Had ik ook al geprobeerd, werkt inderdaad niet.
Ik hoop voor jou dat je backups genomen hebt...
;)
Enkel de C-partitie van de schijf is onbereikbaar geworden. Dus mijn bestanden zijn niet verdwenen. 't Zal mij dus normaal gezien alleen wat tijd kosten.

Maar heeft er iemand een verklaring hiervoor? Hoe kan zoiets gebeuren? En vooral, hoe is het te voorkomen?

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-02 19:28
Tja, zoiets kan vele oorzaken hebben.
Bvb:
Je hebt het zelf verbrot. :P ;)
Je bent het slachtoffer van één of ander virus.
Je hardware is niet 100% stabiel waardoor je een corrupte harde schijf hebt. (héél kleine kans)

Ik het geval van een virus kan je je installatie beschermen mbv NTFS security. Je maakt een account aan met beperkte gebruikersrechten, hierdoor heb je net zoals bij Linux slechts beperkte schrijfrechten. Je kan dan enkel nog schrijven naar de documents folder van de account.
Op deze manier kunnen er geen systeembestanden beschadigd worden door gebruikers of software (en dus boosaardige code tenzij deze zich kan voordoen als administrator).
Het enige nadeel is dat veel software niet 100% werkt onder deze modus. Indien het slechts gaat om enkele toepassingen kun je deze alsnog gebruiken door rechts te klikken en "run as" te nemen waardoor je het programma als admin kan draaien. Ieder programma op deze manier draaien is natuurlijk omslachtig.
Ikzelf gebruik het ongeveer een half jaar zonder veel problemen. Om programma's te installeren log ik in met een admin account, vooral omdat ik na de installatie vaak nog wat zaken wil doen onder de geïnstalleerde dir.
Ik gebruik dit toestel enkel om te surfen en af en toe eens te gamen (als je safegames wilt opslaan moet je de game als admin draaien anders lukt het niet). :P
Op mijn laptop maak ik enkel gebruik van een admin account omdat haast ieder programma kuren heeft met de security en ik hierdoor te veel tijd verloor.
Pagina: 1