DNS met IP-Chains

Pagina: 1
Acties:

• Drogo
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:29
Ik heb hier een netwerkje van 7 Windows-pc's die toegang tot Internet krijgt via een IP-maquerading Linux pc met ISDN.

Deze Windows pc's zoeken met z'n allen nogal vaak naar de DNS servers van de provider, en daardoor gaat de Linux pc bijna constant voor niks uitbellen |:(

Wat is hier tegen te doen? De DNS-poorten blocken lijkt me ook niet echt handig.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08 18:20
Je kunt natuurlijk ook de PC's je Linux machine als DNS laten gebruiken. In de configuratiefile van de DNS server op je Linux machine geef je dan de DNS'en van je internet provider op als forwarders.
Het lijkt me trouwens niet helemaal goed dat je clients de hele tijd DNS requests doen, dit zou niet mogen gebeuren als je ook geen internetbrowsers of andere software die van internet gebruik maakt open hebt :?

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Verwijderd

[b]Het lijkt me trouwens niet helemaal goed dat je clients de hele tijd DNS requests doen, dit zou niet mogen gebeuren als je ook geen internetbrowsers of andere software die van internet gebruik maakt open hebt :?
Uit ervaring weet ik dat windows-bakken zeker met de dns onnodig praatgraag zijn. daardoor belde mijn proxy ook altijd uit.
komt door win-networking.
oplossing, lokale (cacheing-)dns gebruiken, hieronder samen met de uitbeller verder slim filteren. bekijk instellingen van clients ook even.

• Drogo
tnx, ik heb ff op een Windows pc het ip-nummer van de Linux-pc als DNS server opgegeven. Dat werkt :)
Is 't zo opgelost, of gaat de Linux server zodra hij een DNS aanvraag krijg, weer uitbellen naar de DNS servers van de provider omdat hij zelf de aanvraag niet kan beantwoorden?

• eymey
  • Laatst online: 24-08 18:20
Dat hangt er van af of je Linux DNS server cacheing is. Als dit het geval is, dan zal het in ieder geval een stuk minder moeten worden omdat hij dan de informatie uit zijn cache kan halen, totdat die expired is.
Als het steeds dezelfde naam is waar Windows naar vraagt zou het uitbellen tot een minimum beperkt moeten worden.
En toch blijf ik het vreemd vinden. Vroeger had ik altijd een windows NT server die via ISDN uitbelde als een PC op het netwerk internet nodig had (deed ik met Sygate). En daar had ik nooit last van ongewenste uitbel acties.

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Drogo
?? okee, de server belt nog steeds auto uit. Daarom heb ik de netwerkkabel eruit getrokken, en gewacht. Na zo'n 20-30 seconden ging ie weer verbinding maken, terwijl ie niet eens op 't Lan aangesloten is :?
Iemand een idee waarom een standalone Linux-pc zoiets vaags zou willen doen?

• heuveltje
  • Laatst online: 22:48

heuveltje

KoelkastFilosoof

koetje dat wil flushen ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Drogo
:) staat er (nog)niet op, sorry...

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-08 18:10

Arjan A

Cenosillicafoob

Het kan zijn dat je DNS de root-informatie wil refreshen. Bij mij komt er dan ook een log entry te staan. Zoiets als:
named[29919]: sysquery: sendto([193.0.0.193].53)
In dat geveal wil-ie ook naar 'buiten'. Volgens mij kan dat uit gezet worden, maar ik moet er nog eens naar kijken hoe dat precies moet.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• Drogo
Kan 't niet terugvinden.
Als ik de LAN-kabel eruit haal, de IP-chains flush en vervolgens de chains op DENY zet, belt ie niet meer uit (wel als alleen Input en Forward op Deny staat).
Dus dacht ik dat 't mischien aan de static routes ligt ? kan iemand dit ff controleren:
Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/utopiaactivate/staticroute.gif
Die laatste regel wordt automatisch gemaakt als er verbinding met Internet is.
Pagina: 1