[P3] Wil niet meer opstarten!

Pagina: 1
Acties:
  • 354 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 13:08
mijn p3 wil niet meer opstarten, dit is er gebeurd:

ik sluit linux af (shutdown -h now), er staat: power off en ik druk op aan/uit knop.
30sec later wil ik de pc weer opstarten, en er gebeurd helemaal NIKS. ik heb dus verder niet ergens aangezeten.

kheb geprobeerd:
powerknop indrukken, voeding kabel eruit, powerknop indrukken.
stroom van mobo af, en er weer op.
andere aan/uit schakelaar op moederbord.
draadje van aan/uit schakelaar gecontroleerd.
alle hardware losgekoppeld behalve moederbord.
andere voeding geprobeerd.
batterij van moederbord er uitgehad, en er weer ingedaan

dit allemaal zonder resultaat.
weet iemand wat het kan zijn?

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:25

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Heb je de condensatoren al gescheckt. Hoord je ook een knalletje. Heb dit ook gehad en toen klapte er bij mij de voeding eruit. Kijk iik eens of je het lichtje ziet branden op je moederbord. Het is misschien nog handig om wat meer informatie te verschaffen( merk mobo ,welke P3 en dergelijke)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• nMad
touchdomex schreef op maandag 06 februari 2006 @ 17:54:
Heb je de condensatoren al gescheckt. Hoord je ook een knalletje. Heb dit ook gehad en toen klapte er bij mij de voeding eruit. Kijk iik eens of je het lichtje ziet branden op je moederbord. Het is misschien nog handig om wat meer informatie te verschaffen( merk mobo ,welke P3 en dergelijke)
condensatoren, wat zijn dat? ik hoorde geen knalletje.. en er zit geen lichtje op mobo.

kheb al verschillende voeding kabels geprobeerd, ook zonder succes.

het is een Pentium 3 500Mhz MMX processor, geen idee welk merk moederbord. staat ook nergens op moederbord.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:53

Thandor

SilverStreak

nMad schreef op maandag 06 februari 2006 @ 17:58:
[...]

condensatoren, wat zijn dat? ik hoorde geen knalletje.. en er zit geen lichtje op mobo.
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/img/000017.jpg
De afbeelding hierboven laat condensatoren zien :)
kheb al verschillende voeding kabels geprobeerd, ook zonder succes.

het is een Pentium 3 500Mhz MMX processor, geen idee welk merk moederbord. staat ook nergens op moederbord.
Staan er geen andere ID nummers op ?
Als je de mogelijkheid hebt om een ander moederbord te proberen dan is dit zeker een overwegen waard.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Als je geen lichte ziet dan kan het zijn dat of de voeding eruit ligt of het moederbord stuk is. Want als je proc gebakken is moet het mobo licht geven, zonder ram ook dus die is niet stuk. Ik zoek het bij een van de twee eerder genoemde

Misschien heb je een kabeltje er niet goed ingedaan toen je hem er weer in deed. Is er misschien iets zwart geblakerts te vinden op het moederbord. Heb je ook nog een tweede voeding liggen. Zo ja dan moet je eens proberen of hij daarmee wel opstart.

P.S. je hoeft ook geen knalletje te horen als je voeding eruit klapt. Heb ik ook gehad. Ik kon de diagnose niet stellen. Was ook nog inet zo ver op computer gebied. Ik heb hem toen maar weg gebracht. Hij deed hetzelfde. Toevallig ook een P3

[ Voor 20% gewijzigd door Touchdomex op 06-02-2006 18:48 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• nMad
touchdomex schreef op maandag 06 februari 2006 @ 18:45:
Als je geen lichte ziet dan kan het zijn dat of de voeding eruit ligt of het moederbord stuk is. Want als je proc gebakken is moet het mobo licht geven, zonder ram ook dus die is niet stuk. Ik zoek het bij een van de twee eerder genoemde

Misschien heb je een kabeltje er niet goed ingedaan toen je hem er weer in deed. Is er misschien iets zwart geblakerts te vinden op het moederbord. Heb je ook nog een tweede voeding liggen. Zo ja dan moet je eens proberen of hij daarmee wel opstart.

P.S. je hoeft ook geen knalletje te horen als je voeding eruit klapt. Heb ik ook gehad. Ik kon de diagnose niet stellen. Was ook nog inet zo ver op computer gebied. Ik heb hem toen maar weg gebracht. Hij deed hetzelfde. Toevallig ook een P3
1. kheb geprobeerd:
powerknop indrukken, voeding kabel eruit, powerknop indrukken.
stroom van mobo af, en er weer op.
andere aan/uit schakelaar op moederbord.
draadje van aan/uit schakelaar gecontroleerd.
alle hardware losgekoppeld behalve moederbord.
andere voeding geprobeerd.
batterij van moederbord er uitgehad, en er weer ingedaan

2. condensatoren, wat zijn dat? ik hoorde geen knalletje.. en er zit geen lichtje op mobo.

er is niks zwart geblakerd op moederbord, en alles zit goed aangesloten.
condensatoren zitten er allemaal recht op, en normale kleur.

typenummer (dit staat op moederbord, vlakbij AGP slot):
Microstar FX MS6119 VER 1.1 BX2

[ Voor 12% gewijzigd door nMad op 06-02-2006 19:09 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Doe eens een ATX reset (stroom eraf, paar keer aanzetten, stroom erop), en kijk dan eens of hij wil booten. Eventueel zou je ook nog een BIOS reset kunnen doen maar het lijkt me sterk dat dat soelaas bied.

@Touchdomex: pas de laatste jaren krijgen moederborden ledjes, vroeger had bijna geen enkele PC dat. De kans is dus groot dat de PC van nMad geen lichtje op zijn moederbord heeft.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• nMad
AtleX schreef op maandag 06 februari 2006 @ 19:06:
Doe eens een ATX reset (stroom eraf, paar keer aanzetten, stroom erop), en kijk dan eens of hij wil booten. Eventueel zou je ook nog een BIOS reset kunnen doen maar het lijkt me sterk dat dat soelaas bied.

@Touchdomex: pas de laatste jaren krijgen moederborden ledjes, vroeger had bijna geen enkele PC dat. De kans is dus groot dat de PC van nMad geen lichtje op zijn moederbord heeft.
-batterij van moederbord er uitgehad, en er weer ingedaan <- bios reset heb ik al gedaan dus.

ATX reset geprobeerd, echter zonder resultaat.

• nMad
Thandor schreef op maandag 06 februari 2006 @ 18:20:
Staan er geen andere ID nummers op ?
Als je de mogelijkheid hebt om een ander moederbord te proberen dan is dit zeker een overwegen waard.
heb geen ander moederbord die ik kan proberen.

typenummer (dit staat op moederbord, vlakbij AGP slot):
Microstar FX MS6119 VER 1.1 BX2

[ Voor 15% gewijzigd door nMad op 06-02-2006 19:13 ]

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

RetepV

ALLES valt te repareren

gHaal de spanning er eens vanaf en reseat de processor eens. Het kan zijn dat er wat oxidatie op de SLOT1 connector zit na zoveel jaar. Gewoon spanning eraf en de processor een paar keer loshalen en weer terugzetten. Dan opnieuw testen.

Als het werkt, kun je de connector van de CPU (dus niet die van het mobo, hoewel dat ook wel geen kwaad zal kunnen) proberen wat schoon te maken met een cotton-tip en wat isopropyl alcohol. Dan zul je weer wat jaartjes zonder problemen door kunnen.

Als het niet werkt, dan is er wat anders aan de hand :). Het kan altijd dat er iets na zoveel jaar kapot is gegaan. Ik verwacht niet dat het je CPU is die kapot gegaan is, maar dat er op je mobo iets overleden is. Maar dat is meer een onderbuikgevoel, zeg maar.

Over die condensators. De bovenkant van een condensator hoort vlak te zijn (en er zit een patroontje in gestanst, een + of een V). Nog maar eens een plaatje uit de oude doos... Als ze er zo uit zien, dan is het dus NIET goed:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/p.vroomen/gfx/miscpics/ecs_condensators.jpg

Check ook dat stof op dat spoeltje. Eén van de condensators heeft zijn inhoud gelekt op dat spoeltje en het stof zit er keihard aan vastgekleefd.

[ Voor 27% gewijzigd door RetepV op 06-02-2006 19:31 ]

Macbook Pro

• nMad
RetepV schreef op maandag 06 februari 2006 @ 19:21:
Haal de spanning er eens vanaf en reseat de processor eens. Het kan zijn dat er wat oxidatie op de SLOT1 connector zit na zoveel jaar. Gewoon spanning eraf en de processor een paar keer loshalen en weer terugzetten. Dan opnieuw testen.

Als het werkt, kun je de connector van de CPU (dus niet die van het mobo, hoewel dat ook wel geen kwaad zal kunnen) proberen wat schoon te maken met een cotton-tip en wat isopropyl alcohol. Dan zul je weer wat jaartjes zonder problemen door kunnen.

Als het niet werkt, dan is er wat anders aan de hand :). Het kan altijd dat er iets na zoveel jaar kapot is gegaan. Ik verwacht niet dat het je CPU is die kapot gegaan is, maar dat er op je mobo iets overleden is. Maar dat is meer een onderbuikgevoel, zeg maar.
als het de cpu was die dood was, zou fan van voeding wel draaien en hdd ook wel aangaan.
dus denk idd ook niet dat daar het probleem ligt, maar zal het proberen. t kan nooit kwaad!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Probeer eens met de hand te starten. Dus ff een de 2 PWR pinnetjes sluiten met een schroevendraaier.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• nMad
HerbyNL schreef op maandag 06 februari 2006 @ 19:26:
Probeer eens met de hand te starten. Dus ff een de 2 PWR pinnetjes sluiten met een schroevendraaier.
geprobeerd, zonder resultaat (zelfs met verschillende schroevendraaiers, omdat sommige misschien wel niet geleiden).

ik heb proc slot van proc schoongemaakt, en proc zelf. zonder resultaat.
alle condensantoren zien er normaal uit, dus vlak van de bovenkant!

[ Voor 20% gewijzigd door nMad op 06-02-2006 19:37 ]

• Herby

Herby

Stalknecht

Geen andere voeding bij de hand toevallig? Ook al een minimale boot geprobeerd?

Mijn excuus ik ging er nog speciaal naar kijken voor ik poste. Lezen is een vak.

[ Voor 39% gewijzigd door Herby op 06-02-2006 19:55 ]

• nMad
HerbyNL schreef op maandag 06 februari 2006 @ 19:39:
Geen andere voeding bij de hand toevallig? Ook al een minimale boot geprobeerd?
heb ik al geprobeerd, lees startpost..

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

AtleX schreef op maandag 06 februari 2006 @ 19:06:

Die kan is er inderdaad. Maar al mijn p2 en p3 moederborden op slot 1 hebben een ledje. Ik heb zelf een MS6156 gehad M-ATX Deze had een ledje. Dit moederbord is weliswaar overleden door het wel bekende condensator probleem. Hij kon niet meer gered worden. Heb hem vervangen door een een asus P2b-D :9~
Dual CPU is echt leuk speelgoed.

Zit dit moederbord toevallig in een Fujitsu ( mischien siemens ligt aan de leeftijd) kast. Niet dat dit helpt maar er zijn meer mensen gehad die problemen hebben gehad met mobo's uit dit soort computer's ( alleen van MSI moederborden. Heb hier 3 custom build moederbord van fujitsu siemens liggen die het prima doen en waar tot op heden geen problemen mee zijn

[ Voor 21% gewijzigd door Touchdomex op 06-02-2006 19:56 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Even op iets helder te krijgen, gaat je computer ook niet een fractie van een seconde aan (koeler draait een halve slag, etc.) of blijft hij helemaal uit? Als de koeler een halve slag draait kan dat een timingsverschil betekenen met de voeding, maar je schrijft dat je al een andere hebt geprobeerd dus dat kan het probleem ook niet zijn. Als er helemaal niks gebeurt is de kans groot dat je moederbord gewoon dood is. Je hebt alle hardware losgekoppelt, andere voeding geprobeerd, een hangende knop geëlimineerd dus blijft er eigenlijk nog maar 1 mogelijkheid over.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• nMad
nee, fan draait niet 1 slag. dus gebeurd echt helemaal niks..
mja, was ik al bang voor... nieuw mobo kopen :\ vorig mobo is paar maand geleden gestorven, die dingen slijten best snel hier :|

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Je moet echt kijken naar een dual P3 moederbord. Een echte uitkomst bij mij. Had altijd een Proc tekort. Mijn budget was maar 30 euro. Ik heb er uiteindelijk eentje voor 25 euro op de kop getikt een ASUS P2B-D. Dit was ongeveer een maand geleden. Dus als je goed zoekt moet je nog wel iets leuks vinden op marktplaats.

• Herby

Herby

Stalknecht

nMad schreef op maandag 06 februari 2006 @ 19:56:
nee, fan draait niet 1 slag. dus gebeurd echt helemaal niks..
mja, was ik al bang voor... nieuw mobo kopen :\ vorig mobo is paar maand geleden gestorven, die dingen slijten best snel hier :|
uhhh zelfde setup verder?

Verwijderd

Al geprobeerd het geheugen er uit en er opnieuw in te zetten? Heb ik weleens gehad dat ie opeens niks meer deed, bleek aan het geheugen te liggen, niet dat het defect was maar het wilde even luchten ofzo :+

• nMad
nee iets andere setup.. andere proc (die was ook dood)
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 20:06:
Al geprobeerd het geheugen er uit en er opnieuw in te zetten? Heb ik weleens gehad dat ie opeens niks meer deed, bleek aan het geheugen te liggen, niet dat het defect was maar het wilde even luchten ofzo :+
ja, al geprobeerd

[ Voor 46% gewijzigd door nMad op 06-02-2006 20:18 ]

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

probeer eens een andere P III of P II in het slot te steken het kan zijn dat de processor instabiel is beginnen draaien en dan kan het zijn dat hij af en toe wel wil opstarten maar dan terug uitvalt. ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Pagina: 1