Voeding, VGA of MOBO

Pagina: 1
Acties:

• Gerder
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-02 16:07
Beste mensen,

Tot mijn grote schrik klapte ik een paar dagen geleden spontaan uit een spel. Het beeld werd ineens zo vaag dat ik enkel nog rode en witte strepen op het beeld zag waarin nog net de vorm van mijn personage te herkennen was. Als ik met de muis heen en weer ging zag ik het personage nog wel bewegen doordat de rood/witte lijnen op het beeld zich gingen vervormen. Ik schrok me wild want het was net alsof mijn videokaart ineens al zijn functies verloor. Ik kon helaas niets anders doen dan de boel resetten. Tot mijn grote opluchting bleek mijn videokaart nog gewoon te funtioneren, maar er zat uiteraard een staartje aan. Nvidia gaf een fout melding na het opstarten van mijn computer. Mijn videokaart zou te weinig stroom krijgen waardoor de Driver automatisch de performance van mijn videokaart terug had geschroeft om schade aan de hardware te voorkomen.

Even voor alle duidelijkheid. Ik heb een Asus Nvidia 6800GE 256MB.

Sindsdien geeft Nvidia deze foutmelding elke keer als ik de computer opnieuw opstart. Dit terwijl ik wel gewoon alle spellen nog op de volle eisen kan draaien zonder enig probleem. Ik moet daarbij zeggen dat ik in Windows het idee krijg dat mijn kleuren vervagen maar dat kan ook aan het scherm liggen aangezien ik daar al eerder problemen mee heb gehad.

Nu vermoed ik dat het niet aan mijn videokaart ligt aangezien deze nog gewoon prima functioneert. Het rare is dat ik pas geleden nog een nieuwe voeding heb geinstalleerd. Het betreft hier een Be Quiet! 470watt P5. Een prima voeding zou je zeggen. Dit heb ik gedaan omdat ik bang was dat mijn vorige voeding: een merkloze 350watt het binnenkort zou gaan begeven met alles wat ik in mijn computer heb zitten. Dit heeft hij echter nooit gedaan en er is verder nog niets bijgekomen. Hoe kan het dan dat ik bij een gloednieuwe 470watt voeding wel een foutmelding krijg.

Mijn videokaart gebruikt 2 Molex stekkers als stroomtoevoer.

Naast de problemen met mijn videokaart heb ik ook een tijd gehad dat mijn twee HDD IDE schijven niet gezien werden. Dit in tegenstelling tot mijn SATA schijf die wel telkens gezien werd. Ik heb diverse dingen geprobeerd maar ik weet nog steeds niet waar dat toen aan lag. Vooralsnog herkent hij ze wel weer, maar ik durf zo niet te zeggen hoelang nog. Ik dacht zelf dat het probleem bij het moederbord lag, maar sinds het incident met videokaart begin ik toch sterk aan mijn voeding te twijfelen.

U zult begrijpen dat ik erg in de knoop zit en dat ik het zo even niet meer weet. De merken in mijn computer zijn stuk voor stuk vakmerken. Een Asus videokaart en een Be Quiet! voeding. Deze merken staan nou niet echt bekend als halve bak werken.

Ik hoop door deze topic iets meer duidelijkheid te krijgen over de situatie waarin mijn systeem momenteel verkeerd en ik hoop op die manier de problemen te kunnen verhelpen. Ik dank u allen bij voorbaat voor u medewerking.

Mvg. Geert Embregts

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
De voeding heeft verschillende 'rails'.
Ipv een splitter te gebruiken (beste voorbeeld) voor die 2 molexen, moet je de twee stekkers uit aparte draden halen, zodat ze mooi gebalanceerd over 2 lijnen stroom leveren.

PS. Welkom op GoT _/-\o_ , niet veel mensen die hun eerste startpost zo goed maken :D Hulde!

[ Voor 21% gewijzigd door DarthPlastic op 06-02-2006 17:14 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• Gerder
Haha dank je wel hoor.

Ik moet zeggen dat ik daar idd nog niet aan gedacht heb. Er zit bovendien ook nog een extra beveiligde Molex bij die mijn hardware moet beschermen. Misschien is het een idee om deze te gebruiken. Kan het dan ook zo zijn dat ditzelfde probleem zich voordoet bij mijn HDD's. Deze ziiten ook beide op 1 kabel. En het is voorgekomen dat mijn E: wel gezien werd en mijn D: niet of andersom. Misschien ook een elektrisch probleem?

Bedankt voor de reactie

Groet Geert

[ Voor 31% gewijzigd door Gerder op 06-02-2006 17:26 ]

Verwijderd

Gerder schreef op maandag 06 februari 2006 @ 17:22:
Haha dank je wel hoor.

Ik moet zeggen dat ik daar idd nog niet aan gedacht heb. Er zit bovendien ook nog een extra beveiligde Molex bij die mijn hardware moet beschermen. Misschien is het een idee om deze te gebruiken. Kan het dan ook zo zijn dat ditzelfde probleem zich voordoet bij mijn HDD's. Deze ziiten ook beide op 1 kabel. En het is voorgekomen dat mijn E: wel gezien werd en mijn D: niet of andersom. Misschien ook een elektrisch probleem?

Bedankt voor de reactie

Groet Geert
Hardeschijven zuipen niet zoveel dat ze 2 verschillende nodig hebben, maar je kan het proberen. Ik denk dat het daar aan gelegen heeft.

• DarthPlastic
Ik had helemaal over de HDD's heen gelezen, maar als dit ook het geval is is er (waarschijnlijk) sprake van een "undervolt", dwz. dat de apparatuur meer trekt (op bepaalde rails) dan de voeding kan leveren.

Om het simpel proberen uit te leggen:
Voeding trekt 470W, ongeveer 70% efficient, dus ongeveer 320W aan systeempower.
Meestal levert deze 15V, wat wordt omgezet naar 12V (rond de 20 Ampère), 5V (rond de 30A), en nog anderen,
Deze 'rails' verdelen de 15V naar de geschikte voltages.
Om te zorgen dat het zaakje stabiel blijft, en om gigantische stromen te vermijden wordt de 5V lijn meestal 'gesplitst' van 1 krachtige lijn naar 2 aparte lijnen.
Die leveren allebei 5V, maar worden door een ander circuit geleid.
Meestal is een videokaart zo zwaar, (met 2 molexen althans) dat deze 1 rail helemaal 'leegtrekt'.
Daarom zitten er 2 op, om zo de belasting te verdelen over de 2 rails.
Als elke rail nu mooi de helft trekt, wordt er niets overbelast, en draait het stabiel.

Stel nu (het ergste voorbeeld) dat je alles aan één rail hing, dan zou je dus videokaart+harddisks+etc.. op rail1 hebben, terwijl je rail2 alleen je dvd-speler laat voeden (nogmaals de nadruk op bijvoorbeeld!)
Dan zou je denken dat alles goed aangesloten is, want de voeding levert 30A denk je, maar in feite levert deze 2x15A. Op de ene wordt 20A getrokken, de ander 2.
Het is dus de bedoeling om uit te vissen hoe je het beste alle apparatuur kan verdelen, om te zorgen dat de rails ongeveer een gelijke belasting hebben.

Bij écht extreme situaties hangen sommige mensen een complete tweede voeding erbij. Daar worden bijvoorbeeld een waterkoelingssysteem, neon-disco, of de drives aangehangen.

Hier is het niet nodig, dus ik denk dat het opgelost moet zijn met een beetje heen-en-weerpluggen.
Kijk naar de kabelboom die uit de voeding komt; meestal heb je er één per rail, waar dan een stuk of 4/5 stekkers aanzitten.
Hang dan de videokaart aan beide tegelijk, en je harde schijven bijvoorbeeld opgesplitst.
Het probleem zal echt de videokaart zijn, de harde schijven trekken veel minder.

Je kan ook nog even kijken in de FAQ, daar werd ergens uitgelegd hoe het hele rails-gebeuren nu werkt. Helaas kan ik het zo niet vinden, vanwege de recente verandering van categoriën

PS. Lang verhaal zeg :)
Enne, misschien hoort het topic toch beter thuis in PMG (ProcessorsMoboGeheugen) of EL(Electronica)

• Gerder
Ik zat idd eens heen en weer gaan pluggen. Ik hoop dat het probleem dan snel verholpen is want ik had al geen zin om de voeding weer terug te sturen :9 . Iig heel erg bedankt voor alle reacties. Ik ga er snel mee aan de slag.

Mvg. Geert Embregts

• Gerder
Nou ik ben eens even aan het pluggen gegaan en toen bleek het probleem al snel zichtbaar. Zowel mijn HDD's als 1 van de twee Molexxen van de VGA zaten op dezelfde rail. Ik heb een beschikbare beveiligde Molex aan de Videokaart vastgemaakt en de twee HDD's aan de al bestaande rail. Ik krijg geen foutmelding meer en daar ben ik zeer blij mee want ik kreeg vandaag de kans niet meer om BF2 te spelen ;).

Allemaal heel hartelijk dank voor de medewerking. Nooit gedacht dat ik er zo snel uit zou komen. Dat is zeldzaam als het gaat om computers :D

Mvg. Geert Embregts

[ Voor 7% gewijzigd door Gerder op 06-02-2006 22:28 ]

• DarthPlastic
hehe, altijd fijn om iemand te helpen ;)

Met zo'n videokaart zal BF2 wel monsterlijk lopen >:)

Pagina: 1