Toon posts:

Defecte harde schijf herstellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb o.a. een 4 jr. oude Aldi computer 2 GHz met een HD 80 GB Seagate ST380020A. Toen ik Norton SW2006 wilde installeren kreeg ik halverwege de procedure een mededeling: "Kan Go-Back niet installeren omdat dit een multi-boot HD is". Dat had ik bij een andere computer ook, maar dat leverde geen moeilijkheden op. Ten eerste wás het volgens mij helemaal geen multi-boot HD en ten tweede wilde ik Go-Back helemaal niet gebruiken. Maar toen in dit geval na de installatie een herstart gemaakt werd gaf de computer helemaal de geest. De HD was toen kennelijk "defect", dwz als slave werkt hij nog wel (in een andere computer), maar de C:-partitie is dan leeg en als je die bereiken wil krijg je de mededeling: C: is leeg en beschadigd (o.i.d.).

Maar het vreemde is, de computer zelf doet het ook niet meer. Bij opstarten met of zonder HD zie je zelfs de bios-tekst niet meer. Het scherm is goed (op een andere computer). Als je er een CD in doet krijg je de indruk dat hij wel inleest, maar er verschijnt geen letter tekst. Ook een Knoppix-CD levert niets op. Er is wel spanning op de aansluitklemmen van de CD en HD.
Ik heb een cmos reset uitgevoerd, maar dat leverde niets op...

Wat de HD betreft denk ik dat Norton iets aan mijn MBR heeft gedaan. Maar verklaart dat ook dat de C:-partitie "leeg" is? Kan ik, terwijl de schijf in een andere computer als slave zit, er een nieuwe MBR op schrijven, of gaat dat niet opdat dat een andere versie is?

Of moet ik het anders aanpakken - zoals ik al schrijf, de originele computer is op tilt en ik weet nog niet hoe ik die gangbaar moet krijgen. Ik wil er niet te veel geld aan uitgeven, want het is een tamelijk oud exemplaar.

Alvast bedankt voor elke suggestie.

Rob