Apple systemen combinatie; vragen

Pagina: 1
Acties:

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-02 18:04
Ik wil binnenkort, als ze tenminste uit zijn, een PowerMac aanschaffen voor al het grafische werk wat ik verricht, 3D, foto bewerking, muziek mixen, design in de brede zin van het woord eigenlijk. Ik wil deze computer samen gaan gebruiken met een Mac Mini die ik ga gebruik voor internet (browsen, downloaden, FTP) en mediacenter naar alle waaschijnlijkheid. Daar komt een 23" ACD bij en draadloze toetsenbord en muis.

Ik wil mijn hoofd pc graag gescheiden houden van het internet, op de mini zet ik wel de spellen die ik (eigenlijk nooit) speel.

Nu was mijn vraag, is er een optie om deze twee pc's op 1 scherm te gebruiken en met 1 toetsenbord en muis te besturen zonder al te veel problemen.

Mijn idee van het scherm is eigenlijk dat ik het grootste gedeelte van het scherm voor de hoofd pc te gebruik en een klein deel voor de mini. Als dit niet mogelijk is kan ik dan wel makkelijk tussen de twee pc's switchen. Voor zover ik uit heb kunnen zoeken kan er standaard maar 1 pc aangesloten worden op zo'n ACD. Er staat op de Apple site ook 'aangegeven' dat de mini niet wordt ondersteunt maar deze heeft toch ook gewoon een DVI uitgang, ik zie het probleem niet echt waarom dit niet zal gaan werken.

Het besturings hardware wil ik graag in Bluethoot, waarom zou je je afvragen. Ik vind een muis zonder draad toch fijner werken en daar komt bij dat ik 'denk' dat je kunt switchen tussen twee pc. Weten jullie of dit mogelijk is het makkelijk switchen tussen twee pc's zodat je niet twee sets nodig hebt of dat je achter je pc moet kruipen om de kabeltjes te switchen.

Verder wil ik de pc's koppelen met FireWire als dit er nog op zit althans. Als dit niet meer kan omdat deze optie er uit is gehaald dan wil ik dat via Bluethoot doen, de reden daarvoor is dat het mogelijk moet zijn om bestanden van de hoofd pc naar de mini over te zetten zodat ze op de FTP gezet kunnen worden.

Ik weet wel wat ik wil maar ik heb geen flauw idee of het wel mogelijk is. Dit zouden overigens mijn eerste eigen mac's zijn en ben hier niet echt bekend mee.

Ik kan ook zelf wel zulke systeempjes samen stellen (Win pc). Ik weet van alles wel wat maar naar mijn mening te weing om een eigen systeem samen te stellen. Dat vind ik het mooie aan Apple, die hebben dat al voor je gedaan en daar betaal je dus wel meer voor maar dat heb ik er wel voor over.

Ik hoop dat jullie mij wat weizer kunnen maken omtrent deze vragen zodat ik mijn uiteindelijke keuze kan maken want de optie tot een Win pc is er ook nog steeds. En begin als jullie blieft niet over Win is inferieur of wat dan ook want die discussies heb ik al te veel gezien. Het is gewoon wat iedereen zelf fijn vind en respecteer dat.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:28
Wat jij nodig hebt is een KVM Switch.

En de pc's koppelen via bluetooth zou ik niet doen, hiervoor is bluetooth gewoon veel te traag. Via firewire of netwerk is een betere optie dan.

[ Voor 32% gewijzigd door sig69 op 06-02-2006 16:20 ]

Roomba E5 te koop

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 11:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Maar wat is nu eigenlijk de meerwaarde van een Mac Mini hier? Het kost alleen maar een heleboel extra geld en gedoe, en echt geschikt voor gamen is hij ook niet echt.

Ik weet niet precies waarom je internet gescheiden wil houden, maar bang voor hackers, virussen of spyware hoef je op een Mac niet te zijn, het is dan toch ook heel lastig om dan even snel iets te op te zoeken of te kopieeren?

Je kan ook gewoon twee gebruikersaccounts aanmaken voor je Powermac, eentje voor werk en eentje voor prive, die zijn dan helemaal van elkaar gescheiden.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

sig69 schreef op maandag 06 februari 2006 @ 16:19:

En de pc's koppelen via bluetooth zou ik niet doen, hiervoor is bluetooth gewoon veel te traag. Via firewire of netwerk is een betere optie dan.
Dit kan ook software matig wat geen of nauwelijks prestatie verlies leid. Ik heb zelf een G5 20'imac en een pc als download/ftp/bestanden-stockage. Ik bediening me pc gewoon met een VPN client op de MAC die intern of het netwerk draait achter me router. Ik zal eens opzoeken voor je, want ik kreeg dit programma mee als een freeware editie (uhuh ;) ) op een MACmagazine dvdtje.

• Dagg
Johnny schreef op maandag 06 februari 2006 @ 16:23:
Maar wat is nu eigenlijk de meerwaarde van een Mac Mini hier? Het kost alleen maar een heleboel extra geld en gedoe, en echt geschikt voor gamen is hij ook niet echt.

Ik weet niet precies waarom je internet gescheiden wil houden, maar bang voor hackers, virussen of spyware hoef je op een Mac niet te zijn, het is dan toch ook heel lastig om dan even snel iets te op te zoeken of te kopieeren?

Je kan ook gewoon twee gebruikersaccounts aanmaken voor je Powermac, eentje voor werk en eentje voor prive, die zijn dan helemaal van elkaar gescheiden.
Ik game eigenlijk ook nooit dus dat maakt niks uit en de games die ik speel anders zijn toch zo oud dat ze prima te draaien zijn op de Mini.

Ik heb momenteel op mijn pc een FTP server draaien, deze wil ik altijd aan hebben staan en ik weet dat een mini minder geluid voort brengt dan een PowerMac. Daarbij komt dat de hele setup op mijn slaapkamer komt te staan.

Met die switch moet het geen probleem zijn lijkt mij maar ik ben over het algemeen alleen maar bezig met design. Het internet is voor mij alleen maar om bv op GOT te kijken of wat dan ook en niet voor het uitzoeken van dingen dus dat is geen probleem. Maar leek me wel zo handig om twee beelden op 1 scherm te projecteren voor bv het copieren van bestanden van en naar de FTP.

Het switchen van gebruikers heb ik het niet zo op, mede doordat als ik even wil 'rusten' en even wil interrnetten dan moet ik al mijn bestanden opslaan, programma's sluiten en uitloggen. Dat schiet voor mij niet echt op.
sig69 schreef op maandag 06 februari 2006 @ 16:19:

De Mini kan niet gebruikt worden als server binnen een netwerk, daarvoor zijn er te weinig poorten. Hoe dat met FireWire zit weet ik niet, nog nooit gebruikt, werkt dit net zoals een normale netwerkpoort?
Ik heb even zitten lezen maar voor zover ik het begrijp werkt dit met meerdere schermen ipv 1 wat ik in gedachte had. Maar ik kan er overheen gelezen hebben

Het kan zijn dat ik mijzelf een beetje tegen spreek maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

[ Voor 22% gewijzigd door Dagg op 06-02-2006 17:09 ]

• Spits
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01 19:10
Ik denk dat synergy de oplossing kan zijn :)

EDIT:
@hierboven

Ja sorry, ging er idd vanuit dat je ook voor beide een apart scherm wilde gebruiken. Weet niet waar ik dat vandaan haalde :x
Maar is misschien wel makkelijk ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Spits op 06-02-2006 17:48 ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 11:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Dagg schreef op maandag 06 februari 2006 @ 16:38:

Het switchen van gebruikers heb ik het niet zo op, mede doordat als ik even wil 'rusten' en even wil interrnetten dan moet ik al mijn bestanden opslaan, programma's sluiten en uitloggen. Dat schiet voor mij niet echt op.
Euh, nee... Daarvoor heeft de Mac fast user switching.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Dagg
Johnny schreef op maandag 06 februari 2006 @ 17:19:
[...]

Euh, nee... Daarvoor heeft de Mac fast user switching.
K, wist ik niet dat ze dat hadden sorry. Maar dat veranderd niets aan het feit van de FTP maar is wel goed dat ik het weet.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:36
Het lijkt mij dus dat je de mini voornamelijk wilt gaan gebruiken als FTP server. Dat is geen probleem lijkt me. Maar het tweede gedeelte is wel lastig. Je wilt graag met je muis de mini besturen om even te kunnen internetten en je wil het liefst een soort splitscreen om tegelijk het beeld van Powermac en MacMini te zien.

Dat kan makkelijker. Sluit de mini aan op je netwerk. Je kunt hem prima m.b.v. remote desktop software bedienen vanaf je PowerMac. Of gewoon als extra netwerkschijf zien wat er op staat, dingen kopieren etc. Ik zou dan het internetten e.d. doen m.b.v. fast user switching (wat Windows overigens ook heeft), alleen is het visueel niet zo mooi :).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• M2XzeeD
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-04-2025
Je hebt idd een kvm switch nodig om je scherm, toets en muis te kunnen delen tussen 2 computer (er bestaat vast wel een dvi variant van) bluetooth is geen oplossing aangezien je steeds je toetsenbord en muis moet pearen met de computer die je wilt gebruiken, en daar heb je weer een muis voor nodig. Delen via kvm over usb is het makkelijkste.

Firewire is wel aanwezig op beide machines maar is niet geschikt als netwerkoplossing voor zover ik weet. Je kan hooguit computers met elkaar koppelen in target mode, dan verschijnt de target computer als harde schijf in beeld bij de ander maar kun je deze verder niet gebruiken als werkstation alleen maar om heen en weer data over te zetten.

Voor foto's, design en zeker muziek is de mac uitermate geschikt. en veel vriendelijker en eenvoudiger in gebruik dan een windows pc. (core audio in os x en minder onderhoud op systeem niveau) Voor 3d moet je even kijken of jou 3d pakket ook voor de mac is. Maya en lightwave zijn dat wel maar 3d studio max bijvoorbeeld niet. Maar dat zal je zelf het beste weten.

ps. voor de mac zijn 3 mediacenter pakketen. Front row van apple zelf maar wordtn iet standaard geleverd op een g5 en mini. Verder heb je centerstage en itheater, beide nog beta maar beloven wel wat goeds te brengen :)

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

M2XzeeD schreef op maandag 06 februari 2006 @ 17:44:Firewire is wel aanwezig op beide machines maar is niet geschikt als netwerkoplossing voor zover ik weet. Je kan hooguit computers met elkaar koppelen in target mode, dan verschijnt de target computer als harde schijf in beeld bij de ander maar kun je deze verder niet gebruiken als werkstation alleen maar om heen en weer data over te zetten.
Je kunt onder Mac OS X gewoon een netwerk maken m.b.v. FireWire. Het enige wat je waarschijnlijk moet doen is de FireWire poort als netwerkpoort toevoegen. Ik weet niet wat de eisen qua snelheid zijn, maar misschien is een ethernet cross-cable een goedkopere oplossing.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:06

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Van een bluethooth kvm switch heb ik nog nooit gehoord. Dus een soort van remote desktop software is dan het enige alternatief.

Ik zou eerst wel wat meer ervaring op doen met het systeem en de software voordat je zoveel geld gaat uitgeven aan een mac (of 2). Zoek de genoemde software en test of het is wat je wilt.

• Dagg
Hoedje schreef op maandag 06 februari 2006 @ 17:32:
Het lijkt mij dus dat je de mini voornamelijk wilt gaan gebruiken als FTP server. Dat is geen probleem lijkt me. Maar het tweede gedeelte is wel lastig. Je wilt graag met je muis de mini besturen om even te kunnen internetten en je wil het liefst een soort splitscreen om tegelijk het beeld van Powermac en MacMini te zien.

Dat kan makkelijker. Sluit de mini aan op je netwerk. Je kunt hem prima m.b.v. remote desktop software bedienen vanaf je PowerMac. Of gewoon als extra netwerkschijf zien wat er op staat, dingen kopieren etc. Ik zou dan het internetten e.d. doen m.b.v. fast user switching (wat Windows overigens ook heeft), alleen is het visueel niet zo mooi :).
Dat en ook dan als media center. En dat houd bij mij in alleen maar muziek afspelen eigenlijk. Ik merk hier op mijn pc dat het afspelen van media nogal eens wil zorgen voor vertraging in de bewerking die je uitvoerd op de pc. Ik gebruik voornamelijk iTunes.

Ik heb het er niet bij gezet maar als ik de mini aansluit op het netwerk, wat toch wel moet wil je het net op kunnen. Alle overige netwerkpoorten (4 stuks in totaal) zijn al bezet dus ik kan dan de PowerMac niet meer aansluiten op het netwerk om zo op de mini te komen.
M2XzeeD schreef op maandag 06 februari 2006 @ 17:44:
Je hebt idd een kvm switch nodig om je scherm, toets en muis te kunnen delen tussen 2 computer (er bestaat vast wel een dvi variant van) bluetooth is geen oplossing aangezien je steeds je toetsenbord en muis moet pearen met de computer die je wilt gebruiken, en daar heb je weer een muis voor nodig. Delen via kvm over usb is het makkelijkste.

Firewire is wel aanwezig op beide machines maar is niet geschikt als netwerkoplossing voor zover ik weet. Je kan hooguit computers met elkaar koppelen in target mode, dan verschijnt de target computer als harde schijf in beeld bij de ander maar kun je deze verder niet gebruiken als werkstation alleen maar om heen en weer data over te zetten.

Voor foto's, design en zeker muziek is de mac uitermate geschikt. en veel vriendelijker en eenvoudiger in gebruik dan een windows pc. (core audio in os x en minder onderhoud op systeem niveau) Voor 3d moet je even kijken of jou 3d pakket ook voor de mac is. Maya en lightwave zijn dat wel maar 3d studio max bijvoorbeeld niet. Maar dat zal je zelf het beste weten.

ps. voor de mac zijn 3 mediacenter pakketen. Front row van apple zelf maar wordtn iet standaard geleverd op een g5 en mini. Verder heb je centerstage en itheater, beide nog beta maar beloven wel wat goeds te brengen :)
Ik zal er eens naar gaan kijken

Dat was ik vergeten ja dat j bij Bleuthoot normaal gesproken moet pearen. Dat schiet dus niet op.

Zoals aangegeven is er verder geen mogelijkheid om 2 pc aan te sluiten op het netwerk, dat zou beteken een extra kaart in de PowerMac zetten en daar dan de mini op aansluiten maar dan kan de mini niet het net op als de PowerMac uit staat dus dat wordt hem ook niet, even kijken dus hoe dat zit met FireWire zoals Daedalus aan geeft.

Ik zou voor Front row gaan dan alleen maar omdat je er een afstandsbediening bij krijgt. Heb nu een multimedia toetsenboard en dat werkt echt fijn, even nummertje scippen F-lock uitzetten en F6 intoetsen klaar. Naar de rest moet ik even kijken wat dat precies is, nog niet van gehoord.
Q schreef op maandag 06 februari 2006 @ 18:34:
Van een bluethooth kvm switch heb ik nog nooit gehoord. Dus een soort van remote desktop software is dan het enige alternatief.

Ik zou eerst wel wat meer ervaring op doen met het systeem en de software voordat je zoveel geld gaat uitgeven aan een mac (of 2). Zoek de genoemde software en test of het is wat je wilt.
Hij bedoeld volgens mij ook geen Bleuthoot KVM switch maar alleen dat het overschakelen van Bleuthoot muis en board van pc naar pc niet werkt..

Ik heb natuurlijk al gekeken daarna en ik ben het met je eens, het is veel geld maar ik wil gewoon een systeem wat goed werkt en dat heb ik met Win nog niet echt, nu licht bv mijn videokaart dwars met mijn moederboard of geheugen (weet niet meer goed wat het was) Het werkt nog wel maar zodra ik wat gecompliceerde bewerkingen ga uitvoeren dan wil het niet meer. Ik zat ook te denken aan upgraden van deze pc maar voor dat geld kan ik net zo goed een nieuwe kopen (veel eisende gebruiker he).

Wat sofware betreft zit ik voorlopig nog met een probleempje en dat is AutoCad. Maar dat is ook afhankelijk van mijn uiteindelijke werkgever want er zijn ook bedrijven die met Vektor Works werken of was het Solid Works? Ik heb Cad voor me opleiding nodig gehad, MTS, HTS, ga in september werken en academie doen dus dan zou Cad eventueel de 'deur' uit kunnen zoals ik al zei...

Voor de rest is er een vervanger of het zelfde programma wat ik gebruik.

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dagg schreef op maandag 06 februari 2006 @ 19:05:
[...]
Ik heb het er niet bij gezet maar als ik de mini aansluit op het netwerk, wat toch wel moet wil je het net op kunnen. Alle overige netwerkpoorten (4 stuks in totaal) zijn al bezet dus ik kan dan de PowerMac niet meer aansluiten op het netwerk om zo op de mini te komen.
[...]
Dit probleem kun je makkelijk oplossen met een switch. Voor € 15 heb je al een 8 poorts switch, kun je voorlopig weer vooruit. Als je niet wilt dat de PowerMac aan moet blijven voor de Mini om op het netwerk te kunnen, dan is FireWire ook geen oplossing.

offtopic:
het is trouwens bluetooth, en niet bluethoot :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1