Toon posts:

'Schone' MP3's maken van cassetteband

Pagina: 1
Acties:
  • 983 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Ik ben van het weekend eens de zolder opgedoken en heb een aantal cassette's gevonden die ik graag wil omzetten naar MP3.

Om dit te doen heb ik alle apparatuur al beschikbaar en al aangesloten dus dat is het probleem niet, maar ik vraag me alleen af wat jullie mening is over programma's die geluid 'schoon' kunnen maken. Daarmee bedoel ik: ruis eruit filteren en tikjes weghalen e.d.

Wat is volgens jullie hiervoor een goed programma?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden,
Jeroen.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:34

The devil is in the details.

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik heb een paar maanden geleden ook een handvol bandjes omgezet naar MP3 mbv een doodgewoon stereotorentje, en een jack-jack kabeltje op de headphone uitgang.

Ik denk alleen dat ruis en gekraak niet zozeer het probleem is van bandjes, eerder een verminderde dynamiek, en dat is veel moeilijker terug te krijgen. Veel dingen klinken nogal dof. Maar bij bandjes van minder dan 10-15 jaar oud die zorgvuldig bewaard zijn zou je niet al te veel problemen moeten hebben.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 15:30:
maar ik vraag me alleen af wat jullie mening is over programma's die geluid 'schoon' kunnen maken. Daarmee bedoel ik: ruis eruit filteren en tikjes weghalen e.d.
Onlangs heb ik zelf ook een aantal bandjes (obscure mixtapes) naar MP3 omgezet. Zelf twijfelde ik toen nogal of ik moeite zou moeten doen om het geluid beter te laten klinken. Uiteindelijk heb ik toch besloten om daar niet aan te beginnen. Je haalt namelijk altijd iets van de muziek weg op het moment dat je ruis gaat filteren. Kijk maar naar die dolby settings op tapedecks, zet het aan en weg ruis (en hoog; hihats, snares, pads, reverb enzovoort).

Overduidelijke kliks (zoals je bij LP's hebt) kun je eenvoudig verwijderen door een fade out + fade in op een hele kleine tijdsspanne te gebruiken en dat doe ik dan nog wel. Maar met filteren houd ik me niet bezig.

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-02 11:07
Een paar jaar geleden hetzelfde gedaan. Een hele zooi oude bandjes uit de periode 1981-1986 omgezet naar MP3. Dit met CoolEdit. Enigszins wat ruis eruit halen en een nog een equalizer er op om toch wat hoog terug te krijgen. Resultaat: zeer acceptabel en de bandjes hadden de tand des tijds goed doorstaan.
Ook destijds platenspeler aangesloten en een aantal LP's/12" overgezet naar CD. Clickfix-plugin gebruikt om de irritante tikken weg te krijgen. Ging ook heel goed.

Nu doe ik het niet meer, eMule en aanverwanten zijn toch praktischer. ;-)

aka pluim003

Verwijderd

Met Steinberg Clean 2.0 heb ik het wel eens oude cassetteband omgezet naar wav/mp3 en vond de resultaten zeer goed,programma had toen nog 6 opties om het geluid te bewerken waaronder denoiser,brillance.
De laatste versies van Clean zijn al weer wat uitgebreider maar maakt het programma er niet beter /makkelijker op.
Waves Restoration moet ook wel een goed pakket zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Thx voor jullie tips allemaal!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-02 16:37

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Zorg wel dat je cassettedeck schone koppen heeft, anders heb je altijd dof geluid. Je kunt de koppen schoonmaken met behulp van brandspiritus op een wattenstaafje, en dan daarmee over de koppen poetsen, en nadrogen met de droge kant van het wattenstaafje.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Verwijderd

mentalmadnizz schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 20:15:
Zorg wel dat je cassettedeck schone koppen heeft, anders heb je altijd dof geluid. Je kunt de koppen schoonmaken met behulp van brandspiritus op een wattenstaafje, en dan daarmee over de koppen poetsen, en nadrogen met de droge kant van het wattenstaafje.
:X Nee niet doen met brandspiritus, want er zit kleurstof in die op de koppen gaan zitten. Je kunt beter 70% reinigingsalcohol gebruiken in combinatie met een wattenstaafje...

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-02 16:37

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 22:39:
[...]

:X Nee niet doen met brandspiritus, want er zit kleurstof in die op de koppen gaan zitten. Je kunt beter 70% reinigingsalcohol gebruiken in combinatie met een wattenstaafje...
Ik maak al mn decks al jaren schoon met spiritus (zowel Reel-to-reels als cassettedecks) en ik heb toch echt nergens last van. Misschien ligt het ook aan het type kop? (Akai GX koppen en Philips Ferriet en FSX koppen)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Pagina: 1