Videokaart lijkt uit te gaan

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ronaldmik
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-10-2025
Hallo,

ik heb een tijdje zitten neuzen, maar niet ene topic leek precies te beschrijven wat mijn probleem is.

Sindskort valt onder windows op schijnbaar willekeurige momenten het beeld spontaan weg. Ik merk nog dat hij niet meer reageert en binnen een seconde wordt het beeld zwart, waarna de monitor even later ook op stanby springt. Dit gebeurt niet alleen tijdens zware spellen, maar ook wanneer ik bijvoorbeeld got.tweakers.net intoets en op enter druk. Het rare is dat ik soms een film kan kijken zonder probleem en dat vervolgens een scrollbeweging genoeg is om de boel plat te leggen. Mijn computer valt niet uit (hij ratelt door en lijkt ook te reageren op het indrukken van de sleep-toets) maar alleen het beeld valt weg. Tijdens spelletjes blijft ook het geluid doorgaan.

Nu heb ik al gedacht aan driver-problemen: Ik heb windows er 3x schoon opgezet en windows-drivers, de nieuwste drivers en oudere drivers gebprobeerd, maar het probleem blijft bestaan. Omdat het probleem zich voor lijkt te doen sinds een van mijn harddrives het heeft begeven en ik er een nieuwe, grotere in heb gezet heb ik deze nieuwe losgekoppled en twee case-fans losgehaald om voedingproblemen te testen. Het probleem blijft zich voordoen.

Sorry voor dit lange verhaal, maar de reden waarom ik dit topic aanmaak is dat ik ook linux (Ubuntu) draai. En onder linux kan ik uren, zelfs dagen, werken ZONDER dat dit probleem zich voordoet. Windows-installatie is geen probleem, maar zogauw windows erop staat begint het gezeur.....

Kan iemand mij alsjeblieft helpen of een hint geven waar ik het probleem moet zoeken?

Mijn specs:

mobo: Asus A7V600-X
cpu: AMD Athlon XP 2600+
vpu: Asus Radeon 9600 XT 128MB
ram: 768 MB DDR
voeding: wazig/onbekend merk: 300 Watt
hd's: 80 + 120 GB SATA Maxtor

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Post je voltages eens. Wordt de videokaart niet te warm?

Verwijderd

Ga naar de eigenschappen van je videokaart, en schakel de "vpu recovery mode" eens uit

• ronaldmik
Ik heb onder windows niet de kans gehad speedfan te installeren, maar uit de BIOS haal ik de volgende volgende voltages:

VCORE: 1.62V
+3.3V : 3.31V
+5V : 4.94V
+12V : 11.90V

• ronaldmik
Allereerst lijkt het erop dat ik steeds minder ver kom onder windows voordat de videokaart weer lijkt uit te vallen, terwijl ik onder linux rustig door kan blijven werken.

VPU Recover uitschakelen werkt ook niet.......

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-07 08:14
Ik heb hetzelfde (Of bijna hetzelfde) gehad met BIJNA dezelfde kaart, na een tijdje met de instellingen kloten, hardware versnelling instellingen en drivers veranderen was het probleem over, je zou mijn topic even door kunnen lezen: Madview 9600 Pro, Zwart scherm

• ronaldmik
Ik heb allereerst na het lezen van dat topic mijn SATA-kabels eens getest..... daar ligt het in ieder geval niet aan. Zou je me misschien kunnen vertellen hoe en wat je hebt veranderd? Met name wat je huidige instellingen zijn? Ik heb namelijk al fast-write aan en uit geprobeerd zonder succes. AGP Aperture size veranderd zonder succes en de AGP speed verlaagd... ook zonder succes.

edit:

Mijn videokaart wordt trouwens niet te warm. De temperaturen zijn:
mobo: 29 graden
cpu: 50 graden
vpu: 34 graden

[ Voor 16% gewijzigd door ronaldmik op 06-02-2006 14:12 ]

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-07 08:14
ronaldmik schreef op maandag 06 februari 2006 @ 13:57:
Ik heb allereerst na het lezen van dat topic mijn SATA-kabels eens getest..... daar ligt het in ieder geval niet aan. Zou je me misschien kunnen vertellen hoe en wat je hebt veranderd? Met name wat je huidige instellingen zijn? Ik heb namelijk al fast-write aan en uit geprobeerd zonder succes. AGP Aperture size veranderd zonder succes en de AGP speed verlaagd... ook zonder succes.

edit:

Mijn videokaart wordt trouwens niet te warm. De temperaturen zijn:
mobo: 29 graden
cpu: 50 graden
vpu: 34 graden
Huidige instellingen zijn : Kaart ergens in Alkmaar, tijdje geleden verkocht. Bij mij werkte de boel na een tijdje goed door een samenhang van instellingen, ik hardwareversnelling op het eerste streepje van links en fastwrites uit weet ik me nog te herinneren maar je zult zelf even moeten experimenteren voor de goede instellingen.. Het kan ook zijn dat dit helemaal niet werkt maar je kunt het altijd proberen, bij mij deed het de trick, ik kreeg het probleem overigens nadat ik Windows opnieuw geinstalleerd had dus het was blijkbaar iets van een driver conflict.

Wat ik wel raar vind, zit er een temperatuur sensor op die kaart? 8)7 Volgens mij kwamen die pas een serie later..

[ Voor 5% gewijzigd door WillemJanJansen op 06-02-2006 14:21 ]

• ronaldmik
Ik weet niet of het bij jou hetzelfde was, maar ik heb inmiddels 4x mijn C-partitie geformatteerd en windows er weer schoon opgezet. Ik heb het een tijdje met standaard windows-drivers geprobeerd en met meerdere catalyst versies een tijdje. Het probleem bleef zich bij alle drivers (tot nu toe) voordoen, terwijl het probleem er eerder niet was. Ik kan me voorstellen dat het iets met de drivers is, maar kan ik me amper voorstellen dat het iets met instellingen te maken heeft.

Ik blijf het proberen, maar ik ben inmiddels al aardig moedeloos aan het worden......

edit:

Ik heb er een Zalman VF700 koeler opgezet, omdat de vorige koeling het begeven had. Aangesloten op het moederbord kan je temperatuur meten. Hij heeft het echter maandenlang gedaan zonder problemen, dus de videokaart is toen niet opgeblazen of (schijnbaar) beschadigd geraakt.

[ Voor 21% gewijzigd door ronaldmik op 06-02-2006 14:28 ]

• Sorki
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-03 12:27

Sorki

world wide wubbish

ik heb wat rondgekeken op got & dit topic beschrijft precies het probleem dat ik ook heb ;)

Gisteren mijn nieuw systeem geassambleerd, videokaart gerecycleerd uit mijn vorig systeem. Drivers, windows updates & alle andere rommel die je nodig hebt van het net afgehaald & geinstalleerd.

Nu valt het beeld (op willekeurige momenten) weg. Het beeld wordt zwart (soms komt ie nog even terug & dan weer zwart), waarna de monitor even later ook op stanby springt of "no input signal" laat zien en dan in standby gaat.

De computer zelf werkt gewoon lekker verder.

Dit is de eerste keer voorgekomen tijdens een zwaar spel. Maar het kan even goed voorkomen wanneer ik aan het surfen, of zelfs in volledige idle toestand.

Mijn systeem kort:
Intel Core 2 Duo processor E6400
ATI Radeon x700 pro
Voeding: 350W
(Meer: http://specs.tweak.to/9185)

Wat heb ik al geprobeerd:
- Verse Ati drivers (herinstall)
- Verse Intel mobo drivers
- VGA ipv DVI connector gebruiken
- GFX-kaartje in/uit

Naar wat ik kan vinden in de topics die dit beschrijven komt dit enkel voor met ATI kaarten van alle soorten & merken.

ronaldmik, heb je een oplossing gevonden? Zoja kan je deze dan even posten? ;)

Sorki#2242

Pagina: 1