Dual channel of niet

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008

• jostefa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:32
beste mensen ik heb een nieuw moederbord + geheugen gekocht.
nu heb ik 1 gig geheugen gekocht en dat is 1 module.
nu zegt de 1 dat ik beter 2 modules(van 512 mb) had kunnen kopen van de zelfde snelheid en latency etc en dat dat dan sneller is.

dus nu is mijn vraag of het dual channel nou sneller is inplaats van 1 module met zelfde specs

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:41
Ja, een stuk sneller. In theorie zou het zelfs 100% sneller moeten zijn, maar in de praktijk kan je een snelheidsverbetering van zo'n 30~40% verwachten. Dus mensen die zeggen dat je beter 2x 512 MB had kunnen nemen hadden gelijk ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 06-02-2006 13:18 ]

The devil is in the details.

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-04 10:18
Misschien is het wel handig als je je gehuegen hier plaatst en welk mobo je hebt. Dan kunnen wel ook weten of je mobo wel dualchannel ondersteunt :)

• jostefa
Asus A8N-E nForce4 Ultra, Dual RAID, GLAN
Corsair 1GB DDR SDRAM PC3200 CL2.0 XMS

maar in everest zegt dat mijn geheugen cl3.0 is ofzow dus dat moet ik ook nog ff instelln

mijn mobo ondersteunt dual channel

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:41
jostefa schreef op maandag 06 februari 2006 @ 13:21:
Asus A8N-E nForce4 Ultra, Dual RAID, GLAN
Corsair 1GB DDR SDRAM PC3200 CL2.0 XMS

maar in everest zegt dat mijn geheugen cl3.0 is ofzow dus dat moet ik ook nog ff instelln

mijn mobo ondersteunt dual channel
Als je moederbord het ondersteunt is het zeer aan te raden om er wel gebruik van te maken. Zie ook de PMG FAQ:[list]• Single/Dual/Quad Channel
Invloed van Dual Channel geheugen

The devil is in the details.

• jostefa
maar mjin geheugen kostten 130 euro en heb niet zoveel zin om er nog 1 bij te kopen voor dat geld..
maar als het echt veel uitmaakt met gamen zal het wel moeten :r

• efgeha
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-12-2025

efgeha

trial and error

Je kunt proberen het geheugen te ruilen, 1024Mb kit (dus 2 x 512) werkt echt beter.

Als je zelf besluit om er een reep bij te halen van 1024Mb moet je heel goed opletten dat je exact hetzelfde type koopt, anders heb je kans dat dualchannel niet helemaal lekker draait.

Gebruik zelf nu ook slechts één setje 2 maal 512, m'n sig zegt anders, maar de tweede set van 2 maal 512 zijn niet identiek, waardoor ik in geheugenintensieve toepassingen fouten kreeg.

[ Voor 27% gewijzigd door efgeha op 06-02-2006 13:36 ]

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-03 15:43
December schreef op maandag 06 februari 2006 @ 13:18:
Ja, een stuk sneller. In theorie zou het zelfs 100% sneller moeten zijn, maar in de praktijk kan je een snelheidsverbetering van zo'n 30~40% verwachten. Dus mensen die zeggen dat je beter 2x 512 MB had kunnen nemen hadden gelijk ;)
30~40% meer snelheid is onzin, de bandbreedte wordt alleen een stuk hoger, hierdoor heeft je CPU geen te kort aan bandbreedte en kan het ding gerust zijn gang gaan met berekenen. ZONDER dual channel wordt de processor een beetje geknepen en dit merk je dan ook in de prestaties, de prestaties gaan niet drastisch achteruit maar het scheelt wel wat. De AMD processors hebben veel minder last dan de Intel Processors (P4) als ze geen dual channel draaien. De P4 is erg afhankelijk van bandbreedte terwijl AMD zijn snelheid haalt uit lage timings (Denk ook aan de on-die memory controller, die zorgt voor lagere timings intern)

Dus ja 2 reepjes is sneller maar het is geen wereld van verschil

Verwijderd

Goede keus gemaakt hoor. Over een jaar of nog later doe je er 1GB bij.
Met gamen zal je het echt niet merken of missen.
512mb is onhandig en later veel minder waard.

• jostefa
Okay, relaxed!!

Bedankt voor de reacties :) ik ga straks als ik thuis ben alles goed zetten in mijn bios en dan hopen dat alles lekker knalt :D

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

December schreef op maandag 06 februari 2006 @ 13:24:
[...]

Als je moederbord het ondersteunt is het zeer aan te raden om er wel gebruik van te maken. Zie ook de PMG FAQ:[list]• Single/Dual/Quad Channel
Invloed van Dual Channel geheugen
Zie die links dus. Toen je dit topic opende heb je niet laten zien dat je enige moeite hebt gedaan om zelf wat uit te vinden. Iets wat we wel eisen, zie ook het PMG Beleid topic gaat dus dicht

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.