Toon posts:

Opstarten na oververhitting

Pagina: 1
Acties:
  • 789 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo! Ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Afgelopen weekend heb ik een water gekoelde systeem in elkaar gezet. Ik heb
een Zalman Reserator 1 Plus gebruikt om de CPU, VGA en Northbridge te koelen.

Alles werktte prima, maar de volgende ochtend zette mijn vriendin de computer
aan zonder eerst de waterkoeling aan te zetten! Na 20 minuten ofzo schakelde
de computer zichtzelf uit. Waarschijnlijk door oververhitting.

Daarna krijg ik het niet meer voor elkaar om de computer aan te zetten (nadat
hij is afgekoeld). Er gebeurd niets als ik hem aanzet, alsof er geen elektriciteit is.
Het ledje op de moederboord brand om aan te geven dat hij stroom heeft om aan te gaan.
Maar er gebeurd dus niets als ik de (soft-on) power switch gebruik op de kast.
De voeding werkt prima in mijn oude systeem.

Ik gok dat er iets kapot is in het moederboord. Maar hoe weet ik het zeker?
Of is er toch nog niks kapot en moet ik het moederboord kunnen 'vertellen' dat het
weer veilig is om aan te gaan? Ik heb ook geprobeerd om de CMOS te clearen, maar
dat hielp ook niet.

Okay, ik hoop dat iemand me de magische oplossing kan vertellen of met enige zekerheid
kan vertellen dat ik een nieuw moederboord moet kopen.

Hardware specificaties:
Asus A8N-E (Nforce4)
AMD64 X2 3800+ (CoolNQuiet enabled)
NVidia 6800 GT

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Waarschijnlijk ziet je cpu een beetje zwart....heb je gekeken of alle gekoelde onderdelen er nog goed uitzien?

Copy.com

Verwijderd

Alles los / alles weer vast. werkt weer zo niet mobo of cpu dood.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2006 12:25 ]

• Mod_Aap
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-01 13:28
Inprincipe zou het niet meer moeten kunnen, maar ik denk toch ook dat je CPU/Moederboard dood is.
Lang leven de vriendinnen. O+

Verwijderd

Topicstarter
Niet erg vrolijke berichten voor me.

Het kan toch trouwens niet zo zijn dat de alleen de CPU kapot is? Want een moederboord moet toch wel aan kunnen zonder (werkende) CPU?

Verbaast me toch ook een beetje dat de warmte niet snel genoeg kan worden afgevoerd in simpel windows gebruik terwijl CoolNQuiet de processor naar 1Ghz onderklokt. In ieder geval snel genoeg om af te sluiten om zoiets als dit te voorkomen.

Verwijderd

nee het kan niet zomaar overleden zijn met de thermo beveiligen van nu. Daarom haal alles gewoon even los en monteer weer.

• Mod_Aap
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-01 13:28
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 12:55:
nee het kan niet zomaar overleden zijn met de thermo beveiligen van nu. Daarom haal alles gewoon even los en monteer weer.
Testen moet zo ie zo.
Je kan niet zomaar hardware weg gooien zonder zeker te weten dat het stuk is. B)
En ik zeg toch al dat het eigenlijk niet zou moeten kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Daarom haal alles gewoon even los en monteer weer.
Mag ik vragen wat je bedoelt met "alles" loshalen?
Ik heb bijvoorbeeld de kabel van de voeding naar de moederboord eraf gehaald. De voeding uit gezet. De kabels van het moederboord naar de kast eruit gehaald en de power switch kabel er weer in gedaan.

Ik neem aan dat het geen zin heeft om de koelblok van de northbridge af te halen?

Ik zou nog de VGA kaart uit de PCI-express poort kunnen halen.
En de koelblok van de CPU afhalen, zodat ik de CPU uit de socket kan halen.
Bedoel je deze dingen? Of iets anders?

Ik vraag me af hoe het moederboord "merkt" dat ze er dan zijn uitgehaald en er weer ingestopt.

Ik heb niks te verliezen, dus wil het wel gaan proberen vanavond.
Nog andere ideetjes? Want om het te testen moet ik de voeding weer gaan overplaatsen :)

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:48

empy

Rijdt rondjes

bios reset al geprobeerd? O-) mss dat die roet in het eten gooit...

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:19
Is je grafische kaart ook watergekoeld of heeft deze een normale koeling?

Want grafische kaarten willen nog wel eens overlijden als ze te warm worden.

Processor is thermisch beveiligd en leverd geen problemen op (/me kan zich nog herinneren dat hij op zijn werk een P4 3,0 Ghz Prescott zonder koeling een keer of 5 aanzette en zich maar afvroeg waarom de computer telkens na 10 seconden ermee stopte :P)

Maar inderdaad, koelblokje los, processor er uit, processor er in koeling er weer op en proberen maar :)

biosreset is meestal niet nodig maar kan wel helpen.

Maar probeer eens gewoon wat, zolang je niets extreems doet kun je het imo niet verkloten.

Verwijderd

Topicstarter
shrenghang schreef op maandag 06 februari 2006 @ 18:10:
bios reset al geprobeerd? O-) mss dat die roet in het eten gooit...
Ik heb de CMOS gecleared.
Stroom eraf.
Batterij eruit.
CMOS clear jumper erop gezet
een minuutje gewacht
en alles weer terug gedaan.

Dit had geen effect helaas.
Dit is de enigste manier die ik ken om de bios te resetten.

Verwijderd

Topicstarter
GH45T schreef op maandag 06 februari 2006 @ 18:18:
Is je grafische kaart ook watergekoeld of heeft deze een normale koeling?

Want grafische kaarten willen nog wel eens overlijden als ze te warm worden.

Processor is thermisch beveiligd en leverd geen problemen op (/me kan zich nog herinneren dat hij op zijn werk een P4 3,0 Ghz Prescott zonder koeling een keer of 5 aanzette en zich maar afvroeg waarom de computer telkens na 10 seconden ermee stopte :P)

Maar inderdaad, koelblokje los, processor er uit, processor er in koeling er weer op en proberen maar :)
De grafische kaart is ook watergekoeld.
Zou die ook in gewoon windows gebruik in 20 minuten te warm kunnen worden?
Maar trouwens zou de computer toch wel gewoon aan moeten kunnen zonder grafische kaart?
Ik bedoel dus dat de elektriciteit aangaat zodat de harddisks aan kunnen gaan enzo?

De northbridge is ook water gekoeld.
Zit daar ook iets van thermal protection in?
Of zou de northbridge nooit zo snel warm worden?

Ik zal meer gaan loskoppelen deze avond en het nog eens proberen.

Verwijderd

Ik denk eerder dat de northbridge het begeven heeft.
Om te testen of het aan de videokaart ligt, dan zou je voor nood een oude pci versie kunnen proberen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 18:26:
[...]

De grafische kaart is ook watergekoeld.
Zou die ook in gewoon windows gebruik in 20 minuten te warm kunnen worden?
Maar trouwens zou de computer toch wel gewoon aan moeten kunnen zonder grafische kaart?
Ik bedoel dus dat de elektriciteit aangaat zodat de harddisks aan kunnen gaan enzo?

De northbridge is ook water gekoeld.
Zit daar ook iets van thermal protection in?
Of zou de northbridge nooit zo snel warm worden?

Ik zal meer gaan loskoppelen deze avond en het nog eens proberen.
Beide kunnen zonder koeling snel te warm worden en dat zijn dan ook de onderdelen die meest verdacht zijn nu.
Videokaart kun je testen door te booten met simpel PCI kaartje en in de bios PCI als first te zetten.
Nog geen leven....dan vrees ik 't ergste voor je Northbridge.

Verwijderd

een pentium 4 heeft een beveiliging tegen te hoge temperaturen. Die schakelt zichzelf omlaag of zelfs helemaal uit. Een AMD 64 heeft dit niet en ik weet niet of die X2 van jou het wel heeft.

Ik denk dus, ook door je verhaal, dat je processor overleden is. Mogelijk ook je moederbord.
Haal je PC eens open en kijk of je processor er zwart uitziet en of je moederbord er nog normaal uitziet.

Offtopic. Waarom heb je ook geen stekkerdoos zodat je waterkoeling automatisch aangaat als je die stekker aandoet? Dan weet je zeker dat de waterkoeling werkt zelfs al voordat je pc aangaan.

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
een amd64 heeft WEL thermische beveiliging , misschien niet zo geavanceerd als die van de P4 , maar sinds AMD met de K8 core werkt is er wel een meer geavanceerde thermo-beveiliging, de AMD athlon xp thouroughbred B en later , en een compatibel mobo hebben dit ook , maar deze is nogal primitief ...

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 18:46:
Offtopic. Waarom heb je ook geen stekkerdoos zodat je waterkoeling automatisch aangaat als je die stekker aandoet? Dan weet je zeker dat de waterkoeling werkt zelfs al voordat je pc aangaan.
Dit was ik nog van plan te doen. Ik was net bezig windows in te richten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 18:36:
Videokaart kun je testen door te booten met simpel PCI kaartje en in de bios PCI als first te zetten.
Nog geen leven....dan vrees ik 't ergste voor je Northbridge.
Kan het toch ook testen door de CPU en videokaart eraf te halen?
Dan zou de power toch wel tenminste aan moeten gaan?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 19:19:
[...]

Kan het toch ook testen door de CPU en videokaart eraf te halen?
Dan zou de power toch wel tenminste aan moeten gaan?
Met een WC bak ben je met PCI kaart erin steken een stuk sneller klaar. ;)

• GH45T
successor schreef op maandag 06 februari 2006 @ 18:57:
een amd64 heeft WEL thermische beveiliging , misschien niet zo geavanceerd als die van de P4 , maar sinds AMD met de K8 core werkt is er wel een meer geavanceerde thermo-beveiliging, de AMD athlon xp thouroughbred B en later , en een compatibel mobo hebben dit ook , maar deze is nogal primitief ...
Thoroughbred B een primitieve beveiliging daarvoor?

Toen ik mijn waterkoeling hier installeerde had ik vergeten om de folie van het koelblok af te halen (dom dom maar ik had haast toen) en toen zette ik mijn PC aan. Toen de processor warmer werdt dan 95 graden sprong toch echt mijn computer uit, dit is zo'n 2 jaar geleden en ik gebruik dezelfde thoroughbred B 2400+ nog altijd.

Chipset is inderdaad ook aardig verdacht als je waterkoeling er mee ophoudt, maar over het algemeen stoot je grafische kaart veel meer warmte uit. Grafische kaart kan daarentegen ook weer beter tegen deze warmte dan de northbridge.

TS: Test eens zonder grafische kaart, gaat de PC dan wel aan? Beeld zal hij niet geven en als het goed is begint hij te piepen maar er moet in ieder geval stroom op het zaakje komen te staan :)

Verwijderd

Topicstarter
OK.... zonder videokaart start de computer dus wel op. Tenminste...er is stroom enzo.
Met videokaart zie ik de PSU fan heeeeel even draaien en houdt er dan mee op.
Ik ga morgen naar een winkel en vragen of ze hem voor me willen testen.
Zou ik hem nog onder de garantie kunnen laten vallen?
Originele koeler enzo zit er nu weer op.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zag trouwens niks mis met de videocard chip.
CPU zag er ook normaal uit.

• GH45T
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 21:35:
OK.... zonder videokaart start de computer dus wel op. Tenminste...er is stroom enzo.
Met videokaart zie ik de PSU fan heeeeel even draaien en houdt er dan mee op.
Ik ga morgen naar een winkel en vragen of ze hem voor me willen testen.
Zou ik hem nog onder de garantie kunnen laten vallen?
Originele koeler enzo zit er nu weer op.
grafische kaart lijkt dus inderdaad kapot te zijn dan.

Onder garantie laten vallen vind ik eerlijk gezegd niet kunnen, het is door eigen toedoen (van je vriending weliswaar maar toch) iets kapot gegaan en dat hoort niet onder garantie.

Ga naar de winkel toe, leg je verhaal netjes uit en vraag of er niet iets te regelen valt, ik ken gevallen waar de klant een product voor inkoopsprijs kreeg omdat het orgineel zelf kapot was gemaakt. Scheelt je toch al weer wat.

• Madnessy
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-01 16:22
GH45T schreef op maandag 06 februari 2006 @ 21:50:
[...]

grafische kaart lijkt dus inderdaad kapot te zijn dan.

Onder garantie laten vallen vind ik eerlijk gezegd niet kunnen, het is door eigen toedoen (van je vriending weliswaar maar toch) iets kapot gegaan en dat hoort niet onder garantie.

Ga naar de winkel toe, leg je verhaal netjes uit en vraag of er niet iets te regelen valt, ik ken gevallen waar de klant een product voor inkoopsprijs kreeg omdat het orgineel zelf kapot was gemaakt. Scheelt je toch al weer wat.
Heb het zelf al 2 x mee gemaakt. inweze als het net nieuw is. En je maakt het heel netjes weer in orde (pasta weg etc) dan is het geen probleem want ze merken het niet. Netjes is het niet

• GH45T
Madnessy schreef op maandag 06 februari 2006 @ 22:33:
Heb het zelf al 2 x mee gemaakt. inweze als het net nieuw is. En je maakt het heel netjes weer in orde (pasta weg etc) dan is het geen probleem want ze merken het niet. Netjes is het niet
Precies, ik vind het gewoon niet netjes, net zoals een auto verkopen waarvan je weet dat er van alles aan mankeert maar dat er bij de verkoop niet bijvertellen.

Probeer gewoon een regeling te treffen met de winkelier, dat zijn ook mensen en ze hebben meer begrip voor je als je eerlijk bent en een voordeeltje probeert te behalen dan dat je ze zit te beliegen.

Ik heb zelf ooit iemand gezien die een grafische kaart onder garantie op wou sturen waar hij 2 dikke houtschroeven doorheen had gedraaid welke de kaart helemaal beschadigd hadden. Erg triest gewoon.

• Madnessy
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-01 16:22
GH45T schreef op maandag 06 februari 2006 @ 22:47:
[...]

Precies, ik vind het gewoon niet netjes, net zoals een auto verkopen waarvan je weet dat er van alles aan mankeert maar dat er bij de verkoop niet bijvertellen.

Probeer gewoon een regeling te treffen met de winkelier, dat zijn ook mensen en ze hebben meer begrip voor je als je eerlijk bent en een voordeeltje probeert te behalen dan dat je ze zit te beliegen.

Ik heb zelf ooit iemand gezien die een grafische kaart onder garantie op wou sturen waar hij 2 dikke houtschroeven doorheen had gedraaid welke de kaart helemaal beschadigd hadden. Erg triest gewoon.
Dat is te erg. Maar ik heb het er over als je b.v. je cooling mod en netjes te werk gaat zonder iets te beschadigen :) en dan er achter komen dat je kaart doa is
Pagina: 1