Toon posts:

[Dashboard] Widget voor Nederlandse beurskoersen

Pagina: 1
Acties:
  • 7.503 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-03 17:55
Ik heb van het weekend m'n dashboard eens opgeschoond en wat nieuwe widgets geinstalleerd, maar nu vroeg ik me af of er ook een widget is waarmee Nederlandse beurskoersen zijn te volgen of zo... Ik kon het via Google niet vinden, en ook op de widget site van Apple kon ik niet iets vinden.

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-03 01:12

Nitai

Feels good man

Je kan het eenvoudig zelf maken (widget's maken is niet moeilijk) waar je bijvoorbeeld de RSS feed van de AEX index in opneemt?

Vinnu#2173 | Thats all folks!

Anoniem: 129568

Weet jij ook een goede 'how to'? Ik heb zelf al een beetje zitten googlen, maar ik kon het niet echt vinden...

Ik zou namelijk wel een geenstijl widget in elkaar willen flansen :P

• Nitai

Nitai

Feels good man

• htf99
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-03 13:51
Heeft iemand inmiddels zo'n AEX widget :*)

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb nóg geen AEX widget, maar heb zojuist mijn eerste widget-project naar eigen tevredenheid afgerond (de NL Weerradar widget) en ik ben weer toe aan een nieuwe uitdaging. Nu ben ik naar de site van de AEX (die redirect naar de Euronext) toegesurft en daar stuit ik direct op het grootste probleem: ik heb de ballen verstand van aandelen, koersen, indexes, etc. en heb dus geen idee wat interessante informatie is. Ik heb ook gezocht naar XML streams of andere te downloaden databestanden, maar ook die kan ik niet vinden.

De vraag is dus: voor diegenen die een AEX of Euronext widget willen, laat weten wat je wilt! Screenshots, links naar sites, etc... En liefst uiteraard XML streams! Want die zijn zo lekker makkelijk uit te lezen...

Dan beloof ik mijn uiterste best te doen!

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-03 17:45
tonyisgaaf schreef op woensdag 08 november 2006 @ 15:39:
Ik heb nóg geen AEX widget, maar heb zojuist mijn eerste widget-project naar eigen tevredenheid afgerond (de NL Weerradar widget) en ik ben weer toe aan een nieuwe uitdaging. Nu ben ik naar de site van de AEX (die redirect naar de Euronext) toegesurft en daar stuit ik direct op het grootste probleem: ik heb de ballen verstand van aandelen, koersen, indexes, etc. en heb dus geen idee wat interessante informatie is. Ik heb ook gezocht naar XML streams of andere te downloaden databestanden, maar ook die kan ik niet vinden.

De vraag is dus: voor diegenen die een AEX of Euronext widget willen, laat weten wat je wilt! Screenshots, links naar sites, etc... En liefst uiteraard XML streams! Want die zijn zo lekker makkelijk uit te lezen...

Leuke widget, alleen jammer dat 'ie zo groot is. Als ik deze widget wil installeren moet ik een stuk of 3 widgets weghalen.
(ik doel op de weerradar widget

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-03 20:40
tonyisgaaf schreef op woensdag 08 november 2006 @ 15:39:

Je wil een widget waarin je de AEX koers kan zien, eventueel AMX.. Zou ook vet zijn als je van alle AEX aandelen een selectie kan maken, welke jij wil zien.. of de aandelen die het hardst stijgen/dalen.

http://www.euronext.com/t...520&isinCode=NL0000000107

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-03 18:24

wouterve

Swinger of States

Gabliboeba schreef op woensdag 08 november 2006 @ 15:52:
[...]
Leuke widget, alleen jammer dat 'ie zo groot is. Als ik deze widget wil installeren moet ik een stuk of 3 widgets weghalen.
(ik doel op de weerradar widget
Klik op het kleine i-tje rechtsonderin, en dan bij de opties voor 'klein', dan krijg je een versie die een stuk handzamer is :). Leuke widget trouwens, erg handig om te kijken wat nou het beste moment is om naar buiten te gaan en op de fiets te stappen :P.

• htf99
Op www.beurs.nl heb je een AEX popup. dat is misschien ook een aardig venstertje om mee te beginnen? Het is zo'n javascript link dus kan 'm niet direct linken hier.

• tonyisgaaf
  • Niet online
Zo, ik ben een stukje verder. Screenshots:

Voorkant
http://widgets.broes.nl/got/en_widget_front.jpg

Achterkant
http://widgets.broes.nl/got/en_widget_back.jpg

Beta hier te downloaden

Er staat continu een debug text in beeld, dat is natuurlijk omdat er ook nog gedebugt moet worden! Ook het icon zegt nog BETA. Het is dan ook niet de bedoeling dat deze widget al wijd verspreid wordt!
Het uiterlijk van de widget zal ook nog veranderd worden, ik wil zelf graag aan de voorkant drie tabs creëren (koers, risers, fallers) met op de tab koers een drop-down list om favorieten te selecteren.

Wat werkt al wel:
  • Selecteren van de vier nationale koersen via direct-select.
  • Selecteren van een eigen gekozen koers d.m.v. de ISIN code.
  • Selecteren van Intraday of History chart (waarbij gekozen kan worden voor een range van 1 maand tot 10 jaar).
  • Aangeven van voorkeuren voor weergave van eigenschappen in chart.
  • Update controle.
Wat moet nog gebeuren:
  • Risers/fallers per beurs (op aparte tabs, te selecteren vanaf voorkant).
  • Laten zien van het verhandelde Volume in chart (kan nu nog niet omdat er geen verschil wordt gemaakt tussen beurskoers en aandeelkoers).
  • Toevoegen van het invoeren en onthouden van Favorieten (invoeren op achterkant, selecteren vanaf voorkant).
  • Selecteren van koers adhv MEP code ipv ISIN code (nog geen idee hoe).
  • Afvangen van foute ISIN codes, geen verbinding kunnen maken met server, etc...
Graag feedback/ feature requests! BVD!

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

• Eswip
Zeer vet tony! Als hij helemaal klaar is zal ik hem zeker gaan gebruiken.

• htf99
Wow! Waar kan ik trouwens een ISIN lijst vinden van de meest gangbare indexen? :o

• tonyisgaaf
  • Niet online
Op http://www.Euronext.com
Ik wil sowieso alle beurskoersen van Euronext opnemen in de widget.

Ik heb op dit moment het ophalen van de risers/fallers functioneel, maar dat gaat niet echt elegant. Ik haal namelijk nu gewoon de desbetreffende pagina op van Euronext.com en strip daarna alles weg tot ik de tabel met risers/fallers overhoud. Niet echt super dus.
Mocht iemand (iemand!!) een datastream kennen van de Europese beurskoersen, dan kan het geheel er wat fancier uit komen te zien.

Even een paar screenshot van de vorderingen (en ja het is allemaal heeeel beta).

De achterkant met Volume geselecteerd (en dus groter):
http://widgets.broes.nl/got/en_back_volume.jpg

De voorkant met custom ISINcode geladen, met Volume geselecteerd:
http://widgets.broes.nl/got/en_front_chart.jpg

De voorkant met de Risers/Fallers geladen, op andere tab (veel werk nodig!)
http://widgets.broes.nl/got/en_front_rf.jpg

Zoals je kunt zien, nog veel van de punten van mijn vorige post te doen. Ik ben er ook al achter gekomen dat aandelenkoersen met een ISINcode die op meer dan één beurs zijn geregistreerd een error in de chart geven (probeer bijv. maar een andere ABN AMRO koers), omdat je daarbij een extra variabele moet meegeven in de GET... Hmm, nog maar even nadenken hoe dat valt te verhelpen.

Het is helaas allemaal niet zo elegant als de Stocks widget van Apple. Die maakt dat grafiekje echt "live" adhv een XML bestand en ze plotten het dan op een Canvas in de widget. [nerdmode](Canvas wordt bijvoorbeeld ook gebruikt in de World Clock widget, vectorgebaseerd, extreem vet!!)[/nerdmode]

De vraag met betrekking tot requests en hints staat trouwens nog wagenwijd open :P

• tonyisgaaf
  • Niet online
Nu een behoorlijk stuk verder, ik wilde eigenlijk de boel al zo'n beetje bij de downloads van Apple aanmelden.

Op de achterkant kun je nu kiezen tussen Global en National beurzen:
http://widgets.broes.nl/got/widget_back_indexselect.jpg

Als je een nationale beurs kiest verschijnt de mogelijkheid een specifieke nationale beurs te kiezen:
http://widgets.broes.nl/got/widget_back_indexnational.jpg

Het verloop van de beursdag in een grafiek:
http://widgets.broes.nl/got/widget_front_chartcac.jpg

De fallers van de gekozen beurs:
http://widgets.broes.nl/got/widget_front_fallerscac.jpg

De risers van de gekozen beurs, inclusief nog in beeld de "loading" animatie:
http://widgets.broes.nl/got/widget_front_riserscac.jpg

Hier te downloaden versie 0.5

Wanneer er geen (enorme) bugs in worden gevonden zet ik 'm ook op Apple.com.

• Eswip
Hij mag er nog wel wat mooier uit zien imo.. :)

Quao inhoud issie erg vet, maar grafisch gezien nog wat minder.. :P

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-03 20:21
is dit nou ook op winxp te gebruiken met behulp van die yahoo widget software?

• Nitai

Nitai

Feels good man

tonyisgaaf schreef op maandag 20 november 2006 @ 10:23:
Nu een behoorlijk stuk verder, ik wilde eigenlijk de boel al zo'n beetje bij de downloads van Apple aanmelden.

Wanneer er geen (enorme) bugs in worden gevonden zet ik 'm ook op Apple.com.
Goede inhoud, mooie vormgeving, erg strak en zakelijk. Hulde!

• tonyisgaaf
  • Niet online
Eswip schreef op maandag 20 november 2006 @ 11:18:
Hij mag er nog wel wat mooier uit zien imo.. :)

Quao inhoud issie erg vet, maar grafisch gezien nog wat minder.. :P
Ik begrijp wat je bedoelt :) Mijn probleem is echter dat bijvoorbeeld de chart gewoon een plaatje is, daar kan ik al niets meer aan doen. De Risers/Fallers tabel "plukt" de widget letterlijk uit een HTML pagina en is werkelijk een draak van een tabel met twee geneste tabellen, met twee geneste tabellen, met twee... Nou ja, je snapt het denk ik wel. Ik maak ook liever gebruik van XML bestanden om zelf de boel vorm te kunnen geven, maar zie deze widget maar liever als een beurs informatie aggregator dan als een tegenhanger van de Stocks widget van Apple zelf. Die werkt namelijk wel gewoon met XML databestanden, zodat ze zelf op een geile manier bijvoorbeeld de chart in elkaar kunnen draaien.

Voor de toekomst wil ik de Risers/Fallers tabellen nog wel beter tackelen, maar begrijp wel dat alleen al voor het op juiste wijze uit de HTML pagina knippen van de tabellen er een gezellige 200 regels code nodig waren.

Voor mij stond voorop dat het technisch allemaal werkte, met zo min mogelijk grafisch geweld op de voorkant, omdat die verdomde chart al zo groot is.

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoe vul je in dat je maar 1 fonds wil zien, bv. ASML?

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• tonyisgaaf
  • Niet online
Jaaap schreef op maandag 20 november 2006 @ 12:24:
Hoe vul je in dat je maar 1 fonds wil zien, bv. ASML?
Dan kies je bij Index: Custom en dan vul je bij "ISIN Code" de desbetreffende code in, bijvoorbeeld NL0000334365 voor ASML. De codes kun je vinden op http://www.Euronext.com

Daarbij wil ik wel wijzen op het feit dat niet alle ISIN codes goed werken: wanneer een ISIN code aan meer dan één beurs staat genoteerd (zoals ik hierboven al aangaf bij bijvoorbeeld bepaalde ABN Amro noteringen) werkt het helaas nog niet. Voor de toekomst zal ik een keuzeveld voor een te kiezen notering toevoegen.

Bij Risers/ Fallers blijf je overigens die van de laatstgekozen beurs zien, ook wanneer je een Custom code invult.

• htf99
Wow ik wil je iig al vast bedanken voor het werk en resultaat voor zover.

• koen
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
is er toevallig een update?

gezien het feit dat windows vista wel een hele makkelijke beurskoerstracker heeft tussen zijn widgets :P

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-03 00:09
koen schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 19:39:
is er toevallig een update?

gezien het feit dat windows vista wel een hele makkelijke beurskoerstracker heeft tussen zijn widgets :P
Gadgets.

http://blog.leenarts.net/

Anoniem: 206123

De beta voor Dashcode is al een tijdje uit via ADC...
http://developer.apple.com/tools/dashcode/

Dashcode zal in Mac OS X Leopard (10.5) standaard aanwezig zijn
hier de sneak peek.

Widgets maken via Safari :>

• tonyisgaaf
  • Niet online
@Koen: wanneer de Windows Vista gadgets net zoals de Apple Dashboard Widgets bestaan uit HTML + CSS + JavaScript, zou je mij dan een link kunnen geven naar de "Gadget"? Dan kan ik kijken wat ik met de source kan. Misschien levert Windows nu een soort XML data o.i.d. Zou makkelijk zijn...

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee