Ik heb van het weekend m'n dashboard eens opgeschoond en wat nieuwe widgets geinstalleerd, maar nu vroeg ik me af of er ook een widget is waarmee Nederlandse beurskoersen zijn te volgen of zo... Ik kon het via Google niet vinden, en ook op de widget site van Apple kon ik niet iets vinden.
Je kan het eenvoudig zelf maken (widget's maken is niet moeilijk) waar je bijvoorbeeld de RSS feed van de AEX index in opneemt?
Vinnu#2173 | Thats all folks!
Anoniem: 129568
Weet jij ook een goede 'how to'? Ik heb zelf al een beetje zitten googlen, maar ik kon het niet echt vinden...
Ik zou namelijk wel een geenstijl widget in elkaar willen flansen
Ik zou namelijk wel een geenstijl widget in elkaar willen flansen

Ik heb nóg geen AEX widget, maar heb zojuist mijn eerste widget-project naar eigen tevredenheid afgerond (de NL Weerradar widget) en ik ben weer toe aan een nieuwe uitdaging. Nu ben ik naar de site van de AEX (die redirect naar de Euronext) toegesurft en daar stuit ik direct op het grootste probleem: ik heb de ballen verstand van aandelen, koersen, indexes, etc. en heb dus geen idee wat interessante informatie is. Ik heb ook gezocht naar XML streams of andere te downloaden databestanden, maar ook die kan ik niet vinden.
De vraag is dus: voor diegenen die een AEX of Euronext widget willen, laat weten wat je wilt! Screenshots, links naar sites, etc... En liefst uiteraard XML streams! Want die zijn zo lekker makkelijk uit te lezen...
Dan beloof ik mijn uiterste best te doen!
De vraag is dus: voor diegenen die een AEX of Euronext widget willen, laat weten wat je wilt! Screenshots, links naar sites, etc... En liefst uiteraard XML streams! Want die zijn zo lekker makkelijk uit te lezen...
NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard
Leuke widget, alleen jammer dat 'ie zo groot is. Als ik deze widget wil installeren moet ik een stuk of 3 widgets weghalen.tonyisgaaf schreef op woensdag 08 november 2006 @ 15:39:
Ik heb nóg geen AEX widget, maar heb zojuist mijn eerste widget-project naar eigen tevredenheid afgerond (de NL Weerradar widget) en ik ben weer toe aan een nieuwe uitdaging. Nu ben ik naar de site van de AEX (die redirect naar de Euronext) toegesurft en daar stuit ik direct op het grootste probleem: ik heb de ballen verstand van aandelen, koersen, indexes, etc. en heb dus geen idee wat interessante informatie is. Ik heb ook gezocht naar XML streams of andere te downloaden databestanden, maar ook die kan ik niet vinden.
(ik doel op de weerradar widget
Je wil een widget waarin je de AEX koers kan zien, eventueel AMX.. Zou ook vet zijn als je van alle AEX aandelen een selectie kan maken, welke jij wil zien.. of de aandelen die het hardst stijgen/dalen.tonyisgaaf schreef op woensdag 08 november 2006 @ 15:39:
http://www.euronext.com/t...520&isinCode=NL0000000107
Klik op het kleine i-tje rechtsonderin, en dan bij de opties voor 'klein', dan krijg je een versie die een stuk handzamer isGabliboeba schreef op woensdag 08 november 2006 @ 15:52:
[...]
Leuke widget, alleen jammer dat 'ie zo groot is. Als ik deze widget wil installeren moet ik een stuk of 3 widgets weghalen.
(ik doel op de weerradar widget

Op www.beurs.nl heb je een AEX popup. dat is misschien ook een aardig venstertje om mee te beginnen? Het is zo'n javascript link dus kan 'm niet direct linken hier.
Zo, ik ben een stukje verder. Screenshots:
Voorkant

Achterkant

Beta hier te downloaden
Er staat continu een debug text in beeld, dat is natuurlijk omdat er ook nog gedebugt moet worden! Ook het icon zegt nog BETA. Het is dan ook niet de bedoeling dat deze widget al wijd verspreid wordt!
Het uiterlijk van de widget zal ook nog veranderd worden, ik wil zelf graag aan de voorkant drie tabs creëren (koers, risers, fallers) met op de tab koers een drop-down list om favorieten te selecteren.
Wat werkt al wel:
Voorkant

Achterkant

Beta hier te downloaden
Er staat continu een debug text in beeld, dat is natuurlijk omdat er ook nog gedebugt moet worden! Ook het icon zegt nog BETA. Het is dan ook niet de bedoeling dat deze widget al wijd verspreid wordt!
Het uiterlijk van de widget zal ook nog veranderd worden, ik wil zelf graag aan de voorkant drie tabs creëren (koers, risers, fallers) met op de tab koers een drop-down list om favorieten te selecteren.
Wat werkt al wel:
- Selecteren van de vier nationale koersen via direct-select.
- Selecteren van een eigen gekozen koers d.m.v. de ISIN code.
- Selecteren van Intraday of History chart (waarbij gekozen kan worden voor een range van 1 maand tot 10 jaar).
- Aangeven van voorkeuren voor weergave van eigenschappen in chart.
- Update controle.
- Risers/fallers per beurs (op aparte tabs, te selecteren vanaf voorkant).
- Laten zien van het verhandelde Volume in chart (kan nu nog niet omdat er geen verschil wordt gemaakt tussen beurskoers en aandeelkoers).
- Toevoegen van het invoeren en onthouden van Favorieten (invoeren op achterkant, selecteren vanaf voorkant).
- Selecteren van koers adhv MEP code ipv ISIN code (nog geen idee hoe).
- Afvangen van foute ISIN codes, geen verbinding kunnen maken met server, etc...
NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard
Op http://www.Euronext.com
Ik wil sowieso alle beurskoersen van Euronext opnemen in de widget.
Ik heb op dit moment het ophalen van de risers/fallers functioneel, maar dat gaat niet echt elegant. Ik haal namelijk nu gewoon de desbetreffende pagina op van Euronext.com en strip daarna alles weg tot ik de tabel met risers/fallers overhoud. Niet echt super dus.
Mocht iemand (iemand!!) een datastream kennen van de Europese beurskoersen, dan kan het geheel er wat fancier uit komen te zien.
Even een paar screenshot van de vorderingen (en ja het is allemaal heeeel beta).
De achterkant met Volume geselecteerd (en dus groter):

De voorkant met custom ISINcode geladen, met Volume geselecteerd:

De voorkant met de Risers/Fallers geladen, op andere tab (veel werk nodig!)

Zoals je kunt zien, nog veel van de punten van mijn vorige post te doen. Ik ben er ook al achter gekomen dat aandelenkoersen met een ISINcode die op meer dan één beurs zijn geregistreerd een error in de chart geven (probeer bijv. maar een andere ABN AMRO koers), omdat je daarbij een extra variabele moet meegeven in de GET... Hmm, nog maar even nadenken hoe dat valt te verhelpen.
Het is helaas allemaal niet zo elegant als de Stocks widget van Apple. Die maakt dat grafiekje echt "live" adhv een XML bestand en ze plotten het dan op een Canvas in de widget. [nerdmode](Canvas wordt bijvoorbeeld ook gebruikt in de World Clock widget, vectorgebaseerd, extreem vet!!)[/nerdmode]
De vraag met betrekking tot requests en hints staat trouwens nog wagenwijd open
Ik wil sowieso alle beurskoersen van Euronext opnemen in de widget.
Ik heb op dit moment het ophalen van de risers/fallers functioneel, maar dat gaat niet echt elegant. Ik haal namelijk nu gewoon de desbetreffende pagina op van Euronext.com en strip daarna alles weg tot ik de tabel met risers/fallers overhoud. Niet echt super dus.
Mocht iemand (iemand!!) een datastream kennen van de Europese beurskoersen, dan kan het geheel er wat fancier uit komen te zien.
Even een paar screenshot van de vorderingen (en ja het is allemaal heeeel beta).
De achterkant met Volume geselecteerd (en dus groter):

De voorkant met custom ISINcode geladen, met Volume geselecteerd:

De voorkant met de Risers/Fallers geladen, op andere tab (veel werk nodig!)

Zoals je kunt zien, nog veel van de punten van mijn vorige post te doen. Ik ben er ook al achter gekomen dat aandelenkoersen met een ISINcode die op meer dan één beurs zijn geregistreerd een error in de chart geven (probeer bijv. maar een andere ABN AMRO koers), omdat je daarbij een extra variabele moet meegeven in de GET... Hmm, nog maar even nadenken hoe dat valt te verhelpen.
Het is helaas allemaal niet zo elegant als de Stocks widget van Apple. Die maakt dat grafiekje echt "live" adhv een XML bestand en ze plotten het dan op een Canvas in de widget. [nerdmode](Canvas wordt bijvoorbeeld ook gebruikt in de World Clock widget, vectorgebaseerd, extreem vet!!)[/nerdmode]
De vraag met betrekking tot requests en hints staat trouwens nog wagenwijd open

Nu een behoorlijk stuk verder, ik wilde eigenlijk de boel al zo'n beetje bij de downloads van Apple aanmelden.
Op de achterkant kun je nu kiezen tussen Global en National beurzen:

Als je een nationale beurs kiest verschijnt de mogelijkheid een specifieke nationale beurs te kiezen:

Het verloop van de beursdag in een grafiek:

De fallers van de gekozen beurs:

De risers van de gekozen beurs, inclusief nog in beeld de "loading" animatie:

Hier te downloaden versie 0.5
Wanneer er geen (enorme) bugs in worden gevonden zet ik 'm ook op Apple.com.
Op de achterkant kun je nu kiezen tussen Global en National beurzen:

Als je een nationale beurs kiest verschijnt de mogelijkheid een specifieke nationale beurs te kiezen:

Het verloop van de beursdag in een grafiek:

De fallers van de gekozen beurs:

De risers van de gekozen beurs, inclusief nog in beeld de "loading" animatie:

Hier te downloaden versie 0.5
Hij mag er nog wel wat mooier uit zien imo.. 
Quao inhoud issie erg vet, maar grafisch gezien nog wat minder..

is dit nou ook op winxp te gebruiken met behulp van die yahoo widget software?
Goede inhoud, mooie vormgeving, erg strak en zakelijk. Hulde!tonyisgaaf schreef op maandag 20 november 2006 @ 10:23:
Nu een behoorlijk stuk verder, ik wilde eigenlijk de boel al zo'n beetje bij de downloads van Apple aanmelden.
Ik begrijp wat je bedoeltEswip schreef op maandag 20 november 2006 @ 11:18:
Hij mag er nog wel wat mooier uit zien imo..

Voor de toekomst wil ik de Risers/Fallers tabellen nog wel beter tackelen, maar begrijp wel dat alleen al voor het op juiste wijze uit de HTML pagina knippen van de tabellen er een gezellige 200 regels code nodig waren.
Voor mij stond voorop dat het technisch allemaal werkte, met zo min mogelijk grafisch geweld op de voorkant, omdat die verdomde chart al zo groot is.
Hoe vul je in dat je maar 1 fonds wil zien, bv. ASML?
Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt
Dan kies je bij Index: Custom en dan vul je bij "ISIN Code" de desbetreffende code in, bijvoorbeeld NL0000334365 voor ASML. De codes kun je vinden op http://www.Euronext.comJaaap schreef op maandag 20 november 2006 @ 12:24:
Hoe vul je in dat je maar 1 fonds wil zien, bv. ASML?
Daarbij wil ik wel wijzen op het feit dat niet alle ISIN codes goed werken: wanneer een ISIN code aan meer dan één beurs staat genoteerd (zoals ik hierboven al aangaf bij bijvoorbeeld bepaalde ABN Amro noteringen) werkt het helaas nog niet. Voor de toekomst zal ik een keuzeveld voor een te kiezen notering toevoegen.
Bij Risers/ Fallers blijf je overigens die van de laatstgekozen beurs zien, ook wanneer je een Custom code invult.
is er toevallig een update?
gezien het feit dat windows vista wel een hele makkelijke beurskoerstracker heeft tussen zijn widgets
gezien het feit dat windows vista wel een hele makkelijke beurskoerstracker heeft tussen zijn widgets

Gadgets.koen schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 19:39:
is er toevallig een update?
Anoniem: 206123
De beta voor Dashcode is al een tijdje uit via ADC...
http://developer.apple.com/tools/dashcode/
Dashcode zal in Mac OS X Leopard (10.5) standaard aanwezig zijn
hier de sneak peek.
Widgets maken via Safari
http://developer.apple.com/tools/dashcode/
Dashcode zal in Mac OS X Leopard (10.5) standaard aanwezig zijn
hier de sneak peek.
Widgets maken via Safari

@Koen: wanneer de Windows Vista gadgets net zoals de Apple Dashboard Widgets bestaan uit HTML + CSS + JavaScript, zou je mij dan een link kunnen geven naar de "Gadget"? Dan kan ik kijken wat ik met de source kan. Misschien levert Windows nu een soort XML data o.i.d. Zou makkelijk zijn...
Pagina: 1