[Win2003/AD] Intranet site gekoppeld aan AD

Pagina: 1
Acties:
  • 1.014 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:58
Heb me net eindelijk kunnen registreren op het forum met behulp van mijn stage email adres, Gmail pakt ie blijkbaar niet goed op. Maargoed, ben dus zeker niet iemand die registreert om rond te kunnen spammen, ik lees het forum al veel langer en heb er veel antwoorden vandaan. Kon alleen op de onderstaande vragen niets vinden.

De opdracht + Probleemstelling
Voor mijn stage heb ik de opdracht gekregen een intranet site in elkaar te zetten. Deze site zal moeten beschikken over in ieder geval de standaard functies (denk aan nieuws, zoekfunctie ed.), daar was ik mee bezig gegaan maar na nader overleg met mijn stagebegeleider is gebleken dat ze het een stuk uitgebreider willen hebben. Ze willen ernaartoe dat je kunt inloggen met de gebruikersnaam die ook in de AD (Windows 2003 + IIS) gebruikt wordt. Tevens moet je vanaf de intranet site direct mails die in je Exchange map zijn binnengekomen kunnen openen.

Oftewel, wat ik moet ontwikkelen is een intranet applicatie met een koppeling naar de Active Directory.

Nou is mijn vraag uiteraard niet of iemand dat voor mij zou willen doen ;) , maar of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben of dat er iemand weet of er kant en klare paketten zijn die zulk soort oplossingen in een klap aanbieden?

Tevens vroeg ik mij af welke programmeer talen hiervoor het best in aanmerking zouden komen, het lijkt mij dat ASP.net er het best voor te gebruiken zal zijn aangezien dat goed aansluit op het hele Microsoft geheel. Van een Clangenoot hoorde ik dat Coldfusion tevens een goede kandidaat zou moeten zijn voor zoiets. Dit zou ervoor kunnen zorgen dat je direct inlogt op de intranet site na het inloggen op het domein, maar dit lijkt me ook geen onmogelijkheid met ASP.net.
Kwa programmeer talen ben ik er dus al wel bijna uit, de keus voor ASP.net lijkt me toch wel het meest logisch vanwege bovenstaande reden.

Research
Met de research die ik heb gedaan kwam ik uit op de volgende sites:Uit de sites kan ik helaas niet de informatie halen die ik nodig heb, de site van Sun is veel te vaag en ik snap er erg weinig van van wat er uiteindelijk met het XACML gedaan kan worden.

Mijn uiteindelijke vragen zijn dus:
  • Zijn er mensen met ervaring betreffende intranet sites gekoppeld aan de Active Directory
  • Is er een kant en klaar pakket voor het opstellen van een intranet site gekoppeld aan de Active Directory
  • Welke programmeertaal zal hier het best voor in aanmerking komen?
Mocht het topic niet helemaal goed zijn, let me know. Het is mijn eerste topic hier dus dont be lame on me.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-02 18:57
Dit is wel interessant voor je probleem:
[rml]dj_delta in "[ php] Windows username te verkrijgen?"[/rml]

Je gebruikt IIS zie ik dus dit werkt wel.

[ Voor 21% gewijzigd door djluc op 06-02-2006 11:32 ]

• marapuru
djluc schreef op maandag 06 februari 2006 @ 11:32:
Dit is wel interessant voor je probleem:
[rml]dj_delta in "[ php] Windows username te verkrijgen?"[/rml]

Je gebruikt IIS zie ik dus dit werkt wel.
Bedankt voor je reactie.
Op dit moment ben ik bezig met het inrichten van een testomgeving, ik zal proberen het zo spoedig mogelijk te proberen en mijn ervaringen te posten.

Heb trouwens nog even verder gezocht en kom uit op de volgende tutorial op MSDN: http://msdn.microsoft.com...pag2/html/paght000025.asp. Hier staat op de Microsoft manier uitgelegd hoe het precies in zijn werk gaat, bedankt voor de keywords djluc!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:47
is wat jij zoekt eigenlijk niet MS Sharepoint :?

http://www.microsoft.com/sharepoint/default.mspx

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:44
Je kan proberen met LDAP te verbinden.. Voor IIS is er een LDAP-module... Hiermee kan je de LDAP querien en checken of een user toegang heeft of niet..

Dit is in ieder geval hoe ik het hier ga doen binnen een project :)

Verwijderd

in iis integrated authentication aanvinken (rest uitvinken). op de webfolders op ntfs niveau alleen domain users rechten geven en klaar (niks inloggen, dit werkt onderwater; mooi he).
Tevens moet je vanaf de intranet site direct mails die in je Exchange map zijn binnengekomen kunnen openen.
ik weet niet precies wat je hiermee wilt/bedoelt. kijk iig eerst een naar owa, daar kan je vast behoorlijk wat info uit halen.

en natuurlijk asp.net gebruiken :)

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2006 13:31 ]

• marapuru
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 13:24:
in iis integrated authentication aanvinken (rest uitvinken). op de webfolders op ntfs niveau alleen domain users rechten geven en klaar (niks inloggen, dit werkt onderwater; mooi he).
Je bedoelt dus dat zodra je inlogt op het werkstation dat je de intranet site maar hoeft op te roepen en je direct op de goeie pagina uitkomt?
En ik neem aan dat IIS Integrated Authentication inhoud dat de authenticatie op het AD gelijk loopt met die op de IIS.
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 13:24:
ik weet niet precies wat je hiermee wilt/bedoelt. kijk iig eerst een naar owa, daar kan je vast behoorlijk wat info uit halen.

en natuurlijk asp.net gebruiken :)
Alle agenda punten en mails komen toch binnen op je exchange map? Dus zou je data daar ook direct uit moeten kunnen lezen als de user is aangemeld op het domein. Maar ik ga de code (voor zover dat mogelijk is) van OWA eens goed bestuderen en kijken wat ik eruit zou kunnen halen.

* marapuru gaat nu eerst SP2 installeren, anders draait visual studio 2005 niet eens :9

Verwijderd

mrmali schreef op maandag 06 februari 2006 @ 13:48:
[...]

Je bedoelt dus dat zodra je inlogt op het werkstation dat je de intranet site maar hoeft op te roepen en je direct op de goeie pagina uitkomt?
En ik neem aan dat IIS Integrated Authentication inhoud dat de authenticatie op het AD gelijk loopt met die op de IIS.
je webserver moet lid zijn van het domain. maar dat is bij een intranet server geen probleem. deze optie houdt in dat je niet anoymous mag inloggen en je lid moet zijn van het domain, je logt dus onderwater wel in. en verder is het aan jou om er iets mee te doen (based on username redirecten naar een persoonlijke pagina ofzo).
Alle agenda punten en mails komen toch binnen op je exchange map? Dus zou je data daar ook direct uit moeten kunnen lezen als de user is aangemeld op het domein. Maar ik ga de code (voor zover dat mogelijk is) van OWA eens goed bestuderen en kijken wat ik eruit zou kunnen halen.
volgens mij staan er genoeg mogelijkheden op de ms sites om met exchange te scripten. maar ik ben geen programmeur :)

• marapuru
Inmiddels ben ik een stuk verder kwa research.
De onderdelen van OWA zijn los te laden in een webpage, je kunt zodra de user is ingelogd gebruikmaken van de Exchange url om dit op te roepen: https://webmail.domein.nl/username/agenda/ bijvoorbeeld. Door dit in een ASP site te integreren kun je het gewoon oproepen.

Tevens ben ik erachter dat Sharepoint van Microsoft niet is wat hier gezocht wordt, het is simpelweg veel te uitgebreid en de ervaringen die ik via via heb uitgehoord zijn niet al te best. (Veel te uitgebreide administratie, kost teveel tijd om het te leren).

Ik heb een tekening gemaakt van waar ik uiteindelijk naar toe wil. Deze zal ik inscannen zodra ik thuis ben. Ik zal proberen de topic regelmatig bij te houden zodat anderen er misschien ook wat aan hebben ;)

Verwijderd

Sharepoint kun je zo uitgebreid maken als je zelf wilt hoor. Het kan in ieder geval alles wat je hier vraagt en als je meer wilt kun je meer vrijgeven in de toekomst.

Het leren ervan is wel een probleem soms ja maar ach, meeste dingen van MS heb je redelijk snel onder de knie.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:55

lier

MikroTik nerd

Blijkbaar loop je momenteel stage ?

Met welke ontwikkelomgevingen heb je ervaring ?
Welke studie doe je ?
SharePoint is een prachtig product, laat je niet te snel leiden door negatieve ervaringen...
Hoe veel tijd heb je voor deze opdracht ?
(Veel te uitgebreide administratie, kost teveel tijd om het te leren).
Kansen moet je niet laten liggen (tenzij je lui bent, maar dan kan je beter niet de IT in gaan...).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:37

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Euh .. dit topic is ruim 4 maanden oud ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1