Toon posts:

[Access] Database op 2 locaties

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Probleem: 1 database op 2 locaties gebruiken waar de data gelijk moet blijven.

Situatie: Op de hoofdlocatie draait een MS Access database waar contracten in bijgehouden worden. Nu komt het wel eens voor dat er op een co-locatie een contract gemaakt moet worden. Dit moet dan met de zelfde database gaan. Echter moeten de mensen op de hoofdlocatie door kunnen blijven werken met deze database en moeten de gegevens van de co-locatie eigenlijk ook weer in de hoofddatas verwerkt worden zonder het opnieuw in te voeren.

Nu vroeg ik me af of er een mogelijkheid bestaat om een MS Access database te synchroniseren?

Heeft iemand hier ervaring/ideeen mee/over?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-04 21:36
Waarom log je niet in op de database server op locatie 1?

Verwijderd

Topicstarter
Het is gewoon een normale Access database die hier op een netwerk staat gedeeld. (kleinschalig bedrijf)

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
Kijk eens naar replicatie. Volgens mij moet je access database wel via een bestandpad (unc) bereikbaar zijn.

Verwijderd

Dat gaat niet met alleen Access. Sterker nog, je loopt een gerede kans dat je databese vernaggelt als er twee gebruikers tegelijk gegevens gaan veranderen. Waarom zou je er geen SQL-variant achter zetten en Access als frontend gebruiken zodat je ook op meer vragen in de toekomst een werkbaar antwoord hebt?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-04 12:58

Boss

+1 Overgewaardeerd

Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 11:41:
Dat gaat niet met alleen Access. Sterker nog, je loopt een gerede kans dat je databese vernaggelt als er twee gebruikers tegelijk gegevens gaan veranderen. Waarom zou je er geen SQL-variant achter zetten en Access als frontend gebruiken zodat je ook op meer vragen in de toekomst een werkbaar antwoord hebt?
Ja, goeie reactie. Sterke onderbouwig ook :) Access databases kunnen prima werken in multi-user omgevingen hoor, tot 5 personen geen probleem. Ik heb het zelfs lang stabiel gehad met 15 (gelijktijdige) gebruikers in een Access 97 database...

Wat TS wil kan inderdaad eventueel met replicatie. Als er een beetje goeie netwerkomgeving is zou je ook via een VPN verbinding kunnen werken, en de database gewoon over een share benaderen.

Puntje waar sjun wel gelijk in heeft is dat je net zo goed een database server kan opzetten. Kijk eens naar MSDE, een gratis versie van SQL Server die voor dit soort gebruik prima voldoet.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Welles. Zowel multi-user als replicatie, hoewel beide bagger werken.
Waarom zou je er geen SQL-variant achter zetten
SQL? Da's een taal :P

En MSDE heet tegenwoordig toch SQL Server Express?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

Topicstarter
Bestaat er geen gratis programmatje dat gewoon data tussen 2 tabellen vergelijkt en die synchroniseerd?

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 12:33:
Bestaat er geen gratis programmatje dat gewoon data tussen 2 tabellen vergelijkt en die synchroniseerd?
Volgens mij heeft dit niet veel meer met programmeren te maken.
Ik ken wel van dat soort programma's (niet gratis) maar ook dan kun je problemen krijgen. Denk aan een contract van locatie A met ID 100 en een contract van locatie B met ID 100. Welk contract wint er?

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Boss schreef op maandag 06 februari 2006 @ 11:49:
Puntje waar sjun wel gelijk in heeft is dat je net zo goed een database server kan opzetten. Kijk eens naar MSDE, een gratis versie van SQL Server die voor dit soort gebruik prima voldoet.
Was 1 van de "minpunten"* van MSDE niet dat er geen replicatie in zat? (Weet niet hoe dat zit met 2005)

*) Als in: weggelaten onderdelen van z'n grote broer.

[ Voor 51% gewijzigd door RobIII op 06-02-2006 13:13 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Sql Server Express ondersteunt merge en transactionele replicatie alleen als subscriber.

Maar, TS, is het een optie dat je een andere backend kiest? Of voor elkaar krijgt dat dat gekozen wordt? Je gaat nu ver over de grenzen van Access heen namelijk :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Volgens mij is dit vrij simpel op te lossen.

1. Exporteer alle tabbellen naar 1 centraal Access bestand
2. Maak 2 databases met dezelfde queries, formulieren en rapporten (met full unc) en een tabelkoppeling het centrale access bestand.
3. Nu kun je gewoon allebei in de zelfde database werken. Het enigste verschil is als iemand wat gaat bewerken in een record dat bij die andere gebruikers dit niet mogelijk is. Maar ze krijgen nog wel gewoon de data te zien.

Mocht je vragen hebben hoor ik het wel.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Pagina: 1