[W2K3 SBS] printer doorverwijzen.

Pagina: 1
Acties:

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
op het werk hebben we een windows 2003 sbs server met 12 clients.

verdeeld door het gebouw hebben we een aantal werkstations dat op een plotter moet afdrukken.
die staat in een ruimte met een aantal andere werkstations die er ook op afdrukt. er staat daar ook een gewone laserprinter die alleen voor die ruimte gebruikt wordt.
ze zijn beide aangesloten op een printerserver zodat ze altijd beschikbaar zijn. de drivers ( of de printers, hoe je het wilt noemen ) zijn op de server geisntalleerd, en worden daar gedeeld. door het hee gebouw heb ik alle werkstations die over op de plotter moet plotten de plotter toegevoegd, en de laserprinter alleen bij de werkstations in die ruimte.

tot zover hoe het hoort te werken

de printerserver is nu stuk en de usb poorten werken niet meer.
de plotter werkt via paralel en werkt nog wel.

de printerserver heeft kortsluiting veroorzaakt en heeft een stekkerdoos gesloopt (aardlek eruit etc..)
of de stekkerdoos heeft kortsluiting gehad, en de printerserver gesloopt.

maar nu moeten we dus de printerserver opsturen en dan kan niemand meer plotten.

ik moet dus de plotter aan een van de werkstation hangen en dan daar instaleren, en delen. vervolgens een wandeling door het he le kantoor gaan maken om de plotter toe te voegen, en natuurlijk ook in stellen als standaard printer voor bijvoorbeeld autocad ed.

allemaal handelingen.
nu zit ik me af te vragen of ik niet gewoon de werkstations hetzelfde kan laten en de driver op de server ( of tenminste de instellingen voor de plottr) zo aan te passen dat hij gewoon print op de poort op het werkstation waar ik de plotter ga installeren.
helaas heb ik nog geen mogelijkheid gevonden om gewoon de poort te veranderen van de poort op de printerserver naar een poort op een werkstation dat aan de server hangt.

heeft iemand een idee hoe ik dit wel voor elkaar kan krijgen? dit kon nl wel met windows 200 heb ik gehoord)
of hoe ik er voor kan zorgen dat de printopdrachten bestemd voor de plotter worden omgeleid naar een plotter op een werkstation?
het moet natuurlijk niet ingewsikkelder zijn dan het toevoegen van de nieuwe printers op alle werksttations, of er nog steeds op uitdraaien dat ik bij alle pc langs moet.

enige info:
naam van de plotter: pserv1-plotter (op server)
naam van de laserprinter: pserv1-laserprinter (op server)

de naam van de laserprinter op het werkstation: tijdelijk (op PT)
de naam van de ploter wordt: plotter (op PT)

tussen haakjes dus de machinenaam. server is dus de windows 2003 sbs server met AD, en PT is PT is het werkstation.

de printerserver, die ik pserv1 heb genoemd, heeft 1 paralelle poort en 2 usb poorten.
de printerserver zorgt er voor de de server poorten ter veschikking krijgt die je op d printerserver aanmaakt. de printerserver heet pserv1 ( er zijn nog meer van die dingetjes aanwezig zoals pserv2, logisch he ;-)) ze verschijnen als poort op de server als volgt : pserv1-pid1 pserv1-pid2 en pserv1-pid3

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je kan een lokale poort op de srever aanmaken ("New printer port") en vervolgenbs als path de naam van de PC opgeven - dus iets als \\pc001\printer als portname, dit zal normaliter werken :)

• engelbertus
elevator schreef op maandag 06 februari 2006 @ 11:41:
Je kan een lokale poort op de srever aanmaken ("New printer port") en vervolgenbs als path de naam van de PC opgeven - dus iets als \\pc001\printer als portname, dit zal normaliter werken :)
Ik kan kiezen tussen een local port maken en een TCP/IP port maken

- bij local port kan ik alleen de poortnaam opgeven.
is deze die jij bedoelt?
moet ik dan de naam van de printer opgeven zoals hij op die pc heet, of de naam van de gedeelde printer (sharenaam)
dan wordt dus de poort \\computernaam\printernaam

voorbeeld met printernaam:
\\PT\tijdelijk
\\PT\Plotter

voorbeeld met sharenaam
\\PT\PT-tijdelijk
\\PT\PT-Plotter

- bij TCP/IP port krijg ik twee vakjes:
ip adres en poortnaam
deze opties is voor printers met onboard printerserver neem ik aan, maar kan deze ook in dit geval gebruikt worden?
in plaats van ip adres kun je vaak de hostnaam opgeven.
in gevel van een printerpoort op printerserver heb je dan voorgedefinieerde poortnamen, en bij een gewone pc dus de aangemaakte printerpoort zoals de printernaam / sharenaam
of is dit niet mogelijk?

• elevator
  • Niet online

elevator

Nee, e zal idd een local port opmoeten geven en dan als naam de \\Server\Sharenaam - \\PT\PT-Tijdelijk dus inderdaad :)

• engelbertus
ok ik zal het morgen eens proberen. ( ojee wat heb ik het druk op mijn werk.. dat ik hier vandaag niet eens meer tijd voor had :( )

is het een goed idee om op deze manier alle printers op de server te instaleren, en dan bij een verhuizing van een printer, of vervanging door een ander model oid gewoon op de server de poort te veranderen zodat ik niet bij alle pc's langs hoef?
of is dat niet slim?

dan hoef ik alleen maar bij elke pc de lokale laserprinter op te geven de enige kleurenprinter in het hele kantoor en de plotter.
dus zeg maar de printer lokaal op pc waarop hij is aangesloten met de naam van de printer, en de printer ook op de server, met bijvoorbeeld als naam laserprinter-boven en te verwijzen naar de poort waar hij op dat moment op is aangesloten?
dan deel ik de printers op de server via AD en laat ik de eigenlijke printers buiten het AD.
op die manier wordenopdrachetne gespoold op de server enhoeft de printer niet perse aan te staan en kan je alle printopdrachten op de server beheren.

alle printopdrachten lopen nu toch ook al via de server met uitzondering van lokaal aangesloten printers...

• elevator
  • Niet online

elevator

Nee, dat is niet slim. Printen via een PC gaat sowieso trager zijn, je belast die ene PC ermee (dus die PC wordt ook nog eens trager) en het is lang niet altijd volledig betrouwbaar (die PC moet dan bv. altijd aan staan wil heel je bedrjf kunnen printen).

IMHO niet echt een wenselijke situatie - beter af zou je zien als je je verdiept in VBScript of batch scripting - hiermee zou je bv. met con2prt.exe of printui.dll het toevoegen en verwijderen van printers kunnen scripten zodat je niet langs alle werkplekken hoeft te lopen :)

• engelbertus
het printen wordt dan gespoold op de server en die staat altijd aan, normaal is de plotter en de laserprinter via een printerservertje aangesloten, maar door omstandigheden even niet. we hebben maar 1 printer, en de laserprinter wordt alleen gebruikt door de 3 mensen die in die ruimte werken.
printen moet dan nu toch al via die pc.

als ik hem op de server installeer en daar de poort wijzig indien nodig is het niet zo dat ik een werkstation extra belast. als ik dan iets verstuur naar de server, en het werkstation met de printer die ik wil gebruiken staat niet aan, dan wordt de opdracht netjes gespoold.

mensen van onze nevenvestiging die dan een plot sturen krijgen dan geen foutmelding, net zoals nu, alleen de plot komt er pas uit als de pc weer aan gaat..

--------
de server wordt verder onderhouden door een externe persoon, en die werkt met kixstart. in principe is het wel te doen daarmee iets te maken, maar ik ben daarin niet thuis en hij kan het niet voor elkaar krijgen. :S ?( ik denk dat je moet lezen dat ie er niet zoveel tijd in wil steken)
het kan niet moeilijker zijn dan met kixstart elke keer alle printers te verwijderen en dan afhankelijk van gebruikersnaam, of een gedefinieerde groep pc's een aantal gedeelde printers weer toevoegen. daar zijn functies voor binnen kixtart

voor een goede werking van zon script moet je de pc's per vertrek groeperen, en uitzonderingen maken oor pc waarop printers lokaal zijn aangesloten met 4 vertrekken en 11 clients komt het dan bijna neer op een per werkplek configuratie, en dus niet echt een "snelle" manier van het script aanpassen aan een veranderde situatie volgens mij.

jekunt nl niet twee maal dezelfde printer toevoegen en je wilt ook dat oude printers niet meer op werkplekken geinstalleerd zijn. een printer 2 keer installern resulteert in een foutmelding, of gewoon twee geinstalleerde printers en dan wordt het alweer onoverzichtelijk.

• elevator
  • Niet online

elevator

Mijn reactie was op jouw vraag of het niet verstandig was dit voortaan 'altijd' zo te regelen - dat is niet slim. Als tijdelijke oplossing omdat je normale TCP/IP print server kapot is kan natuurlijk wel :)

Verder snap ik niet zo goed die hele lap tekst die je er neer gezet hebt - wat is je vraag / opmerking? :)

• engelbertus
dat was meer om aan te geven dat iets met een script om printers te instaleren zonder bij alle pc's langs te gaan, te ingewikkeld is voor die externe persoon, en ik ook niet zo'n verstand heb van scripten en zo, om op een makkelijke manier per pc / groep pc's zoiets te maken, en hoe je pc's dan in een groep kunt zetten.

ik heb nu wel voor WSUS 2 groepen gemaakt (productie en test), maar daarmee zijn de pc's niet qua lokatie of qua printerbenodigdheden ingedeeld.
hoe is zon "groepering" moet gebruiken om afhankelijk daarvan printers te installeren is me ook nog niet duidelijk eigenlijk ;-)
Pagina: 1