Nieuw systeem - Jullie mening?

Pagina: 1
Acties:
  • 57 views sinds 30-01-2008

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 14:24
Hey,

Ik was van plan om mijn huidige cpu/mobo/ram (p4 2.8ghz@3.2ghz, 1gb ram, Asus P4C800) te gaan verkopen en een nieuw cpu/mobo/ram te gaan kopen.

Nu wilde ik een AMD Opteron kopen, en mijn oog viel al snel op de AMD Opteron 144 (all hail Tweakers.net Pricewatch _o_ )
Dit geval dus

Nu wil ik hier een Asrock 939Dual-SATA2 bij kopen, aangezien ik nu een AGP videoplank heb, en op dit mobo zit ook een PCI-E slot, zodat ik in de toekomst ook kan upgraden.
Dit geval

Nu nog het geheugen. Wegens geldgebrek (ja, ik ben nog een werkloze 15-jarige) was ik van plan om te beginnen met een 512mb reepje, om later nog uit te gaan breiden tot 1gb. Nu viel mijn oog op een GeIL reepje, maar mijn vraag is of deze wel compatibel is met het moederbord? Ik heb namelijk best wel veel meegekregen hier op GoT dat een aantal types/merken geheugen niet compatibel zijn met de Asrock 939Dual-SATA2..
Het betreft dit reepje

Op de bovenstaande vraag over het geheugen na wilde ik nog even jullie mening horen over dit cpu/mobo/ram :)

Alvast bedankt _o_

[ Voor 5% gewijzigd door Mint op 05-02-2006 22:43 . Reden: verkeerde URL's 8)7 ]

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Kijk op de site van Asrock voor de lijst met alle goedgekeurde merken..... :?

• SIMPY.be
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-05 14:04
Wat is het doel van je systeem? Gamen of server
Opteron is voor servers, en bovendien zou met het verbazen dat dit gewoon op dat asrock-mobo'tje past!
Kies voor bv een AMD X2 ofzo!

• jimbojansen
  • Laatst online: 07-12-2025
eey, dat mobo van Asrock is niet het beste mobo dat je kan nemen... beetje el cheapo, je kan nu beter gewoon een goed AGP mobo halen en later een goed PCI-E mobo kopen.. want een vriend van mij had al problemen met dit mobo, en de overclockbaarheid valt ook ten zeerste tegen!! (en ik leef met je mee ben zelf ook een werkloze 15 jarige ;) _/-\o_ )

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:41
- Opteron is zeer moeilijk leverbaar, dus bereid je maar voor om wat weekjes te wachten op die processor (staat niet voor niks op Pre-order bij Azerty)
- Waarom upgrade je sowieso van een P4 2.8 Ghz @ 3.2 Ghz (wat meer dan genoeg is om tegenwoordig aardig mee te komen) met 1 GB geheugen naar een Opteron met 512 MB geheugen (welke je later pas wilt uitbreiden)?
- ASRock site heeft vast wel een compatible memory list of iets dergelijks

The devil is in the details.

• jimbojansen
SIMPY.be schreef op zondag 05 februari 2006 @ 22:42:
Opteron is voor servers, en bovendien zou met het verbazen dat dit gewoon op dat asrock-mobo'tje past!
opteron is niet speciaal voor servers hoor.. opterons zijn meer voor het overclocken (bij de normale consument dan hea) en meer cache geheugen.. en zoals hij al zei heeft hij niet het geld voor een X2 ;) en opteron zou gewoon op die ASrock moeten passen..

Verwijderd

Opteron is voor servers bedoeld, maar gaat ook heel hard met gamen :Y)

• PD2JK
  • Laatst online: 08:18

PD2JK

ouwe meuk is leuk

s939 == s939, s939 Opteron's werken op elk s939 moederbord.

Bovendien zijn Opteron's goed over te clocken, vanwege de kwalitatief uitstekende die's.
SIMPY.be schreef op zondag 05 februari 2006 @ 22:46:
Ik zou liever kiezen voor een A-merk zoals zijn grote broer Asus, of MSI, Abit, DFI...
Eensch. :)

[ Voor 26% gewijzigd door PD2JK op 05-02-2006 22:47 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Mint
Meestal wat normale progsels draaien (MSN/IRC/Azureus etc), maar af en toe wat gamen.
Maar dat moet met een Opteron goed kunnen afaik.

En waarom zou het niet passen? Beide S939, zelfde FSB.. :)

• jimbojansen
December schreef op zondag 05 februari 2006 @ 22:44:
- Opteron is zeer moeilijk leverbaar, dus bereid je maar voor om wat weekjes te wachten op die processor (staat niet voor niks op Pre-order bij Azerty)
- Waarom upgrade je sowieso van een P4 2.8 Ghz @ 3.2 Ghz (wat meer dan genoeg is om tegenwoordig aardig mee te komen) met 1 GB geheugen naar een Opteron met 512 MB geheugen (welke je later pas wilt uitbreiden)?
- ASRock site heeft vast wel een compatible memory list of iets dergelijks
ik denk omdat de AMD64 beter is met games spelen.. en van dat 1GB geheugen snap ik ook niet.. wrm laat je die niet zitten?

• SIMPY.be
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-05 14:04
Die opteron is dus wel te prikken op die asrock.
Ik moet zeggen dat ik ook al tegenvallers van asrock heb gezien, het zijn niet de stabielste mobo's. Ik zou liever kiezen voor een A-merk zoals zijn grote broer Asus, of MSI, Abit, DFI...

• Hahn
  • Laatst online: 06:41
jimbojansen90 schreef op zondag 05 februari 2006 @ 22:46:
[...]

ik denk omdat de AMD64 beter is met games spelen.. en van dat 1GB geheugen snap ik ook niet.. wrm laat je die niet zitten?
Een Opteron 1.8 Ghz zal denk ik geen wereldschokkende verbeteringen geven ten opzichte van een P4 2.8 Ghz. En verder ben je niet verzekerd van een goede overclock, ookal staan Opterons erom bekend dat ze goed te overclocken zijn.

The devil is in the details.

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03-2025
Ik snap niet helemaal waarom je van een 3,2ghz naar een opteron wilt. Daarbij haal je een heel erg cheap moederbord erbij.

Doe dan gewoon zoals mij en haal een amd4000+ met een pci-e mobo. Geld dat je overhoud van je CPU kan je besteden aan een fatsoenlijke videokaart.
Je geheugen kan gewoon in je volgende systeem toch ?

• jimbojansen
mdj84nl schreef op zondag 05 februari 2006 @ 22:48:
Ik snap niet helemaal waarom je van een 3,2ghz naar een opteron wilt. Daarbij haal je een heel erg cheap moederbord erbij.

Doe dan gewoon zoals mij en haal een amd4000+ met een pci-e mobo. Geld dat je overhoud van je CPU kan je besteden aan een fatsoenlijke videokaart.
Je geheugen kan gewoon in je volgende systeem toch ?
geld dat ie over houdt?? hij geeft dan juist alleen maar meer geld uit ;) en denk er nou is aan dat wij/jongens van 15 geen geld hebben!! itt jullie ;) :D

Verwijderd

Wat voor grafische kaart heb je nu dan? Je zou kunnen overwegen om eerst een < 50euro X300 kaartje te kopen, kun je ook nog meedoen met [rml][ pre-contest] fair play 3D contest! Inschrijving[/rml] :)

• Mint
December schreef op zondag 05 februari 2006 @ 22:47:
[...]

Een Opteron 1.8 Ghz zal denk ik geen wereldschokkende verbeteringen geven ten opzichte van een P4 2.8 Ghz. En verder ben je niet verzekerd van een goede overclock, ookal staan Opterons erom bekend dat ze goed te overclocken zijn.
Deze P4 is een beetje brak (heeft bijv. al een keer een blikseminslag meegemaakt), en ik hoef ook geen dikke overklok, al is dat wel netjes natuurlijk :)

• jimbojansen
.... je mag je specs wel is updaten ;)

[ Voor 82% gewijzigd door jimbojansen op 05-02-2006 23:02 ]

• jimbojansen
.... je mag je specs wel is updaten ;)

[ Voor 91% gewijzigd door jimbojansen op 05-02-2006 23:01 ]

• Mint
Een X300 is geen optie, omdat ik toch wel af en toe games zoals F.E.A.R., Battlefield 2 etc wil draaien, en dat lust mijn huidige X700 soms al niet zo goed :+

/edit
X300 is langzamer of gelijk aan 9550 tog??
Mocht dit waar zijn, dan doe ik dat zowiezo al niet, aangezien mijn vorige kaart een 9550 was, en daar kon ik ook al amper mee gamen :/

[ Voor 41% gewijzigd door Mint op 05-02-2006 23:02 ]

• jimbojansen
maar als ik jou was zou ik die 4x256 MB nog even houden en dan later als je wat meer geld hebt of 512MBx2 kopen.. of 1GBx2 kopen.. maar je kan ook een nieuwe kaart halen en die CPU+Mobo ff laten voor wat het is ;)

Verwijderd

Wat ik me nou afvraag is, waarom wil je upgraden? Je nieuwe systeem zou helemaal niet zoveel sneller zijn dan het oude, zeker niet als je ook nog je oude (agp) videokaart wil houden, en ook nog eens (maar) 512mb geheugen wilt aanschaffen. Als ik jou was zou ik het oude systeem nog een aantal maanden houden tot je genoeg gespaard hebt voor een geheel nieuw systeem (socket m2, ddr2, PCI-e, 1gig+ ram etc.)

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:00

St@m

@ Your Service

Maar de hamvraag is nog steeds waarom je nu gaat upgraden.. :?
Veel sneller zal het allemaal echt niet gaan..Zeker niet met de helft minder geheugen
Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2006 @ 23:14:
Wat ik me nou afvraag is, waarom wil je upgraden? Je nieuwe systeem zou helemaal niet zoveel sneller zijn dan het oude, zeker niet als je ook nog je oude (agp) videokaart wil houden, en ook nog eens (maar) 512mb geheugen wilt aanschaffen. Als ik jou was zou ik het oude systeem nog een aantal maanden houden tot je genoeg gespaard hebt voor een geheel nieuw systeem (socket m2, ddr2, PCI-e, 1gig+ ram etc.)
Dat zeg ik.. lol
Great minds think alike @ the same time

edit 2: owh ik moet wel refreshen natuurlijk.. je zegt dat je P4 brak is door een blikseminslag?? Doet ie het dan een beetje ofzo? Wat moet ik me bij brak voorstellen?

[ Voor 77% gewijzigd door St@m op 05-02-2006 23:17 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

• Mint
Deze proc is af en toe instabiel, en kan zich niet hoger klokken dan 3.2ghz

Verwijderd

adyta schreef op zondag 05 februari 2006 @ 23:36:
Deze proc is af en toe instabiel, en kan zich niet hoger klokken dan 3.2ghz
Kan ook aan je voeding liggen (helemaal bij blikseminslag) en dan zul je het bij je nieuwe proc ook hebben

• Mint
Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2006 @ 23:40:
[...]

Kan ook aan je voeding liggen (helemaal bij blikseminslag) en dan zul je het bij je nieuwe proc ook hebben
Neej, want er is na die blikseminslag een nieuwe voeding in gekomen :)

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat asrock brordje is een prima bordje ik heb er een 3dmark record mee verslagen de snelste 6800le op ministry-oc ik had een score van 13071. :Y) goedkoop = niet slecht
Afbeeldingslocatie: http://picserv.pixio.nl/~picserver/i.php?/R5WE27S5J50Q4809/P68X413D16LZ/BMP/1133181261//bcxw

@The_Shad0w
ff offtopic
Hoe krijg je je barebone zo hoog als ik boven de 177Mhz fsb uit ga dan loopt hij vast
ik hoorde laats van iemand dat hij de divider op 133 had gezet en zo wel hoger kon maar het lukt mijn maar niet, :(
Welke bios gebruik je?

[ Voor 51% gewijzigd door mad_max234 op 06-02-2006 00:01 ]

Verwijderd

Tenzij je minstens 1GB geheugen koopt voor je nieuwe set-up zal je geheugen de bottleneck van je systeem worden bij multi-tasking en die zware games die je wil spelen. En dan heb je dus helemaal niets aan je Opteron, omdat hij dan niet snel genoeg data aangeleverd krijgt van je geheugen om zich waar te kunnen maken.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 00:13:
Tenzij je minstens 1GB geheugen koopt voor je nieuwe set-up zal je geheugen de bottleneck van je systeem worden bij multi-tasking en die zware games die je wil spelen. En dan heb je dus helemaal niets aan je Opteron, omdat hij dan niet snel genoeg data aangeleverd krijgt van je geheugen om zich waar te kunnen maken.
Hoe kom je daar bij het geheugen word pas een bottleneck als je meer gebruikt dan je hebt of een te traag geheugen,dus je kan je opteron echt wel optimal benutten.(bij die games die je noemt is 1gb wel een must)
Maar bij multietasking kan je best onder de 512MB blijven en toch heel veel cpu kracht nodig hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door mad_max234 op 06-02-2006 00:27 ]

• Mint
Dat geheugen wordt ook z.s.m. uitgebreid naar 1gb :)

Verwijderd

offtopic:
@mad_max234
Met een pinmod kun je je moederbord dwingen om je cpu als een 200mhz fsb te laten herkennen. Eerst liep die van mij ook vast als ik boven de 184mhz kwam. Met het geheugen async kon ik tot 208mhz fsb komen

• noMSforme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03-2022
Kijk eens goed rond voor je die opteron koopt.
Ik heb ze de laatste keer in de US besteld.
2 keer 248 voor 380 euro inclusief invoer kosten.
190 euro per stuk dus.

[ Voor 9% gewijzigd door noMSforme op 06-02-2006 01:41 ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 01:10:
offtopic:
@mad_max234
Met een pinmod kun je je moederbord dwingen om je cpu als een 200mhz fsb te laten herkennen. Eerst liep die van mij ook vast als ik boven de 184mhz kwam. Met het geheugen async kon ik tot 208mhz fsb komen
offtopic
Dus een gewone pinmod en dan loopt hij wel stabiel boven de 177Mhz(bij jou was dat 184Mhz)wat hij voor de pinmod niet deed?

[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 06-02-2006 01:31 ]

Verwijderd

mad_max234 schreef op maandag 06 februari 2006 @ 01:30:
[...]

offtopic
Dus een gewone pinmod en dan loopt hij wel stabiel boven de 177Mhz(bij jou was dat 184Mhz)wat hij voor de pinmod niet deed?
offtopic:
Sorry voor offtopic
Ja, is bij de meeste nforce2- (nonultra) zo, wel zorgen dat je chipset goed gekoeld is!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit soort vragen horen in Complete Systemen & Laptops. Maar omdat de topicstart niet voldoet aan het Beleid aldaar, gaat dit topic dicht, in plaats van verplaatst te worden. Neem eens het "Hoe is dit systeem?" beleid aldaar door :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.