Toon posts:

SATA schijf blokkeert pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren een nieuwe (extra) HD gekocht. Het gaat om een Maxtor 200Gb Sata (6L200S0). Ik heb de schijf kunnen formateren, maar na een tijdje (binnen het kwartier) hoorde ik een vreemd geluid (soort van tik tak). Ik zette de pc af een keek eens in de pc maar zag niets. Daarna start ik de pc weer op en dan blijft de pc steken bij het scherm waar die prentjes van BIOS getoond worden. De POST geeft geen problemen aan. En als ik in het BIOS ga kijken wordt de schijf herkent. Ik vraag me af wat het probleem kan zijn.

systeem:
AMD athlon 64 3500+ venice
moederbord K8 neo2 platium
windows Xp SP 2
450W voeding van sweex (ik heb de spanningen in het BIOS gecontroleerd en ze wijken niet meer af dan 0,05V)
Maxtor 6L200S0 waar Xp op draait (opgedeeld in 2 partitions van 20gb en 180)

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 15:34

Ray

tik tak is meestal geen goed teken. Het kan maar zo zijn dat de hd is overleden. Gevalletje garantie lijkt me :) Trouwens de voedingslijnen uitlezen in de bios heeft niet zo heel veel nut, meten is eigenlijk de enige goede methode (en ja een sweex voeding is geen topper.....)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

"Scherm met de bios prentjes" :?

Als je wilt kijken of de schijf goed is zou je Maxblast van de Maxtor site af kunnen halen, hiermee kun je een bootable diskette of cd maken met wat diagnosetooltjes erop.

🖥️ | 🚗

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-02 09:28
Een harddisk die tik tak doet is bijna altijd kapot. Denk dat je het beste de betreffende winkel morgen even kan bellen.

Verwijderd

Een tik tak kan de dood van je hdd betekeken. Ik had dat ook maar dan bij een IDE schijf formateren ging ook maar bestanden kopiëren ging niet. Maar bij mij werd de klik klak gevolgd door rrrrt en dan weer klik klak.

Edit:

Oeps ik ben te laat toen ik een post wilde plaatsen stond er nog niets |:(

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2006 22:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de schijf terug naar de winkel gebracht. Over een paar dagen weet ik meer.
bedankt voor jullie reacties.

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02-2025

MarElo

Ik zie je wel!

Ongeveer hetzelfde had ik gisteren tijdens een verse XP-SP2_NL installatie.
Andere pc dan in de specs staat trouwens.
Die staat nu op een 160GB Western Digital (WD1600JD)SATA port-0, niets aan de hand, werkt prima.

De 2e hdd is een Maxtor 6Y200M0(SATA port-1), en die ging ik onder XP formatteren.
Nou dat heeft zowat 2 uur geduurd, en continu elke seconde een tik geluid.
100% en komt dan met de melding (formatteren mislukt).

Op de site van Maxtor de Maxblast versie 4 iso gedownload, en op cd gezet.
Uitgevoerd onder windows (schijf toevoegen als opslag) geformatteerd en wel en hij draait weer als een zonnetje gelukkig :)

[ Voor 4% gewijzigd door MarElo op 06-02-2006 17:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Interesant. Als de winkel het niet oplost zal ik dat eens proberen.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Weet je zeker dat je voedingstekker er goed in zat? 8)

Ik kan je vertellen dat die sata voedingstekkers niet de meest stabiele connectors zijn. Minste geringste valt in een keer een schijf uit en dan hoor je ook "tik-tak" van het uitvallen en weer opstarten van de schijf.

Bij mij is het opgelost doordat ik nu een backplane gebruik, maar van te voren hoefde ik maar de stroomkabel aan te raken en der viel wel een schijf uit.

Verder snap ik je topictitel niet helemaal want je pc hoort er niet van te blokkeren omdat een sata hd uitvalt (tenzij je controller geen hotswap ondersteund).

[ Voor 18% gewijzigd door Dukey op 07-02-2006 09:14 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02-2025

MarElo

Ik zie je wel!

En ? frieksk

Hoe is het afgelopen ?

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-02 10:34
T_E_O schreef op zondag 05 februari 2006 @ 22:29:
Een harddisk die tik tak doet is bijna altijd kapot. Denk dat je het beste de betreffende winkel morgen even kan bellen.
Bij mij kwam de TIK TAK van een niet lekkere Antec 430.
Na het testen met een QTec 350w deed die dat niet meer.
Dit was allemaal met een Maxtor 200Gb ATA en S-ATA schijven.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

Is het een DM10 schijf en toevallig een nForce4 chipset?

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-02 10:34
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 20:22:
Is het een DM10 schijf en toevallig een nForce4 chipset?
De nieuwe DM10 hebben de nieuwe firmware opstaan.
Volgens mij is dat dus geen probleem.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Pagina: 1