IBL fan kopen of nexus beter vastzetten?

Pagina: 1
Acties:
  • 255 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-02 08:58
Ik heb net het grote casefan topic even doorgebladerd maar wil graag een paar meningen over deze kwestie

Ik heb gisteren een coolermaster centurion 532 gekocht. Mooie kast vind ik zelf en netjes geprijst. Alleen zit er voorin een of ander ouder model coolermaster 12cm fan die toch wel wat herrie maakt.

Ik heb dat ding er uitgesloopt en nu provisorisch een 8cm nexus die ik nog had liggen er in gezet. Ik zit me nu af te vragen of ik beter even wat moeite kan doen om dat ding trillingsvrij op te hangen (zit nu met een paar boutjes in het rooster vast) of dat ik er toch maar een 12 cm fan in moet zetten. De nexus houdt m'n schijf wel koel genoeg (41 graden bij 1600rpm).

Nadeel van nexus is dat er weinig dealers in de buurt zijn en dat ik niet echt zin heb om 7 euro verzendkosten voor een fannetje van 13 euro te betalen, Nou zag ik dat ikbenstil.nl niet ver uit mijn buurt zit. Helaas verkopen ze geen nexus maar wel IBL wat prijs/kwaliteitsverhouding lijkt te bieden. Bovendien hebben ze een leuke collectie trillingsvrij montage spul.

Dus... wat zijn de ervaringen met IBL? En heeft het zin om toch een 12cm in te bouwen of zal ik die 8cm gewoon wat beter vast zetten?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

Ik heb zelf de Coolermaster 530 met dezelfde blauwe 12cm fan aan de voorkant. Dit is geen ouder model, dat is de standars silent Led fan.
Mijne is echter erg stil, zelfs op 12 V. (kan schakelen met fancontroler tussen 0 en 12 V) en trilt niet.
Trouwens 41 graden voor je schijf vind ik flink warm.
Heb zelf achter de fan 2 schijven hangen, 1 is 15 graden, de andere 12.

Misschien toch even nakijken of de Coolermaster fan toch niet beter is?

• MetalStef
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:47

MetalStef

gietijzer

15 en 12 graden? Heb jij je pc buiten staan of zo? Je schijven zullen nooit kouder dan kamertemperatuur zijn als jij ze met lucht koelt, en in de meeste pc-kamers loopt het tegen de 18-20 graden.

41 graden is geen gekke waarde voor een HDD. Die dingen bevatten bewegende delen en zijn gemaakt om wat warmer te worden. Laat je niet gek maken door mensen die hun HDD's (of processors, of videokaarten, of whatever) op sub-zero temps hebben draaien. Pc-spul mag warm worden, zo is het ontworpen.

Dat de levensduur achteruit gaatbij hogere temps weet ik wel, maar de meeste spullen heb ik na een jaar of 5-6 wel vervangen, en dan boeit het me niet dat mijn processor of HDD nog wel 15 jaar mee kan.

Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...

• Wijnands
Zonder Fan werd m'n oude Maxtor IDE schijf 56 graden, m'n nieuwe samsung spinpoint SATA schijf werd 41 graden. Met fan werd de samsung nauwelijks koeler, 39 graden terwijl de Maxtor dus flink koeler werd.(en nee, ze zitten niet vlak op elkaar)
De coolermaster fan of het kleinere nexus fannetje leverden nauwelijks verschil.

Maar, heeft er iemand een mening over IBL fans?

Verwijderd

@MetalStef
Deze temps kloppen echt. krijg met verschillende programma's dezelfde waardes.
Let wel, de 12 cm fan blaast direct tegen de schijven, dus ze zitten middenin een fris briesje.
De ruimte tussen te schijven en de fan is 1,5 cmm.

• Agres
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-01 19:51
heej,

die IBL fans zijn echt TOP ! ze doen hun werk op 1000 toeren en komen onder de 17 db uit... is niet meer hoorbaar voor menselijk oor.. tenzij je em op 2 cm van je oor afhoud. maar dat is dus niet echt realistich.

zet deze fan fast met een setje trillings dempers! klaar. stil. !

ze hebben btw de stilste pc van NL.. met die fans ;-) wilt wel wat zeggen..

heb ze hier ook 2x 80 2x 120 ;) op en top :*)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:18

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 11:20:
@MetalStef
Deze temps kloppen echt. krijg met verschillende programma's dezelfde waardes.
Let wel, de 12 cm fan blaast direct tegen de schijven, dus ze zitten middenin een fris briesje.
De ruimte tussen te schijven en de fan is 1,5 cmm.
Dan zit er óf een fout in de firmware van de schijven waardoor SMART verkeerde waarden doorgeeft, óf je hebt de airco op je kamer te koud afgesteld staan. Het is namelijk fysiek onmogelijk om iets kouder te maken dan het koelmechanisme wat je gebruikt (in dit geval: de lucht in de kamer)......

• Wijnands
Nou, ik heb een 12 centimeter fan van Coolermaster, de SAF-S12-E1, voorin gezet (pricewatch: Cooler Master SAF-S12-E1 (120mm, 13dB, 3p)) was toevallig bij Mycom en zag deze, had ff geen zin om moeilijk te gaan doen.
Volgens Coolermaster is dit een 13 db fan, of dat klopt weet ik niet maar hij is behoorlijk stil.
De nexus heb ik nu als casefan achterin gezet. Beide fans aangesloten op de aansluitingen op het moederbord. De coolermaster lijkt op nog geen 700rpm te draaien.
Temp, volgens smart, van de ATA schijf is 37 graden, die van de Samsung SATA nu 21 graden.
Mobo is nu een nette 29 graden en CPU 41 graden (S754 Athlon64 3000).

Ik denk dat de volgende keer dat ik zin heb om te klussen ik maar 'ns de CPU koeler opnieuw ga monteren of zelfs een nieuwe koop.

Voorlopig is de boel weer koel genoeg. Over IBL kan ik dus niks zeggen maar die nieuwe Coolermaster fan is behoorlijk wat fan voor erg weinig geld.

Pagina: 1