[Linux] Softwarevarianten voor Linux

Pagina: 1
Acties:
  • 223 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ZFLaSH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-01 14:34
Sinds een half jaar draai ik volledig op Linux. Tot mijn volle tevredenheid moet ik zeggen, maar ik heb toch wel wat dingetjes waar ik tegen aan loop. Vooral het gebrek aan bepaalde software. Ik heb behoorlijk heftig lopen zoeken, maar echt een goede variant van die software kan ik niet vinden. De games die ik speel zijn gelukkiig Linux Native :). Misschien dat jullie me kunnen helpen.

Het gaat om:

- Pinnacle studio / Adobe Premiere
- ActiveSync achtige iets, waarmee ik mijn MyPal kan gebruiken..
- Remotely Anywhere (nee, niet VNC)
- PAR2 actig iets.
- NewsPro variant met dezelfde features.

Nu heb ik al veel via Cedega aan de gang gekregen, maar dat blijft een enorme berg CPU wreten. Via VMWare kan ik wel weer een windows install draaien en dan dat spul doen, maar met pinnacle zal het wel heel krapjes gaan worden. Sowieso zoek ik dat niet. Wie o wie heeft varianten?

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:15

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Pinnacle studio zou je ook kunnen draaien via WiNex dit is volgens mij een goeie oplossing

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• ZFLaSH
Dat kan ook wel, alleen wreet dat in Idle mode toch al best wat CPU. Laat staan als ik een film ga encoden. Ik ben gewoon benieuwd naar een Linux variant. :)

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:10

zAo

GPLv2 Fanboy

code:
1
2
- PAR2 actig iets.

Voor de eerste bestaat er gewoon PAR2, is wel commandline, maar erg makkelijk.
Voor de tweede is het wat lastiger, je hebt Klibido en NNTPGrab komt eraan, maar er is nog geen beta release.

• ZFLaSH
Klibido vond ik totaal geen match voor Newspro. Er zijn wel wat nieuwsreader programma's maar ik doel dus echt op een NewsPro variant. PAR2 heb ik inmiddels gevonden en werkt inderdaad gewoon goed. Ik maar de hele tijd op QuickPar zoeken.. :)

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-02 20:08

woutur

Klauwtjes uit!

Sinds gisteren gebruik ik gpar2, voor als je er graag een GUI achter wilt. Verder klibido, wat voor mij in principe fijn werkt behalve het feit dat je geen meerdere nzb's tegelijk kan importeren. Erg vervelend als je er een stuk of 60 wilt invoeren.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• ZFLaSH
Dat niet alleen. Er zijn legio opties die in Newspro (of de nieuwe genaam UsenetExplorer) die ik nog nergens ben tegen gekomen. Newspro is niet draaiend te krijgen onder Cedega. UsenetExplorer daaraantegen wel.

Is er uberhaupt wel een variant op Pinnacle/Premier?

Verwijderd

Je zou cinelerra kunnen proberen variant voor Premier. http://heroinewarrior.com/cinelerra.php3
Cinelerra does primarily 3 main things: capturing, compositing, and editing audio and video with sample level accuracy.
sry dit is de juiste http://cvs.cinelerra.org/
CINELERRA, the first Linux based real-time editing and special effects system is a revolutionary Open Source HD media editing system. Long developed by Heroine Warrior with vital assistance from LMA, Cinelerra gives you real-time 1080p editing and compositing power on a state-of-art Linux video workstation.
succes :)

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2006 23:46 ]

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
iig moet je cedega niet gebruiken voor apps, cedega is gewoon een oude wine met wat extra direct3d ondersteuning, voor nieuwere opengl games en windows apps kunt je beter wine gebruiken ;)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• ZFLaSH
Hmm,. Is wine share/freeware?

Die grabber ga ik eens proberen. Misschien nog andere alternatieven?

• golfdiesel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-02 12:39
Wine is opensource, dus je mag het vrij gebruiken.

"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

activesync ->multisync
remotely anywhere -> remotelyanywhere

• rulus
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09-2025
even topic kapen :P

ik zoek eigenlijk een linux programma om quicktime object vr's te maken, of iets gelijkaardigs. mag ook flash, javascript etc zijn.
Zolang het resultaat hetzelfde is en het eenvoudig is om mee te werken.

Iemand?

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-02 18:15

M-ThijZ

Riding on Rails

Flash en Quicktime zijn nu niet de meest open standaarden van dit moment, ben daarom ook bang dat daar geen programma's voor zijn.
(ik ben eigenlijk al blij dat ik die files een beetje kan bekijken)

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

rulus schreef op maandag 06 februari 2006 @ 12:42:
even topic kapen :P

ik zoek eigenlijk een linux programma om quicktime object vr's te maken, of iets gelijkaardigs. mag ook flash, javascript etc zijn.
Zolang het resultaat hetzelfde is en het eenvoudig is om mee te werken.

Iemand?
Als je met linux voor linux wilt werken blijf je met je handen van flash en quicktime af.
Blijf bij de open standaarden, javascript ed.

Voor html / javascript / css / (java applets?!) zou je bluefish kunnen gebruiken, is gtk+ app.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• Pantagruel
  • Laatst online: 03-02 18:38

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Video editing o.a

Blender, Cinelerra en Jahshaka, dingen als Kino/dvgrab .

Jahshaka ziet er erg vergevorderd en tech uit. Ga hem binnenkort uitproberen

en goede start site voor DV en linux is The Labs : Video lab ook voor andere dingen btw.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

M-ThijZ schreef op maandag 06 februari 2006 @ 13:43:
Flash en Quicktime zijn nu niet de meest open standaarden van dit moment, ben daarom ook bang dat daar geen programma's voor zijn.
(ik ben eigenlijk al blij dat ik die files een beetje kan bekijken)
Zowel flash als quicktime zijn open in zoverre dat je de specs kunt krijgen. Bij flash geloof ik betaald, en van het Quicktime Containerformaat zijn ook specs verkrijgbaar. In Quicktime, echter, kan een willekeurige codec gebruikt worden voor media streams en die hoeven niet per sé open te zijn. (Sorensen is dat bijvoorbeeld niet.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• rulus
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09-2025
die bluefish is een goeie, bedankt

• ZFLaSH
Kijk, hier heb ik wat aan! Deze ga ik even proberen. Als dit fatsoenlijk werkt, dan heb ik totaal geen reden meer om terug te gaan naar XP.

Waar kan ik de nieuwste WineX vandaan halen, want zover ik nu ksan zien heb ik een versie van 2004.

• Insanergy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-11-2025
ZFLaSH schreef op zondag 05 februari 2006 @ 20:15:

bnr2 iets voor je?
http://www.bnr2.org/

But I thought YOU did the backups...

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
cedega is de opvolger van wineX, is betaald(maandelijks 5 euro), en vooral bedoeld voor direct3d-spellen.
voor al het andere windows-spul kun je echter toch gewoon beter (open-source en gratis) wine draaien, waar cedega van afstamt.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• Brent
  • Laatst online: 22:26
laurencevde schreef op maandag 06 februari 2006 @ 20:08:
cedega is de opvolger van wineX, is betaald(maandelijks 5 euro), en vooral bedoeld voor direct3d-spellen.
voor al het andere windows-spul kun je echter toch gewoon beter (open-source en gratis) wine draaien, waar cedega van afstamt.
WineX was een oude afsplintsing van Wine met de focus op DirectX (games dus). Echter heeft de hedendaagse Wine ook bergen DirectX code, waardoor sommige games hier ook in te spelen zijn, en soms zelfs niet eens of minder goed dan in Cedega.

Wine en Cedega dus zeker naast elkaar draaien.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• ZFLaSH
Mja, maar dan nog blijft het een emulatie. Hier wil ik dus vanaf, vanwege het simpele feit dat het teveel CPU slurpt. Als er toch goede alternatieve onder unix zijn, dan wil ik die gewoon gebruiken.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

zflash: Wine Is Not an Emulator
Ze hebben de api opnieuw geimplementeerd, soms werkt dat beter, soms slechter. Maar cpu zal niet veel uitmaken want het blijft native x86 intructies

• Brent
ZFLaSH schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 14:19:
Mja, maar dan nog blijft het een emulatie. Hier wil ik dus vanaf, vanwege het simpele feit dat het teveel CPU slurpt. Als er toch goede alternatieve onder unix zijn, dan wil ik die gewoon gebruiken.
Voor de meeste games is het simpelweg de enige optie, dus heb je weinig te kiezen. Daarnaast is het geen emulatie (hoe vaak is dit al niet uitgelegd, zou fijn zijn als mensen voor ze blaten we uitzoeken hoe het zit) en kost dus ook geen CPU oid. Omdat er gereversed engineered moet worden, is de implementatie soms langzamer, maar ook in een hoop gevallen juist sneller.

In ieder geval is er dus weinig te kiezen als je toch bepaalde games in Linux wil spelen.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Je zou ook http://pitivi.sourceforge.net/ eens kunnen proberen voor video-editing (ik ken alleen de screenshots, die zien er prima uit)

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• ZFLaSH
Breepee schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 19:18:
[...]

Voor de meeste games is het simpelweg de enige optie, dus heb je weinig te kiezen. Daarnaast is het geen emulatie (hoe vaak is dit al niet uitgelegd, zou fijn zijn als mensen voor ze blaten we uitzoeken hoe het zit) en kost dus ook geen CPU oid. Omdat er gereversed engineered moet worden, is de implementatie soms langzamer, maar ook in een hoop gevallen juist sneller.

In ieder geval is er dus weinig te kiezen als je toch bepaalde games in Linux wil spelen.
Voor iemand begint te blaten en dit topic eens zou lezen, zou je gezien hebben dat het totaal niet om games gaat. Daarnaast is het feit duidelijk, zodra ik via wine een windows app start schiet mijn CPU gebruik gewoon enorm omhoog. Ik vraag daarom om native Linux alternatieven en ik heb er in dit topic al een paar schitterende gekregen. Waarvoor mijn dank.

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-02 15:15
Ben sinds gisteren bezig met HellaNZB (voor, je raadt het, NZB verwerking)

Super handig ding: verwerkt automatisch alle nzbtjes die je in een bepaalde dir gooit, part en unrart.

Moet alleen nog is kijken hoe de webGUI ervan te installeren valt op mijn Ubuntu... (LinuxNooB alert!)

[ Voor 7% gewijzigd door DexterBelgium op 10-02-2006 15:29 ]

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

• Brent
ZFLaSH schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 23:27:
[...]

Voor iemand begint te blaten en dit topic eens zou lezen, zou je gezien hebben dat het totaal niet om games gaat.
Lees dan toch het topic nog eens beter: ik reageerde op iemand die het over games had, je toen weer op mij met een post die dus blijkbaar daar niets mee te maken had. Moet je maar duidelijk wezen.
Daarnaast is het feit duidelijk, zodra ik via wine een windows app start schiet mijn CPU gebruik gewoon enorm omhoog.
Welja, hangt natuurlijk ook van de app af. Sommige horen veel CPU te nemen.
Ik vraag daarom om native Linux alternatieven en ik heb er in dit topic al een paar schitterende gekregen. Waarvoor mijn dank.
En iemand anders had het over games, waarvoor er vaak geen alternatieven zijn en slechts oplossingen zoals Wine/Cedega.

• ZFLaSH
Breepee schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 15:35:
Welja, hangt natuurlijk ook van de app af. Sommige horen veel CPU te nemen.
Dit zeg ik niet voor niets. De apps waar ik het over heb wreten onder XP bijna geen CPU. Anders zou ik dit niet vermelden. Er zijn inderdaad onder linux voor sommige apps geen 1-op-1 varianten, maar ik ben echt van mening dat er onder linux voor alle software een soort van vervanger is. Misschien niet binnen 1 applicatie, dan wel als je er 2 combineerd.

De videobewerkingssoftware onder linux werkt trouwens verrassend aardig. Sta er zelfs van te kijken. Ok, niet alle mogelijkheden van een Pinnacle (over premiere heb ik het niet eens) zitten er in, maar het is zeker werkbaar!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

ZFLaSH schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 20:11:
De videobewerkingssoftware onder linux werkt trouwens verrassend aardig. Sta er zelfs van te kijken. Ok, niet alle mogelijkheden van een Pinnacle (over premiere heb ik het niet eens) zitten er in, maar het is zeker werkbaar!
Over welke videobewerkingssoftware heb je het?

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• ZFLaSH
Jahshaka en Cinerella. Verwacht geen Premiere maar ik vind het echt veel meer dan ik had verwacht.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

ZFLaSH schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 11:21:
Jahshaka en Cinerella. Verwacht geen Premiere maar ik vind het echt veel meer dan ik had verwacht.
Jahsaka ken ik niet, maar op wat voor systeem draai je Cinelerra (en niet Cinerella)? Volgens de specificaties heb je voor dat programma een heel dik systeem nodig.

• ZFLaSH
Cinerella, typootje. Ik heb gewoon een simpele P4 2.8. Niets bijzonders en het draait redelijk tot goed.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

ZFLaSH schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 22:24:
Cinerella, typootje. Ik heb gewoon een simpele P4 2.8. Niets bijzonders en het draait redelijk tot goed.
Ik had het eerst ook steeds fout, toen dacht ik dat het cinerella was. Het is echter cinelerra. Als het op een P4 2.8 draait dan zal ik het ook eens op mijn computer (athlon XP 2200+ 1 GB ram) proberen.

• ZFLaSH
Hee verrek, je hebt gelijk.. :)

• gerbruggeman
  • Laatst online: 11-10-2024
Heej editen onder Linux met Jahshaka en Cinerella...
Jahshaka ziet er wat trendy maar niet echt functioneel uit...
Cinerella is veelbelovend maar een de specs die worden aangeraden zijn wat mij betreft niet re-eel:
"RECOMMENDED SYSTEM
Now Cinelerra is by no means a lightweight program. You'll need something slightly less sexy than an Ipod to run it most effectively. Running in 32 bit mode is not recommended. We found this dual dual core Opteron with 128 bit, interleaved memory to be years ahead of anything else. It compresses MPEG-4 HDTV in realtime. The key is separate memory busses for each processor. Be aware most cheap motherboards share the memory bus of one processor with both processors.
Dual Opteron 275
4 * 1 Gig Registered PC3200 RAM
500 GB SATA drive
Tyan S2885 motherboard
Gigabit ethernet"

Dus toch maar wachten tot er iets geschikts is of zijn er inmiddels al alternatieven op komst/bekend ?
Ikzelf werk veel met Premiere, After Effects, DVD-authoringstuff, en grafisch spul.
Wel profi dus, geen gehannes.

Een tijd geleden vertelde zo'n systemo-dude dat windows gewoon onder linux (of was het unix wat hij had, weet ik niet meer) kan draaien en wel meerdere versies ook nog !! Hij heeft het me ook laten zien.

Omdat het al een tijd terug is (ik geloof zo'n 4 a 6 jaar) vraag ik me af:
Is dit inderdaad (nog steeds) mogelijk ?
Dus bv linux draaien en "daarbinnen" windows2000 en windowsxp ?
Tegelijkertijd ?
Hoe dan ?

[ Voor 7% gewijzigd door gerbruggeman op 21-03-2006 07:13 ]

Help Java!

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Dat kan met emulatiesoftware zoals QEMU of VMWare, waarbij het eerste alternatief vrije software is. Je kan ook Windows binaries executeren met Wine of Cedega, maar dan kan je dus niet het besturingssysteem in zijn geheel draaien. Als je echt het Windows besturingssysteem wil draaien dan raad ik QEMU aan.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:18

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

gerbruggeman schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 07:11:
"RECOMMENDED SYSTEM
Now Cinelerra is by no means a lightweight program. You'll need something slightly less sexy than an Ipod to run it most effectively. Running in 32 bit mode is not recommended. We found this dual dual core Opteron with 128 bit, interleaved memory to be years ahead of anything else. It compresses MPEG-4 HDTV in realtime. The key is separate memory busses for each processor. Be aware most cheap motherboards share the memory bus of one processor with both processors.
Ik zat ook even te knipperen bij die specs, maar je mist een belangrijke opmerken: MPEG-4 HDTV in realtime, heb je enig idee hoeveel dat je van je systeem vraagt? Een vriend van mij verkoopt pc's die dat aan moeten kunnen, en ik sta regelmatig met m'n oren te klapperen als je hoort wat voor verschrikkelijke specs daar voorbij komen...

Gewoon DV kan je echt wel met een redelijke AMD of P4 aan. Vooral als je zorgt dat je pc en linux geöptimalieerd draait.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• gerbruggeman
  • Laatst online: 11-10-2024
deepbass909 schreef op dinsdag 21 maart 2006 @ 12:17:[...]Ik zat ook even te knipperen bij die specs, maar je mist een belangrijke opmerken: MPEG-4 HDTV in realtime, heb je enig idee hoeveel dat je van je systeem vraagt?
Jawel, dat wel.
In de tijd dat mensen mij raar aankeken bij mijn ideeen omtrent "video via internet" heb ik veel geëxperimenteerd met diverse compressie formaten.
Nadeel van deze "nieuwe" technologie-en vind ik ik het hype-gehalte, waarmee ik bedoel dat men tveel de nadruk legt op "IK BEN DE BESTE EN SNELSTE, bla,bla,bla". Terwijl bijvoorbeeld MPEG4-HDTV mijns insziens gewoon via batch-encoding overnight kan gebeuren zonder al die onnodige investeringen.
Een vriend van mij verkoopt pc's die dat aan moeten kunnen, en ik sta regelmatig met m'n oren te klapperen als je hoort wat voor verschrikkelijke specs daar voorbij komen...
Kan ik me voorstellen...
Gewoon DV kan je echt wel met een redelijke AMD of P4 aan. Vooral als je zorgt dat je pc en linux geöptimalieerd draait.
Ik heb DV geacaptured en bewerkt op een PIII-500 met win98se, wat heel goed is te doen, zeker voor het gewone plak en knipwerk. Dat systeem staat hier nog steeds en gebruik ik daarvoor nogweleens.
Dus ik vraag me wel af, vanwaar jouw idee omtrent de minimale eis van een P4 ?

Help Java!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:18

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik zeg ook geen minimale eis, ik zeg alleen dat je gewone DV echt wel met een redelijk AMD of P4 kan (ik weet niet wat je er minimaal voor nodig hebt, maar een Athlon 2000+ of P4 moeten dat toch wel redelijk makkelijk aan kunnen). Ik heb het zelf op een AMD Duron 1600 geprobeerd, en die was toch wat aan de lichte kant ervoor (al ging het opzich wel goed als ik de preview kwaliteit omlaag haalde). Daarnaast is vooral veel en snel geheugen een must, naast een grote en snelle harde schijf (maar dat geldt al jaren zo).

En tja, dat Real Time bewerken van HDTV is alleen interessant als je live streams wil bewerken of echt productie werk gaat draaien. Voor dat de consument met HDTV aan de slag gaat, zijn we wel weer een jaar of 2 verder.
Overigens worden door de grote jongens nog steeds hardware de- en encoders gebruikt en heb je de brute CPU kracht voornamelijk nodig voor de ongelovelijke datastroom die om de hoek komt kijken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Gisteren is met versie 0.0.1 de eerste stap voor Diva gezet. Het is de allereerste release, het kan nog niet veel, maar het lijkt veelbelovend.

Hier staan wat screencasts (als die server weer wakker is).

• ZFLaSH
Ok, nu even een evaluatie over het afgelopen half jaar. Ik draai dus nog steeds op linux en wel met volle tevredenheid. De apps waar ik geen vervanger voor kon vinden draaiden gelukkig prima onder Wine. Ook videobewerking lukt aardig met cinelera, alleen is het geen vergelijk met Premiere. Mocht je dat echt zoeken dan is Linux geen optie op dit moment.

Ik ben gemigreerd naar Ubuntu 6.06 en dat vond ik een hele vooruitgang. XGL is erg leuke eyecandy en maakt het voor nieuwe gebruikers misschien makkelijker om over te stappen. Ubuntu 6.06 wordt, naar mijn mening, erg uitgebreid aangeboden en echt alles wat huis-tuin-keuken gebruikers nodig hebben, wordt erbij geleverd.

Voordelen die ik nu zie t.o.v. windows

- Gratis!! Geen gedoe met WGA checks, licenties enz.
- Gratis meegeleverde office pakketten en nog veel meer ander spul.
- Ontwikkelsoftware zit er gratis bij.
- Opzet beveiliging is erg goed t.o.v. windows.
- Weinig virussen / spyware.
- Vrij veel alternatieven voor de meeste software.
- Je kunt het zelf zo snel maken als je wilt
- Alles is volledig aan te passen naar eigen wens.

Nadelen:

- Games; Kunt hoog en laag springen maar naast UT enz. draait er bijna niks.
- Aparte software en commerciele pakketten zijn vaak echt beter onder Windows (zie Premier, studio, enz)
- De hele wereld is gebasseerd op Windows. Dat wil zeggen dat ik, als linux gebruiker, me in alle bochten moet wringen om bep. data maar naar die standaard te krijgen. Ook denk ik dat mensen die op het werk of school software gebruiken en dit thuis ook nodig hebben, toch vaak een probleem gaan krijgen vanwege het OS verschil.
- Als desktopomgeving voor de gemiddelde gebruiker vind ik het nog steeds niet echt geschikt. Ok, je kunt via Synaptic pakketten installeren, maar een normale gebruiker weet echt niet wat bijv. gcc is. Je krijgt dan, dat er alles geinstalleerd wordt en dan schiet je je doel naar mijn mening helemaal voorbij.

Ikzelf ben erg tevreden en ook qua updates is Ubuntu ook prima aan de weg aan het timmeren. Ik blijf aan Linux hangen.
Pagina: 1