Asus P5GD1 Pro - het loopt gewoon niet lekker

Pagina: 1
Acties:
  • 1.182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 22:37
Ik heb onlangs een nieuwe pc samengesteld en ik krijg het ding gewoon niet lekker lopend.

Samenvatting van het systeem:

Chieftek (met 400watt voeding)
Pentium 4 3Ghz (800Mhz FSB)
Asus P5GD1 Pro (Intel 915P chipset)
2x 512 Crucial DDR 3200 Dual Channel (Latency 2.5 standaard)
1x ATA 133 80Gb Maxtor 8mb cache
1x SATA Maxtor 120Gb
1x SATA Seagate 160Gb
Asus X800 GTO 256Mb PCI-E

Het probleem:
Nadat hij was gebouwd heb ik eerst windows geinstalleerd op een van de SATA schijven. In de bios ingesteld op Enhanced mode (SATA+P-ATA). Windows liep wel redelijk, maar toch elke keer met het uitpakken van grote archives en het quickparren van archives, bestanden weergeven in een 50Gb mp3 map, het downloaden met 2mb per seconde, kortom bij intensieve schijfbewerking loopt het gewoon zwaar, zwaar bagger en dan nooit met meer dan 2 operaties tegelijk uitvoerend.

Ook met games lijkt het gewoon wel alsof ie gewoon continue aan het wegschrijven is naar de schijf en alles hapert als een gek. Zou niet moeten mogen met San Andreas op 1024 en redelijk low settings.

Ik had hiervoor een AMD3000, met parallele schijven, die dit werk op zijn dooie gemakje deed en hoe gek ik het ook maakte, hij ratelde lekker door en liep niet vast. Dit ding gaat echt meldingen weergeven alsof ie vastloopt en net doen alsof het een 486 is.

Wat heb ik allemaal gedaan:
- Nu windows eens geinstalleerd op de parallele schijf (Was al niet zo'n liefhebber van SATA)
- Intel 915P inf update
- Alle windows updates
- Alle verdere moederbord drivers geinstalleerd
- GoT eens gesearched
- Ervaringen etc opgezocht via de gebruikelijke googles
- Veel nieuwe en oude driver versies opgezocht en geinstalled

En nu - nieuwe windows, weer op de parallele schijf - windows loopt verder prima, maar games en anders intensieve dingen lopen echt zwaar BOUT.

Kortom, wat ik normaal ook doe om een systeem lekker te laten draaien heb ik denk ik wel gedaan.
Help me out here ik ben nu reeds in staat morgen naar de winkel te rennen en een nieuwe set op te halen :)

edit:

Oh ja, als ik de bios nu instel op Enhanced mode, en ik geef aan dat de parallele schijf primair is, hangt ie bij het xp scherm en reboot ie. Als ik hem instel op Compatible mode, dan boot ie normaal. Heeft dit ook nog snelheidsconsequenties?

[ Voor 7% gewijzigd door MacDokie op 05-02-2006 19:32 ]

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• pinockio
  • Laatst online: 25-05 11:48
Check eens of je schijven allemaal op DMA (mode 5 bijv.) draaien.

Hier een Samsung (S-ATA overigens) schijfje dat op PIO draaide.... TRAAG bij schijfintensieve dingen. (Overigens heb ik hier een andere (Maxtor) hdd moeten plaatsen.)

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• MacDokie
pinockio schreef op zondag 05 februari 2006 @ 19:32:
Check eens of je schijven allemaal op DMA (mode 5 bijv.) draaien.

Hier een Samsung (S-ATA overigens) schijfje dat op PIO draaide.... TRAAG bij schijfintensieve dingen. (Overigens heb ik hier een andere (Maxtor) hdd moeten plaatsen.)
Dat doe je in systeembeheer - disk tools ofzo toch?

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Apparaatbeheer en de de eigenschappen van de IDE-kanalen ;).

Verwijderd

Klinkt mischien vreemd: Probeer als je niks anders kunt vinden eens een andere voeding, heb het zelf ook al meer dan eens meegemaakt dat een systeem door de voeding beroerd presteerde (laatste keer was met een XP1800+ systeem met radeon 8500, 1GB ram, dvd-brander, dvd-speler, 4 harde schijven en 1 raid controller op een ik mag het eigelijk niet zeggen Qtec 550 watt)

• MacDokie
The__Virus schreef op zondag 05 februari 2006 @ 20:24:
Apparaatbeheer en de de eigenschappen van de IDE-kanalen ;).
8)7 stupid

Ze staan zelfs op DMA 6.

Net FEAR geprobeerd te spelen, op 1024 alles medium loopt het niet lekkerrr.....

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het is een gok in het wilde weg maar zet iig je indexing service eens uit, deze kan op de gekste momenten gaan indexeren en hier wordt de boel ook erg traag van.

(via services.msc de indexing service op uitgeschakeld zetten)

Oh ja en probeer eens te spelen met slechts je bootschijf aangesloten, misschien hebben de schijven op de een of andere manier een slechte invloed op elkaar (ook een wilde gok)

Oh ja en wat voor vastlopers krijg je? Nog specifieke foutmeldingen? Doe eens een memtest, dit kan ook nooit kwaad.

[ Voor 42% gewijzigd door smvs op 06-02-2006 23:40 ]

• MacDokie
smvs schreef op maandag 06 februari 2006 @ 23:35:
Het is een gok in het wilde weg maar zet iig je indexing service eens uit, deze kan op de gekste momenten gaan indexeren en hier wordt de boel ook erg traag van.

(via services.msc de indexing service op uitgeschakeld zetten)

Oh ja en probeer eens te spelen met slechts je bootschijf aangesloten, misschien hebben de schijven op de een of andere manier een slechte invloed op elkaar (ook een wilde gok)

Oh ja en wat voor vastlopers krijg je? Nog specifieke foutmeldingen? Doe eens een memtest, dit kan ook nooit kwaad.
De boel draait al iets beter nu, heb gewoon een parallele schijf aangesloten zonder andere hd's en nu gaat het allemaal iets sneller. Die indexing service maakt niet veel uit. Geheugen is ok, 2 memtests gedraaid. Heb verder geen vastlopers, alleen een systeem dat net doet of ie vast loopt, als je lang genoeg wacht komt ie wel terug. Het is allemaal ook geen enorm drama, het loopt alleen niet zoals het zou moeten lopen terwijl ut ding nagelnieuw is en mijn oude systeem beter liep.

offtopic:
Ik zet overigens een post neer met alle mogelijke informatie zoals in de FAQ staat en ik heb 6 posts in meer dan 3 dagen. Als er echt een moeilijke vraag komt en het wordt goed gesteld is er hier blijkbaar minder animo om te reageren. Toch vreemd...

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je zou nog kunnen proberen om zo kaal mogelijk te draaien, dus alleen met de hardware die strikt noodzakelijk is om bijv. een spelletje te spelen en een compleet schone windows met alleen Intel chipset drivers en een VGA en sound driver.

Oh ja wat ook een mooie testtool is: Prime95 (torture -> blend). Wordt door o.a. THG gebruikt om te testen of een overgeclockte PC nog stabiel is. Ofwel als Prime95 op een kale Windows fouten geeft, kun je er vrijwel zeker van zijn dat er met je hardware iets ernstig mis is.

Heb je misschien nog één of andere resource vretende virusscanner draaien?

[ Voor 46% gewijzigd door smvs op 09-02-2006 15:18 ]

• MacDokie
Tja ik zou niet weten hoe ik hem kaler moet laten draaien, heb sound onboard een videokaart en een hardeschijf er enkel aan gehangen. Meestal is dat wel goed om te proberen idd, maar het mag niet baten. Misschien heb ik een defect/lek in een condensator ofzo, ook wel eens gehad, maar kan zo 123 niet veel ontdekken. Ook videokaart is nieuw en draait zelf wel goed op een Sempron 3000 van een vriend van me.

Kdenk dat ik eens net ga doen of mijn neus bloed en vertellen bij de pc shop dat het moederbord onstabiel is ofzo :Y)

Verder heb ik alleen AVG virusscan en die bevalt al heel erg lang erg goed. Zou de eerste keer zijn dat k daar gezeik mee heb.

[ Voor 12% gewijzigd door MacDokie op 09-02-2006 23:17 ]

Pagina: 1