Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Die garantie heb je nietc70070540 schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 10:58:
[...]
Nou, dat valt wel mee hoor, als je een auto'tje koopt van 2500 euro en daar een jaar of twee, drie mee rijdt een prima bakkie tegen weinig kosten. Als je het gaat vergelijken met een nieuwe auto, dan heb je gelijk, dan lukt het inderdaad niet.
Een beetje auto kost je bij normaal gebruik al gauw vier-, vijfhonderd euro in de maand.(tenzij je een oldtimer op LPG rijdt
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Deze ben je tegenwoordig ook zonder pardon weer kwijt bij hun...zomertje schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 10:26:
Call2 begint laag en groeit snel is ook mijn ervaring. (heb er bijna 4 jaar gewerkt) En onderschat die auto niet, een eigen auto rijden is erg duur

wijze woorden
Ik weet niet in wat voor auto's jij rijdt......maar het zijn wel dure zo te zienWok schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 11:07:
[...]
Die garantie heb je niet
Een beetje auto kost je bij normaal gebruik al gauw vier-, vijfhonderd euro in de maand.(tenzij je een oldtimer op LPG rijdt) Is voor de meeste mensen toch een stevige hap van het maandsalaris, dus wat dat betreft kun je beter lease rijden.
Voordeel daarvan is ook dat onverwachte reparaties jou geen kosten. 't Enige (kleine) nadeel van lease is de bijtelling waar je mee te maken krijgt als je meer dan 500km privé rijdt per jaar, maar die bijtelling is vaak vele malen lager dan die 500 euro die ik eerder al noemde
Ik zelf rij in een bijna oldtimer, benzine auto, met nogal wat paardenkrachten onder de kap....
Rijdt op de snelweg 1 op 13/14 en in de stad 1 op 10 bij rustig rij gedrag.
Ik rij hier elke dag enkele kilometers mee (lees, ongeveer 30 a 40 per dag) en mijn auto kost me 230 euro per maand, inc. verzekering, onderhoud en benzine
Nieuwe auto's zijn misschien wel wat duurder, echter 500 euro per maand voor een eigen (ongeleasde) auto is toch echt wel een beetje TE veel van het goede
Wabbawabbawabbawabba
Als je uitgaat van een aanschafwaarde van een auto van 12.000 euro en een restwaarde na 5 jaar van 3.000 euro ben je aan afschrijving al 150 euro per maand kwijt. Daarboven komt dus benzine/onderhoud/verzekering/houderschapsbelasting/enz.
Reken ik de auto die ik nu rij zit ik al ruim boven de 300 euro afschrijving per maand.
Auto's zijn zo duur als je ze zelf wilt maken. Een nieuwe auto, een lease auto of zelfs een relatief nieuwe 2e hands auto zijn altijd duur. Als je 10 tot 30 km per dag moet rijden dan zou ik nieteens een lease bak WILLEN.
Maar als airco, stuurbekrachtiging en leren stoelen je vele duizenden Euro's per jaar waard zijn.. by all means.. ga je gang
Afschrijvingen gelden alleen voor leasebakken en bedrijven, mocht je dus een eigen auto hebben, dan maak je die kosten nietcowgirl schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 11:25:
Reken je daar dan ook afschrijving bij? Mijn leasebak kost me ongeveer 250 euro per maand aan bijtelling en eigen bijdrage. Maar dan rij ik wel elke 4 jaar nieuw, onbeperkte kilometers (ik rij er denk ik 40.000 per jaar prive) en geen onverwachte kosten voor reparaties.
Als je uitgaat van een aanschafwaarde van een auto van 12.000 euro en een restwaarde na 5 jaar van 3.000 euro ben je aan afschrijving al 150 euro per maand kwijt. Daarboven komt dus benzine/onderhoud/verzekering/houderschapsbelasting/enz.
Reken ik de auto die ik nu rij zit ik al ruim boven de 300 euro afschrijving per maand.
Wabbawabbawabbawabba
En ik maar wachten op 'mijn' Volkswagen EOS.cowgirl schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 11:25:
Reken je daar dan ook afschrijving bij? Mijn leasebak kost me ongeveer 250 euro per maand aan bijtelling en eigen bijdrage. Maar dan rij ik wel elke 4 jaar nieuw, onbeperkte kilometers (ik rij er denk ik 40.000 per jaar prive) en geen onverwachte kosten voor reparaties.
Dus als je je auto wil vervangen heb je geen geld nodig voor een nieuwe?KatirZan schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 11:30:
Afschrijvingen gelden alleen voor leasebakken en bedrijven, mocht je dus een eigen auto hebben, dan maak je die kosten niet
[ Voor 63% gewijzigd door cowgirl op 03-02-2006 11:33 ]
Dat betekent dat je wekelijks bijna 800 km rijdt en dus vrijwel dagelijks 100km op de weg zit voor prive doeleinden? Lijkt je dat niet een beetje sterk? stel je rijdt er 30.000 zakelijk mee per jaar (lijkt me niet ondenkbaar) dan zou je 70.000 per jaar rijden?cowgirl schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 11:25:
ik rij er denk ik 40.000 per jaar prive
I'm not as think as you stoned I am
En over de autokosten... Knap als jullie het voor riant minder dan 500 per maand kunnen doen, maar zoal cowgirl ook al aangaf, rekenen een aantal van jullie de afschrijving niet mee. Zelf rijd ik behoorlijk veel (ruim 60.000 per jaar, waarvan zo'n 55.000 woon-werk) en over de afgelopen 30 maanden dat ik mijn auto heb gereden, kwam ik uit op een whopping €725 per maand!

- belasting
- verzekering
- brandstof
- afschrijving
- periodiek onderhoud
- cilinderkop
- schade
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Verwijderd
afschrijving: 100 euro/mnd
brandstof: 100-150 euro/mnd
verzekering: 50-100 euro/mnd
renteverlies: 30 euro/mnd (die 10k staat niet meer op je spaarrekening)
wegenbelasting: 70 euro/mnd
apk/beurten/onderhoud: 50 euro/mnd
dus je zit zo aan 400-500 euro/mnd.
Wat de leaserijders vergeten is dat ze naast de bijtelling ook minder inkomsten hebben (het geld moet ergens vandaan komen). Bovendien krijgt een niet-lease rijder vaak reiskosten vergoed. Vandaar dat ik liever zelf een auto regel, daarmee ben ik goedkoper uit dan een leaserijder, echter ik rijd geen nieuwe auto.
Inderdaad...Verwijderd schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 12:27:
het wordt een beetje een off-topic discussie,
En veel mensen met jou vinden het ook de grootst mogelijke onzin om maar elke drie/vier jaar een nieuwe auto te nemen. Zonde van je geld. Voor een paar duizend euro heb je een prima tweede hands bakkie, wat je zonder problemen van a naar b brengt. Wil je meer, dan betaal je natuurlijk meer. Maar zoals eerder vermeld, veel mensen kunnen zonder die snufjes...maar uitgaande van een 2e hands auto van 10k dan schrijf je bij normaal gebruik (25-40k km/jr) toch wel zo'n 1200 euro per jaar af.
afschrijving: 100 euro/mnd
brandstof: 100-150 euro/mnd
verzekering: 50-100 euro/mnd
renteverlies: 30 euro/mnd (die 10k staat niet meer op je spaarrekening)
wegenbelasting: 70 euro/mnd
apk/beurten/onderhoud: 50 euro/mnd
dus je zit zo aan 400-500 euro/mnd.
Wat de leaserijders vergeten is dat ze naast de bijtelling ook minder inkomsten hebben (het geld moet ergens vandaan komen). Bovendien krijgt een niet-lease rijder vaak reiskosten vergoed. Vandaar dat ik liever zelf een auto regel, daarmee ben ik goedkoper uit dan een leaserijder, echter ik rijd geen nieuwe auto.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Afschrijven is niet 'kosten maken'.KatirZan schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 11:30:
[...]
Afschrijvingen gelden alleen voor leasebakken en bedrijven, mocht je dus een eigen auto hebben, dan maak je die kosten niet
Afschrijven is de waardevermindering van je wagen. Als je een eigen wagen hebt, moet je 'm ook kopen. Je hebt dus die initiële investering + verzekering + taksen die je bij een bedrijfswagen niet hebt.
Ik heb ook een hele tijd met een bedrijfswagen gereden, en de laatste 4 jaar rij ik met een eigen wagen.
Ik heb wel een investering moeten doen (2de hands focus; 8500eur) en moet m'n verzekering en andere kosten zelf dragen.
Echter, ik krijg wel van m'n werkgever een maandelijkse onkostenvergoeding en als ik voor m'n werk ergens anders naartoe moet, dan krijg ik daar 0.28 euro /km voor.
Natuurlijk, mijn eigen auto kost me meer dan als ik nu ook een bedrijfswagen had gehad, want dan zou ik die kosten niet moeten maken, zou ik een tankkaart hebben (handig met deze hoge brandstofprijzen), etc...
Echter, daar staat wel tegenover dat ik een hoger loon heb, en dat ik 'meer vrijheid' heb. Als ik morgen ontslagen wordt, dan heb ik nog steeds mijn auto.
[ Voor 44% gewijzigd door whoami op 04-02-2006 10:40 ]
https://fgheysels.github.io/
Mensen die ook een nieuwe leaseauto gaan vergelijken met een 2ehands autootje van een paar duizend euro, dat is natuurlijk ook zo scheef als ik weet niet wat. Je moet geen appels met peren vergelijken.
17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)
Dat was toen ook al zo. (of ik morgen even mn auto wilde komen brengen...) Een van de redenen voor mij om toen te gaan solliciteren, naast wat andere dingen waar ik het helemaal niet mee eens was.Zosas schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 11:12:
Deze ben je tegenwoordig ook zonder pardon weer kwijt bij hun...
mbt de lease auto: ik krijg 18ct/km als ik zakelijk ga rijden met mn prive auto. Daar kan je net de benzine van betalen tegenwoordig. En en oud rammelbakkie is leuk als je 15km per dag af wil leggen. Wij gaan 2x per jaar naar Frankrijk (mn ouders wonen daar) en dan wil je gewoon een goede auto
[ Voor 29% gewijzigd door zomertje op 04-02-2006 11:42 ]
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!
Da's erg ruim.Il Ljama schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 15:13:
wel of niet leasen hangt erg van je werkgever af. Mijn werkgever geeft me een mobiliteitsvergoeding van 965 bruto per maand en 'ik mag het maar uitzoeken hoe ik van A naar B kom'. Leasen, eigen auto, ov, lopen etc...
Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)
Dat gaat idd niet altijd op; als je echter de keuze hebt tussen 2 opties en je hebt al een wagen, dan is de keuze snel gemaakt.Cliffie schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 11:38:
Je vergeet wel te melden dat er heel veel bedrijven zijn die je geen extra loon geven als je niet een leaseauto zou nemen. Kortom, dan is de leaseauto altijd een plus.
Tja, het zijn alletwee auto's , en ze brengen je alltewee van punt a naar punt b; en meer moet een auto voor mij niet doen.Mensen die ook een nieuwe leaseauto gaan vergelijken met een 2ehands autootje van een paar duizend euro, dat is natuurlijk ook zo scheef als ik weet niet wat. Je moet geen appels met peren vergelijken.
Maar dit gaat een beetje offtopic.
https://fgheysels.github.io/
Mijn loon wordt zonder leaseauto ook niet hoger, mijn baas ziet de auto ook echt als gereedschap en ik vind dat ook niet meer dan logisch, ik heb er niet om gevraagd.
Verwijderd
Dit is onjuist. Je krijgt tegenwoordig alleen een lease-auto als je die echt nodig hebt en niet als een vervanging voor salaris. Als je puur financieel kijkt, is een lease-auto altijd voordeliger. Ik merk wel dat ik me minder verbonden voel met de auto. Ik heb nu een splinternieuwe bolide, maar ik denk met weemoed terug aan m'n ouwe karretje. Ik hoop maar dat de nieuwe eigenaar lief met haar omgaat. Dus als je die "emotie" die je voor je eigen auto kunt voelen nu uit zou drukken in geld, dan is zo'n lease-auto weer niet voordeliger. Of klinkt dit nogal vaag en zweverig?Cliffie schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 11:38:
Je vergeet wel te melden dat er heel veel bedrijven zijn die je geen extra loon geven als je niet een leaseauto zou nemen. Kortom, dan is de leaseauto altijd een plus.
Verwijderd
Een lease auto is echt niet altijd voordeliger, zie eerdere postings.Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 12:24:
Dit is onjuist. Je krijgt tegenwoordig alleen een lease-auto als je die echt nodig hebt en niet als een vervanging voor salaris. Als je puur financieel kijkt, is een lease-auto altijd voordeliger.
In situaties waar je kan kiezen voor een lease auto is het een vervanger van salaris. Het is niet zo dat je het leasebedrag bij je bruto salaris kan optellen, maar voor je werkgever is een lease auto ook niet gratis.
precies. Zolang je niet weet hoe iemands persoonlijke situatie eruit ziet, is het koffiedik kijkenVerwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 12:29:
[...]
Een lease auto is echt niet altijd voordeliger, zie eerdere postings.
In situaties waar je kan kiezen voor een lease auto is het een vervanger van salaris. Het is niet zo dat je het leasebedrag bij je bruto salaris kan optellen, maar voor je werkgever is een lease auto ook niet gratis.
It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!
Verwijderd
Een fiets is inderdaad voordeliger... Ik bedoel dat niet flauw hoor, alleen om het volgende punt duidelijk te maken: als je als lease-auto bijvoorbeeld een splinternieuwe Astra hebt, dan zou je de kosten daarvan moeten vergelijken met privé een nieuwe Astra rijden. Als je die nieuwe Astra vergelijkt met privé een oude Toyota, waar je bijvoorbeeld maar 3.000 km p/j in rijdt... Tja, dan kan ik me voorstellen dat die Toyota voordeliger kan zijn. Het is dus alleen voordeliger als je appels met peren gaat vergelijken. Een voordeel blijft ook dat je zekerheid hebt, je weet precies wat het kost, terwijl de kosten van een privé auto volledig uit de hand kunnen lopen als je pech hebt.Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 12:29:
[...]
Een lease auto is echt niet altijd voordeliger, zie eerdere postings.
Deze stelling klopt gewoon niet. Je kunt dan bijvoorbeeld kiezen voor een OV-kaart of voor een vergoeding voor je eigen auto, maar je zult niet een hoger salaris krijgen. Mijn ervaring is dat een lease-auto tegenwoordig niet meer als een extraatje beschikbaar wordt gesteld, maar alleen aan mensen die er echt een nodig hebben voor hun werk. Dan heb ik het dus niet over het hogere management, want die zitten vaak op hun stoel vastgeplakt, maar hebben dan toch een dikke lease-auto. In dat geval gaat je verhaal misschien wel op...In situaties waar je kan kiezen voor een lease auto is het een vervanger van salaris. Het is niet zo dat je het leasebedrag bij je bruto salaris kan optellen, maar voor je werkgever is een lease auto ook niet gratis.
Dit verschilt per bedrijf. Sommige bedrijven (waaronder mijn werkgever) geven je per definitie een leaseauto als onderdeel van je arbeidsvoorwaardenpakket, of je nu 1 of 100 km van je werk woont. Ik heb ervoor gekozen om geen leaseauto meer te nemen (wel gehad) omdat ik tegenwoordig 4,5 km van mijn werk woon en dit makkelijk kan fietsen. Ik krijg het leasebudget dat bij mijn functieniveau hoort nu bruto uitbetaald. Ik heb dus feitelijk de keuze gemaakt tussen leaseauto of meer nettosalaris.Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 12:24:
[...]
Dit is onjuist. Je krijgt tegenwoordig alleen een lease-auto als je die echt nodig hebt en niet als een vervanging voor salaris.
Nederlands is makkelijker als je denkt.
Verwijderd
Werk je op een vaste locatie van je werkgever? Of zit je bij een klant die toevallig dichtbij zit? Indien je op een vaste locatie zit en toch een lease-auto krijgt, dan neem ik aan dat je een (zeer) goede baan hebt? Zijn er collega's met dezelfde functie die wel veel autorijden?vooghel schreef op maandag 06 februari 2006 @ 13:27:
[...]
Dit verschilt per bedrijf. Sommige bedrijven (waaronder mijn werkgever) geven je per definitie een leaseauto als onderdeel van je arbeidsvoorwaardenpakket, of je nu 1 of 100 km van je werk woont. Ik heb ervoor gekozen om geen leaseauto meer te nemen (wel gehad) omdat ik tegenwoordig 4,5 km van mijn werk woon en dit makkelijk kan fietsen. Ik krijg het leasebudget dat bij mijn functieniveau hoort nu bruto uitbetaald. Ik heb dus feitelijk de keuze gemaakt tussen leaseauto of meer nettosalaris.
Ik werk op een vaste locatie, maar het is niet een zeer goede baan, gewoon redelijk. Het is alleen standaardonderdeel van het arbeidsvoorwaardenpakket voor mijn niveau, en het is eenvoudiger om iedereen hetzelfde te bieden dan om per werknemer te kijken wie dichtbij woont en wie ver weg. Collega's die ver weg wonen en dezelfde functie hebben rijden wel veel auto (alleen woon-werk). Ook zijn er collega's die regelmatig naar klanten moeten, en voor wie een auto dus essentieel is. De keerzijde is wel dat ik, als ik bij een klant overleg heb (komt incidenteel voor), dan moet ik dus met de trein en zelf het kaartje betalen; daar is die vergoeding dus ook voor.Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 14:18:
[...]
Werk je op een vaste locatie van je werkgever? Of zit je bij een klant die toevallig dichtbij zit? Indien je op een vaste locatie zit en toch een lease-auto krijgt, dan neem ik aan dat je een (zeer) goede baan hebt? Zijn er collega's met dezelfde functie die wel veel autorijden?
Nederlands is makkelijker als je denkt.
Zit in de detachering en woon een kleine 5 km van m'n huidige klus en in principe heb ik de leaseauto niet nodig. Als ik nu geen auto van de baas had, ging ik elke dag gewoon op de fiets, maar aangezien het ding er toch staat pak ik toch bijna altijd de auto.Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 12:24:
[...]
Dit is onjuist. Je krijgt tegenwoordig alleen een lease-auto als je die echt nodig hebt en niet als een vervanging voor salaris. Als je puur financieel kijkt, is een lease-auto altijd voordeliger. Ik merk wel dat ik me minder verbonden voel met de auto. Ik heb nu een splinternieuwe bolide, maar ik denk met weemoed terug aan m'n ouwe karretje. Ik hoop maar dat de nieuwe eigenaar lief met haar omgaat. Dus als je die "emotie" die je voor je eigen auto kunt voelen nu uit zou drukken in geld, dan is zo'n lease-auto weer niet voordeliger. Of klinkt dit nogal vaag en zweverig?
Ding kost me netto nog geen 100 euro in de maand. Lijkt me niet dat je voor dat geld zelf uit de kosten van een eigen auto bent.
Ik rij nu wel geen nieuwe auto meer, maar ik hoef ook niet verder dan 10km enkelzijdig.
En die airco in die ouwe bak doet het prima!
Carpe Diem
Verwijderd
nogal logisch vanwege fiscale regels is het altijd voordeliger een lease auto van de baas te rijden dan dezelfde auto prive te leasen/kopen, maar daar gaat het niet om. Het gaat erom als je de keuze hebt tussen leasen of niet en dan is de keuze wat mij betreft eenvoudig (mits aantal km per jaar niet boven de 40k zit), dan ga ik voor de 2e hands auto omdat dat veel goedkoper is en vaak kun je een betere auto rijden. Zo rijd ik liever een 2e hands Audi A3 dan een Seat ibiza of een Opel corsa uit de lease en dat kost me waarschijnlijk nog minder ook.Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 13:25:
Een fiets is inderdaad voordeliger... Ik bedoel dat niet flauw hoor, alleen om het volgende punt duidelijk te maken: als je als lease-auto bijvoorbeeld een splinternieuwe Astra hebt, dan zou je de kosten daarvan moeten vergelijken met privé een nieuwe Astra rijden. Als je die nieuwe Astra vergelijkt met privé een oude Toyota, waar je bijvoorbeeld maar 3.000 km p/j in rijdt... Tja, dan kan ik me voorstellen dat die Toyota voordeliger kan zijn. Het is dus alleen voordeliger als je appels met peren gaat vergelijken. Een voordeel blijft ook dat je zekerheid hebt, je weet precies wat het kost, terwijl de kosten van een privé auto volledig uit de hand kunnen lopen als je pech hebt.
De Golf zat daar excl. benzine al niet veel uit. Omdat ik de auto nodig had voor de zaak, moest ik die auto gewoon nemen. Ik had de keuze ofwel zelf mijn eigen Golfje te blijven rijden, en de Astra puur zakelijk te gebruiken (onder de 500km prive blijven), of de Golf verkopen, en met toen nog 25% bijtelling (10k euro) de Astra ook prive gebruiken.
Mijn keuze was snel gemaakt.
Verwijderd
Je gaat alleen even voorbij het feit dat je bruto salaris een stuk hoger ligt zonder lease-auto. Bij mij scheelde het al snel 600,- bruto in de maand. Dat komt neer op ongeveer 360 euro netto extra wat ik krijg. Hierbij komt nog reiskostenvergoeding van +/- 200 per maand. In totaal krijg ik dus 560 (per jaar € 6720,-) euro meer gestort dan in mijn lease tijd. Tevens scheelt het mij ongeveer 2000 euro wat ik aan extra belasting moest ophoesten. Het totaal bedrag komt dus uit 8720, -cowgirl schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 11:25:
Voor dat geld kan ik prima een eigen auto rijden. Ok.. het is geen nieuwe (12 jaar oud zelfs) maar andere kant bouw ik wel no-claim op bij de verzekeraar en heb ik vervoer mocht ik bijv. ooit mijn baan kwijt raken o.i.d. Tevens is parttime werken een optie geworden omdat ik niet meer voor die auto hoef te dokken maar wel 10% minder inkomsten (ook de bijdrage v.d. werkgever).
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Dat is een grappige rekensom. Een werkgever heeft ook nog extra lasten die bovenop het bedrag komen dat jij bruto op je loonstrookje ziet staan. Om jou 600 euro bruto te kunnen betalen, kost een werkgever misschien wel 7 of 800 euro. Jij houdt daar netto 360 aan over. Een leaseauto van 600 euro (Golfje, of in mijn geval Leon) is aftrekbaar en kost de werkgever niets meer dan dat. Vandaar dat het voor een werkgever vaak interessanter is een salarisverhoging in de vorm van een auto aan te bieden.Standeman schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 13:13:
Je gaat alleen even voorbij het feit dat je bruto salaris een stuk hoger ligt zonder lease-auto. Bij mij scheelde het al snel 600,- bruto in de maand. Dat komt neer op ongeveer 360 euro netto extra wat ik krijg. Hierbij komt nog reiskostenvergoeding van +/- 200 per maand. In totaal krijg ik dus 560 (per jaar € 6720,-) euro meer gestort dan in mijn lease tijd. Tevens scheelt het mij ongeveer 2000 euro wat ik aan extra belasting moest ophoesten. Het totaal bedrag komt dus uit 8720, -
Nederlands is makkelijker als je denkt
No claim kun je meenemen, bij het inleveren van je lease auto kun je een no-claim verklaring opvragen bij de verzekering van de lease auto.Standeman schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 13:13:
[...]
Voor dat geld kan ik prima een eigen auto rijden. Ok.. het is geen nieuwe (12 jaar oud zelfs) maar andere kant bouw ik wel no-claim op bij de verzekeraar en heb ik vervoer mocht ik bijv. ooit mijn baan kwijt raken o.i.d.
Het bruto salaris ligt inderdaad een stuk hoger. Ik werk bij een grote detacheerder en sinds 2006 zijn de regels veranderd, je krijgt nu 120% van het leasenorm bedrag bruto bij je salaris als je je lease auto inlevert. Voor een Golf is dit leasenormbedrag 6000 euro per jaar, dus dat is echt een overweging waard (geworden).
hmmm.. eigenlijk geen flauw idee of de werkgever ook sociale lasten en belasting betaald over het het leasebedrag. Ik had altijd aangenomen van wel...VisaRider schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 13:26:
[...]
Dat is een grappige rekensom. Een werkgever heeft ook nog extra lasten die bovenop het bedrag komen dat jij bruto op je loonstrookje ziet staan. Om jou 600 euro bruto te kunnen betalen, kost een werkgever misschien wel 7 of 800 euro. Jij houdt daar netto 360 aan over. Een leaseauto van 600 euro (Golfje, of in mijn geval Leon) is aftrekbaar en kost de werkgever niets meer dan dat. Vandaar dat het voor een werkgever vaak interessanter is een salarisverhoging in de vorm van een auto aan te bieden.
Maar goed, wat de werkgever het kost / bespaart interesseert me natuurlijk niet zo veel
Verwijderd
Ik ben per jaar zo'n 2000 Euro goedkoper uit met mijn priveauto. Daar staat wel tegenover dat de status van mijn Golf uit 1996 natuurlijk minder is dan een nieuwe leasebak, en dat onzekerheid van kosten (schade, pech) groter en betrouwbaarheid van de auto minder is. Voor mij is dat geld de onzekerheid waard.
sociale lasten voor een auto die 'gehuurd' isStandeman schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 13:39:
[...]
hmmm.. eigenlijk geen flauw idee of de werkgever ook sociale lasten en belasting betaald over het het leasebedrag. Ik had altijd aangenomen van wel..
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 08-02-2006 22:15 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Sociale lasten zal wel niet, zou wel suf zijn. Hoewel, als het leasebedrag gewoon als inkomen wordt gezien.... Er zijn wel meer kromme regels.paQ schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 22:15:
[...]
sociale lasten voor een auto die 'gehuurd' is
Maar goed, van de werkgevers kant heb ik er dan ook de ballen verstand van
Het punt dat ik probeerde te maken dat een lease auto meer kost dan alleen je bijtelling en de belasting die je er over moet betalen.
Heel simpel ik reed een 328ia coupé (BMW) uit '95. Die kostte me als ik niet teveel reed 150 benzine in de maand, 60 verzekering, 40 wegenbelasting, en 100 onderhoud in de maand (o.b.v. 15000km per jaar). Das bij elkaar ongeveer 350 euro. Daarnaast heb je nog je afschrijven gem. ook zeker 100 in de maand. Dan zit je al op 450 euro in de maand. Die leon kost me denk ik ongeveer 200 in de maand (moet de eerste inhouding nog krijgen) en kan ik 25000km (of meer) per jaar rijden. Daarnaast krijg ik ook geen 130 reiskosten meer in de maand en niet die oplsag van ongeveer 250 netto.
Eigenlijk kan je zeggen als ik die auto niet had gehad had ik netto 580 meer te besteden in de maand gehad. Maar hier tegeonver staat nu wel dat ik nu overal onbeperkt heen kan rijden zonder dat het me maar een euro kost. Ik nooit meer bang hoef te zijn voor dure reparaties etc. Tuurlijk had ik door zelf een goedkope auto te kopen en da de oplag te nemen en was ik mis. beter uit geweest. Maar als je gewoon een beetje mooie auto wilt rijden moet je echte wel min. van 500 netto in de maand uitgaan en daarnaast heb je met leaseauto nooit geen zorgen repareren kost geen geld etc. En een extra ritje in het weekend betekend ook geen 40, 50 euro extra benzine.
Als je niets om auto's geeft kan je misschien beter geen leaseauto nemen en in een barrel kan kachelen, is een auto je wat waard dan kom je zelf niet snel voordeliger uit dan via de lease. Dan praat je denk in salaris als je geen leaseauto neem dat hier snel een 1000 euro bruto per maand tegeonver moet staan naar mijn idee.
20 jaar "tweaker" weliswaar low profile maar nog steeds geinteresseerd
Daar heb je natuurlijk wel gelijk in.Beamer schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 13:06:
Als je niets om auto's geeft kan je misschien beter geen leaseauto nemen en in een barrel kan kachelen, is een auto je wat waard dan kom je zelf niet snel voordeliger uit dan via de lease. Dan praat je denk in salaris als je geen leaseauto neem dat hier snel een 1000 euro bruto per maand tegeonver moet staan naar mijn idee.
Maar wat ik hier in alle posts een beetje mis is dat als je een flink stuk moet rijden voor je werk en naar klanten dat het wel fijn is om een betrouwbare auto te hebben waar je ook nog eens fatsoenlijk in zit en eventueel airco in de zomer.
Ergens bezweet en met pijn in de rug aankomen is ook niks.
Dan heeft een leasebak zijn voordelen tegenover een oude bak van 2k.
Ik ben wel eens benieuwd naar de bedragen bruto bedragen die bij je loon gegeven worden wanneer je je lease auto inlevert?
[ Voor 8% gewijzigd door rvrbtcpt op 09-02-2006 16:17 ]
Verwijderd
Ik vind het "niets om auto's geven" wel erg overtrokken. Ik rij in een leuke VW Golf uit '96 met alle opties erop en eraan (dus airco, alles elektrisch, lichtmetalen wielen, ABS, airbag, etc.), en ben stukken goedkoper uit dan met een leaseauto uit dezelfde klasse. Natuurlijk rijdt mijn auto niet 100% als nieuw en ziet er niet helemaal als nieuw uit, maar het is ook geen lelijke of brakke auto. Ik geef dus wel om de auto, maar ik heb andere prioriteiten.Beamer schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 13:06:
[verhaal over persoonlijke situatie]
Ik krijg een leasevergoeding van 605 Euro. Van die leasevergoeding kan ik ongeveer een auto met een cataloguswaarde van 25000 Euro leasen. De bijtelling zal dan grofweg 225 Euro per maand zijn. Daarnaast moet ik nog 50 Euro bijdragen voor privegebruik. Gebruik van de leaseauto kost dan 275 Euro in de maand.Frijns.Net schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 16:16:
[...]
Ik ben wel eens benieuwd naar de bedragen bruto bedragen die bij je loon gegeven worden wanneer je je lease auto inlevert?
Als ik een prive auto gebruik, krijg ik 80% hiervan (= 484 Euro) uitbetaald. Een deel van deze uitbetaling is netto als reiskostenvergoeding, en dat is natuurlijk weer afhankelijk van hoeveel kilometers die ik in de betreffende maand rij voor mijn werk. Per gereden zakelijke kilometer krijg ik in 2006 0,19 Euro. Als ik dus +/- 2547 zakelijke kilometers rij, zal ik alles netto uitbetaald krijgen. Als ik meer zakelijke kilometers rij, zal ik geld gaan mislopen, maar in andere maanden waarin ik minder rij wordt dat weer gecompenseerd. Als ik mijn autokosten per maand bereken, is dat ongeveer 462 Euro. Met de hoeveelheid zakelijke kilometers die ik nu rij, krijg ik ongeveer alles netto uitbetaald, waardoor ik door priverijden zo'n 484 - 462 = 22 Euro per maand over hou.
Als ik de 2 opties zo vergelijk, ben ik per maand dus 275 + 22 = 297 Euro netto beter uit met een prive auto, wat weer 3564 Euro per jaar is. En da's toch een leuk bedrag.
Jij vindt mis mijn uitspraak "niets om een auto geven" overtrokken. Maar je moet het met mij en Frijns.net eens zijn dat er een flink verschil zit tussen met alle respect jouw golf uit '96 of bijvoorbeeld een nieuwe Leon/Golf.
Morgen kan jouw motor in elkaar draaien zeker gezien de hoeveelheid kilometeres die jij rijdt en dan mag je zelf een nieuwe auto gaan kopen. Daarnaast zeg je dat jouw autokosten 462 euro zijn. Lijkt me sterk met zoveel kilometers. Zit daar alles in? Brandstof? afschrijving? Wegenbelasting? Verzekering? Ben je all risk verzekerd ook niet onbelangrijk als me auto morgen wordt gestolen is vervelend maar bestel ik een nieuwe als jouw golf wordt gestolen krijg je dan ook de gehele waarde vergoed? "t zijn allemaal als dingen maar toch tellen wel mee.
En zoals eerder gezegd als jij morgen besluit even een dagje naar Groningen te gaan of wat dan ook kost dat je 40 euro extra dat zijn de dingen die vaak uiteindelijk privé rijden toch nog duurder maken.
Overigens klopt of jouw berekening niet of naait je baas je. Je zegt ik krijg een leasevergoeding van €605,- in de maand en daarvan 80% max. uitbetaald. Hoe zit het met de benzinekosten die je werkgever anders zou hebben? Of zitten deze in die €605,-? Dan kan ik je wel vertellen dat je daar nooit een wagen met een cataloguswaarde van 25k van kan leasen. Ik rij zelf namelijk zo'n klasse 27K en mijn auto kost in de lease €535 (goedkoopste wat er te vinden was via internet) en kost aan benzine o.b.v. gem. verbruik en 25000km per jaar, €180,- in de maand, dit is in werkelijkheid nog veel hoger want mijn verbruik ligt zwaar (3-4 km per liter minder) onder de fabrieksopgave zoals met alle auto's het geval is. Dus in werkelijkheid kost de auto mijn baas ongeveer zo'n €750,- in de maand. Dus of je ben van een te hoge auto uitgegaan van 25000 of ik zou nog maar eens aan je baas vragen hoe het zit met de benzinekosten die hij nu niet heeft. Want naar mijn idee zou je dan minimaal 80% van 750,- moeten krijgen.
Daarnaast zeg je zelf al dat je maar een max. aantal km vergoed krijgt van je werkgever helemaal belachelijk in mijn ogen dat betekend dat je zelf gaat meebetalen aan zakelijke ritten!

Het grote voordeel van een leaseauto hoe je het went of keert is dat je een vast bedrag hebt wat je kwijt bent en dat staat zo vast als een huis. Die kosten van jou eigen auto blijven ten alle tijden variabel.
Maar als we allebei maar tevreden zijn met de door ons gekozen oplossing ik zou alleen zeggen denk er nog eens over na. Ik begin namelijk gewoon volgend gesprek weer te zeiken dat ik zo'n laag salaris heb
[ Voor 6% gewijzigd door Beamer op 10-02-2006 11:45 ]
20 jaar "tweaker" weliswaar low profile maar nog steeds geinteresseerd
- mijn baas kan goedkoop verlengen en het verschil krijg ik uitbetaald
- ik hou de huidige cataloguswaarde terwijl vergelijkbaar nieuw (qua grootte) al snel 8000 euro duurder is. Gunstig voor mijn bijtelling
Nadeel is uiteraard dat ik in een 'oudere' auto rij en geen nieuwe. Ik ben geen autofiel en alle belangrijke zaken zitten er voor mij op (climate control, abs, cruisecontrol etc..).
Dit is niet correct. Die prive bijdrage mag je in mindering brengen op je bijtelling.Verwijderd schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 17:43:
[...]
Ik krijg een leasevergoeding van 605 Euro. Van die leasevergoeding kan ik ongeveer een auto met een cataloguswaarde van 25000 Euro leasen. De bijtelling zal dan grofweg 225 Euro per maand zijn. Daarnaast moet ik nog 50 Euro bijdragen voor privegebruik. Gebruik van de leaseauto kost dan 275 Euro in de maand.
Dus bij een auto van 25000,- met 42% belasting kost je de auto per maand : 193,-
(25000*0,22*0,42/12)
Met een eigen/prive bijdrage van 50 euri komt diezelde auto per maand op : 222,-
((25000*0,22)-(12*50))*0,42/12) + 50
Het verschil is dan 29 euri ipv. de 50 die je aangeeft.
Anders gezegd : 42% van 50 euri is 21. 50 - 21 = die 29 die je extra moet betalen).
Jeroen
Stel van de zaak krijg je een nieuwe Golf.
Als je die zelf zou moeten kopen moet je spaargeld hebben of een lening nemen.
Bij de afschrijving op de auto krijg je dan ook nog eens de afbetaling van de lening.
In dat geval lijkt me een auto van de zaak altijd voordeliger gezien de berekeningen die hier gedaan worden.
Als je uitgaat van een tweede hands dan zou je ongeveer een grens moeten kunnen vinden. Zoiets van als je prive gaat rijden dan mag die auto maximaal de helft kosten van wat de nieuwprijs is van de auto van de zaak anders loont het zich misschien al niet meer.
En is het prive dan niet handiger om een diesel te kopen? Lagere brandstofkosten (variabel) tegenover de iets hogere aanschaf waarde?
En hiermee heb je dus ook een heel simpel antwoord op de vraag uit de topic-titelFrijns.Net schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 13:34:
Iedereen koopt dus een tweede hands auto i.p.v. een nieuwe maar zou je het eigenlijk niet moeten vergelijken met dezelfde auto?
als lease-auto = zelfde auto als eigen auto dan lease auto voordelig
als lease-auto != zelfde auto als eigen auto dan kan een eigen auto voordeliger zijn.
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Dus een gloednieuwe laptop van de zaak met service contract is even goed als een oude pentium 200 met 15" CRT? op beide kan je immers office draaien en internetten..whoami schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 15:49:
[...]
Tja, het zijn alletwee auto's , en ze brengen je alltewee van punt a naar punt b; en meer moet een auto voor mij niet doen.
Maar dit gaat een beetje offtopic.
Het grootste voordeel van een lease auto is dat je weet wat je lasten zullen zijn.
Geen onverwachte kosten bij beurten of pech etc.
En als je de auto 1 op 1 vergelijkt is het waarschijnlijk goedkoper als je rente/afschrijving meerekent.
Geef je weinig om comfort, veiligheid, betrouwbaarheid en verbruik etc dan ik een oude xe hands afrijden interesant..
Ieder wat wils.. maar een corolla uit 85 vergelijken met een nieuwe lease bak is appels met peren.. beide fruit maar toch heel anders..
Anyway you get the point nu wel lijkt me..
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Een tweedehands auto van 5 jaar oud doet niet veel onder tov een nieuwe auto, kost echter asanmerkelijk minder. Voor een niet leaser veel interessanter dus. Dat deze vergeleken word met het rijden van een nieuwe leaseauto is puur omdat ik geen "oude" auto kan leasen. Als je tegen 25 euro korting per maand een oude auto zou kunnen leasen doen veel mensen dat (schat ik in). Dat ik geen oude auto lease maar een nieuwe is mooi meegenomen maar veranderd niets aan de kosten die je hebt als je een leaseauto overweegt te nemen.ToolkiT schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 14:33:
[...]
Dus een gloednieuwe laptop van de zaak met service contract is even goed als een oude pentium 200 met 15" CRT? op beide kan je immers office draaien en internetten..
Het grootste voordeel van een lease auto is dat je weet wat je lasten zullen zijn.
Geen onverwachte kosten bij beurten of pech etc.
En als je de auto 1 op 1 vergelijkt is het waarschijnlijk goedkoper als je rente/afschrijving meerekent.
Geef je weinig om comfort, veiligheid, betrouwbaarheid en verbruik etc dan ik een oude xe hands afrijden interesant..
Ieder wat wils.. maar een corolla uit 85 vergelijken met een nieuwe lease bak is appels met peren.. beide fruit maar toch heel anders..
Anyway you get the point nu wel lijkt me..
Conclusie een tweedehandsje prive vergelijken met een nieuwe leaseauto is niet appels en peren vergelijken. Bij het overwegen van een leaseauto gaan het om kosten niet om de luxe, de luxe is minimaal t tweedehandsje. (en daarmee bepaal je meteen de afschrijving die je over dat ding moet berekenen in de afweging).
Nothing to see here
je kan er op 2 manieren naar kijken:its_me schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 14:49:
[...]
Een tweedehands auto van 5 jaar oud doet niet veel onder tov een nieuwe auto, kost echter asanmerkelijk minder. Voor een niet leaser veel interessanter dus. Dat deze vergeleken word met het rijden van een nieuwe leaseauto is puur omdat ik geen "oude" auto kan leasen. Als je tegen 25 euro korting per maand een oude auto zou kunnen leasen doen veel mensen dat (schat ik in). Dat ik geen oude auto lease maar een nieuwe is mooi meegenomen maar veranderd niets aan de kosten die je hebt als je een leaseauto overweegt te nemen.
Conclusie een tweedehandsje prive vergelijken met een nieuwe leaseauto is niet appels en peren vergelijken. Bij het overwegen van een leaseauto gaan het om kosten niet om de luxe, de luxe is minimaal t tweedehandsje. (en daarmee bepaal je meteen de afschrijving die je over dat ding moet berekenen in de afweging).
1. ik moet van A naar B en waarmee doe ik dat. a. eigen auto. b. leaseauto. Dit is idd snel in het voordeel van de eigen auto
2. je vergelijkt het product waarmee je rijdt. Dat is appels vs peren (al eerder gemeld) waarbij de waarde die je al dan niet hecht aan een auto grotendeels de keuze zal bepalen.
ik crashte mn 1e autootje na 2 weken.....kocht toen een eigen auto
die kostte me per maand aan wegenbelasting en verzekering al bijna 100 euro
aan benzine was ik maandelijks rond de 200 euro kwijt(escl 0,18 ct per km woon-werkverkeer))
dus 300 euro per maand was ik kwijt aan mn eigen auto excl reparatie etc
toen kreeg ik de optie om een auto vd zaak te krijgen, als ik het nou wel of niet nam, mijn bruto salaris was hetzelfde.....tja dan neem je natuurlijk een auto vd zaak
nu ga ik naar een andere werkgever, en kan ik als ik mn eigen auto rij 200 bruto meer verdienen.
voor 200 bruto + bijtelling voor auto van 20.000 rij ik echt geen eigen auto.....vooral omdat ik sinds ik auto vd zaak heb, ik echt veel prive rij......
Ik kan nu ook een lease auto aanvragen en ben benieuwd wat dit kost in vergelijking met m'n huidige auto.
Huidige auto
minus:
Bouwjaar 1997 bezine
Wegenbelasting: 32 /mnd
Verzekering: 65 /mnd
55 km per dag woon<->werk
Onderhoud/APK: 50 /mnd ongeveer schat ik
Afschrijving:?? hoe bereken je dit?
plus:
Onkosten vergoeding werkgever: 100 euro
Lease auto
Catalogus prijs +/- 24 000
Onbeperkt km rijden...
+/- 420 bruto heb ik gehoord zoiets volgens mij....
Wat is nu voordeliger en ben ik nog iets vergeten mee te rekenen?
Voorbeeld:beekware schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 12:39:
Je hebt een auto van 5000 euro en daar ga je 20 maanden lang mee rijden. Na die twintig maanden is ie nog 4000 waard en dat betekent dus dat je 1000/20 = 50 euro per maand afschrijving hebt. Als gewone burger zegt de term 'sparen' je waarschijnlijk meer, dat is wat je er effectief voor zou moeten doen
Verwijderd
Ik denk niet dat veel mensen het daar mee eens zijn. Als je 2 jaar had gezegd, ala. Maar 5 jaar ?!its_me schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 14:49:
[...]
Een tweedehands auto van 5 jaar oud doet niet veel onder tov een nieuwe auto, kost echter asanmerkelijk minder.
Dat schat je denk ik ook verkeerd in. 25 euro is natuurlijk peanuts op het totale leasebedrag en dat leggen mensen al snel neer als het alleen al betekent dat je je auto zelf helemaal kunt samenstellen, itt. tot wat je met een 'oude' auto kunt doen.Voor een niet leaser veel interessanter dus. Dat deze vergeleken word met het rijden van een nieuwe leaseauto is puur omdat ik geen "oude" auto kan leasen. Als je tegen 25 euro korting per maand een oude auto zou kunnen leasen doen veel mensen dat (schat ik in).
Het is moeilijk vergelijken, zover wil ik wel gaan.Dat ik geen oude auto lease maar een nieuwe is mooi meegenomen maar veranderd niets aan de kosten die je hebt als je een leaseauto overweegt te nemen.
en aangezien ik veel rij is dat heel voordelig voor mij
Verwijderd
Lease auto's van bij 10jr oud zie niet, dat is dus moeilijk vergelijken...beekware schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 12:39:
Ik zie even door de bomen het bos niet meer...
Ik kan nu ook een lease auto aanvragen en ben benieuwd wat dit kost in vergelijking met m'n huidige auto.
Huidige auto
minus:
Bouwjaar 1997 bezine
Wegenbelasting: 32 /mnd
Verzekering: 65 /mnd
55 km per dag woon<->werk
Onderhoud/APK: 50 /mnd ongeveer schat ik
plus:
Onkosten vergoeding werkgever: 100 euro
Lease auto
Catalogus prijs +/- 24 000
Onbeperkt km rijden...
+/- 420 bruto heb ik gehoord zoiets volgens mij....
Wat is nu voordeliger en ben ik nog iets vergeten mee te rekenen?
Maar stel.
Bezine Bak 1997 nu waar 5000,--
volgend jaar 3800,--- (dat rekent makkelijk)
afschrijving is dan 1200,00 dat is 100pm
brandstof 55 km per dag woon<->werk, en je rijdt verder niets? vast wel, zeg 60km/dag gemiddeld
stel de bak verdoet 1:12 dus 60/12=5l per werkdag, daar heb je er zo'n 22 van in een maand
22x5l=110l pm x 1,36 euro (ongelood)= zeg 150euro
dus kosten:
afschrijving: 100 (waarschijnlijk minder met zo'n oude bak, renteverlies nihil dan)
brandstof: 150
wegenbelasting: 32
verzekering: 65
onderhoud: 50
dus die bak kost jou dan zo'n 400 euro per maand
je kunt een leasebak krijgen met nieuwwaarde 24000,--
dan wordt bij je loon 22 pct van de nieuwe waarde opgeteld:
dat is 5280 euro pj, oftewel 440 euro pm
over dat bedrag moet je belasting betalen, waarschijnlijk 42 pct
dat is dus ongeveer 185 euro
Dusssssss
ouwe bak: 400 pm
lease: 185
Neem de leasebak en je houdt 215 over, ik wist het wel wat ik ging doen
ik denk alleen dat het afschrijvingsvoorbeeld niet erg gelukkig is. Een auto van 5000 Euro uit '97 schrijft echt geen 1200 euro per jaar af. Die 42% is, wellicht goedgekozen, een aanname.Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2006 @ 23:29:
[...]
Lease auto's van bij 10jr oud zie niet, dat is dus moeilijk vergelijken...
Maar stel.
brandstof 55 km per dag woon<->werk, en je rijdt verder niets? vast wel, zeg 60km/dag gemiddeld
stel de bak verdoet 1:12 dus 60/12=5l per werkdag, daar heb je er zo'n 22 van in een maand
dus kosten:
afschrijving: 100 (waarschijnlijk minder met zo'n oude bak, renteverlies nihil dan)
Dusssssss
Verwijderd
En we vergeten voor het gemak het verschil in loon wat je zou krijgen als je geen leasebak neemt ? Een nieuwe leaseauto per saldo goedkoper dan een rammelbak van 10 jaar oud, natuurlijk....Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2006 @ 23:29:
[...]
Lease auto's van bij 10jr oud zie niet, dat is dus moeilijk vergelijken...
Maar stel.
dus kosten:
Dusssssss

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2006 08:15 ]
per maand ben ik nu 150 euro kwijt
eigen auto is dat alleen aan benzine al 150 - 200 euro aangezien ik vaak naar amsterdam rij (ik woon in rdam en heb een vriendin in amsterdam)
verz + wegbelasting is 90 per maand
dus ja, een leaeauto is veel voordeliger.....
en nee als ik geen leaeauto neem stijgt mn salaris niet.
Verwijderd
Beekware (idem dimocash) schrijft niet dat hij salarisverhoging krijgt als hij de leasebak niet neemt, dat geldt trouwens voor alle mensen die ik ken en later (dan bij aanvang bij het bedrijf) een leaseauto hebben gekregen. Wel zijn er genoeg bedrijven die een vergoeding vragen voor het rijden van privé kilometers ook dat is bij beekware blijkens zijn post niet aan de orde, en er zijn bedrijven die een eigen risico toekennen bij het verzekeren van de auto, dat kan ik hier niet achterhalen, maar zal dat zal nooit veel nadeliger uitvallen, dan dat je je oude bak uit '97 volledig aan gort rijdt.Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 08:14:
[...]
En we vergeten voor het gemak het verschil in loon wat je zou krijgen als je geen leasebak neemt ? Een nieuwe leaseauto per saldo goedkoper dan een rammelbak van 10 jaar oud, natuurlijk....Wat voor auto die oude ook is, die leasebak zal zo goed als NOOIT goedkoper zijn.
Conclusie: Rekenen is niet je sterkste kant, die leasebak is voor Beekware VEEL veel goedkoper en dan rijdt hij ook nog eens in een veel nieuwere/veiligere auto.
Verwijderd
Je werkgever kan je best tegemoetkomen als je geen lease auto neemt, immers het spaart hem geld uit. Dat je werkgever dat niet doet is iets wat je mee kunt nemen in gesprek.
het is gewoon een extraatje.....
voor het bedrijf is het voordeliger dan die 19ct per km
plus je komt representatiever over doordat je in een nieuwe nette auto rijdt......
zat detacheringsbedrijven werken zo
Verwijderd
Dat "representatiever"-argument heb ik nooit echt begrepen; ik kom toch bij veel verschillende bedrijven maar wordt nooit echt uitgezwaaid ofzodimocash schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 22:55:
plus je komt representatiever over doordat je in een nieuwe nette auto rijdt......
je zal toch echt een andere indruk achter laten als jij in de gepimpte golfje aankomt rijden ipv die mooie BMWVerwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 23:24:
[...]
Dat "representatiever"-argument heb ik nooit echt begrepen; ik kom toch bij veel verschillende bedrijven maar wordt nooit echt uitgezwaaid ofzoIk zie de projectmanagers ook nooit uit het raam de parkeerplaats op kijken om te zien in welke auto ik stap. Het zal best voorkomen in bepaalde kringen maar ik blijf het een raar verhaal vinden.
Inderdaad, ik zit ook bij zo'n bedrijf.dimocash schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 22:55:
nee hoor
het is gewoon een extraatje.....
voor het bedrijf is het voordeliger dan die 19ct per km
zat detacheringsbedrijven werken zo
Per 1-1-2006 is de vergoeding verhoogt, zou ik nu mijn Golf inleveren dan krijg ik daar EUR 9.424,80
per jaar bruto voor. Enige voorwaarde is, dat als ik een eigen auto koop, deze niet ouder mag zijn dan 5 jaar.
Werk je bij een mindere werkgever dan steekt die dat bedrag in eigen zak. Dat probeerde ik aan te geven, net zoals Courage.
[ Voor 8% gewijzigd door Arnout op 15-02-2006 10:59 ]
Verwijderd
Kijk. En dat is een hele riante vergoeding ook nog zelfs... Bij ons is het zo dat je 75% van het leasebedrag als bruto loon erbij krijgt. Zo te zien is bij jullie dit 100% ? Ik neem aan dat je geen golf hebt van 1047 per maand in de leaseArnout schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 10:58:
[...]
Inderdaad, ik zit ook bij zo'n bedrijf.
Per 1-1-2006 is de vergoeding verhoogt, zou ik nu mijn Golf inleveren dan krijg ik daar EUR 9.424,80
per jaar bruto voor. Enige voorwaarde is, dat als ik een eigen auto koop, deze niet ouder mag zijn dan 5 jaar.
Het was eerst net zoals bij jou 75% en verhoogd naar 120%. Een verandering waardoor het voor mij aantrekkelijker is geworden een eigen auto te kopen.Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 11:26:
[...]
Kijk. En dat is een hele riante vergoeding ook nog zelfs... Bij ons is het zo dat je 75% van het leasebedrag als bruto loon erbij krijgt. Zo te zien is bij jullie dit 100% ? Ik neem aan dat je geen golf hebt van 1047 per maand in de lease(het zou kunnen natuurlijk
)
Je krijgt 120% van het leasebedrag bij je loon op als je geen leasebak neemt? Fuck hé, wil jouw werkgever soms niet dat je in een leasebak gaat rijden?Arnout schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 12:13:
[...]
Het was eerst net zoals bij jou 75% en verhoogd naar 120%. Een verandering waardoor het voor mij aantrekkelijker is geworden een eigen auto te kopen.
Krijg je naast die 120% ook nog een kilometervergoeding?
GP 32 the most powerfull handheld in the world :P
@Kareltje: Nee, lijkt me logisch dat je niet dubbel wordt uitbetaald. Ik vermoed dat het voor de werkgever gunstiger is als je zelf voor je mobiliteit zorgt vanwege de administratieve rompslomp met het nieuwe belastingstelsel, maar dat is maar een vermoeden.
[ Voor 20% gewijzigd door Janoz op 15-02-2006 12:54 ]
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Detachering wil ook wel eens betekenen dat je 2 jaar lang op 1 opdracht zit in je buurt, en dan wordt het interessant.
Die vergoeding die je krijgt is all-in, je moet het dan helemaal zelf uitzoeken verder (dus geen reiskosten/kilometervergoeding of ov-vergoeding zoals ik die nu wel heb i.c.m. mijn leaseauto).
@Janoz; Ik werk inderdaad bij dezelfde dochter ja, maar dan in Rotterdam.
[ Voor 9% gewijzigd door Arnout op 15-02-2006 13:05 ]
Ik persoonlijk krijg geen hoger salaris als ik mijn leaseauto inlever.
Ik mag binnenkort een nieuwe bak uitzoeken en ben daar stel €30.000 voor kwijt.
Dit betekend €30.000*022*0.42=2772 per jaar. Ik rij hier 4 jaar in. Ben dus in 4 jaar €11088 kwijt.
Vrienden van mij hebben een 2e hands focus station gekocht. ongeveer 4 jr oud voor zo'n €6000,-
€11088-6000 = €5088 wat hun goedkoper uitzijn. Maar zij willen ook zo'n 4 jaar met die auto rijden. wat betekend dat het voordeel €5088/48mnd = €106,-
In 4 jaar tijd scheelt het maar 106 euro permaand. En dan moeten ze nog rijden, verzekeren onderhoud etc. En na 4 jaar een nieuwe 2e hands kopen.
In dit geval ben ik gewoon voordeliger uit, en dat terwijl zij een keurige auto hebben met airco, radio met stuurbediening en electrische ramen.
Tuurlijk als je een goedkopere 2e hands auto neemt (stel €1500) hou je voor 4 jaar maar 200 per maand meer over dan ik nu doe. Daar moet je dan je brandstof en verzekering etc voor doen.
Met de prive kilometers die ik perjaar rij is een leasebak gewoon voordeliger
of maak ik nu ergens een hele stomme fout beredenering
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Verwijderd
Ja, de bovenstaande berekening is behoorlijk fout.DarkSide schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 13:29:
Ik mag binnenkort een nieuwe bak uitzoeken en ben daar stel €30.000 voor kwijt.
Dit betekend €30.000*022*0.42=2772 per jaar. Ik rij hier 4 jaar in. Ben dus in 4 jaar €11088 kwijt.
Vrienden van mij hebben een 2e hands focus station gekocht. ongeveer 4 jr oud voor zo'n €6000,-
€11088-6000 = €5088 wat hun goedkoper uitzijn. Maar zij willen ook zo'n 4 jaar met die auto rijden. wat betekend dat het voordeel €5088/48mnd = €106,- En na 4 jaar een nieuwe 2e hands kopen.
of maak ik nu ergens een hele stomme fout beredenering
Het bedrag wat je moet vergelijken is wat je vrienden erover 4 jaar bij moeten leggen om dan weer in een "nieuwe"auto van 4 jaar oud te kunnen rijden, stel dat dat €2000,-- is dan moet jij dus rekenen:
€11088-2000 = €9088/48mnd = €189,33 dat is behoorlijk wat meer dan €106,-
(Het renteverlies over die 2000 euro dan maar weer even vergeten dus).
Mijn vrienden moeten eerst nog een auto kopen. En voordat geld heb ik dan al weer een jaar/anderhalf jaar gereden. Vandaar dat ik het aankoop bedrag eraf haal.
Anyway, voor mij is lease gewoon een mooie keuze
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Verwijderd
Mijn vriendin haar wagen wordt nog net voor haar woon-werk verkeer gebruikt, voor de rest rijden we met mijn wagen. Zij mag er alleen mee rijden en iedereen mag er mee rijden indien ik erbij ben.
Onlangs moest hij op onderhoud en er waren nog wat dingetjes aan zoals een lampje vervangen, ....
Dit wordt allemaal gratis gedaan en kreeg vervangwagen waar je niks voor moest bijbetalen want de leasingmaatschappij regelt dit allemaal.
Toch wel handig als je weet dat we onlangs voor vriendin haar wagen 300€ moesten betalen voor groot onderhoud.
In belgie kost prive verkeer je een bepaald bedrag maar dat wordt van mijn loon afgehouden en zodoende kan ik nu ook prive rijden voor een 110€ per maand.
Ik spendeer zowizo al +-200€ naft per maand dus leasingwagen is echt een droom hoor, zeker voor pas afgestudeerden.
vraag me echt af waarom bijna een ieder (uit een andere branche) graag een auto vd zaak wilt
kijk als je zonder die auto bruto veel omhoog gaat ok.....maar als het bruto gelijk is of zelfs maar 200 meer, dan ben je gek nee te zeggen.
dat is dus het verschil. De ene werkgever compenseert de leaseauto terwijl de ander dit niet doet. Als er niets tegenover staat ben je gek als je geen leaseauto neemt. In mijn geval krijg ik een mobiliteitsvergoeding en mag ik'het zelf uitzoeken' . In zo'n geval is de keuze voor een leaseauto minder logisch. Als ik prive veel meer zou rijden, zou het financieel aantrekkelijk zijn.dimocash schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 16:53:
het is net alsof een lease auto een slecht iets is van de werkgever.....
vraag me echt af waarom bijna een ieder (uit een andere branche) graag een auto vd zaak wilt
kijk als je zonder die auto bruto veel omhoog gaat ok.....maar als het bruto gelijk is of zelfs maar 200 meer, dan ben je gek nee te zeggen.
Verwijderd
En ook dat geldt niet voor iedereen. Bij de meeste werkgevers moet je toch echt (evt. vanaf een grens) dokken voor je privekilometers op de een of andere manier.Il Ljama schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 08:27:
Als ik prive veel meer zou rijden, zou het financieel aantrekkelijk zijn.
heb je gelijk in en dat maakt zeker ook uit. ik heb gelukkig een werkgever die het een zorg zal zijn hoeveel je prive rijdt. (Gezien het feit dat je 22% mag lappen voor prive-gebruik is dat ook wel zo prettig.) .Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 09:27:
[...]
En ook dat geldt niet voor iedereen. Bij de meeste werkgevers moet je toch echt (evt. vanaf een grens) dokken voor je privekilometers op de een of andere manier.
Wat ook meespeelt zijn lease-condities. Als ik zou leasen moet het een diesel zijn en is het voor 160000km/ 4jaar. Ik ken nog zat vrienden die gewoon benzine mogen rijden; scheelt ook behoorlijk op je bijtelling.
Verwijderd
Conclusie van dit topic is dan ook : kijk naar
- de voorwaarden van je werkgever
- je eigen rijgedrag, aantal zakelijke/prive km etc.
En dan kun je pas bepalen of een leaseauto in jouw geval inderdaad voordeliger is.
Verwijderd

Verwijderd
Volgens mij heeft bijtelling niets te maken met je brandstofcvs79 schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 12:12:
Nou, volgens mij is het bij de meeste werkgevers zo dat je gewoon een tankpas bij je leaseauto krijgt waar je gewoon alles van betaald. Prive of niet prive. Je betaalt niet voor niets bijtelling. Zou leuk worden als je dan je brandstof ook nog zelf moest betalen.

Sommige leasemaatschappijen (zoals leaseplan) hebben nu contracten met bepaalde benzine leveranciers gesloten waardoor je alleen bij betreffende pomp kunt tanken. In nooodgevallen moet je bij andere leverancier tanken maar wel zelf betalen, je pas doet het daar niet. Zo kun je met leaseplan alleen bij de Shell tanken. Door de korting natuurlijk ook voordelig voor de gebruiker maar soms wel onhandig.
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
sommigen betalen tot 10.000 prive en de rest betaal je zelf per km een bepaald bedrag.Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 12:14:
[...]
Volgens mij heeft bijtelling niets te maken met je brandstof. Ik kan me voorstellen dat als ik met de auto op vakantie naar Tsjechië ga (~1200 km enkele reis + in het land nog rondrijden + ~1200 km terug) mijn baas zich ook zal afvragen waarom die tankpas zo flink gebruikt is
en je kan beter benzine auto hebben dan diesel
benzine is goedkoper dus minder bijtelling dan een diesel
op die manier bedoelde hij het denk ik
Nee, zo bedoelde ik het niet. Ben tot nu toe bij verschillenden werkgevers gewent dat je alle benzine van de tankpas betaald. Of je nu op vakantie gaat of niet. Hoewel de tankpas bij mijn huidige werkgever niet werkt in het buitenland, maar kan dit achteraf gewoon declareren.dimocash schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 21:52:
[...]
sommigen betalen tot 10.000 prive en de rest betaal je zelf per km een bepaald bedrag.
en je kan beter benzine auto hebben dan diesel
benzine is goedkoper dus minder bijtelling dan een diesel
op die manier bedoelde hij het denk ik
Dat is volgens mij redelijk gebruikelijk. Ik kan ook alleen in Nederland tanken, maar als ik terugkom van vakantie lever ik 400 euro aan tankbonnen in en die worden gewoon vergoed.cvs79 schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 09:06:
[...]
Nee, zo bedoelde ik het niet. Ben tot nu toe bij verschillenden werkgevers gewent dat je alle benzine van de tankpas betaald. Of je nu op vakantie gaat of niet. Hoewel de tankpas bij mijn huidige werkgever niet werkt in het buitenland, maar kan dit achteraf gewoon declareren.
De islam kan uw vrijheid schaden
kzal toch maar niet voor een ander proberen te denken....voor mezelf gaat soms al moeilijk genoeg, lol