Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

220V LED-verlichting dimmen

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11 10:35
Ik ben me aan het orienteren om wat lampen in mijn huis te gaan vervangen door LED verlichting.
Alleen nu loop ik tegen een probleem aan: Ik kan niet vinden of ik deze lampen ook kan dimmen.
Het gaat om lampen van een vergelijkbaar 20 watt spotje. Deze gebruiken slechts 1-2 watt en dimmers werken meestal pas vanaf 40 watt (ik kijk dan bijvoorbeeld aar een X-10 dimmer)
Heeft er iemand ervaring met deze lampen, en het gebruik van dimmers (liefst met afstandsbediening)?

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Er loopt ergens een draadje overeen volledig huis verlichten met LEDjes. Daar staat een berg van dergelijke info in. Ik zoek m even voor je op

//Edit
Volledig huis verlicht met LED's 200 watt ...

[ Voor 29% gewijzigd door frickY op 05-02-2006 15:41 ]

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-11 22:55
hmmmm... geen toegang. Is het een HK-topic ofzo?

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
rooiekool schreef op zondag 05 februari 2006 @ 15:44:
Stuffis Generalis

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

rooiekool schreef op zondag 05 februari 2006 @ 15:44:
Waarom is je topic weggegooid of anderszins verdwenen?
Allereerst hebben we enkele besloten fora op GoT. Nadat je 30 dagen geregistreerd bent* en 50 posts hebt gemaakt krijg je automatisch toegang tot Stuffis Generalis en Nieuws, Sport, TV & Muziek. Eventueel kun je als je daar behoefte aan hebt toegang tot de Tweakers Huiskamer aanvragen.
* = let erop dat het toegangsscript maar eenmaal daags draait, het kan dus ook 30 dagen,23 uur en 59 minuten duren in het negatiefste geval
Nog 12 posts te gaan voor je, zoek wat interessante topics op waar je wat nuttigs toe te voegen hebt, en post het :)

Ik denk niet dat je die dingen op een analoge manier (spanning verlagen) kan dimmen, ik zou het een beetje de PWM kant op zoeken, kijk een beetje naar de Baybus topics die met microcontrollers werken, daar zijn wel ideeen uit te halen er voor.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11 10:35
Ik ga eens dat topic eerder gepost doornemen.. hoop leesvoer zo te zien! Bedankt en ik ga eens kijkn hoe interressant LED verlichtiung werkelijk is in huis..
Volgende stap: Kleuren kunnen kiezen, zoiets als waar in een topic hier al over gesproken wordt Mijn zelfbouw RGB moodlight Dus nu dit gaan combineren, ik ben heel benieuwd!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

kun je niet een PICje ofzo pakken, dat maar een bepaald deel van de tijd een relaistje open gooit??

Als in:

Ik neem 256 delen per seconde. 50% = alle even delen aan, rest uit. 0% altijd uit. Etc?

• LWY
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07-2022

LWY

= Louie

Boudewijn schreef op zondag 05 februari 2006 @ 17:24:
kun je niet een PICje ofzo pakken, dat maar een bepaald deel van de tijd een relaistje open gooit??

Als in:

Ik neem 256 delen per seconde. 50% = alle even delen aan, rest uit. 0% altijd uit. Etc?
Dat gaat niet werken. Je relais is binnen no-time kapot omdat die dingen niet gemaakt zijn om een paar honderd keer per seconde aan/uit te schakelen, en als het wel zou werken wordt je compleet gek van het constante geklik.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Solid state relais ;)

Maar een paar flinke transistoren wil denk ik ook wel.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 23:11
Gooi zo'n led lampje open, en kijk wat erin zit. Laat het ons hier weten en ik vertel je hoe je die dingen kan dimmen ;)

Ik vermoed dat in die lampjes een gelijkrichterbrug zit waar de ledjes aan hangen, en in serie met de netaansluitingen een flinke condensator en een weerstand om de stroom te beperken. In dat geval kan je alleen dimmen door de spanning te verlagen... met een gewone dimmer lukt het dan nooit, met PWM-dingen ook niet.

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Resistor schreef op zondag 05 februari 2006 @ 18:13:
Solid state relais ;)

Maar een paar flinke transistoren wil denk ik ook wel.
Ik zou voor een schakelende voeding kiezen. Zorg wel dat je een goed filter plaatst, anders kun je storing op de netspanning (en dus je eigen apparatuur) veroorzaken. ;)

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

Pagina: 1