"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who
"For my friends, anything; for my enemies, the law."
Verwijderd
Ik weet ook niet meer hoe 't precies zit. Ene helft van dit forum zegt "legaal" en de andere helft "illegaal"...
Alles van Lucasarts(?) kun je b.v. nog bestellen bij op hun website, en zijn veel games dus niet meer te koop hier.
Verwijderd
zoals hierboven lucasarts genoemd wordt, alles van lucasarts en sierra is nog te koop via hun website dus geen abandonware
zolang de makers het nog produceren/aanbieden is het geen abandonware
er is dus maar heel weinig echte abandonware
| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |
Dat is absolute onzin.Op maandag 22 januari 2001 01:49 schreef blouweKip het volgende:
Volgens de nederlandse wet is abandonware idd legaal, zodra je niet op een legale wijze (winkel/importeur/fabrikant) aan een stuk software kunt komen, mag je een kopie maken van de betreffende software.
Dat een product al of wel niet te verkrijgen is heeft totaal geen invloed op het auteursrecht. Jij hebt nu eenmaal niet het recht om zonder toestemming van de auteur (en dat kan de programmeur zijn of een software bedrijf) een stuk software gedeeltelijk of in zijn geheel te dupliceren.
Abbondonware is alleen niet illegaal als een houder van het auteursrecht toestemming geeft om een spel te kopieeren zoals nogal eens gebeurd met bepaalde spellen voor de C64 en Amiga.
Echter het feit dat een stuk software niet meer te krijgen is in de winkel geeft niemand het recht om het auteursrecht te overtreden, dit vervalt daar echt niet door.
Ander voorbeeld. Ik ben fotograaf en bezit het 'copyright' op mijn foto's, zelfs wanneer deze in bladen en boeken gebruikt worden. Dat mijn foto of het betreffende boek niet (meer) in de handel verkrijgbaar is geeft niemand niet het recht om dat boek of mijn foto zomaar na te gaan lopen drukken en te verspreiden.
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Verwijderd
Een spel is abandonware als men het nergens meer kan kopen in de winkel. Meestal is dit na een jaartje of 2, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen.
Abondonware is niet illegaal. (denk ik, na wat zoeken.. )
Er is alleen niet zo veel van.
* Freak_NL vind de \"ISO-oplossing\" van Dr. Evil ook wel wat [img]"i/s/yummie.gif\"[/img]
Q: Haven't the copyrights for old games (like Atari & Commodore) expired?
A: U.S. copyright laws state that copyrights owned by corporations are valid for 75 years from the date of first publication. Because video & computer games have been around for less than three decades, the copyrights of all video and computer programs will not expire for many decades to come.
hmm..
Ik vindt C&C trouwens niet echt het juiste voorbeeld van een abandonware game, C&C zou best nog als een budget titel kunnen worden verkocht. Heb laatst bv. 4 spellen waaronder Unreal voor 20,- aangeschaft en was daar erg tevreden over
Zodra een software bedrijf daar z'n groen licht voorgeeft, dan wordt zoiets freeware of gewoon gratis software.
Als ik een oude auto heb en die staat al 12 jaar bij mij voor de deur (veredelde bloembak
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
En dat is maar bij HEEEL weinig spellen het geval.
Als het niet is vrijgegeven is het geen abandonware.
Ik heb redelijk recent nog de auteurrechtwetgeving doorgespit en "abandonware" (hoewel deze term verzonnen is op internet) is wel degelijk legaal te kopieren in nederland, dwz dat je wanneer je zo'n stuk software kopieert voor jezelf je geen inbreuk maakt op het auteursrecht van dat product..Dat is absolute onzin.
Dat een product al of wel niet te verkrijgen is heeft totaal geen invloed op het auteursrecht. Jij hebt nu eenmaal niet het recht om zonder toestemming van de auteur (en dat kan de programmeur zijn of een software bedrijf) een stuk software gedeeltelijk of in zijn geheel te dupliceren.
Abbondonware is alleen niet illegaal als een houder van het auteursrecht toestemming geeft om een spel te kopieeren zoals nogal eens gebeurd met bepaalde spellen voor de C64 en Amiga.
Echter het feit dat een stuk software niet meer te krijgen is in de winkel geeft niemand het recht om het auteursrecht te overtreden, dit vervalt daar echt niet door.
Dat gaat natuurlijk alleen op voor software die niet meer legaal verkrijgbaar is (zoals c64 rom's e.d)
De auteurswet geeft duidelijk aan welke situaties geen inbreuk vormen op het auteursrecht, abandonware is daar een van...ze hebben nu eenmaal het copyright/auteursrecht op dat spel.. en daar staat nu eenmaal voor dat jij dat niet zo maar mag gaan kopieeren.
Dit is gewoon onzin..Abandonware is alleen legaal als een de makers ook expliciet hebben gezegt dat hun software vrijgegeven wordt....
Wetgeving ter bescherming van intellectueel eigendom is primair bedoeld om inkomstenderving tegen te gaa, veel mensen schijnen dit te vergeten (daarom wordt er zoveel misbruik gemaakt van deze wetgeving), als je iets wat je onder de definitie van abandoware valt kopieert, dan levert die actie, ook op grote schaal, geen inkomstenderving op voor de eigenaar van het product, aangezien het product niet meer verkrijgbaar is op de normale markt...natuurlijk is het moeilijk te bepalen wat wel en wat geen abandonware is, maar het feit blijft dat degelijke software legaal mag worden gekopieerd, wel aleen voor eigen gebruik natuurlijk...
Het beschikbaarstellen van informatie in welke vorm dan ook via het Internet kan gedefineerd worden als publiceren, immers jij maakt iets publiekelijk beschikbaar of bekend. En dat mag dus niet zonder uitdrukkelijke toestemming van de auteursrecht hebbende.
Je krijgt nu van die situaties dat je omdt je een spel legaal wil hebben dat je het uit amerika moet halen met $40 porto kosten
Dat is niet echt normaal, ook omdat je dan nog zeker $20 moet neerleggen voor het spel zelf. Dan moet je dus evenveel betalen als een gemiddeld nieuw spel van Micro$oft
Dan is het geen abandonware meer maar gewoon freeware.Op maandag 22 januari 2001 20:12 schreef IceStorm het volgende:
Abandonware is alleen legaal als een de makers ook expliciet hebben gezegt dat hun software vrijgegeven wordt....
Dit is wat ik van een respectabele abandonware site af heb;
But isn't abandonware illegal?
Unfortunately, yes. Despite the fact that publishers no longer derive revenues from these games since they have stopped selling them (and any revenues from retailers that still sell them were gained a long time ago, at the time of sales), it is illegal to distribute them so long as copyright holders have not released them into the public domain, and 75 years after the games' release have not elapsed.
Despite the illegal status of abandonware, we believe that we are offering a valuable service to the gaming community: classic game collectors have a chance to retrieve games that have otherwise been lost or rendered defective with the passage of time. As our Disclaimer printed on every page makes clear, we will gladly remove download links to any game that is either 1) still being sold by the publisher, or 2) at the request of the publishers themselves. Encouraging publishers to continue publishing great classics of yore has always been this site's foremost goals, and we will gladly link to the publisher's order or download site without hesitation should they make their products available again, whether commercially or as freeware.
Het aanbieden van degelijk materiaal maakt wel inbreuk op het autuersrecht (iig volgens nedrelands recht) maar het kopieren van software die als 'abandonware" kan worden gedefineerd niet.
Het aanbieden is wezenlijk anders dan het zelf kopieren...
wetsartikelen:
art 16b lid 1, lid 2a juncto art 10 lid 1 Auteurswet, waarin wordt aangegeven dat je voor eigen gebruik computerprogramma's mag kopieren waarvan redelijkerwijs mag worden aangenomen dat er geen nieuwe exemplaren tegen betaling, in welke vorm ook, aan derden ter becshikking zullen worden gesteld..
Verder wordt in 16c aangegeven dat er nog wel een vergoeding moet worden betaal, maar dat zodra je een met heffing belaste data-drager gebruikt jij die verplichting bent nagekomen (en op blanco cdr's zit een heffing voor dit soort zaken)
Verwijderd
Maareh, spellen kopieren is dus illegaal als er nog copyright op zit. Dat is dus altijd zo (tenzij 75 jaar na uitgave o.i.d.).
Abandonware is gewoon een term voor spellen die niet meer te koop zijn. Maar dat betekent niet dat het legaal is.
OK?
Mensen gaan altijd roepen dat het legaal is (omdat ze dat zelf graag willen misschien), daar kan ik me echt boos om maken
"I sit in my room and imagine the future."
NIET DUS !!!
Dit is al 10 miljoen keer gevraagd.
Dit topic is gesloten.
![]()