maffe trilling in speaker

Pagina: 1
Acties:
  • 1.280 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128110

Topicstarter
sinds kort een probleempje met mn speakers (oude b&w DM220's):

1 van de grote conussen lijkt bij diepe bassen te trillen (ook vooral last van als t volume wat omhoog gaat en als de bas wat langer is).... heeft iemand enig idee wat er mis kan zijn en of ik dit kan fixen of op zoek zal moeten naar een nieuwe speaker?

--
marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Hoe bedoel je, trillen? Alle conussen behoren te trillen, zeker op lage frequenties. Je kan ze dan vaak zien bewegen, dit is een normaal verschijnsel.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hierbij bedoel ik dan dus een hoorbare foute trilling en geen zichtbare trilling zoals ie altijd doet op hogere volumes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ah, vervorming dus? Kan komen door je versterker, dat zou je kunnen testen door de speakers te wisselen. Als het dan nog steeds bij hetzelfde kanaal voorkomt is het je versterker. Als het mee gaat met je speaker is je speaker ws aan het einde gekomen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
tja, ik had zelf het idee dat het niet de versterker was: slechts 1 van de 2 conussen in de speaker geeft de vervorming weer, neem aan dat het dan dus toch de desbetreffende conus zal zijn..... niets meer aan te doen?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 128110 op 05-02-2006 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17926

Het kan eigenlijk vanalles zijn. Als je de woofer indrukt (als er geen muziek speelt) merk je dan dat ie ergens langschraapt of schuurt? Of komt ie vroegtijdig ergens tegenaan? Dan heb je waarschijnlijk te hard gespeeld en is de spreekspoel naar zijn grootje of niet goed uitgelijnd.
Heb je al naar het filter gekeken? Het kan zijn dat er een spoel of condensator stuk is of niet goed vastzit. Als dat zo is kan de spoel/condensator mee gaan trillen en een zogenaamd microfooneffect veroorzaken waardoor jij een extra trilling waarneemt.

Kortom, even hands-on wat dingetjes checken, dan kom je er wel achter. (Ook even kanaal wisselen natuurlijk zoals hierboven al staat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok, even de hele boel hier langs gelopen ,
- speaker kan ver zat ingedrukt worden (komt ver zat, voel alleen wat als ik aan een zijkant druk ipv "midden")
- condensatoren en spoelen verbonden met de speaker lijken allemaal ok, niks geploft, doorgefikt of loszittend...
- kanaal wisselen toch ook voor zekerheid maar even gedaan, geeft geen verschil

iemand nog ideeën, ik krijg toch de neiging te zeggen dat ie kaput is, en das nie zo fijn.... arme student

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:00

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Het kan zijn dat de ophanging verzakt is. Zet de speaker eens op zn kop en luister dan nog eens. Als het nu werkt hoef je alleen maar de speaker er andersom in de schroeven.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:11
Ik had ook naar t lijkt t zelfde probleem , maar dat is bij mij weer weg gegaan, iig ik kan het nu niet meer ontdekken. Hoe zou dat kunnen komen? Misschien dat we dan de TS speakers ook kunnen fixen ? Nu moet ik zeggen dat ik niets speciaals gedaan heb. Ik heb trouwens ook oude speakers, waren van een oom die al ong 20 jaar dood is.
mentalmadnizz schreef op zondag 05 februari 2006 @ 19:32:
Het kan zijn dat de ophanging verzakt is. Zet de speaker eens op zn kop en luister dan nog eens. Als het nu werkt hoef je alleen maar de speaker er andersom in de schroeven.
Ik heb dat trouwens ook gedaan ja, en terwijl ik het ongedraait had merkte ik geen/weinig effect, maar nu is het iig wel weg. lijkt me idd goed id voor de TS om dat eens te proberen

[ Voor 42% gewijzigd door EvilWhiteDragon op 05-02-2006 19:40 ]

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hensdesk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-04 20:27
kijk eens naar de rand van de speaker.
dan bedoel ik waar de buitenrand van de conus is vastgeplakt aan het metaal.
als hij daar is ingescheurd kan hij ook rare geluiden fabriceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik kan iig geen scheurtjes oid ontdekken

heb het omdraaien net eens geprobeerd, hij maakt omgedraaid wel veel minder de storende brom/tril maar is nog steeds (hoewel minder, maar toch goed hoorbaar bij hogere volumes) aanwezig
Pagina: 1