[XP] Verborgen Directory & MatLab*

Pagina: 1
Acties:
  • 355 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zoepercavia
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-12-2025
Ik heb een beetje ruzie met MatLab en daarvoor wil ik een oude versie verwijderen. Ik ben er echter achtergekomen dat MatLab een speciale map "sys" aanmaakt. Deze map bevat een aantal programma's zoals ghostscripts (voor postscript), java, etc...
Als ik nu de map MatLab verwijder en de prullenbak leegmaak krijg ik een foutmelding dat de map dc1 niet leeg is, dc1 was de Matlab map. Na wat proberen om de MatLab map leeg te maken blijkt dus dat er een sys map aanwezig is, deze is niet zichtbaar in explorer (ook niet als je het pad direct intypt), verschijnt niet met het dir commando in de prompt en C#: File.Exists(...) geeft False.
De enige manier om in de map te komen is door "cd sys" in te typen in de matlab map.

Nu heb ik 2 vragen
1) hoe krijg ik deze map weg? Noch shift + delete of "rmdir" werkt ("map niet leeg"). Ik was dus van plan om een c# tooltje te maken maar dat lukt ook niet omdat de map helemaal niet gezien wordt. Enige oplossing is alle submappen van sys met de hand leeg te maken en te rmdirren, een pokkewerk.
2a) hoe krijgt matlab het voor elkaar om een map zo te verstoppen dat alleen "cd sys" werkt (lijkt me met het sony/rootkit verhaal in het hoofd ook niet helemaal zuiver)
2b) waarom gebruikt MathWorks (producent van MatLab) zo een trieste verbergtruc?

Panacea.NL als je geinteresserd bent in IT en Geneeskunde!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Begin eens even met te vertellen over welke Windows versie het hier gaat cfr. de Windows Operating Systems Policy?

Of het zo'n trieste rootkit achtige truc is kan je eens proberen uit te zoeken met SysInternals' rootkit revealer, verder kan je met het del commando in DOS (of het rd commando) en de nodige parameters (draai even del /? en rd /?) vaak subdirectories enzo wissen.

• zoepercavia
Mijn excuses, het gaat om Windows XP.

Ik heb het commando "rd . /s /q" geprobeerd na "del *.* /s" (welke alle bestanden inderdaad verwijderden), ik krijg dan de volgende foutmelding:

C:\Documents and Settings\Laurens>rd "c:\Program Files\Science\MatLab\sys" /s/q
c:\Program Files\Science\MatLab\sys\lcc\include - De map is niet leeg.
c:\Program Files\Science\MatLab\sys\perl\win32\lib\CORE - De map is niet leeg.

Er blijken dus onder de verborgen sys map nog meer mappen met verborgen mappen zodat zelfs 'rd' niet werkt. Probleem is dat ik niet weet hoe de verborgen mappen onder \lcc\include en \perl\win32\lib\CORE heten dus kan ik ze ook niet met de hand weghalen. Overigens is dit probleem niet exclusief voor deze computer ik heb die map ook op andere computers gezien.
Ik vind het "knap" dat die installer van MatLab het voor elkaar krijgt een directory bijna helemaal te verbergen, bijv:

c:\program files\science\matlab>attrib sys

geeft een melding dat de map niet bestaat.

Verwijderd

Om welke versie/build van Matlab gaat het precies?

• zoepercavia
De versie die ik wilde verwijderen is MatLab 7.0 (R14). MatLab 7.1 (R14SP3) bevat een soortgelijke sys map, hoewel ik nog niet getest heb of die ook zo moeilijk weggaat. Die installatie heb ik namelijk nodig om mee te werken :)