Bandbreedte SCSI adapter

Pagina: 1
Acties:

• Evert
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik heb nu een Plextor Ultraplex 40x en een Plextor RW4220 aan een NCR 810 SCSI-2 host adapter hangen. Dat kaartje kan 10 MB/s aan. Maandag krijg ik mijn Pioneer DVD-303S en ik vroeg me af of dat kaartje dan niet te weinig bandbreedte heeft als ik tegelijkertijd wat met die drie drives doe.

40 x 0,150 = 6 MB/s
20 x 0,150 = 3 MB/s
32 x 0,150 = 4,8 MB/s

Dit geeft een totaal globaal van 13 a 14 MB/s. Bovendien heb ik voor de DVD speler de snelheid van de cdrom gebruikt en niet die van de dvd, want die ligt nog hoger (8,1 MB/s).

Nu is het zo, dat de dvd en de cdromspeler Ultra-SCSI zijn, maar de Writer is alleen SCSI twee. Als ik dit alles aan de U-SCSI adapter als de Adaptec 2930U hang, krijg ik dan meer bandbreedte, dus lopen de dvd en cdrom dan op U-SCSI (20 MB/s) en de writer op SCSI-2 of geldt hier het principe van: de keten is zo sterk als de zwakste schakel, dwz dat alles op SCSI-2 (10 MB/s) loopt?

Ik heb hier al het een en ander over opgezocht, maar ik heb nergens een eenduidig antwoord kunnen vinden. Zou ik er iets mee opschieten om mijn NCR kaartje te vervangen door een U-SCSI kaartje?

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Ja. De snelheid van scsidevices is gedeeltelijk onafhankelijk van wat er aan de bus hangt. Wanneer je Ultra en niet ultra devices mixt met een ultra controller zullen ze allemaal de snelst mogelijke modus gebruiken.

• Evert
  • Niet online
Wat bedoel je met 'gedeeltelijk onafhankelijk', want daaruit maak ik op dat het ergens wel degelijk uitmaakt wat er aan de bus hangt.

En zit er een groot verschil tussen NCR en adaptec kaartjes? Want NCR heeft een U-SCSI kaartje voor ongeveer 210,= en Adaptec's AHA 2930U is ongeveer 260,=. Is die NCR ook bootable, zoals de Adaptec, of zit het verschil ergens anders in?

• Nutcaze
  • Laatst online: 24-07 10:48
Je gaat hier uit van een situatie die nooit voor zal komen. Ik heb zelf ook zo'n 40X geval van Plextor, maar volgens mij zal die nooit de 6 Mb/s echt halen.... Als je inderdaad die 13 a 14 wil halen zouden alle drie die drives op max moeten draaien.

Not all chemicals are bad. Without hydrogen or oxygen, for example, there would be no way to make water, a vital ingredient in beer.

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
NCR heeft al een ultra kaartje voor 9 tientjes, is een Tekram kaartje, maar zit gewoon een Symbios 860 chippie op. Die is niet bootable.

Met dat gedeeltelijk bedoel dat wanneer je een scs2 device aan een scsi 3 kaart hangt, deze terugschakeld naar scsi 2 mode. Die kan je dus niet mixen zonder performance verlies.

• Evert
  • Niet online
Nutcaze, ik ben me er ook terdege van bewust dat de kans dat je dit tegenkomt ook vrij klein is, behalve bij cache-buffered transfers, dan haal je het makkelijk. Maar ik vind het ook wel zonde als er situaties voorkomen dat ik wel tegen die beperking aanloop.

Daarom wil ik ook wel weten over er verschil in kwaliteit zit tussen NCR en Adaptec kaartjes. Ik noem als voorbeeld het verschil in snelheid tussen 3com en Realtek 100 MBit kaartjes. Ze zeggen allebei dat ze 100 MBit zijn, maar een 3com is echt wel sneller. Als die NCR vergelijkbaar is met die Realtek, dan is de bandbreedte misschien wel niet eens 10 MB/s, maar bijv maar 8, en dan loop je veel sneller tegen die beperking aan. En als ik dan misschien toch een nieuw SCSI kaartje koop wil ik het wel in een keer goed doen (tegen een schappelijke prijs natuurlijk, die 160 kaartjes zijn wel erg duur).
Pagina: 1