SATA Maxtor 200Gb DMax10 STUK na stroomuitval??

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• uamohammad
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-01 21:25
Systeem configuratie:
Gigabyte GA-K8VT800
AMD Athlon 64 3000+
Maxtor 200Gb D-Max 10 SATA (verdeeld in 3 partities)
Win XP Pro SP2

Wat is er gebeurd?
Ik heb hier een stekkerdoos met een aan/uit knop. Omdat ik mijn pc uit wilde zetten, heb ik in windows op de gebruikelijke manier de opdracht daartoe gegeven (dus start en uitschakelen). Terwijl mijn pc bezig was af te sluiten, heb ik per ongeluk op het aan/uit knopje van mijn stekkerdoos gedrukt. Oftewel stroomuitval terwijl mijn pc bezig was af te sluiten.

Wat is het probleem?
De volgende dag probeer ik mijn pc te booten. Ik krijg het gebruikelijke scherm met de mededeling dat ik mijn pc niet goed heb afgesloten en dat ik binnen een aantal seconden moet kiezen in welke modus windows moet opstarten. Ik heb elke modus geprobeerd, maar krijg steeds hetzelfde gedonder. Ik krijg namelijk wel een paar seconden het windows xp logo met het balkje eronder. Het lijkt er dusop dat hij windows gaat laden, maar tijdens dit balkje flitst er een blauw scherm voorbij en start de pc opnieuw op. Ik zit dus in een "boot-loop".

Wat heb ik geprobeerd?
Ik ben begonnen met de windows cd te booten en vervolgens te kiezen voor reparatie. Onderin het scherm staat dat hij mijn schijf aan het controleren is, maar het HD-lampje brandt niet. Ook heb ik geprobeerd windows opnieuw te installeren, maar ook daar ziet hij mijn HD niet, terwijl ik wel gewoon via F6 de drivers load.
Ik heb windows op een oude IDE schijf geinstalleerd, om zo in windows toegang te krijgen tot mijn SATA HD. Windows start alleen op als ik alleen de IDE HD aansluit. Sluit ik ook mijn SATA HD aan, dan krijg ik een zwart scherm na het XP logo + balkje. De boot-sequence heb ik inmiddels veranderd zodat hij eerst boot van mijn IDE.

Vragen:
Wat kan ik doen om nog toegang te krijgen tot die SATA schijf, om de data veilig te stellen?
Is het misschien een idee om een casing te kopen en dan mijn SATA schijf via usb aan te sluiten?

Ik heb trouwens de search gebruikt, maar kwam nergens dit specifieke probleem tegen.

Alvast bedankt!!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Welkom op GoT

Je hebt misschien iets dat ik al eens eerder had. Zelfde VIA-controller, ander MB, zelfde aan- en uitknop probleem. :)

Door de plotselinge stroomuitval raakte mijn VIA RAID-configuratie van slag, schijven werden niet herkend. Na het opnieuw aanmaken van de RAID-configuratie werkte het e.e.a. weer als vanouds.

[ Voor 15% gewijzigd door Guardian Angel op 05-02-2006 12:01 ]

ARME AOW’er

• uamohammad
Ik heb mijn HD echter niet in een RAID opgesteld, tenzij het autmatisch in RAID wordt gezet. Is het dan nog nodig om die RAID dingen te cofigureren?

En denk je dat ik wel toegang kan krijgen tot mijn HD via zo'n externe casing? Ik heb namelijk niet zo heel veel verstand van computers en dat zou wel een makkelijke oplossing zijn. Ik wil namelijk niet dat mijn data verloren gaat ofzo.

Dus hoe kan ik het beste mijn data veilig stellen en ervoor zorgen dat windows hem weer pakt?

Dankjewel voor het welkom heten!

[ Voor 38% gewijzigd door uamohammad op 05-02-2006 13:44 ]

• uamohammad
Dankzij wat zoekwerk ben ik iets verder gekomen. Met behulp van het F8 knopje heb ik het voor elkaar gekregen dat blauwe scherm te kunnen lezen. Ik krijg de volgende fout:

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME

*** STOP : 0x000000ED (0x8196D838, 0xC0000185, 0x00000000, 0x00000000)

Via de seach ben ik erachter gekomen dat dit probleem op te lossen is door te booten met de Win XP cd en te kiezen voor reparatie. Maar zoals in mijn startpost al staat loopt hij vast bij de reparatie. Dat is dus geen oplossing.

Ook heb ik geprobeerd de RAID cofiguratie te wijzigen (dmv TAB knopje). Maar omdat ik maar 1 SATA HD heb kan ik in dat menu helemaal niets doen.

Iemand nog ideeen?

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-02 22:00
Ik zou zeggen, Boot met je IDE schijf (wil dat??)

Hang die SATA schijf er als slave aan, backup alles wat je nodig heb, en formatteer hem volledig en begin opnieuw. Lijkt mij een goede oplossing, tenzij die hele schijf kapot is. Dan zou ik redden wat er te redden valt en er dan een RMAtje van maken.

Lezeennn.... Dat werkt dus niet.

Weet je overigens zeker dat je SATA-controller niet kapot is gegaan door deze stroomuitval?

[ Voor 6% gewijzigd door Jassy op 05-02-2006 16:56 ]

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• uamohammad
Weet je overigens zeker dat je SATA-controller niet kapot is gegaan door deze stroomuitval?
Hoe zou ik dat eventueel kunnen controleren??

• uamohammad
Het is gelukt tweakers... Hierbij de oplossing:

Nadat BartPE mij in de steek liet door, netals windows, vast te lopen zodra ik mijn SATA HD aansloot heb ik Knoppix geprobeerd.

Knoppix was DE uitkomst!! Hiermee kon ik backups maken van de partitie waarop Windows stond. Vervolgens heb ik die partitie geformateerd met de Partition Magic boot disk.
Toen ik daarna ging booten met de windows cd, kon ik wel windows installeren. Mijn overige partities waren nog geheel in orde. En nu is mijn pc weer de oude...

Het heeft wat tijd gekost, maar de volgende pechvogel weet alvast een mogelijk oplossing!

Dit topic mag dicht... Allen bedankt...
Pagina: 1