2 RAID controllers in 1 systeem

Pagina: 1
Acties:

• Gamb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-08-2025
Ik heb reeds gezocht op het forum en google en blijkbaar zijn er heel wat mensen met problemen als ze 2 RAID controllers in hun systeem steken. Toch heb ik het mijne nog niet tegengekomen, vandaar deze post.

Op mijn mobo heb ik een onboard Promise FastTrak 376/378 Controller. Op deze zijn 2 SATA harde schijven aangesloten en de eerste is de boot-drive. Aangezien de SATA-slots op mijn mobo allemaal bezet zijn heb ik er een extra kaartje ingestoken, namelijk de Silicon Image SiI 3112 SATARaid Controller.

Bij het booten herkent hij de 2 controllers. Zolang er geen harde schijf aangesloten is aan de Silicon Image-controller gaat alles prima. Zodra ik er een harde schijf aanhang wil de PC windows niet meer laden. Hij blijft nog steeds de 2 controllers herkennen, maar het is alsof hij de boot-drive niet kan vinden. Na verder onderzoek blijkt dat bij elke controller een harde schijf als boot-drive wordt gezet. Dus, ik neem aan dat er hier ergens een conflict optreedt als mijn PC de boot-drive zoekt.

Is er ergens een mogelijkheid dat ik de ene controller voorrang kan geven op de andere? Ik heb reeds gezocht in de BIOS van beide controllers, maar het toekennen van boot-drive aan een harde schijf kan ik niet afzetten.

Specs:
mobo: MSI K7N2 Delta
RAM: 1GB
CPU: AMD 2800+ Barton
HDD: 2x250GB SATA (niet meer in RAID0 zoals in sig)

Alle harde schijven zijn Western Digital 250GB.

Alvast bedankt!

Verwijderd

kun je het niet oplossen met de boot volgorde van je bios?

Probleem is dat windows schijven telt en in je boot.ini staat op de hoeveelste schijf je windows staat.
Als er staat dat dat de 1eschijf is, en je prikt er een controller met 2 schijven bij en die schijven staan via de bios VOOR die 1e originele schijf dan staat windows opeens op schijf 3 ipv 1.
Als je dit aanpast in de boot.ini dan werkt het ook weer gewoon (meestal toch)

• Gamb
Het verranderen van de boot-drive in de BIOS helpt niet.

Het probleem is eerder dat hij zelfs niet aan de boot.ini komt. Hij detecteert de eerste controller met de harde schijf, hij detecteerd de tweede controller met de 2 harde schijven en daarna hangt hij gewoon.

Bij de eerste controller staat die harde schijf als boot-drive, bij de tweede controller staat ook een van de harde schijven die hier aanhangt als boot-drive. Ik neem aan dat hij gewoon "niet kan kiezen" tussen de twee.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

Gamb schreef op zondag 05 februari 2006 @ 12:50:
Het verranderen van de boot-drive in de BIOS helpt niet.
catscit bedoelt de bootvolgorde in het BIOS van je moederbord (Dus niet in het BIOS van je controller als die er een heeft, en ook niet de boot.ini), kijk eens waar die nu op staat en stel die goed in.
Het probleem is eerder dat hij zelfs niet aan de boot.ini komt. Hij detecteert de eerste controller met de harde schijf, hij detecteerd de tweede controller met de 2 harde schijven en daarna hangt hij gewoon.
Klopt, maar die boot.ini bedoelen we ook niet. Als de BIOS niet goed staat komt die niet aan de boot.ini van het OS. Het boot menu in de BIOS (niet verwarren met de boot.ini) moet eerst goed staan.
Bij de eerste controller staat die harde schijf als boot-drive, bij de tweede controller staat ook een van de harde schijven die hier aanhangt als boot-drive. Ik neem aan dat hij gewoon "niet kan kiezen" tussen de twee.
Hoe bedoel je dat, de eerste controller als boot-drive en de tweede als boot-drive? In het BIOS geef je of de een aan of de andere?

[ Voor 6% gewijzigd door John2B op 05-02-2006 13:27 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Gamb
ik bedoel ook de BIOS van mijn moederbord. Daar heb ik al de verschillende devices getest, maar het verranderde niets.

De beide controllers worden herkent, met elk hun harde schijven. Nu zet elke controller automatisch de eerste harde schijf van de array als boot-drive. Dit is te zien in de BIOS van de controllers, daar deze harde schijven aangeduid zijn met een *. Nu heb ik dus 2 harde schijven die aangeduid zijn met een * (1 op elke controller).

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-02 17:38

ReseTTim

Chocolate addicted

ik heb ook 2 raid controllers in mijn systeem zitten... echter gebruik ik wel de externe PCI controllers. door gebruik te maken van 2 verschillende merken heb ik geen problemen in mijn systeem..

ik kan ook in de bios aangeven welke controller hij moet gebruiken voor het booten. nog een oplossing is misschien even kijken welke pci slot in connectie zit met de onboard raid controller misschien dat daardoor het 1 en ander mis gaat..

die 2de raid config.. heb je die parties op de disken ook op primairi gezet of uitgebreide. bij de laatste kan er niet vanaf geboot worden.. anders koop een extra raid controller bij.. dan kan je volgorde instellen doormate welke de bovenste is en dus als eerste gepakt wordt..

[edit]

heb het niet zo op onboard controllers.. als je nieuwe pc gaat upgraden enzo zit je met je raid array te kutten enzo..

[ Voor 9% gewijzigd door ReseTTim op 05-02-2006 14:11 ]

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Gamb
De partities op de andere array staan primary. Er kan perfect op geboot worden zolang er maar niets aan de Silicon Image controller hangt.

Ik denk dat ik een andere controller ga moeten kopen. :(

Verwijderd

Is de BIOS chip van de Silicon kaart verwijderbaar? trek die eruit dan zou ik zeggen,

• Gamb
De BIOSchip is niet verwijderbaar

Verwijderd

Gamb schreef op zondag 05 februari 2006 @ 15:23:
De partities op de andere array staan primary. Er kan perfect op geboot worden zolang er maar niets aan de Silicon Image controller hangt.

Verhuis je nu intern aangesloten HD's naar je controller ?

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-02 17:38

ReseTTim

Chocolate addicted

Gamb schreef op zondag 05 februari 2006 @ 15:23:

als je dat doet.. zorg dat je 2 verschillende merken hebt.. iig neit promise..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Gamb
Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2006 @ 17:00:
[...]

Verhuis je nu intern aangesloten HD's naar je controller ?
nee hoor, HDs wijzigen niet van controller
Pagina: 1