TV-out: Radeon X600 naar TV

Pagina: 1
Acties:
  • 528 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HuggyB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-12-2025
Zo, ik zit weer een paar dagen te klungelen hiermee en ben erachter gekomen dat ik dit nooit in m'n eentje zal kunnen realiseren.
Het leven was goed met m'n Nvidia TNT2. Mijn TV had een scartblok met een composiet kabel, die geconverteerd naar een S-video kabel in de (7pins) TV-out van de TNT2 ging. In de Forceware drivers even de TV aanvinken, en gaan met die banaan. Werkte perfect, dus weg monitor. Toen moest er ge-upgrade worden. Een Dell met een Radeon X600 werd er besteld, die nu naast een enorme TV staat met daarachter een rukmonitor waar naar ik heb zitten turen de afgelopen dagen.

Ik kan ervan uit gaan dat de connectie tot de TV-out goed is. Het probleem moet software-matig zijn. Het probleem wordt groter als er geen goede tips zijn of duidelijke richtlijnen. Het enige wat ik zeker weet is dat ik TV-out kan gebruiken als ik terug ga naar m'n TNT2 (niet dat deze nieuwe computer AGP videokaarten pakt dunkt mij). Ik weet niet hoe Dell zal reageren als ik vraag of ze m'n videokaart willen ruilen voor een 6600... dat is het nadeel van non-retail spul.

Wat ik nodig heb, zijn mensen die TV-out gebruiken met een Radeon X kaart (Radeon X300, X600, X700, X800), zodat ze me precies kunnen vertellen welke Catalyst drivers, welke custom resoluties/refreshrates, welke extra programma's en andere bijzonderheden ze gebruiken zodat ik die scenarios perfect kan nabootsen. (de TV-out FAQ heeft qua settings uiteraard niet veel geholpen)
Want na m'n internet(google) zoektocht is het toch echt duidelijk geworden dat het gewoon een stom idee is om een ATI videokaart te kiezen als je behoeft hebt aan TV-out (of stereo 3D, maar dat is een ander verhaal..).

Dus erg bedankt als je even wilt neerzetten wat je precies hebt gedaan om uit deze prut situatie te komen. Intussen bekijk ik de policies van Dell over het een en ander.

Verwijderd

leef jij je frustraties aub ff ergens anders uit.

Ik heb al jaren Radeons die allemaal een perfect TV beeld opleveren. Daarvoor had ik een TNT2 en dat was pas 1 groot drama.
Gewoon zorgen dat je alle oude drivers helemaal opgeruimd hebt.
-Rebooten.
-Recente catalist drivers installeren (bij voorkeur de Omega-catalyst).
-TV aansluiten.(juiste kabel gebruiken, juiste ingang, stekker erin, tv aan).
-bureaublad rechtsklik>display properties>instellingen>geavanceerd>weergaves:
monitor moet nu ingeschakeld zijn (groen knopje) en tv ook (1024x768 pal-b).
-Nu ga je naar het tabblad overlapping (overlay) en doe je opties voor kloonmodus en die zet je op cinema

klaar
Nu kun je genieten van dvd kwaliteit op je tv zoals je met die gammele TNT nog nooit gezien hebt.
Het word nog beter als je een goede kwaliteit SVHS kabel gebruikt op een svhs ingang.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2006 02:44 ]

• HuggyB
Mja, ik was al bang voor het opdrammen van het standaard checklistje. Maar dat trieste zwarte beeld dat ik opgeleverd heb gekregen is motvatie genoeg om dat maar weer eens te doen.
Graag hoor ik nog keiharde cijfers (versienummers etc) van (ex)lotgenoten.

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-05 08:26

Willem2

Ω is futile

Misschien handig als je vertelt wat je probleem nou precies is, want verder dan raden kom ik niet en mijn glazen bol is stuk vandaag...

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:01

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
zie je tijdens het booten wel beeld op je tv? zoniet dan zit er wat fout in je kabels/tv-out/tv...?

Home Assistant Configuratie V&A

• HuggyB
Het probleem met het zwarte beeld? Nou, ik zie dan niets. De TV ontvangt gewoon geen signaal. Ik zie tijdens het booten dus ook niets. Met de TNT2 zag ik wel de Windows loading bar op de TV verschijnen.
Ik heb vandaag maar zo'n scartblokje gekocht met een input/output switch. Zou niets mogen uitmaken met mijn huidige scartblok, maar ja.. heb wel gekkere dingen gezien.

Welke drivers gebruiken jullie kerels?

Verwijderd

ik denk dat je een probleem met je ogen hebt hoor

ik typ toch duidelijk: recente Catalist liefst de Omega. Verder maakt geen bal uit want alle drivers zorgen voor allemaal even perfecte tv-out. De verschillen zitten hem bijna alleen in 3D optimalisaties ed.
Ale radeons die ik gehad heb (R64, 7500, 8500, 9700, 600) nooit 1 probleem. Drivers ook niet. Je moet alleen weL ff de driverinstellingen leren kennen (vooral zorgen dat ie op cinemamode staat).

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:01

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je kan ook de gewone ATI drivers gebruiken, maar dan alleen de drivers[Display Driver Only] (dus geen Control Panel of Control Center) en dan ATI Tray Tools gebruiken voor de settings...
maar als je al in 'dos' (tijdens booten van windows) geen beeld krijgt, dan betekend het dat:
1. Kabel is niet goed aangesloten... gebruik je wel het verloopstekkertje wat je bij je nieuwe kaart hebt gekregen?
2. TV-Out kapot, probeer is op een andere tv?
3. TV kapot, al lijkt me dat niet het geval aangezien de TNT2 wel werkt...

watvoor TV heb je?

dit zijn de settings voor ATI Tray Tools:
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/v.budimirovic/tweakers/menu.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/v.budimirovic/tweakers/menu1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/v.budimirovic/tweakers/menu2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/v.budimirovic/tweakers/menu3.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door BiG-GuY op 05-02-2006 15:09 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• HuggyB
Ik gebruik het verloop stekkertje van de TNT2... of Radeon 9800. Ik kreeg geen verloopstekker van Dell in de doos. Volgens mij krijg je die alleen bij retail.
Maar ik heb weer alles op jullie manier gedaan (hetzelfde wat ik altiojd heb gedaan overigens), maar ik ga die TV maar even aan m'n andere computer hangen. Volgens mij is die Radeon X600 gewoon ruk.

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-05 08:26

Willem2

Ω is futile

Als ik het zo lees, zit het probleem waarschijnlijk toch echt in je verloopplugje. Naast dat nvidia en ati net niet dezelfde pinouts gebruiken, willen ze de pinouts ook nog wel eens veranderen in verloop van tijd.

Zo zit op de mini din9 van nvidia op pin 8 (als ik me niet vergis) 4.2volt maar bij Ati kaarten blauw component. Kun je prima je scart ingang mee opblazen. :)

Je moet echt de breakout kabel/box hebben die bij jouw videokaart hoort om a) zeker te weten dat het goed zit aangesloten en b) je niet per ongeluk dingen opblaast.

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• HuggyB
Ah man, dat is vervelend. Ik heb wel een 7pins S-video naar composiet stukje in m'n Radeon 9800 Pro doos gevonden. Hij ziet er anders uit dan degene die ik nu gebruik, met het verschil dat er nog 2 pinnen onder de 7 hangen (eigenlijk 9 pins dus).

grrr.. moet ik alsnog aan dat verloopstukje komen (als deze niet werkt).

edit: er zitten 8 pinnetjes in dat verlengstukje. Zal ook wel weer niet werken.

[ Voor 13% gewijzigd door HuggyB op 05-02-2006 17:20 ]

• HuggyB
Nou heren, ik zit nu naar de TV te kijken. Het feit dat de connector van de 9800 een pinnetje mist en dat ik er een paar moest rechtzetten maakt niets uit, het ziet er geweldig uit. Bedankt Willem, dat kleine weetje deed het hem. Iedereen net zo goed bedankt, nu kan ik de laatste uren van het weekend even rustig doorbrengen... ik hoop niet dat al te veel mensen deze fout maken.

Verwijderd

ik hoop niet dat al te veel mensen deze fout maken
ik denk het niet. De meeste mensen controleren systematisch waar de fout kan zitten en geven niet hun nieuwe hardware vantevoren al de schuld :#

Heb je weer lekker een aantal mensen voor jou aan het werk gezet. Je hebt dus gewoon niet de juiste kabel gebruikt (wat ik al direct schreef). Nu nog helemaal svhs-out>svhs-in en je hebt echt goed beeld.
Pagina: 1