Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vriendin komt hier te wonen, waar beginnen met werk?

Pagina: 1
Acties:
  • 371 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-11 20:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Topicstarter
Lang verhaal kort te maken, mijn vriendin woont in singapore en kom daar net vandaan van 3 weken bezoek, inmiddels een goeie 1,5 jaar een zeer goeie relatie (zij is hier vorig jaar 3 maanden geweest). Langzaam beginnen ook toekomst plannen te vormen, met name dus het gedeelte waar we samen verder willen gaan. Ze begint langzamerhand de nederlandse taal wat onder de knie te krijgen, mocht het nodig zijn kan ze hier altijd nog starten met een grote cursus nederlands.

Grotendeels blijft onze keuze bij nederland, maar ik loop dan al hard tegen een probleem aan.. waar te beginnen. Ik heb al 6 jaar een steady job, mijn "vastigheid" hebben we al, maar we willen ook voor haar een mooie toekomst opbouwen (werk-gerelateerd, ze wil niet het huisvrouwtje worden). Ze is helaas niet hoog opgeleid, door de nodige (familie)problemen eerder met school gestopt. Ze heeft wel veel ervaring de detailhandel-verkoop en heeft een internationaal certificiaat voor opmaken e.d.
Nu hebben we al veel rondgekeken richting "study in holland', maar hier kom je toch vaak bij de HBO/universitair onderwijs terecht, wat voor haar dus niet echt mogelijk is.

Simpel te zeggen, leer nederlands en stap een uitzendburo binnen, valt bij haar onders niet al te goed, echter heeft zij in singapore ook niet echt carriere-perspectieven (winkel-bediende markt is daar extreem concurrerend), vandaar deels mijn keuze voor nederland. Zelf zie ik ook graag wat meer begeleiding/stappenplan om het wel beter te plannen voor later. Hoe meer ik op google rondsurf hierover meer te vinden, hoe meer bomen het, al niet meer te overzien, bos wordt.

Zijn er mensen die in soortgelijk situatie gestart zijn en ik mischien evaring mee kan uitwisselen of weet iemand waar ik stapgewijs van start kan?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

Je vraag is momenteel puur op het arbeidsaspect gericht dus verplaats ik je topic naar WI :)

Mijn insteek is vooralsnog ervoor zorgen dat zij echt goed Nederlands kan, pas daarna gaan kijken naar opleidingen/cursussen die haar verder kunnen helpen. Je kunt daarbij denken aan hoofdzakelijk schriftelijke cursussen denken of een ROC. Die laatste heeft nog wel het nadeel dat je snel tussen de jongelui zit.

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Wel ervaring mee ja ;) Mijn vriendin is Thaise en was toen ze klaar was het haar studie naar hier gekomen. Eerst moest ze verplicht 1 jaar een inburgeringscursus volgen, dat zal dus ook voor jou vriendin gelden. In die tijd is het moeilijk om te werken, ze gaat minimaal 4 of 5 halve dagen naar school. In de tussentijd hebben we toen wel eens bij uitzendbureau's geinformeerd maar die wilden haar niet inschrijven.
Na de inburgeringscursus moet het CWI haar officieel ook inschrijven, dat gebeurt, maar verwacht daar verder niet al te veel van. Omdat ze nu in het bezit is van een certificaat dat aantoont dat ze op een bepaalde niveau Nederlands spreekt wordt het iets makkelijker om haar bij een uitzendbureau ingeschreven te krijgen. Deze bieden echter vaak hooguit productie / schoonmaakwerk aan is mijn ervaring maar dat kan per gemeente/provincie misschien verschillen. Wij wonen in Zeeland dus is werkgelegenheid toch al lastig.

Het beste is om zelf wat bedrijven te benaderen en kennissen in te lichten. Mijn moeder heeft een aantal bedrijven in de horeca gebeld om te informeren wat er eventueel mogelijk was. Dit heeft mijn vriendin tenslotte een baan opgeleverd. Vanaf dat moment zal ze ook Nederlands sneller oppakken en zijn naar verloop van tijd andere functies of banen mogelijk.

Het zal af en toe moeilijk en frustrerend zijn maar als jullie beiden zeker zijn, dan moet het wel loslopen :) Ik hoop dat ze aan NL kan wennen mocht ze hier heen komen. Mijn vriendin heeft het met sommige zaken wel moeilijk. Zeker de houding van mensen hier, veel meer op zichzelf in tegenstelling tot de Aziatische cultuur. Suc6! Mocht je gerichte vragen hebben dan zal ik proberen ze te beantwoorden.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:32
Je zegt dat ze enige commerciele ervaring heeft. Misschien wil ze ondernemer worden, dan kan ze redelijk veel verschillende dingen doen. Daar moet ze dan echter wel de inspiratie voor hebben. Eventueel kan je hier wel wat informatie vinden, een handig forum: http://www.higherlevel.nl

Ik heb daar o.a. veel verhalen gelezen van mensen uit het buitenland die spullen importeren uit hun thuisland e.d. of dit doen voor andere bedrijven. Dit omdat ze meer kennis hebben van de lokale cultuur e.d.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

SmartDoDo schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 23:52:
Je vraag is momenteel puur op het arbeidsaspect gericht dus verplaats ik je topic naar WI :)

Mijn insteek is vooralsnog ervoor zorgen dat zij echt goed Nederlands kan, pas daarna gaan kijken naar opleidingen/cursussen die haar verder kunnen helpen. Je kunt daarbij denken aan hoofdzakelijk schriftelijke cursussen denken of een ROC. Die laatste heeft nog wel het nadeel dat je snel tussen de jongelui zit.
Nee hoor (werk zelf op een ROC ;) ). De meeste ROC's hebben ook een volwasseneneducatie-tak. Ook geven ze tevens inburgeringscursussen, NT2 (nederlands als 2e taal), en eigenlijk alles wat je maar op MBO niveau wilt doen.
Kan ook allemaal in deeltijd :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:49

vooghel

Cunning linguist

Ze zou ook kunnen kijken bij Undutchables, een uitzendbureau voor niet-Nederlandstaligen. Ze bieden daar vooral functies aan waarbij een native speaker van een andere taal gevraagd wordt.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-11 20:40

Garyu

WW

vooghel schreef op zondag 05 februari 2006 @ 15:23:
Ze zou ook kunnen kijken bij Undutchables, een uitzendbureau voor niet-Nederlandstaligen. Ze bieden daar vooral functies aan waarbij een native speaker van een andere taal gevraagd wordt.
Dat zijn wel vooral jobs waar je Europese talen moet spreken (heb zelf ook enigzins ervaring met zoeken). Zoals altijd levert Google nog meer van dergelijke uitzendbureaus: http://www.google.com/sea...ated:www.undutchables.nl/, al denk ik dat het moeilijk blijft als je uit een Aziatisch land komt. Aan de andere kant, het is een kwestie van proberen. Klein beginnen en vooral gemotiveerd zijn om Nederlands te leren, en je hoeft echt geen jaren schoonmaker te zijn...

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Pagina: 1