Toon posts:

Terratec Micro Master geschikt?

Pagina: 1
Acties:
  • 261 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag is devolgende, Ik wil opnamen maken met mijn computer, van bepaalde teksten die voorgelezen worden. Het gaat hier om bepaalde zinnen en uitspraken in een andere taal die in een boekje vermeld staan dat wordt gebruikt om uit te leren. Het is dus bedoeld om mee te oefenen als ondersteuning van het boekje, zodat met het goed leert uit te spreken. Ik maak gebruik van de onboard geluidskaart van mijn Asus P4P800, en als software vind ik Nero Wave editor voldoende. Alleen heb ik nu geen goede microfoon, maar ik zag op Salland Automatisering de Terratec Micro Master voor €13,99, De specs voor zover vermeld zijn:

Frequency
50-18.000 Hz

Impedance
600 Ohm

Sensibility
65 dB

Zou deze microfoon hiervoor geschikt zijn? Zo nee, aan wat voor soort model zou ik dan moeten denken?

(Link: http://productsen.terrate...e=article&sid=30&menu=606)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:52

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Als je spraak op wilt nemen en het hoeft niet meer dan alleen maar goed verstaanbaar te zijn, dan is elke microfoon goed.
Een van €13,99 is dan een dure.
De eerste de beste pc mic die je tegenkomt doet al wat je wilt.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Het heeft inderdaad weinig zin om een (veel) duurdere microfoon te kopen als je gebruik blijft maken van je onboard geluidskaart. :)

Verwijderd

Topicstarter
remco_k schreef op zondag 05 februari 2006 @ 01:39:
Als je spraak op wilt nemen en het hoeft niet meer dan alleen maar goed verstaanbaar te zijn, dan is elke microfoon goed.
Een van €13,99 is dan een dure.
De eerste de beste pc mic die je tegenkomt doet al wat je wilt.
Nou ja elke microfoon heb ik een beetje mijn vraagtekens bij, want ik had een tijdje geleden zo een standaard trust pc-microfoon, maar als je daar een beetje te dicht bij kwam dan hoor je soms dat je door de microfoon "blaast" zeg maar, tenminste zo een geluid krijg je dan. En als je de mic een beetje verder weg zette, dan hoorde je het weer te zacht. Ik weet niet of het met een van die specs die ik hierboven heb genoemd te maken heeft, maar dat effect wil ik dus niet meer.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:52

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2006 @ 16:24:
[...]

Nou ja elke microfoon heb ik een beetje mijn vraagtekens bij, want ik had een tijdje geleden zo een standaard trust pc-microfoon, maar als je daar een beetje te dicht bij kwam dan hoor je soms dat je door de microfoon "blaast" zeg maar, tenminste zo een geluid krijg je dan. En als je de mic een beetje verder weg zette, dan hoorde je het weer te zacht. Ik weet niet of het met een van die specs die ik hierboven heb genoemd te maken heeft, maar dat effect wil ik dus niet meer.
Ah kijk, er zijn dus meer wensen dan je in je oorspronkelijke post neerzette, even opsommen:

1. Moet spraak kunnen opnemen
2. Moet tegen blazen in mic kunnen
3. Moet minder last hebben van verder of dichterbij praten, volume moet het liefst hetzelfde blijven.

Zoals ik al zei, voor punt 1 kan je elke mic gebruiken.
Om punt 2 weg te werken gebruik je een plopkap.
Punt 3 kan softwarematig op worden gelost dmv een compressor/limiter.

Dus kan ik nog steeds zeggen dat voor datgene wat jij wilt, is elke willekeurige mic (ook de oude gare trust) geschikt. Je moet het alleen even goed gebruiken en bedienen. (Dat laatste geld ook als je een andere mic hebt, duur of goedkoop)

(geen enkele mic kan zonder plopkap of popscreen tegen 'blazen', ook niet microfoons van €500,-)
Punt 3 kan je ook hardwarematig oplossen door een compressor/limiter in te zetten. Maar dat kost al snel meer dan €100,- en daar kan je dan niet direct een mic op aansluiten. Je hebt dan een klein mengtafeltje nodig, kost je ook al snel weer minstens €75,-. Maar, hier kan je ook weer niet een standaard pc micje aanhangen, dus moet je een "echte" mic kopen. Kost je al snel minstens €25,-.
Kwalitatief zal dit geheel beter werken dan de bovenbeschreven softwarematige oplossing.
Maar aangezien het simpelweg verstaanbaar moet zijn, is de softwarematige variant voor jouw ook goed.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
remco_k schreef op zondag 05 februari 2006 @ 20:09:
[...]

Ah kijk, er zijn dus meer wensen dan je in je oorspronkelijke post neerzette, even opsommen:

1. Moet spraak kunnen opnemen
2. Moet tegen blazen in mic kunnen
3. Moet minder last hebben van verder of dichterbij praten, volume moet het liefst hetzelfde blijven.

Zoals ik al zei, voor punt 1 kan je elke mic gebruiken.
Om punt 2 weg te werken gebruik je een plopkap.
Punt 3 kan softwarematig op worden gelost dmv een compressor/limiter.

Dus kan ik nog steeds zeggen dat voor datgene wat jij wilt, is elke willekeurige mic (ook de oude gare trust) geschikt. Je moet het alleen even goed gebruiken en bedienen. (Dat laatste geld ook als je een andere mic hebt, duur of goedkoop)

(geen enkele mic kan zonder plopkap of popscreen tegen 'blazen', ook niet microfoons van €500,-)
Punt 3 kan je ook hardwarematig oplossen door een compressor/limiter in te zetten. Maar dat kost al snel meer dan €100,- en daar kan je dan niet direct een mic op aansluiten. Je hebt dan een klein mengtafeltje nodig, kost je ook al snel weer minstens €75,-. Maar, hier kan je ook weer niet een standaard pc micje aanhangen, dus moet je een "echte" mic kopen. Kost je al snel minstens €25,-.
Kwalitatief zal dit geheel beter werken dan de bovenbeschreven softwarematige oplossing.
Maar aangezien het simpelweg verstaanbaar moet zijn, is de softwarematige variant voor jouw ook goed.
Ok dan weet ik genoeg, ik zie dat de Terratec zo een "plopkap" heeft, dus dat lost het grootste probleem op. Thnx 4 the reply's
Pagina: 1