zwart werken en geen geld krijgen wat nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.499 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 161430

Topicstarter
een kameraad van mij heeft het volgende probleem:

hij heeft voor ongeveer een half jaar bij een winkel gewerkt, en de winkel is nu failliet, wat moet hij nu doen om aan zijn geld te komen, hij werkte er zwart dus heeft hij nu geen poot om op te staan of is er een andere manier om aan zijn geld te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-04 18:53
Een hoop klagen bij zijn ex-"werkgever", maar verder komt hij niet ver denk ik.
Zo zie je maar weer eens wat de gevolgen van zwart werken kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:57

SmartDoDo

Woeptiedoe

Aantonen dat hij daar gedurende die tijd gewerkt heeft en dit melden bij de curator aangezien hij een schuldeiser is.

Overigens geeft deze situatie al aan wat de nadelen zijn van zwart werk, je hebt minder rechten en om ze aan te tonen moet je meer moeite doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134408

/niet zo legale manier/

gaan bedreigen dat hij daar gewerkt heeft, met meerdere getuigen, bij de werkgever, bij zwart werk staan de straffen vooral op de werkgever (in belgie toch) deze zal een zeer zware boete betalen, en je vriend zal wel eigenlijk nooit zijn geld zien tenzij je bewijzen hebt,

maar door gaan te dreigen zal de zaakvoerder eerder betalen (desnoods uit eigen zak) dan de straf voor zwart werken te willen zien (zijn tamelijk zware straffen)

/niet zo legale manier/

maar idd als je bewijzen hebt, sta je sowieso zeer sterk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5127

Hij heeft z'n salaris ook een half jaar lang niet laten uitbetalen? Dat zou sowieso niet al te slim zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-05 00:08
Anoniem: 134408 schreef op zondag 05 februari 2006 @ 01:19:
/niet zo legale manier/

gaan bedreigen dat hij daar gewerkt heeft, met meerdere getuigen, bij de werkgever, bij zwart werk staan de straffen vooral op de werkgever (in belgie toch) deze zal een zeer zware boete betalen, en je vriend zal wel eigenlijk nooit zijn geld zien tenzij je bewijzen hebt,

maar door gaan te dreigen zal de zaakvoerder eerder betalen (desnoods uit eigen zak) dan de straf voor zwart werken te willen zien (zijn tamelijk zware straffen)

/niet zo legale manier/

maar idd als je bewijzen hebt, sta je sowieso zeer sterk
Euh, dat gaat niet werken.
Als de tent failliet is en ze zóuden veroordeeld worden is er alleen maar nog een schuldeiser bij die recht heeft op geld.
Wat je vriend moet doen is aantonen dat hij er gewerkt heeft, hij zal dan alsnog sociale lasten moeten betalen waarschijnlijk, maar hij heeft dan wel recht op z'n geld.
En als ik het me goed herinner heb je als werknemer ook meer recht op geld dan andere schuldeisers :) (je bent een zogenaamde preferente crediteur).

Maar wat smartdodo zegt dus

Edit:
Ohja, om wat voor bedrag gaat het? Eén maandsalaris is het niet waard denk ik namelijk ;)

[ Voor 5% gewijzigd door cryforhelp op 05-02-2006 01:23 ]

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Naar de curator stappen en vertellen dat je schuldeiser bent en je achterstallig loont opeist. Geen woord over zwartwerk. Hij zal premies alsnog moeten betalen en het salaris. Bij gebrek aan baten betaalt de bedrijfsvereniging/UWV het salaris (maximaal 13 weken).

[ Voor 5% gewijzigd door Henk007 op 05-02-2006 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60666

Een half jaar werken zonder ooit geld te hebben ontvangen? 8)7
En wat deed je maat er naast? studeren, naar school gaan? of een uitkering trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hij ging naar school, en na schooltijd werkte hij daar, en ook op zaterdag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Als hij nooit betaald heeft gekregen, dan heeft ie ook niet zwart uitbetaald gekregen, dus heeft hij niet zwart gewerkt. Of zie ik dat verkeerd?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Laatst online: 18:14
Rob schreef op zondag 05 februari 2006 @ 12:45:
Als hij nooit betaald heeft gekregen, dan heeft ie ook niet zwart uitbetaald gekregen, dus heeft hij niet zwart gewerkt. Of zie ik dat verkeerd?
Dat gaat niet om het moment van uitbetaling. Als je werkt moet je ingeschreven staan, je moet dus vermeld hebben dat je daar werkt. Je kunt namelijk ook vloercontroles krijgen, dan moet het gehele personeel zich identificeren en controleren ze dus op zwartwerkers.

Enige "gedoogde" uitzondering is de eerste dagen dat je ergens werkt. De werkgever kan je inschrijfpapieren dan nog in bezit hebben waardoor ze je niet erkennen als werknemer. Als je werkgever dan de papieren laat zien is het ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
maar als hyij zijn baas/werkgever aangeeft dat ie zwart werkers heeft, dan krijgt hij toch zelf ook een boete?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
Anoniem: 161430 schreef op zondag 05 februari 2006 @ 12:52:
maar als hyij zijn baas/werkgever aangeeft dat ie zwart werkers heeft, dan krijgt hij toch zelf ook een boete?
Ja, ook hij moet belastingen betalen.
Maar hij heeft dus in die 6 maanden nooit uitbetaald gekregen? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:28

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Winkel failliet? Ik hoop dat 'ie er nog een keer in kan om wat spullen mee te nemen. Jep, mag niet, maar ja, zwart werken ook niet en je wilt toch een beetje genoegdoening....

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:45
Hillie schreef op zondag 05 februari 2006 @ 14:49:
Winkel failliet? Ik hoop dat 'ie er nog een keer in kan om wat spullen mee te nemen. Jep, mag niet, maar ja, zwart werken ook niet en je wilt toch een beetje genoegdoening....
Dus jouw oplossing is om maar wat te gaan stelen omdat ie z'n geld niet heeft gekregen..?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dus het beste is voor hem om naar een curator te gaan en zijn geld op te eisen

voordeel:
-hij krijgt zijn geld of een gedeelte ervan

nadeel:
-hij moer er belasting over betalen
-hij krijgt een boete voor het zwart werken?
-hij is goed de lul met zijn studiefinanciering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelle Henkie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 07:32
Om zijn geld op te eisen moet er een contract zijn lijkt me. Anders kan iedereen opeens geld gaan eisen. Hij kan niet bewijzen dat hij er gewerkt heeft, want er staat niks op papier. Hij kan niet bewijzen dat hij niet zwart uitbetaald is, want dat is zijn woord tegen dat van de werkgever.
Hij ia alleen erg dom geweest om het zo lang op z'n beloop te laten. Zeker bij zwart werk is het boter bij de vis en anders niet werken. Laat hij het zien als een leermoment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
Anoniem: 161430 schreef op zondag 05 februari 2006 @ 16:21:

voordeel:

nadeel:
Hangt natuurlijk allemaal van de bedragen af, dus zoals al vaker gevraagd:
Is hij die hele 6 maanden niet uitbetaald!

Zoja, dan wordt het nog lastig om een arbeidsrelatie aan te tonen, anders kun je dat met bankafschriften doen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 14:23
Meestal word je contant uitbetaald met zwartwerk, om het zo weinig mogelijk te laten opvallen.

Zal hier ook wel gebeurd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efgeha
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-02-2021

efgeha

trial and error

djluc schreef op zondag 05 februari 2006 @ 12:48:
[...]

Enige "gedoogde" uitzondering is de eerste dagen dat je ergens werkt. De werkgever kan je inschrijfpapieren dan nog in bezit hebben waardoor ze je niet erkennen als werknemer. Als je werkgever dan de papieren laat zien is het ook goed.
Dit is tegenwoordig veranderd, nu moet de werkgever één of twee dagen voordat de nieuwe kracht aan het werk gaat al de inschrijfpapieren hebben geregeld. Dit om het misbruik te voorkomen, want op de oude manier werden de papieren weleens achter gehouden tot er controle was.

HP Pavilion dv9645

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
efgeha schreef op maandag 06 februari 2006 @ 09:50:
[...]
Dit is tegenwoordig veranderd, nu moet de werkgever één of twee dagen voordat de nieuwe kracht aan het werk gaat al de inschrijfpapieren hebben geregeld. Dit om het misbruik te voorkomen, want op de oude manier werden de papieren weleens achter gehouden tot er controle was.
Sinds wanneer? * djluc heeft het namelijk meegemaakt.

Sowieso is bewaren niet echt handig i.v.m. verzekering e.d. maargoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efgeha
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-02-2021

efgeha

trial and error

Al enkele maanden, exact durf ik je niet precies te zeggen, maar meer als een half jaar.

HP Pavilion dv9645

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:28

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

December schreef op zondag 05 februari 2006 @ 14:53:
[...]

Dus jouw oplossing is om maar wat te gaan stelen omdat ie z'n geld niet heeft gekregen..?
Inderdaad. Halen zolang er nog wat te halen valt. Nogmaals, dat is natuurlijk illegaal en weet ik wat nog meer, maar ja, hij heeft toch al zwart gewerkt, dus zo'n sterke positie lijkt 'ie me niet te hebben als het zaakje in elkaar klapt.

[ Voor 28% gewijzigd door Hillie op 06-02-2006 23:50 ]

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Tja.. als je er voor kiest om zwart te werken, moet je ook de nadelen nemen van geen sociale premies betalen. Je hebt voordeel dat je netto meer overhoud, maar in gevallen als dit ben je wel je geld kwijt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
  • Laatst online: 03-09-2024
Er bekruipt me wel een beetje iegen bult dikke schuld gevoel als ik dit topic lees. Voelde je kameraad geen nattigheid toen hij meer dan een half jaar geen cent gezien had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 23:48

dusty

Y! Celebrate Life!

Anoniem: 161430 schreef op zondag 05 februari 2006 @ 16:21:

voordeel:

nadeel:
Extra nadeel: De belastingdienst zal ook gaan schatten hoelang hij daarvoor al bij deze baas 'gewerkt' heeft.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 22:45
Hillie schreef op maandag 06 februari 2006 @ 23:49:
[...]

Inderdaad. Halen zolang er nog wat te halen valt. Nogmaals, dat is natuurlijk illegaal en weet ik wat nog meer, maar ja, hij heeft toch al zwart gewerkt, dus zo'n sterke positie lijkt 'ie me niet te hebben als het zaakje in elkaar klapt.
Goede redenering, hij heeft toch al zwart gewerkt, dus dan kan het ook geen kwaad om maar te gaan stelen 8)7

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamadmOO
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:28
djluc schreef op maandag 06 februari 2006 @ 11:28:
[...]
Sinds wanneer? * djluc heeft het namelijk meegemaakt.

Sowieso is bewaren niet echt handig i.v.m. verzekering e.d. maargoed.
efgeha schreef op maandag 06 februari 2006 @ 13:25:
Al enkele maanden, exact durf ik je niet precies te zeggen, maar meer als een half jaar.
Sinds iets meer dan een maand geleden. Dit is officieel zo sinds 1 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
DamadmOO schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 11:39:
[...]
[...]
Sinds iets meer dan een maand geleden. Dit is officieel zo sinds 1 januari.
Is bij mij inderdaad net wat langer geleden, dat is opletten dan voor de bedrijven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151099

als witwerker heb je plichten waardoor je salaris omlaag gaat maar ook rechten die je in dit soort situaties weer helpen. Een keuze die je dus vooraf maakt, en ga achteraf niet klagen. Zorg bij zwartwerk dat je vooraf of per week betaald krijgt of iig direct aan het eind van de maand en geen dag later.
Pagina: 1