Toon posts:

Laptop scherm defect

Pagina: 1
Acties:
  • 1.474 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ten eerste; ik weet niet of dit het juiste subforum is. Dit leek me het meest logische in ieder geval. Als dat niet het geval is, mijn excuses hiervoor!

Ik heb alweer een dik jaar een nieuwe laptop. Alleen heeft het scherm het helaas zojuist begeven. Enkel een klein gedeelte in de linker-onder hoek functioneert nog. De rest vertoont allerlij rare kleuren/strepen/misvormde rondingen etc. Ik weet bijna zeker dat het m'n scherm is en niet mn videokaart omdat het scherm valk voordietijd een vlinke klap heeft opgelopen door een vallende plakbandhouder (zo'n ding verzwaard met zand etc..).

Nu vind ik het ook geen probleem m'n laptop te besturen met een andere TFT monitor. Ik heb er hier nog een staan (17'' van Dell), dus daarmee zou zegmaar het probleem -tijdelijk- opgelost zijn.

Ja.. niet dus. Want m'n laptop schakelt automatisch terug naar zijn oude scherm zodra hij is opgestart. Omdat ik niet kan zien waar de muis zich bevind, of laat staan waar welk menu is, is het voor mij onmogelijk dit in te stellen via de standaard procedure. Tevens heb ik al wat knopjes op m'n toetsenbord geprobeerd, allen tevergeefs helaas.

Is er een oplossing, dat ik als nog m'n laptop kan gebruiken met een externe monitor? Of ben ik toch genoodzaakt de leverancier er een nieuw scherm op te laten zetten (garantie periode is al voorbij helaas)..

Alvast bedankt!
Matthias Trip

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2006 18:57 ]

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-07 17:08
is het niet de aansluiting die kapot is, dus van je interne VGA naar de scherm?

Verwijderd

Dit kan twee oorzaken hebben: ofwel is je scherm zelf kapot (meest waarschijnlijk) ofwel is de LVDS kabel die van het moederbord naar het LCD-scherm loopt kapot. Mocht het de kabel zijn, kijk dan even of het scherm nog goed vastzit op het onderstel (met het toetsenbord enzo), en of er nergens beschadigingen zijn.
In het geval dat het scherm kapot is, zie ik het minder rooskleurig voor je. Dit zijn meestal erg kostelijke operaties om uit te laten voeren door de fabrikant, zowel qua uurloon als qua hardware. Reken er maar op dat je voor dat geld een eenvoudige laptop nieuw (!) kan kopen...
Als je wat creatief bent en goed met pc-hardware kan omgaan, raad ik je aan de behuizing rondom het scherm open te doen en eens kijken wat er in zit van merk en type scherm. Dan kan je gaan kijken op ebay voor een vervanging.

Ik spreek hier overigens volledig uit ervaring en zou je wel wat kunnen helpen...
In ieder geval veel succes ermee! :)

Verwijderd

Topicstarter
Het zit 'em in ieder geval niet in de kabel, dus blijft alleen de optie over dat het scherm defect is.

Ik heb wel aardig wat ervaring met PC hardware, maar totaal niet met laptop hardware helaas. Dus het zal voor me behoorlijk lastig worden om dat scherm even 1,2,3 uitelkaar te draaien.

Opzich zal ik best een tijdje zonder scherm kunnen werken, met bijv. een externe TFT monitor. Alleen kan ik dat weer niet instellen omdat ik niks zie op m'n laptop scherm (klinkt logisch, niet? :9 )

Zijn er trouwens nog meer manieren om van scherm te wisselen dan alleen via Windows?

En anders ben ik toch genoodzaakt een nieuwe laptop te kopen, ben ik bang. ;(