[OC] Inbranden: hoe doe jij het?

Pagina: 1
Acties:
  • 353 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• f1r3b4ll
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-02 22:48
Inbranden: een techniek die de die-hard tweakers vast en zeker kennen. Er zijn verschillende methodes, die eigenlijk allemaal het zelfde doel hebben: het verder kunnen overclocken van je CPU, videokaart of geheugen, dit bij dezelfde of lagere spanning.

Dit is mijn methode voor inbranden van de CPU:

1. ik begin op een lage spanning, bijvoorbeeld 1.2v.
2. ik zoek de hoogst mogelijke clock op dit voltage op. Als prime95 tenminste 5 minuten draait, kan het inbranden beginnen.
3. Ik laat het programma Toast (zeer zware belasting voor je CPU) een uur of 8 draaien.
4. Ik start Prime95 weer op, en kijk hoe lang Prime95 nu draait, totdat hij vastloopt of een error geeft.
5. Indien Prime langer (bijvoorbeeld 1-2 uur) loopt dan voor het inbranden, verhoog ik de clock en begin ik weer bij stap 1.

Deze methode is afgeleid van Sen's Technique op OC-forums, maar in tegenstelling tot Sen's techniek, begin ik niet op de maximale clock met een hoog voltage, maar probeer ik eerst met een zo laag voltage zo ver mogelijk te komen.

Ik ben erg benieuwd naar wat jullie van deze theorie vinden, en hoe jullie je CPU's inbranden!

Simon-Paul

Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter

Verwijderd

Het programma Toast ken ik niet,heb je misschien een (legale) link want met Google vind ik het niet.

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:10
Hoe werkt dit dan precies, en, wat ik me ook al tijden afvraag, wat heb je aan een lage vcore?

[ Voor 21% gewijzigd door --Christiaan-- op 04-02-2006 20:14 ]

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Met het programma burnK7 ken je heel goed inbranden ,let wel als je voeding zwak is gaat heel je systeem genadeloos op z'n bek :)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 20:08:
Het programma Toast ken ik niet,heb je misschien een (legale) link want met Google vind ik het niet.
Zoek maar eens in google op "cpu toast", dan krijg je dit

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:20

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Vandaag heb ik de hele dag 2x Prime95 (maximum heat) + ATiTool laten draaien met succes.

(Opteron 165 @ 9x 289 = 2601MHz - 1,45V)

Toen ik de twee Prime95 processen afsloot en Firefox opstartte, is het hele spul gecrasht.

Cool 'n Quiet stond nog Enabled. :+

Ik clock niet verder over, ik vind het wel goed zo. 2700MHz moet ook wel te doen zijn, maar ik laat het nog even. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• killingdjef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-10-2025
ben je zo niet weken bezig met inbranden?

Hoe moet je dit doen voor videokaarten?

Verwijderd

killingdjef schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 20:39:
ben je zo niet weken bezig met inbranden?

Hoe moet je dit doen voor videokaarten?
Gewoon een snelheid instellen .. en je VGA bijv gewoon 100x achter elkaar 3DMark05 laten draaien.
Even lekker op zijn kop geven .. en dan iets verhogen.
Zo doet ik het met mijn 6600GT, en die haalt zonder Artifacts 600/1200Mhz!

Verwijderd

Videokaarten is nog wel het makkelijkste/leukste: je gaat gewoon een tijdje gamen.

• killingdjef
Dus als ik het goed begrijp zou je bijvoorbeeld ook een keyboard-macro kunnen maken en dit afspelen terwijl je een game op hebt staan.

Bijvoorbeeld, iedere avond een multiplayer game Battlefield waar jij zelf dan alleen rondjes rent op de hoogste res en alles vol open?

Wat mij nog onduidelijk is, is moet je hem meerdere keren inbranden?
E.a. op stock speed doe je dat bijvoorbeeld een nacht (als het zo lang moet) van 8 uur o.i.d.

Dan doe je de volgende nacht alles 10 MHz hoger en laat je hem weer ratelen? Of kan je dan gelijk tot the max gaan waarbij die stabiel is en dan weer een nacht "burnen"? (Deze vraag geldt ook voor die procedure met de CPU Burn)

Ik dacht altijd dat Burn-in's niet zo heel erg effectief waren?

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:35

Theo

moederbord

dat "toast" programma vind ik niet echt goed werken, de cpufan gaat niet eens aan met toast. Met prime95 wordt de dcu veel heter, dit merk ik omdat de fan aangaat en omdat er meer warmte door de voeding/outtakefan naar buiten komt. Prime test ook gelijk het geheugen, iets dat toast weer niet doet.

zonder fan is de cpu bij toast 40C, met prime95 55C (na een aantal minuten 100% belasting)

Nu met WP, PV, EV en PC

• f1r3b4ll
Het voordeel van Toast is dat hij niet stopt als hij errors vindt. Je kunt je CPU dus eindeloos inbranden. Helaas had ik zelf gister wel last van een freeze, maar dit is bij prime ook zo als je CPU te weinig prik krijgt.

Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-02 16:13
Maakt de koeling waarmee je gaat inbranden nog uit? Haal je met een waterkoeling setup meer effect uit het inbranden dan met een bijv. arctic freezer pro?

Ik wil het er _niet_ over hebben.

• El Snorro
  • Laatst online: 08-01 09:36
Ik gebruik de Rol-Co methode:
idd
lage v core beginnen (rond 1,25-1,3v) dan zo hoog mogelijk klokken en prime draaien of sp2004 voor minimaal 8 uur lang.

daarna kijken of ie hoger wilt op zelfde voltage, en weer 8 uur todat hij niet meer verder gaat op 1,3v
daarna kijken met meer voltage (1,4-1,45) wat ie kan, en dan nog een uurtje of 8 primen.
ga zo door todat je koeler de warmte niet meer aankan.

succes met jullie burn in.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• killingdjef
El Snorro schreef op zondag 05 februari 2006 @ 15:24:

[...]
Klinkt wel leuk en Rol-Co is een goeie OC'er, heb al vaak zn scores voorbij zien komen.
Denk dat ik dit ook ga doen op deze manier. (ook mn graka's op dezelfde manier)

Heb alleen een Prometeia dus ik denk dat ik wel een weekje bezig ben met OC'en.

Is het handig om tegelijkertijd, naast Prime95, ook RAM in te branden?

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
Ik zou niet meer als 1 onderdeel tegelijkertijd inbranden. Op die manier kan je makkelijker bepalen van wel onderdeel je aan je max zit IMO

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Verwijderd

Ik dacht dat inbranden van een cpu een fabeltje was?

Heeft iemand een valabele uitleg wat het fysisch zou doen met de transistoren?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2006 14:07 ]

• El Snorro
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 14:07:
Ik dacht dat inbranden van een cpu een fabeltje was?

Heeft iemand een valabele uitleg wat het fysisch zou doen met de transistoren?
Vergelijk het met inrijden van een motor...
Als je dat 'wat harder' doet zie Break in Secrets Krijg je meer power...

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Denk je dat dat ook opgaat voor een cpu?

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

stefan001 schreef op maandag 06 februari 2006 @ 17:26:
Denk je dat dat ook opgaat voor een cpu?
Ik ben ook huiverig over het 'inbrandproces'.

Een motor werkt mechanisch, maar een IC electrisch natuurlijk. Als inbranden van een CPU helpt, dan zou het materiaal fysiek moeten veranderen, toch?

[ Voor 3% gewijzigd door PD2JK op 06-02-2006 17:40 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• El Snorro
Prutz0r schreef op maandag 06 februari 2006 @ 17:39:
[...]

Een motor werkt mechanisch, maar een IC electrisch natuurlijk. Als inbranden van een CPU helpt, dan zou het materiaal fysiek moeten veranderen, toch?
Het heeft tot nu toe bij iedereen geholpen, zo'n 50 tot 100mhz

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
daar ben ik het mee eens ik zou er ook wel is eenduidelijk uitleg over willen

1337

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

El Snorro schreef op maandag 06 februari 2006 @ 17:43:
[...]

Het heeft tot nu toe bij iedereen geholpen, zo'n 50 tot 100mhz
Zonder wetenschappelijk onderzoek, blijft het bij mij een fabeltje.

Als er nou eens iemand met een reeks processoren uit dezelfde batch een goed onderzoek zou doen, en daaruit zou komen dat het helpt, dan geloof ik het.

Je weet nu namelijk niet, of je processor, zonder inbrand proces, op den duur niet ook sneller zou zijn gaan lopen. Alleen duurt het dan wat langer voor het zover is. Misschien is hetgeen wat jij bedoelt met inbranden, wel gewoon levensduur verkorten....

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• El Snorro
c70070540 schreef op maandag 06 februari 2006 @ 18:03:
[...]

Als er nou eens iemand met een reeks processoren uit dezelfde batch een goed onderzoek zou doen, en daaruit zou komen dat het helpt, dan geloof ik het.

Je weet nu namelijk niet, of je processor, zonder inbrand proces, op den duur niet ook sneller zou zijn gaan lopen. Alleen duurt het dan wat langer voor het zover is. Misschien is hetgeen wat jij bedoelt met inbranden, wel gewoon levensduur verkorten....
Als je het niet gelooft moet je het niet doen, en lekker mhz'en verliezen.

Ik doe het en blijf het doen, om toch dat kleine beetje te winnen.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

El Snorro schreef op maandag 06 februari 2006 @ 18:10:
[...]

Als je het niet gelooft moet je het niet doen, en lekker mhz'en verliezen.

Ik doe het en blijf het doen, om toch dat kleine beetje te winnen.
1) Ik verlies niets. Ik heb een Pentium M 1.6MHz op 2.2MHz draaien zonder speciale aanpassingen, zonder 'inbranden'. Wat verlies ik?
2) Ga vooral door met wat je doet, ik houdt je er niet van af. Heb ook niet die intentie.
3) Het is nog steeds niet wetenschappelijk aangetoond, en daarvoor in dit geval voor mij niet bewezen. Dat anderen dit wel 'geloven', prima!

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• LinuZZ
  • Laatst online: 08:49
Prutz0r schreef op maandag 06 februari 2006 @ 17:39:
[...]

misschien werkt het wel omdat je dan aan het overklokken bent met een warme cpu; dat dan alles even lekkerder loopt, dus misschien is de overklok puur een moment opname, waarmee ik wil zeggen dat het zou kunnen zijn dat je de volgende dag wle een compleet instabiel systeem heb zonder dat je het merkt omdat je proc niet volledig wordt belast. of blaat ik nu klok klepel enzo:?

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Verwijderd

linuzz; klopt als een bus imo. Inbranden haalt maar een kleine extra performance (<10%) maar wel een grotere zekerheid dat je systeem stabiel is / blijft.

• killingdjef
c70070540 schreef op maandag 06 februari 2006 @ 18:03:
[...]

Feit dat een aantal OC'ers hier inbranden en daarbij een monster OC neerzetten lijkt voor mij wetenschap genoeg. En "levensduur" verkorten tsja.. die paar uren maakt volgens mij echt niks uit en als het werkt is het mooi meegenomen.

Volgens mij, met inbranden, doet het ook iets met je koelpasta o.i.d. waardoor het beter geleid.

Kakarotto, Desert Shooter, Rol-co, El Snorro, bvk_p4, maxi_mus en waarschijnlijk nog een paar oc'ers die ik vergeten ben zullen -denk- ik allemaal inbranden. Misschien wel leuk als ze op dit topic reageren met hun visie erop.

Verwijderd

c70070540 schreef op maandag 06 februari 2006 @ 18:12:
[...]
3) Het is nog steeds niet wetenschappelijk aangetoond, en daarvoor in dit geval voor mij niet bewezen. Dat anderen dit wel 'geloven', prima!
Nofi hoor, maar hoe wil jij dan verklaren dat het ALTIJD nut heeft? Het is waarschijnlijk gewoon de CPU moet "wennen" aan het voltage, clocksnelheid e.d.

Verwijderd

c70070540 schreef op maandag 06 februari 2006 @ 18:12:
[...]

1) Ik verlies niets. Ik heb een Pentium M 1.6MHz op 2.2MHz draaien zonder speciale aanpassingen, zonder 'inbranden'. Wat verlies ik?
2) Ga vooral door met wat je doet, ik houdt je er niet van af. Heb ook niet die intentie.
Toch kom ik met dezelfde processor na een tijd op de Rol-Co methode steeds een stapje verder 24u primestable. Max van de 1.6 heb ik nu op 12x 220

CPU Klok 2640.25 MHz (origineel: 1600 MHz, overclock: 65%)
CPU Multiplier 12.0x
CPU FSB 220.02 MHz (origineel: 133 MHz, overclock: 65%)
Geheugenbus 220.02 MHz

Voltage naar 1.50 en de temperatuur 52 graden.

Dat werd pas stabiel na een periode van rustig opbouwen dus het lijkt wel effect te hebben.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Ik dacht dat het burn-in altijd nodig was om te testen of je cpu na de overklok wel stabiel bleef, maar het heeft dus een serieuze overklokfunctie }). Of niet, that's the question :P.

Verwijderd

Waar zitten de bekendere GOT OC-gods? Fewture, Peter Vandammed, Epsilon,... ? Hebben die er geen ervaring mee?

• El Snorro
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 20:10:
Waar zitten de bekendere GOT OC-gods? Fewture, Peter Vandammed, Epsilon,... ? Hebben die er geen ervaring mee?
Peter heeft weinig tijd de laatste tijd, Fewture zie ik al een tijd niet meer en martijn heeft zich meer toegelegt op het maken van phase change?

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 18:43:
[...]

Nofi hoor, maar hoe wil jij dan verklaren dat het ALTIJD nut heeft? Het is waarschijnlijk gewoon de CPU moet "wennen" aan het voltage, clocksnelheid e.d.
Waar ik op doel is het volgende:
Je hebt een processor:

Situatie 1: Overklokken zonder burn in (en dat dus zo houden): Je weet niet of hij harder kan na burn in
Situatie 2: Je gaat een nieuwe processor eerst 'inbranden' en dan ga je verkondigen dat hij zonder burn in nooit zo ver had gegaan.

Ik ga er voor 95% van de overklokkers van uit dat zij veelal situatie 2 bewandelen. Niet eerst enkele maanden gewoon er mee draaien, maar meteen inbranden en overklokken. Je kan dan nooit zeggen dat je zonder inbranden niet zo ver was gekomen, om de eenvoudige reden, dat je die situatie nooit kan uittesten met die specifieke processor die je al ingebrand hebt.

Stel dat je wel voor situatie 1 gaat, en echt enkele maanden probleemloos op de normale kloksnelheid draait, dan gaat overklokken, kijken hoever die gaat, dan gaat inbranden, en nogmaals kijken hoever die gaat, en dan pas de conclusie trekken dat het inderdaad geholpen heeft, het inbranden.

De beste test zou gewoon zijn (en daar doelde ik op):

Een serie identieke processoren (is al bijna onmogelijk, maar een serie uit dezelfde batch en waver zou voldoende moeten zijn) verdelen over twee series, met de ene serie wel inbranden en testen, en de andere serie niet inbranden, maar lange tijd gewoon gebruiken, na enkele maanden testen hoe ver die gaan, dan alsnog inbranden en nogmaals kijken hoever die gaan.

Dan pas kan je gedegen conclusies trekken en overtuigend overkomen. Eerder niet echt in mijn beleving.

Maar absoluut no offence naar iedereen die er in geloofd. Gewoon blijven doen, je doet er niemand kwaad mee, en ik probeer je er ook absoluut niet van af te houden. Ik twijfel alleen en ben niet overtuigd van het nut.

• El Snorro
c70070540 schreef op maandag 06 februari 2006 @ 21:16:
[...]

Waar ik op doel is het volgende:
Je hebt een processor:

Situatie 1: Overklokken zonder burn in (en dat dus zo houden): Je weet niet of hij harder kan na burn in
Situatie 2: Je gaat een nieuwe processor eerst 'inbranden' en dan ga je verkondigen dat hij zonder burn in nooit zo ver had gegaan.
Dit is dus niet zo!
Je gaat eerst van je processor op het standaard voltage de ABSOLUTE Max prime frequentie zoeken.
Als je die gevonden hebt ga je daarop 8 uur lang ofzo prime95 draaien, dan ga je kijken of je verder kan op dat standaard voltage
Aangzien dit in alle gevallen zo is werkt het dus wel

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-02 08:33
je kan dan wel dat kleine beetje extra power er uit persen, maar daarmee verkort je de levens duur behoorlijk. dus als je nu blij bent met 10% meer maar wel een halfjaar tot jaar korter plezier moet je zelf weten.

Verwijderd

WSaeNoTSoCK schreef op maandag 06 februari 2006 @ 21:31:
je kan dan wel dat kleine beetje extra power er uit persen, maar daarmee verkort je de levens duur behoorlijk. dus als je nu blij bent met 10% meer maar wel een halfjaar tot jaar korter plezier moet je zelf weten.
Maar 10 jaar ofzo min een jaar/half jaar is nog steeds meer dan 9 jaar ;)
Alsof je zolang met een processor doet. Ik heb er nog nooit langer dan een half jaar mee gedaan dus.

Als het mogelijk is wil ik wel even testen met mijn nieuwe 3200+
Deze doet nu 2860 MHz Pifast. Zal ik hem even inburnen kijken hoever ik dan haal? Zijn we ook weer uit deze discussie gekomen :)

• El Snorro
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 21:36:
[...]

Maar 10 jaar ofzo min een jaar/half jaar is nog steeds meer dan 9 jaar ;)
Alsof je zolang met een processor doet. Ik heb er nog nooit langer dan een half jaar mee gedaan dus.

Als het mogelijk is wil ik wel even testen met mijn nieuwe 3200+
Deze doet nu 2860 MHz Pifast. Zal ik hem even inburnen kijken hoever ik dan haal? Zijn we ook weer uit deze discussie gekomen :)
Even inburnen?
Een week lang elke dag 8 uur prime draaien hehe, gaf bij mij het gewenste resultaat op de 3700+

• killingdjef
Ik snap niet waarom een burn-in "extra" slijtage geeft? Ipv idle draaien voer je nu instructies uit.

Verwijderd

El Snorro schreef op maandag 06 februari 2006 @ 22:20:
[...]

Even inburnen?
Een week lang elke dag 8 uur prime draaien hehe, gaf bij mij het gewenste resultaat op de 3700+
Ja oke dat is wel zo maar bij mij duurt het so wieso wat minder lang want ik kan niet beginnen bij 1,2V ofzo :(
Epox mobo is minimum 1,4V.
Hij staat nu te Toasten op 1,4V 2550 MHz. Kijken of dat iets opleverd :P
Heb de tijd er toch niet voor want ding gaat zo in de verkoop >:)

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

El Snorro schreef op maandag 06 februari 2006 @ 21:22:
[...]

Dit is dus niet zo!
Je gaat eerst van je processor op het standaard voltage de ABSOLUTE Max prime frequentie zoeken.
Als je die gevonden hebt ga je daarop 8 uur lang ofzo prime95 draaien, dan ga je kijken of je verder kan op dat standaard voltage
Aangzien dit in alle gevallen zo is werkt het dus wel
Ok, dat is duidelijk, maar had je datzelfde resultaat niet ook kunnen behalen na enkele maanden normaal gebruik? (het inbranden, verkort deze tijd dan als ik het goed begrijp)

• killingdjef
El Snorro schreef op zondag 05 februari 2006 @ 15:24:

[...]
Zo'n laag mogelijk voltage en zo'n hoog mogelijke clock... Is het dan beter om een lagere multiplyer en hogere FSB te hebben?

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-02 07:31
Cpu's (en andere electronische onderdelen) branden van zelf in als je ze maar voldoende belast. Of ej dat nou doet door speciaal voor dat doel een bench te draaien of stevig te gamen ( maakt volgenss mij niet zo veel uit. Die burn in is in principe niks anders als een versnelde sleitage die je bewust doet om de nieuwigheid er af te halen. Maar het is ook zo dat bijvoorbeeld processoren na een langere periode hun scherpe kantjes kunnen verliezen en wat minder gaan presteren.

Verder heb ik nog nooit 1 verschil gemerkt wat betreft overclocken. Het enige wat ik merk is dat in iedergeval ik beter met m'n spul om leer gaan en daardoor verder kom. Of dat gedeeltelijk aan inbranden is te wijten valt te betwijfelen.

voorbeeld: m'n 6800GT deed in het begin max 430Mhz core doet nu 460Mhz. Aanpassingen: hogere 12 volt lijn (van 12,0 naar 12,7), lager agp voltage (1,6 volt of hoger vond ie niet fijn) enz

[ Voor 19% gewijzigd door martijn_tje op 07-02-2006 15:26 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-01 23:05

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

martijn_tje schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 15:24:
Cpu's (en andere electronische onderdelen) branden van zelf in als je ze maar voldoende belast. Of ej dat nou doet door speciaal voor dat doel een bench te draaien of stevig te gamen ( maakt volgenss mij niet zo veel uit. Die burn in is in principe niks anders als een versnelde sleitage die je bewust doet om de nieuwigheid er af te halen. Maar het is ook zo dat bijvoorbeeld processoren na een langere periode hun scherpe kantjes kunnen verliezen en wat minder gaan presteren.

Verder heb ik nog nooit 1 verschil gemerkt wat betreft overclocken. Het enige wat ik merk is dat in iedergeval ik beter met m'n spul om leer gaan en daardoor verder kom. Of dat gedeeltelijk aan inbranden is te wijten valt te betwijfelen.

voorbeeld: m'n 6800GT deed in het begin max 430Mhz core doet nu 460Mhz. Aanpassingen: hogere 12 volt lijn (van 12,0 naar 12,7), lager agp voltage (1,6 volt of hoger vond ie niet fijn) enz
Gedeeltelijk heb je gelijk
Het "inbranden" is idd een versnelde versie van gebruiken, een persoon die 8 uur aan 1 stuk gamed en dat voor de hele week lang zal het zelfde bereiken met zijn cpu.
Dat het scheelt is wel duidelijk, met een nieuwe cpu komt ie na eerste 24 uur inbranden toch meestal een 80-100mhz hoger als het eerste uur.
vandaar dat dit ook met een nieuwe cpu het beste werkt, en er zelfs speciale proggies voor zijn (cpu burn) maar prime werkt net zo goed.
Mijn 3700 sd kwam eerste keer niet hoger als 2780 op 1,31v , na 3x 8 uur prime draaien aan 1 stuk haalt ie nu dik 2900mhz op zelfde voltage

of het de levensduur verkort en/of scherpe kantjes er af gaan zou ik niet weten aangezien ik mijn cpu's alleen voor benchen gebruik en nooit langer heb als een half jaar tot een jaar.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 13:46
Haha weer een topic over de inbrand mythe. :)
Inbranden doet niks met de cpu behalve de core mogelijk beschadigen door een te hoge vCore.
Ik heb een dik jaar geleden in het AxpMobile oc topic al een discussie gevolgd over inbranden en toen kwam iemand ons een artikel van een Intel ingenieur onder de neus schuiven waarin deze persoon beweerd dat inbranden niet werkt tenzij averechts dan. :)
Ik zelf het het al meermaals geprobeerd en het hielp nooit.

Echter is er wel sprake van inbranden. :P
Als je een cpu installeerd is het eenmaal zo dat de koelpasta nog niet 100% het oppervlak van cpu en heatsink opgevuld heeft. Het resultaat is dat de warmtegeleiding nog niet optimaal verloopt.
Het positieve effect wat mensen ondervinden is niets meer dan het ontstaan van een betere warmtegeleiding doordat door het trillen van de atomen deze zich mooien uitspreiden over het cpu - en heatsink oppervlak.
Ik heb dit zelf ook ondervonden met mijn laptop met 2GHz Sonoma.
Ik het begin kon de vCore op 2GHz minimaal op 1,1V.
1 stapje lager, nl 1.063V resulteerde in een prime error binnen de minuut.
6 maand later herhaalde ik de test en bleed dat prime urenlang draaide op diezelfde 1,063V met 1 error in 30 uur.
Ik heb de cpu nooit "ingebrand" met hoge spanningen of andere trucs buiten het feit dat de vCore lager stond om het verbruik omlaag te halen.
Dit icm het ingenieursartikkel en mijn andere ervaringen met 3 Athlon XP's hebben mij er 100% van overtuigd dat inbranden enkel betrekking heeft op koelpasta en niet op de cpu.

Als je je cpu wilt inbranden:
Fan af je koelblok halen.
Case platleggen.
Pc aan en naar de bios gaan bij temp monitoring.
10 minuten wachten tot de cpu temp ongeveer 90 graden is.
Pc uit.
Half uur laten afkoelen.
Fan er terug op.

Ik heb dit gedaan btw maar doordat de pasta al ingebrand was leverde het niets op. ;)
Als je een nieuwe cpu installeerd lijkt me dit een nuttige manier van pasta inbranden.

• Rol-Co

Rol-Co

corpseflayer schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 21:28:
Haha weer een topic over de inbrand mythe. :)
Inbranden doet niks met de cpu behalve de core mogelijk beschadigen door een te hoge vCore.
Ik heb een dik jaar geleden in het AxpMobile oc topic al een discussie gevolgd over inbranden en toen kwam iemand ons een artikel van een Intel ingenieur onder de neus schuiven waarin deze persoon beweerd dat inbranden niet werkt tenzij averechts dan. :)
Ik zelf het het al meermaals geprobeerd en het hielp nooit.

Echter is er wel sprake van inbranden. :P
Als je een cpu installeerd is het eenmaal zo dat de koelpasta nog niet 100% het oppervlak van cpu en heatsink opgevuld heeft. Het resultaat is dat de warmtegeleiding nog niet optimaal verloopt.
Het positieve effect wat mensen ondervinden is niets meer dan het ontstaan van een betere warmtegeleiding doordat door het trillen van de atomen deze zich mooien uitspreiden over het cpu - en heatsink oppervlak.
Ik heb dit zelf ook ondervonden met mijn laptop met 2GHz Sonoma.
Ik het begin kon de vCore op 2GHz minimaal op 1,1V.
1 stapje lager, nl 1.063V resulteerde in een prime error binnen de minuut.
6 maand later herhaalde ik de test en bleed dat prime urenlang draaide op diezelfde 1,063V met 1 error in 30 uur.
Ik heb de cpu nooit "ingebrand" met hoge spanningen of andere trucs buiten het feit dat de vCore lager stond om het verbruik omlaag te halen.
Dit icm het ingenieursartikkel en mijn andere ervaringen met 3 Athlon XP's hebben mij er 100% van overtuigd dat inbranden enkel betrekking heeft op koelpasta en niet op de cpu.

Als je je cpu wilt inbranden:
Fan af je koelblok halen.
Case platleggen.
Pc aan en naar de bios gaan bij temp monitoring.
10 minuten wachten tot de cpu temp ongeveer 90 graden is.
Pc uit.
Half uur laten afkoelen.
Fan er terug op.

Ik heb dit gedaan btw maar doordat de pasta al ingebrand was leverde het niets op. ;)
Als je een nieuwe cpu installeerd lijkt me dit een nuttige manier van pasta inbranden.
Sorry.....klopt niet veel van je verhaal, allereerst brand je niet in op hoog voltage maar juist onder de stock v-core (1,3v) ten 2e zoals jij zegt dan zou het met een gebruikte cpu ook werken als je die opnieuw installeerd, meerdere malen geprobeerd hier en gaat dan net zo hoog als ervoor( NA het inbranden), ja misschien 20mhz lager, maar niet het verschil met een nieuwe cpu......

en je zegt het zelf ook he, na een half jaar kon je 30 uur primen, dus is ie lekker ingebrand, dat jij de pasta de successor toeschuift komt dat je niet in inbranden gelooft waarschijnlijk.

er zal best een gedeelte zijn door de pasta, maar ook zeker de cpu zelf, jij hebt met intel getest maar mijn ervaring is dat het daar idd veel minder tot niks is, amd xp nooit gehad.

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Waar corpseflayer het over heeft zou nog wel eens kunnen, koelpasta wat mooi in de oneffenheden gaat zitten voor optimale warmtegeleiding.

Maar het inbranden zelf..... Wat gebeurt er dan in de core? Er _moet_ toch iets veranderen? :?

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Prutz0r schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 23:06:
Maar het inbranden zelf..... Wat gebeurt dan in de core? Er _moet_ toch iets veranderen? :?
Inderdaad. Alleen maar aangeven dat het werkt, geeft nog niet aan dat het in de processor gebeurt. De koelpasta is een veel aannemelijker verhaal.

Een transistor is aan of uit. Die gaat echt niet sneller of beter schakelen door inbranden. Een transistor in een processor kan door zijn fysieke eigenschappen nooit beter gaan presteren door slijtage.

Dat er altijd maar verhalen van een motor bijgehaald wordt is alleen maar des te lachwekkender. Een motor vergelijken met een processor... :)

Mijn fiets gaat ook harder, nu ik hem ingefietst heb... _/-\o_

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:01

ChangeLife4Ever

owned by above

Rol-Co schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 22:24:
[...]
en je zegt het zelf ook he, na een half jaar kon je 30 uur primen, dus is ie lekker ingebrand, dat jij de pasta de successor toeschuift komt dat je niet in inbranden gelooft waarschijnlijk.
offtopic:
En jij gelooft wel in inbranden, dus bij jou werkt het? B) Een volslagen drogreden, me dunkt... Je maakt je er te gemakkelijk van af, door een ander "belachelijk" te maken dat hij ergens in "gelooft", terwijl je het zelf net zo hard doet, maar het ontkent...

'k Heb zelf ook het inbrandprincipe geprobeerd, maar ben nooit veel hoger gekomen, dan de eerste keer, toen ik de methode 1 handhaafde...

EDIT:

Die fiets, geweldig! _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door ChangeLife4Ever op 07-02-2006 23:34 ]

remember your end, someone owns us

• Rol-Co

Rol-Co

wat er letterlijk met de core gebeurd?......geen id ik ben geen chipbakker en interesseerd me ook niet als ie maar hoger gaat.

dat koelpasta verhaal is het iedergeval niet omdat, zoals ik al aangaf dat het met een oude cpu dus weer overnieuw zou beginnen en dat is niet zo.

Je kan je kop in het zand steken en blijven roepen dat het niet helpt maar kijk om je heen op got/xs enz enz ze gaan er gewoon hoger door, ik heb het ook niet uitgevonden, ik heb alleen een manier aangegeven die ik zelf gebruik.
of je het wilt geloven/doen mag je helemaal zelf weten.

• martijn_tje
Rol-Co schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 18:36:
[...]
of het de levensduur verkort en/of scherpe kantjes er af gaan zou ik niet weten aangezien ik mijn cpu's alleen voor benchen gebruik en nooit langer heb als een half jaar tot een jaar.
Dat gebeurt vrijwel altijd... slijtage. Maar meestal is het maar een klein beetje en zal je er niks van merken tenzij je een jaar lang continu op max OC (stabiel) gaat draaien. Dan komt er een moment dat je moet gaan terug clocken omdat je systeem anders instabiel wordt.

Op maximum (stabiel) met een relatief lage vcore heb ik nog nooit problemen gehad. (Barton M op 2600Mhz bij 1,875 volt). Maar ik kan me voorstellen dat een jaar lang op 2700Mhz en 2,1 volt draaien vragen om probemen is. M'n Ti 4200 128MB (4ns) heeft dat wel mee gemaakt na 3 jaar draaien op 310/620. Op het eind deed die nog maar 310/580. (maar wie draait er nou 3 jaar op zo'n hoogst haalbare OC :? )

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• f1r3b4ll
ter info:

sp_strikwerda heet voortaan f1r3b4ll 8)

[ Voor 53% gewijzigd door f1r3b4ll op 08-02-2006 15:22 ]

Verwijderd

Sorry, maar aan al degenen die zeggen dat we het "maar moeten geloven": kom nu eens EINDELIJK met een goede verklaring af: Wat KAN er binnenin een processor veranderen dmv inbranding dat een positieve invloed kan hebben op de snelheid?
Sinterklaas komt hier al lange tijd niet meer, en in elfjes geloof ik ook niet meer. Feiten heb ik nodig.

• martijn_tje
Electromigratie
Frequently Asked Questions T&C

En misschien ook nog iets vaags als gewenning aan hoge snelheden/ hoog voltage. M'n ECS vertikte eerst 143Mhz terwijl later 147 rock stabiel was. Zonder dat er ook maar iets veranderd was. gewoon 2 weken later nog eens geprobeerd (na de eerste 20 mislukte pogingen van de eerste dag dat ik het bordje had)

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

martijn_tje schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 15:48:
Electromigratie
Frequently Asked Questions T&C

En misschien ook nog iets vaags als gewenning aan hoge snelheden/ hoog voltage. M'n ECS vertikte eerst 143Mhz terwijl later 147 rock stabiel was. Zonder dat er ook maar iets veranderd was. gewoon 2 weken later nog eens geprobeerd (na de eerste 20 mislukte pogingen van de eerste dag dat ik het bordje had)
Begrijp je de tekst van electromigratie wel? Dat betekent dus slijtage van de sporen in de chip, tot zover dat het zelfs volledig kapot kan gaan. Het wordt er dus niet sneller van. Het gaat er kapot van!

• El Snorro
Verwijderd schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 15:35:
Sorry, maar aan al degenen die zeggen dat we het "maar moeten geloven": kom nu eens EINDELIJK met een goede verklaring af: Wat KAN er binnenin een processor veranderen dmv inbranding dat een positieve invloed kan hebben op de snelheid?
Sinterklaas komt hier al lange tijd niet meer, en in elfjes geloof ik ook niet meer. Feiten heb ik nodig.
Je moet het van ons toch niet te geloven?
We zeggen dat het bij ons helpt, wil je het niet proberen? no problemo.
Moeten we dan bewijzen dat het werkt? Zolang het maar werkt.

Verwijderd

El Snorro schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 15:55:
[...]

Je moet het van ons toch niet te geloven?
We zeggen dat het bij ons helpt, wil je het niet proberen? no problemo.
Moeten we dan bewijzen dat het werkt? Zolang het maar werkt.
weeral steevast de "we MOETEN het niet bewijzen" (lees: we kunnen die onzin onmogelijk bewijzen)

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
c70070540 schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 15:52:
[...]

Begrijp je de tekst van electromigratie wel? Dat betekent dus slijtage van de sporen in de chip, tot zover dat het zelfs volledig kapot kan gaan. Het wordt er dus niet sneller van. Het gaat er kapot van!
En volgens mij snap jij niet helemaal tot welke hoogte het optreed! Als je proc volledig kapot zou gaan zouden er bar weinig mensen zijn die nog inbranden, beetje zonde van je net nieuwe aangeschafte Opteron 170 of X2 4000+ toch?
Het draaien op hogere voltages verkort inderdaad de levensduur, maar zeg nou zelf, meestal heb je die proc als fanatiek overklokker na 1 of 2 jaar wel weer verkocht/weggedaan, dus so what dat die proc na 4 jaar de geest geeft ipv 8 jaar.

Martijn_tje zegt helemaal niet dat het sneller wordt. Hij vermoed 'misschien' dat de proc 'went' aan hoge voltage en dat hogere voltage zorgt op zijn beurt er weer voor dat je weer die extra MHz'en verder komt dus het resultaat is uoitendelijk dat je wel verder komt.

@ BoeBoe
Wat loop je nou te zeuren man! Gebruik anders eens de Search, Google of Wikipedia. Het proces en de effecten van inbranden zijn een jaar geleden al een keer bespoken in een groot topic. Daar werd precies in uitgelegd hoe het werkt. Kom zelf anders eens met een leuke uitleg als je vindt dat het antwoord dat je zoekt hier niet toereikend is

Btw, wat een gemierenneuk zeg!

[ Voor 59% gewijzigd door Demon_Eyez op 08-02-2006 16:38 ]

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

• RommelD
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05-2022

RommelD

Stargate overheerscht!

Wellicht is het dan slim om een nieuw topic te openen met als titel:

[OC] Inbranden: hoezo werkt het?

Maar dan wel technisch uitgelegd waarom het werkt. Ben zelf ook compleet technisch georienteerd met een technische opleiding en wil ook meestal weten hoe dingen in mekaar zitten en niet zomaar alles met Ja en Amen aannemen.

Ik begrijp dat dit topic niet als doel heeft het uit te leggen, daarom is een nieuw topic of een goede uitleg in de FAQ wel een erg goede oplossing naar mijn mening... :X

X2 3800+@2700@1.67 volt@WC, 2*512 mb G-Skill PC3500 @ 245 2-2-2-5, Sparkle 7800 GTX@515-1400

• peke

er zal best een gedeelte zijn door de pasta, maar ook zeker de cpu zelf, jij hebt met intel getest maar mijn ervaring is dat het daar idd veel minder tot niks is, amd xp nooit gehad.
Na een half jaar kon ik 30 uur primen doordat door de betere warmtegeleiding de temperatuur van de cpu lager lag, dit heb ik helaas niet kunnen vaststellen doordat de temperatuur niet uit te lezen is op mijn laptop.
Als je een cpu herinstalleerd is er geen effect omdat de miscroscopische putjes reeds opgevuld zijn met pasta, enkel als je zéér grondig reinigd gaat dat eruit (dus niet met een natte doek maar met oplossende producten).
Een cpu is een cpu en dat inbranden zou werken op de één en niet op de ander kan niet want alle cpu's zijn min of meer hetzelfde opgebouwd met dezelfde grondstoffen.
Ik zal even kijken of ik dat artikel nog kan vinden dan kan ik je voorgoed overtuigen. :)

Verwijderd

Idd dit topic heet: [OC] Inbranden: HOE doe jij het?
En als het werkt dan maakt het toch niet uit wat er in de processor gebeurt?
Je gaat je toch ook niet afvragen wat er allemaal precies onder de motorkap van je auto gebeurt?
Als hij vooruit komt is het toch goed?

En om terug te komen op dit topic: Ik gebruik ook de manier van Rol-Co.

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Verwijderd schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 17:13:
Idd dit topic heet: [OC] Inbranden: HOE doe jij het?
En als het werkt dan maakt het toch niet uit wat er in de processor gebeurt?
Je gaat je toch ook niet afvragen wat er allemaal precies onder de motorkap van je auto gebeurt?
Als hij vooruit komt is het toch goed?

En om terug te komen op dit topic: Ik gebruik ook de manier van Rol-Co.
En even terug te komen op die auto vergelijking, een auto moet je ook inrijden :P :+

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Verwijderd

Daarom ook. Weet jij waarom je moet inrijden en wat er gebeurt bij het inrijden van je auto?

• Rol-Co

Rol-Co

Als je een cpu herinstalleerd is er geen effect omdat de miscroscopische putjes reeds opgevuld zijn met pasta, enkel als je zéér grondig reinigd gaat dat eruit (dus niet met een natte doek maar met oplossende producten).
Een cpu is een cpu en dat inbranden zou werken op de één en niet op de ander kan niet want alle cpu's zijn min of meer hetzelfde opgebouwd met dezelfde grondstoffen.
Ik zal even kijken of ik dat artikel nog kan vinden dan kan ik je voorgoed overtuigen. :)
cpu's maak ik altijd schoon met alcohol of wasbenzine, dus nagenoeg schoon dan, en dat kleine beetje zal het verschil niet maken van 100mhz, temperatuur houd je als overclocker als eerste in de gaten, dus als dat zou veranderen dan ziet diegene dat meteen.
n.o maar vergeet niet dat over het algemeen alleen de diehard overclockers dit gebruiken dus houden meer dingen in de gaten als de hobby computeraar die zijn pc eens omhoog gooit.

Dat het op een intel het zelfde zou zijn omdat alle cpu de zelfde grondstoffen heeft........vergeet niet dat de memcontroller in de cpu zit bij de amd.

zoek het eens op ja, ben erg benieuwd...

Ik heb wel zo mijn eigen theorie over wat er gebeurd met de cpu, maar ja dat stookt misschien weer wat op, en voordat we het weten zitten we in deel 2 :)

• peke
kropie schreef op 17 juni 2004 @ 17:56:
ik heb een vraagje heeft het inbranden van cpu nut
en hoe moet het en hoelang duurt het inbranden van cpu

Nee dus, volgens een engineer bij Intel

" Finally, I was motivated enough to ask for and receive the burn-in reports for frequency degradation for products that I was working on at the time. I looked at approximately 25,000 200MHz Pentium CPU's, and approximately 18,000 Pentium II (Deschutes) CPU's and found that, with practically no exceptions at all, they all got slower after coming out of burn-in by a substantial percentage."

Zie: http://www.anandtech.com/guides/viewfaq.html?i=152
[rml][ OC] Barton mobile overclock resultaten - Deel 2[/rml]
Voor de believers even een oud topic opgevist. ;)
Patrick Mahoney is a Senior Design Engineer in the Enterprise Processor Division at Intel.
He is not speaking for Intel Corp.
Dat artikel staat dus op anandtech.
Ik denk dat hiermee de discussie over inbranden gesloten is.
Het positieve effect van "inbranden" heeft betrekking op koelpasta en staat hierboven uitgelegd. :)

• Rol-Co

Rol-Co

Dat artikel staat dus op anandtech.
Ik denk dat hiermee de discussie over inbranden gesloten is.
Het positieve effect van "inbranden" heeft betrekking op koelpasta en staat hierboven uitgelegd. :)

To me there is no doubt in my mind that suggesting that users overvolt their CPU's to "burn them in" is a bad thing. I'd liken it to an electrical form of homeopathy - except that ingesting water when you are sick is not going to harm you and overvolting a CPU for prolonged periods of time definitely does harm the chip.
Volgensmij bedoelen ze hier het overvolten en "sneller"worden van de cpu, dat is dus wat we hier NIET doen (voor de 3e keer)
we ondervolten naar 1,3 of lager i.p.v default 1,4 en laten hem alleen op hoge klok lopen, waardoor ie later hoger kan op ZELFDE voltage. dus niet sneller maar hoger klokken.

en volgende punt is dat het hier weer intel en amd xp betreft, terwijl we het hier steeds over amd 64 hebben, intel heb ik er ook nooit voordeel aan gehad, en toch een 40 geprobeerd.

dus sorry....... zeker niet overtuigt dat het pasta is....

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02 22:00
om even over het inrijden van een auto te vergelijken met het inbranden van je cpu-gpu:
DIT KAN JE NIET VERGELIJKEN.

bij het inrijden van een auto slijten idd. de scherpe kantjes weg.
maar een auto gaat ook harder als hij nieuw is dan wanneer hij oud is.
als hij nieuw is dan heeft namelijk de zuiger minder speling en is er minder drukverlies, ook is er verder minder nadelige (uitzonderingen daargelaten) slijtage aan de motor.

een MOTOR is gewoon niet te vergelijken met een CPU-GPU oid. de werking is namelijk compleet anders.
je gaat toch ook geen appels met peren vergelijken :Y) .

ik weet niet of het inbranden nut heeft, maar wat ik wel weet is dat je een auto inrijd om de levensduur van de motor te verlengen. en dus om onnodige slijtage te voorkomen.

ik geloof zelf eigenlijk ook meer het verhaal van dat de koelpasta beter wordt na langere tijd en dat je dan verder kan overklocken.

misschien dat iemand mij er nog van kan overtuigen dat inbranden echt nut heeft?
ik hoor het graag, want een aantal mhz'en extra is mooi meegenomen.

• Rol-Co

Rol-Co

rp87 schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 19:02:
om even over het inrijden van een auto te vergelijken met het inbranden van je cpu-gpu:
DIT KAN JE NIET VERGELIJKEN.

bij het inrijden van een auto slijten idd. de scherpe kantjes weg.
als hij nieuw is dan heeft namelijk de zuiger minder speling en is er minder drukverlies, ook is er verder minder nadelige (uitzonderingen daargelaten) slijtage aan de motor.

een MOTOR is gewoon niet te vergelijken met een CPU-GPU oid. de werking is namelijk compleet anders.
je gaat toch ook geen appels met peren vergelijken :Y) .

ik weet niet of het inbranden nut heeft, maar wat ik wel weet is dat je een auto inrijd om de levensduur van de motor te verlengen. en dus om onnodige slijtage te voorkomen.

ik geloof zelf eigenlijk ook meer het verhaal van dat de koelpasta beter wordt na langere tijd en dat je dan verder kan overklocken.

misschien dat iemand mij er nog van kan overtuigen dat inbranden echt nut heeft?
ik hoor het graag, want een aantal mhz'en extra is mooi meegenomen.
Misschien zo?

voor inbranden & vergelijken met mijn oude 3700

Afbeeldingslocatie: http://rol-co.nl/images/nieuwe3700max1.31vcorekl.jpg

na 3x 8 uur prime draaien

Afbeeldingslocatie: http://rol-co.nl/images/1.31vkl.jpg

en nog steeds onder DEFAULT voltage, nog niet erboven geweest.

Afbeeldingslocatie: http://rol-co.nl/images/1.39vkl.jpg

Dus eens en voor altijd, inbranden gebeurd niet op hoge v core.....

.

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
@ Rol-Co: je temps gaan van 29 naar 26 naar 23 graden. Dat verklaart dat je hoger komt :)

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Verwijderd

Misschien wordt hij wel langzamer met screenshots maken ;)

Verwijderd

Zou het mogen van een mod om een aparte thread te starten met als inhoud of inbranden een fabel is of niet? Kwestie van deze thread niet te vervuilen.

• Bacosjaco
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-01 21:08

Bacosjaco

Under constuction

Ik denk dat het wel degelijk wat uitmaakt.
Net een nieuwe X2 3800+ gemonteerd op default voltage wilde hij net geen 2400MHZ lopen.(ik weet het geen superklokker).Prime stopte onmiddelijk op 1 core.
V-core met 0.25 volt verhoogd en laten primen liep nu wel door, 3 uurtjes laten gaan teruggezet naar default en nu loopt de slechte core wel gewoon mee.

Ik vindt Rolco's voorbeeld wel erg extreem, maarja de feiten liegen niet :P

Verwijderd

Hier loopt ook een thread van 6 pagina's of inburnen nu wel of niet werkt.
Dus ik zou zeggen: inplaats van hier te gaan discusseren of het wel of niet werkt lees je die hele thread door :)

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02 22:00
de screen's van rol-co zien er idd. veelbelovend uit. maar waarom staan er bij die laatste geen fan-speed's? ja ga me niet vertellen dat na zo'n test de fan's nog niet willen draaien 8)7 .

en verder: heeft dit inburnen hetzelfde effect bij gpu's en hoe zit t met het geheugen op de videokaart?

• peke
OMG dus julie geloven het nu nog niet?? 8)7
Moet het hele Athlon 64 team het eerst uitschreeuwen ofzo?
Een cpu KAN hoger komen met een lage voltage MAAR dan is dit enkel omdat door de lagere warmtedissipatie de temperatuur laag blijft wat een grote invloed heeft op de weerstand en dus de stroom.
Lees voor de grap eens het artikel van overklokken vd Athon Thunderbird op tweakers.net van een 5tal jaar geleden.
Daarin staat dat er hoger geklokt kan worden door de spanning te verlagen.
Deze strategie kan net zo goed werken op een hedendaagse cpu als de bottleneck bij de t ligt en als de core van goede kwaliteit is.
INBRANDEN IS EEN FABELTJE.

• Rol-Co

Rol-Co

BvK P4 schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 19:54:
@ Rol-Co: je temps gaan van 29 naar 26 naar 23 graden. Dat verklaart dat je hoger komt :)
jij weet ook wel dat die 6 graden dit niet uitmaakt bvk....het gaat ook om de eerste 2 screens, de laatste is alleen om aan te geven dat het niet op hoog voltage gebeurd.....dus 3 graden verschil

@rp87

Het gaat alleen om de eerste 2 screens, voor en na prime, de 3e zijn de fans uit omdat het wat kouder was binnen, dus komt ie idle onder de 25 en gaat ie uit, cpu fan was daar ook rechtstreeks op de voeding aangesloten vanwege het steeds uitgaan.

maar goed, ik heb een manier aangegeven , en een paar voorbeelden , doe wat je wilt met de informatie

@corpseflayer
Je bent de zoveelste die aankomt met die oude rommel, dit zijn a64 cpu die de memcontroller ingebakken hebben dus kan daardoor heel anders zijn.......geen vergelijking dus met al dat antiek.

.

• BvK P4
@ Rol-Co: zie de speeds van de screens nu pas. Heb eerst alleen naar de temp gekeken. Maar hoe lager de temp, des te verder hij overclockt. Bij veel Sandy's is bijvoorbeeld het kritieke punt bij 38graden onder load. Blijf je eronder kun je ver clocken, tip je de 40graden aan is het na een half uur of 2 uur prime afgelopen. 6graden kunnen naar mijn mening heel veel uitmaken.

Zelf geloof ik niet in het inbranden :)

[ Voor 8% gewijzigd door BvK P4 op 09-02-2006 00:42 ]

• BvK P4
Bacosjaco schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 20:21:
Ik denk dat het wel degelijk wat uitmaakt.
Net een nieuwe X2 3800+ gemonteerd op default voltage wilde hij net geen 2400MHZ lopen.(ik weet het geen superklokker).Prime stopte onmiddelijk op 1 core.
V-core met 0.25 volt verhoogd en laten primen liep nu wel door, 3 uurtjes laten gaan teruggezet naar default en nu loopt de slechte core wel gewoon mee.

Ik vindt Rolco's voorbeeld wel erg extreem, maarja de feiten liegen niet :P
Wat jij zegt heb ik ook best wel vaak. Je zet prime 1x aan en het vliegt er meteen of binnen een minuut weer uit. Gewoon weer aanzetten. Vaak draait hij dan uren achter elkaar door. Bij mij is het vaak zo dat hij eruit vliegt nadat ik iets verandert heb in het bios. Dan druk ik gewoon weer torture test aan en dan loopt het goed (hangt ervan af wat je instelt..wel redelijke veranderingen nemen) :)

• Rol-Co

Rol-Co

BvK P4 schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 00:40:
@ Rol-Co: zie de speeds van de screens nu pas. Heb eerst alleen naar de temp gekeken. Maar hoe lager de temp, des te verder hij overclockt. Bij veel Sandy's is bijvoorbeeld het kritieke punt bij 38graden onder load. Blijf je eronder kun je ver clocken, tip je de 40graden aan is het na een half uur of 2 uur prime afgelopen. 6graden kunnen naar mijn mening heel veel uitmaken.

Zelf geloof ik niet in het inbranden :)
6graden (eigenlijk 3 dus) kan best wat schelen , bijv 2 stapjes clockgen , maar niet dit allemaal, en de delta (idle-load) is hier nooit meer als 8-10 graden met de ttbt.

• killingdjef
corpseflayer schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 22:20:
OMG dus julie geloven het nu nog niet?? 8)7
Moet het hele Athlon 64 team het eerst uitschreeuwen ofzo?
Een cpu KAN hoger komen met een lage voltage MAAR dan is dit enkel omdat door de lagere warmtedissipatie de temperatuur laag blijft wat een grote invloed heeft op de weerstand en dus de stroom.
Lees voor de grap eens het artikel van overklokken vd Athon Thunderbird op tweakers.net van een 5tal jaar geleden.
Daarin staat dat er hoger geklokt kan worden door de spanning te verlagen.
Deze strategie kan net zo goed werken op een hedendaagse cpu als de bottleneck bij de t ligt en als de core van goede kwaliteit is.
INBRANDEN IS EEN FABELTJE.
Als ik je goed begrijp zeg je dus dat minder hitte ervoor zorgt dat je verder kan overclocken?

Verwijderd

killingdjef schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 03:00:
[...]

Als ik je goed begrijp zeg je dus dat minder hitte ervoor zorgt dat je verder kan overclocken?
Waarom denk je anders dat mensen LN2/DI/betere cooling gebruiken/ontwikkelen |:(

@BvK:

Jij zegt dat je niet doet aan inbranden. Waarom prime je dan zo ongelooflijk veel en ook op lage voltage's meestal? Is ook gewoon inbranden he ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2006 11:06 ]

Verwijderd

rp87 schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 19:02:

Nieuw is een breed begrip. Het motorblok van een BMW motor levert het maximaal vermogen na zo'n 40.000 KM :)

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05-2025
Ik heb het met m'n ouwe Tbred wel "ingebrand" (week lang bezig geweest) - heeft me uiteindelijk iets van 100mhz winst opgeleverd, toen ik overging op m'n A64 was ik veel minder ijverig - omdat ie veel makkelijker te overklokken was :+ heb uiteraard wel prime, OCCT en dergelijke gebruikt om te zien of het stabiel was maar niet meer dagenlang torturetesten.

Ik zou zeggen, het kan echt geen kwaad als je er tijd voor over hebt, en als je totaal tegen bent dan doe je het toch gewoon niet? Alles kan, maar niets moet :Y)

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• BvK P4
Verwijderd schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 11:06:
[...]

Waarom denk je anders dat mensen LN2/DI/betere cooling gebruiken/ontwikkelen |:(

@BvK:

Jij zegt dat je niet doet aan inbranden. Waarom prime je dan zo ongelooflijk veel en ook op lage voltage's meestal? Is ook gewoon inbranden he ;)
goed punt :P Maar ik prime zoveel om te laten zien dat de cpu stabiel is op een bepaalde snelheid. Misschien kun je dat een beetje vergelijken met inbranden. Maar ik laat nu dagen prime lopen zodat ik van 300MHz naar 301MHz kan clocken. Veel meer kun je er naar mijn mening niet uithalen.

Verwijderd

BvK P4 schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 15:10:
[...]

goed punt :P Maar ik prime zoveel om te laten zien dat de cpu stabiel is op een bepaalde snelheid. Misschien kun je dat een beetje vergelijken met inbranden. Maar ik laat nu dagen prime lopen zodat ik van 300MHz naar 301MHz kan clocken. Veel meer kun je er naar mijn mening niet uithalen.
En meningen daarover zullen blijven verschillen. :)
Pagina: 1