Toon posts:

Problemen met Windows 98 PC in netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier nu een netwerk met 3 PC's en een laptop. De bedoeling van dit netwerk is het sharen van gegevens, printers en internet.

Gegevens over de PC's

PC 1 : Gaming PC/internetserver (via Alcatel USB modem)
IP : statisch (192.168.0.1), subnetmask 255.255.255.0
Netwerkkaart onboard op ASUS K8V-X (Marvell chip)

PC2 : Gaming PC van broer/ printserver
IP : toegewezen door Windows (ook 192.168.x.x), subnet 255.255.255.0
Netwerkkaart ook onboard (Abit Socket A bordje)

Laptop : ook verbonden via UTP
IP : zie PC 2
Fujitsu Siemens Amilo Pro V-2000

PC3 : Office pctje, wil hier ook internet opkrijgen
Netwerkkaart : een of andere RealTek (10 Mbps)

Bij alle PC's is de Netwerk Wizard van Windows XP uitgevoerd

De 4 PC's hangen aan elkaar door middel van een US Robotics 10/100 8-poorts switch
De kabels werken allemaal (uitgetest)

Het netwerk tussen PC1, PC2 en de laptop ligt al meer dan een jaar en bolt vrij goed (enige probleem is dat ik niet aan de gedeelde bestanden van PC1 kan geraken vanuit een andere pc)
Het internet is bereikbaar vanuit PC1, PC2 en laptop en de printers op PC2 ook)

Nu heb ik PC3 willen aansluiten op dit netwerk, maar ik kan maar geen verbinding met het internet of met een andere PC krijgen. Vanuit de andere PC's staat deze wel in de werkgroep (MSHOME), ook bij net view zichtbaar, maar ik kan er niet in (kan netwerkpad niet vinden) en ik kan ook niet pingen. Pingen vanuit PC3 naar een andere PC werkt ook niet.

Ik heb de search ook al gebruikt, levert veel nuttige info op, maar ik vind de oplossing niet
Ik heb het IP bij PC3 al statisch gemaakt (192.168.0.9) en subnet 255.255.255.0, maar dit helpt ook niet.Ook de DNS van PC3 als het IP van PC1 instellen werkte niet.

Wie weet hier een oplossing op?

Dank bij voorbaat

Christophe

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2006 18:22 . Reden: typo ]

Verwijderd

Hallo Cristophe,

het feitdat je de andere PC´s niet kunt pingen zou kunnen wijzen op een probleem met de TCP/IP configuratie van de Windows 98 PC. Kun je wel 127.0.0.1 pingen (dat is het loopback adres van de PC) ? Probeer anders de gehele TCP/IP stack te verwijderen en opnieuw te installeren.
Een andere mogelijkheid zou zijn om op de Windows XP computer die die verbinding naar Internet heeft een user account en wachtwoord aan te maken dat exact overeenkomt met de usernaam en wachtwoord waarmee je inlogt op de Windows 98 PC. Ik weet dat dit helpt bij het delen van bestanden tuseen 98 en XP, wellicht dat het ook te maken heeft met het delen van de Internet verbinding...
Laat me weten of je verder komt.

Groet,

GP

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info, SolutionFinder. Ik zal het een van de komende dagen uitproberen, moet het nu net vandaag gebeuren dat mijn harde schijf van PC 1 kapot is (een Maxtor geval, DM 10 200 GB). Alle data kwijt... En de pc winkel toe tot dinsdag :-s. Khoop da ze binnen garantie valt (13 maanden oud)

Als de pc gefixt is zal ik het uittesten

Christophe