Toon posts:

Booten bij meerdere besturingssytemen

Pagina: 1
Acties:
  • 407 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op mijn IDE schijf XP Home NLD staan en op mijn SATA schijf XP Pro EN.

Ik kan in de bios wel de volgorde aanpassen voor het booten maar ik zou graag elke keer automatisch een schermpje willen krijgen waarin ik kan kiezen met welk OS ik boot.

Is dit mogelijk en zo ja hoe?

bij voorbaat dank.

• IKKE86
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11-2025
zoek is op multiboot

voorbeeld

[ Voor 69% gewijzigd door IKKE86 op 04-02-2006 14:22 ]

• Jaeger
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-04-2020
Bootloader zoals Grub

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-03 15:55
Google: Acronis OS Selector
Heb hier goeie ervaringen mee.

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:35

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je kan dit met LILO, maar ook je boot.ini aanpassen zou werken ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Topicstarter
op de site van microsoft stond ook al dat ik de boot.ini kon aanpassen. kan iemand mij mss duidelijk uitleggen hoe ik dit kan doen?

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Powerquest Bootmagic 8 gebruik ik hier, je krijgt een schermpje waar je het kan selecteren na de bioscheck, ook kun je instellen of hij na bijv. 30 seconden automatisch in de 1e gaat als je niets gedaan hebt.

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als je een windows xp cd bezit, kan je booten vanaf de cd.
Daar kiezen voor herstel console ( niet-automatisch).
In de console meld je je aan bij één van deze XP versies.

Vervolgens voer je daar uit;
"fixmbr" en "fixboot".

Wat er precies gaat gebeuren kan ik niet verklappen, maar als het goed is worden de twee OS'en in de boot.ini gezet van de schijf waar jij je dan op hebt aangemeld met de herstel console.

[ Voor 6% gewijzigd door matinez op 04-02-2006 14:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb Powerquest Bootmagic 8 geprobeert. Ik zeg alleen dat ik blij ben dat ik images gemaakt had. Dat probeer ik dus niet nog een keer.

Ik ben nu bezig met de boot.ini.

bij het opstarten krijg ik nu wel 2 opties maar als ik de tweede kies geeft ie aan dat er geen besturingssysteem is. Ik denk dat ik iets verkeerd heb ingevuld.

Misschien dat iemand hier weet wat ik precies in de tweede regel moet invullen.
Ik heb dus xp home op een ide en een xp pro op de sata. op de sata staan ook nog 2 extended logical partities.

zo zag de boot.ini van de xp pro op de sata schijf er standaard uit:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

weet iemand hoe ik de tweede regel moet schrijven zodat ik ook van de ide kan booten via dit menu?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2006 10:44 ]

• Tsunami
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2006 @ 10:39:
Ok, ik heb Powerquest Bootmagic 8 geprobeert. Ik zeg alleen dat ik blij ben dat ik images gemaakt had. Dat probeer ik dus niet nog een keer.

Ik ben nu bezig met de boot.ini.

bij het opstarten krijg ik nu wel 2 opties maar als ik de tweede kies geeft ie aan dat er geen besturingssysteem is. Ik denk dat ik iets verkeerd heb ingevuld.

Misschien dat iemand hier weet wat ik precies in de tweede regel moet invullen.
Ik heb dus xp home op een ide en een xp pro op de sata. op de sata staan ook nog 2 extended logical partities.

zo zag de boot.ini van de xp pro op de sata schijf er standaard uit:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

weet iemand hoe ik de tweede regel moet schrijven zodat ik ook van de ide kan booten via dit menu?
Aangezien wij niet kunnen zien aan welke poort welke harde schijf hangt, wordt dat moeilijk. Ik denk dat je inderdaad het beste even naar de Herstelconsole kan gaan en fixboot intypt, dan zou Windows je boot.ini zelf moeten maken.

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien wij niet kunnen zien aan welke poort welke harde schijf hangt, wordt dat moeilijk. Ik denk dat je inderdaad het beste even naar de Herstelconsole kan gaan en fixboot intypt, dan zou Windows je boot.ini zelf moeten maken.
geprobeert, hij heeft ze vernieuwd maar nog steeds geen resultaat.
geen keuze menu bij booten.

de boot.ini (verkeerd) aanpassen heeft tot nu toe het meeste resultaat gebracht.

de sata hang op de sata 1 poort en de ide op de ide 2

kan iemand hier iets mee?

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Deze blijft altijd leuk: simpel dingetje met heel veel opties.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Verwijderd

Topicstarter
bedankt allemaal en vooral marcieking _/-\o_ .

het is eindelijk gelukt met GAG.

Thx.
Pagina: 1