[ervaringen] kwaliteit notebook

Pagina: 1
Acties:
  • 989 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nimrod
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-01 16:50

Nimrod

King in the land of Shinar

Topicstarter
ik wil (verrassing) een nieuwe notebook aanschaffen.

ik wil maximale kwaliteit, voor een redelijke prijs van 1700 euro (en da's eigenlijk al een maximum). het ding dient tot officetaken, en zwaardere 2D beeldbewerking. daarnaast sporadisch andere activiteiten (film, muziek, game), waarbij ik alles zo vlot mogelijk wil draaiende hebben. dat betekent: core duo, 1024 mb ram (die core maximaal gebruikt), 5400 rpm hd (grootte speelt geen rol, ik heb al een externe maxtor), degelijke videokaart (128 mb minstens), sterk helder scherm (15.4" crystalview), en last but not least: degelijke behuizing. of een 'gamers' videokaart overkill is weet ik nog zo niet; twee jaar terug had m'n desktop ook 'niet echt een videokaart nodig', aldus verkoper, ik ben blij dat ik er 128mb ingestoken heb. het ding moet dus ook een tijdje meekunnen (4-+5 jaar)

mijn huidge heet gericom, bood veel waar voor zn geld, heeft een jaar subliem gewerkt, toen viel het scherm uit, ging het ding verloren bij gericom, kreeg ik een 'nieuw' vervangexemplaar, en kwam er drie jaar ellende.
- scherm tweemaal stuk, vermoedelijk door zwakke rug
- harde schijf driemaal stuk, slecht geplaatst (onder je linkerhand), en terug nauwelijks beschermd door het laagje plastic (minste stoot ...)
- toetsenbord snel stuk (backspace key), recent: bijna helemaal stuk, momenteel: enkel letters d & i
- toetsenbord is tevens een zeef; elk haartje kruimeltje plumpje valt er door, rechtstreeks op de hardware (waarom heeft dat toetsenbord eigenlijk gaatjes)
- en dan is er nog de 'verkoudheid'; bij verandering klimaat doet hij 'piuw' tijdens opstarten of kort na aanmelden in windows; zelfuitgedokterde oplossing: opwarmen. toen de laatste maal ook dat niet werkte heb ik 'm opengevezen richting powerknop (ram & hd had ik al es eerder gecheckt), een hoop tape verwijderd, dicht en jawel, 'piuw' verdwenen.
dit alles ter illustratie wat ik *niet* meer wil. de notebook is op zich nochtans een aardig beestje, en zou wellicht goed presteren in de eerste beste review (4 jaar terug dan). daarom schieten reviews van het huidge aanbod ook tekort, daarom deze hele thread ...

wat zijn jullie ervaringen met 'het merk' mbt (bouw)kwaliteit?

momenteel twijfel ik tussen
sony vaio fe11m
fujitsu siemens amilo pi1356
ibm thinkpad t43p
allen met hun voor- en nadelen ...

sony zou twee productielijnen hebben, een echt degelijke, en een 'minder degelijke' (waaronder de 'goedkope' fe11m valt) waar vooral veel aan schort. en gezien sony best wel een dandymerk is kosten de reparaties steeds een smak geld (waarbij de meeste onderdelen moeilijk zelf te verkrijgen zijn). maar de vaio's hebben anderzijds wel het beste scherm (dacht ik)

fujitsu-siemens blijft nobel onbekend. omdat ik er weinig klachten over kon googlen haalde het mijn eindlijstje. maar misschien schort er ook wel ernstig wat aan?

de ibm thinkpad tenslotte is uiteraard onovertroffen in kwaliteit (aldus de quasi unanieme reputatie), alleen zijn er geen core duo's, hebben ze weinig videogeheugen en werken ze nog met een oude tft (en het gelige wit en zwakke contrast tov de crystalviews stoot me idd zo hard tegen de borst dat ik twijfel om niet een van bovenstaande te kiezen)

graag uw uitgebreide ongebreidelde reactie, kritiek en levenslessen ...

[ Voor 10% gewijzigd door Nimrod op 04-02-2006 14:19 ]

The kingdom has many problems, but boredom is the least of them.

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:25

Piggen

Lekker bakkie

IBM is natuurlijk onovertroffen, maar je zou ook eens naar Asus kunnen kijken. Die komen binnenkort met een paar mooie Core Duo-notebooks. Over Asus zijn de meningen ook positief en ze komen standaard met 2 jaar garantie. Nadeeltje zijn alleen de 4200RPM schijven.

Wat ik over Fujitsu-Siemens lees is ook aardig positief. Sony heeft natuurlijk z'n naam tegen, maar over elk merk zijn positieve en negatieve dingen te vinden. Meestal kun je bij je notebook wel een verlenge garantie aanschaffen, zeker bij grote jongens als MyCom en Computerland. Lijkt me wel aan te raden voor jou.

Maar het lijkt mij verstandig om nog even te wachten. De Core Duo-techniek is nog nieuw en nog niet alle fabrikanten zijn er al op ingesprongen. HP bijvoorbeeld, of Dell (alleen nog maar 17"). Of wie weet komt IBM nog wel met iets leuks.

Verwijderd

Apple Macbook Pro misschien?
Apple laptops staan ook al jaren bekend voor hun uitstekende kwaliteit.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Toshiba en Sony zijn misschien ook kanshebbers. De kwaliteit van Asus vind ik te wisselend.

Zowel Toshiba als Sony hebben de laatste tijd mooie laptops met X-black breedbeeldschermen. Toshiba - zeker de duurdere modellen - heeft m.i. meer degelijkheid, Sony meer design.

Lenovo Thinkpads zijn natuurlijk ook erg degelijk (ik heb er een, een IBM Thinkpad, die na 6,5 jaar trouwe dienst nog steeds functioneert) maar je hebt het nadeel ervan al aangegeven.

Absolute afrader: ECS. NOOIT. Kopen.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
MSI heeft ook zeer goede en mooie notebooks en laptops (12'' en minder dan 2.5kg is een notebook)

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-01 21:49
IBM/Lenovo is net vorige maand met een nieuwe T-serie gekomen, de T60. Deze heeft ondersteuning voor het nieuwe Core Duo platform van Intel en twee nieuwe videokaarten van Ati waaronder een 128 MB X1500! Maar de schermen zullen waarschijnlijk nog hetzelfde zijn. Er staat nog niet veel op de Lenovo site maar er is wel al een 'specs' sheet te downloaden.

Ik werk nu al een aantal maanden met een Thinkpad en als je regelmatig met je laptop moet werken zijn ze echt ideaal. Stevig om overal mee heen te nemen zonder dat dingen los gaan zitten of gaan bekrassen/verkleuren (heb na een half jaar zelfs nog geen krasje) en heel ergonomisch om lang op te werken. Ze zijn alleen erg duur nieuw. Toshiba's zijn ook redelijk degelijk heb ik van vrienden gehoord dus dat kan een goed alternatief zijn.

• Nimrod
  • Laatst online: 02-01 16:50

Nimrod

King in the land of Shinar

Topicstarter
vandaag ontdekt dat ik een thinkpad 43p (pm 760 2G 15" UXGA active matrix, 1024Mb RAM, 60Gb 5400RPM, DVD Multiburner) met 3 jaar next business day on site garantie op de kop kan tikken voor 1750 euro, fantastisch.
maar het ding ziet er uit alsof 't in een oostblokland gemaakt werd, slik, heeft geen core duo, slik, slik, én heeft wel een 'vierkant' TFT, slik slik slik. hoewel ik die uxga active matrix wel es met mijn eigen ogen bezien ga, kan nog wel best meevallen (slik slik dan). waarom kunnen ze nou niet even hun airbags & stalen platen en zo in de sonybehuizing (incl scherm) proppen :(
maar het blijft eigenlijk wel een killercombinatie, niet? (da's toch wel een vraag ja)

de vaio (fe11m) lonkt wat meer, nu ik na meer gegoogle de indruk heb dat die eerder aan sony-bashing lijdt ipv gefundeerde kritiek. betere specs dan de thinkpad, stijl, minder garantie. en ongetwijfeld minder kwaliteit ivglm de thinkpad (dat moet nu eenmaal omdat ze er zo gelikt uitzien, grrr). dus nog twee expliciete vragen in dat verband:
hoe stijlvol zien die 'witte' vaio's er nog uit na een aantal maanden/ een jaar dagelijks gebruik? buitenkant bekrast, binnenkant vuil van stof en zweet, halfvergane toetsen? of niet?
ennuh hoe is hun dienst na verkoop? daar heb ik ook al vele piratenverhalen over gelezen, mss leuk om dat wat uit te klaren ...

wat de andere voorstellen betreft, vrees ik dat mijn thinkpad-aanbod asus en toshiba wel overtreft. en de macbookpro is iets te duur gezien het plafond van 1700 euro (wel jammer, idd). toch bedankt! }:O

[ Voor 3% gewijzigd door Nimrod op 05-02-2006 23:04 ]

The kingdom has many problems, but boredom is the least of them.

Verwijderd

Nimrod schreef op zondag 05 februari 2006 @ 23:03:
vandaag ontdekt dat ik een thinkpad 43p (pm 760 2G 15" UXGA active matrix, 1024Mb RAM, 60Gb 5400RPM, DVD Multiburner) met 3 jaar next business day on site garantie op de kop kan tikken voor 1750 euro, fantastisch.
Gelijk kopen en niet twijfelen!!! Negeer de looks. De Thinkpads zijn zwarte dozen, maar zijn haast niet kapot te krijgen en super betrouwbaar. Voor die prijs en met 3 jaar onsite garantie kun je die niet laten liggen.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Verwijderd schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 16:31:
Apple Macbook Pro misschien?
Apple laptops staan ook al jaren bekend voor hun uitstekende kwaliteit.
Als hij het gamen weglaat, moet dit aardig lukken

[ Voor 11% gewijzigd door Murcielago op 06-02-2006 10:28 ]

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Nimrod schreef op zondag 05 februari 2006 @ 23:03:
maar het ding ziet er uit alsof 't in een oostblokland gemaakt werd, slik, heeft geen core duo, slik, slik, én heeft wel een 'vierkant' TFT, slik slik slik. hoewel ik die uxga active matrix wel es met mijn eigen ogen bezien ga, kan nog wel best meevallen (slik slik dan). waarom kunnen ze nou niet even hun airbags & stalen platen en zo in de sonybehuizing (incl scherm) proppen :(
maar het blijft eigenlijk wel een killercombinatie, niet? (da's toch wel een vraag ja)
Hoe degelijk hij ook is, ik vind het een hoop geld voor de IBM.. en het scherm van de Toshiba / Sony is zo veel beter (truebrite xblack).. en 15 inch van de ibm :X..

ik zou het wel weten..

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 10:44:
[...]

Hoe degelijk hij ook is, ik vind het een hoop geld voor de IBM.. en het scherm van de Toshiba / Sony is zo veel beter (truebrite xblack).. en 15 inch van de ibm :X..

ik zou het wel weten..
Je moet niet alleen kijken naar de specs, want de build kwaliteit en support van IBM is superieur. De t43p kost normaal gesproken minstens ongeveer 5000 euro. Als hij die voor maar 1700 op de kop kan tikken, dan zou ik het idd weten.

Verwijderd

Ik heb al ruim 1,5 jaar een Sony vaio S-serie, nog geen problemen, accu gaat nog zeker 3 uur mee. Nog geen moment spijt gehad van mijn aankoop. Behuizing is erg sterk, er zitten enkele bijna niet zichtbare krasjes op. En het scherm is gewoon super.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2006 12:15 ]

Verwijderd

Je van het ook zo bekijken: in plaats van die Thinkpad van 2000 euro, kan je nu een Toshiba of Sony kopen van 1000 euro, en na een jaartje of 2/3 koop je gewoon opnieuw een state-of-the-art Toshiba of Sony met het geld dat er nog over was :)
Daar heb je imho veel meer plezier van.
Trouwens, IBM Thinkpads bestaan sowieso nietmeer, nu worden ze door het Chinese Lenovo gemaakt, en het is nog maar de vraag of de kwaliteit en service even degelijk zullen blijven...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2006 13:36 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 13:36:
Je van het ook zo bekijken: in plaats van die Thinkpad van 2000 euro, kan je nu een Toshiba of Sony kopen van 1000 euro, en na een jaartje of 2/3 koop je gewoon opnieuw een state-of-the-art Toshiba of Sony met het geld dat er nog over was :)
Daar heb je imho veel meer plezier van.
Trouwens, IBM Thinkpads bestaan sowieso nietmeer, nu worden ze door het Chinese Lenovo gemaakt, en het is nog maar de vraag of de kwaliteit en service even degelijk zullen blijven...
Gemaakt door dezelfde mensen, zelfde infrastructuur...IBM Thinkpads bestaan wel degelijk en de T43 is gemaakt en ontworpen in de tijd dat IBM nog steeds PC-fabrikant was. Recentelijk is de T60 versie uitgebracht, en er is heel weinig veranderd aan die Thinkpads hoor. Tja, als je elk jaar een nieuwe laptop wil kopen, omdat de behuizing is gebarst of onderdelen kapot zijn gegaan....voor mensen die een wat duurzamer product willen en het geld hebben, dan is de Thinkpad gewoon de beste keuze.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 13:54:
[...]

Gemaakt door dezelfde mensen, zelfde infrastructuur...IBM Thinkpads bestaan wel degelijk en de T43 is gemaakt en ontworpen in de tijd dat IBM nog steeds PC-fabrikant was. Recentelijk is de T60 versie uitgebracht, en er is heel weinig veranderd aan die Thinkpads hoor. Tja, als je elk jaar een nieuwe laptop wil kopen, omdat de behuizing is gebarst of onderdelen kapot zijn gegaan....voor mensen die een wat duurzamer product willen en het geld hebben, dan is de Thinkpad gewoon de beste keuze.
Ik heb tot nu toe al 3 laptops gehad, waarvan geen enkele ook maar enige mankement heeft gehad (1 gateway, 2 dell).
En als ik mag kiezen tussen een Toshiba van 1000 €, die meer geheugen, grotere en snellere hdd, betere videokaart, beter scherm en snellere CPU heeft dan een Thinkpad van 1800 €, dan weet ik wel wat ik kies.
De thinkpad mag dan NOG wat degelijker zijn, maar dat risico zal ik wel erbij nemen (want ik heb nog 800 € over om de eventuele reparaties te bekostigen, remember? :p)

• Savages
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-01 12:34
ik zit nu toch wat meer richting die Sony te hangen. Het lijkt mij een zeer mooi apparaat, design+specificaties+goed merk voor relatief weinig geld.

Wat mij trouwens erg opgevallen is: de nieuwe Centrino Duo wordt voor vrijwel dezelfde prijs als de Pentium Mobile (bijv 740) in de markt gezet. Dit lijkt mij nogal vreemd voor een 'nieuw' ontwerp!?

| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-01 21:49
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2006 @ 14:01:
[...]

Ik heb tot nu toe al 3 laptops gehad, waarvan geen enkele ook maar enige mankement heeft gehad (1 gateway, 2 dell).
En als ik mag kiezen tussen een Toshiba van 1000 €, die meer geheugen, grotere en snellere hdd, betere videokaart, beter scherm en snellere CPU heeft dan een Thinkpad van 1800 €, dan weet ik wel wat ik kies.
De thinkpad mag dan NOG wat degelijker zijn, maar dat risico zal ik wel erbij nemen (want ik heb nog 800 € over om de eventuele reparaties te bekostigen, remember? :p)
Het gaat hier wel over een T43P. Dat zijn de top of the range workstation notebooks van IBM. Die zijn die 1800 Euro dubbel en dwars waard en niet te vergelijken met 1000 Euro notebooks.Voor 1000 Euro heb je echt niet meer geheugen en een betere videokaart dan in deze Thinkpad zit. En het scherm dat er in zit - 1600x200 15" - schijnt behoorlijk goed te zijn.
En hoewel ze er misschien niet spannend uit zien vind ik Thinkpads persoonlijk gewoon erg mooi. Stijlvol en zakelijk en zwart ;) .

Als je bereid bent zoveel geld uit te geven zou ik er zeker over nadenken. Aan de andere kant blijft het inderdaad veel geld en moet je je bedenken of je, gezien jouw eisen, niet met een goedkoper notebook ook wel uitkomt.

[ Voor 7% gewijzigd door jona op 06-02-2006 17:25 ]

• Roberto
  • Laatst online: 11-12-2025
_Jona_ schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 18:53:
Maar de schermen zullen waarschijnlijk nog hetzelfde zijn. Er staat nog niet veel op de Lenovo site maar er is wel al een .
Weet je dat heeeeeel zeker ? O-)

Verwijderd

Nimrod schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 14:17:

fujitsu-siemens blijft nobel onbekend. omdat ik er weinig klachten over kon googlen haalde het mijn eindlijstje. maar misschien schort er ook wel ernstig wat aan?
Moet zeggen dat mijn ervaring met de service van fujitsu-siemens wel perfect is. Notebook was vastgelopen tijdens biosupdate (wat opzich geen goed teken is natuurlijk) waardoor het moederbord vervangen moest worden. Dit zou buiten de garantie vallen, zoals het bij vrijwel elke producent valt, en me 700 euro gaan kosten :'(

Hier een brief over geschreven naar fujitsu-siemens en aangezien ze de situatie konden begrijpen en het zelden fout gaat, repareren ze de notebook gratis _/-\o_ . Hulde voor fujitsu, aangezien ze ook gewoon hadden kunnen zeggen dat het niet onder de garantie valt en betaal maar.

Verwijderd

vandaag presentatie van sony gezien over oa de fe, hij heeft een magnesium chassis en sony zelf zegt dat ie erg stevig is.

• spikey143
  • Laatst online: 10-09-2020
Bij de asus A6ja heb je dezelfde specs als bij de sony,
alleen heeft de asus een x1600 Gpu.

De 4200rpm harddisk kun je upgraden naar 5400rpm.

Van de kwaliteits verschillen weet ik niets.

Zit zelf nog te twijfelen tussen de sony en asus.

• Savages
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-01 12:34
spikey143 schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 19:32:Zit zelf nog te twijfelen tussen de sony en asus.
Same here now...

| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |

Verwijderd

Ik heb een Sony Vaio en ik kan vertellen dat deze erg robuust aanvoelt met een mooi design, sommige Asus modellen hebben dit voor mij ook andere weer helemaal niet.

IBM schijnt op dit punt het best te zijn , ik vind het echter een lelijk design en het zou nooit mijn keuze zijn.
Dus ik zou je een Sony aanraden :)

• JJapie
  • Laatst online: 23:07
* JJapie heeft sinds kort een IBM T42 en is er uiterst content mee

Sommige mensen vinden het design -voor zover je daar van kan spreken ;) - niet mooi, ik vind het zelf super. Lekker strak, lekker recht-toe-recht-aan en bovenal super degelijk.

De IBM heeft een toetsenbord om ú tegen te zeggen, ik heb nog nooit een laptop in mijn handen gehad die zo prettig typt als de IBM. Mocht je altijd met een extern toetsenbord werken, dan zal het je misschien niet veel doen, maar gebruik je het toetsenbord van de laptop zelf veel, dan zou ik het wel weten.. De IBM's zijn op dit gebied met geen enkele andere laptop te vergelijken.

Als ik denk aan een degelijk notebook, denk ik aan IBM. Niet aan Toshiba of Asus (of nog erger: Acer). Die goedkope plastic behuizingen en mindere scharnieren gaan veel eerder kapot, beschadigen sneller, kunnen gewoon minder hebben.

Verwijderd

kan je wel vertellen dat ik ervaring heb met tot nu toe 7 laptops :D ! en er daar maar 1 echt HELEMAAL goed was! een fujitsu siemens laptop! best wat er is _/-\o_ ! ibm is uiteraard ook top spul. veranderd niet veel, want het is gewoon goed!.

Verwijderd

Ik wil niet eindeloos topics openen over welke notebook, dus gooi ik hier ook maar gelijk een vraag in de strijd maar dan op 17inch nivo. Ik vind zelf twee opties heel interresant dat zijn de FS M3848 en de Asus A7c. Ik heb ze beide eens bekeken in de MM, als ik asus bekijk denk ik mooie stevige behuizing, blijft lekker koel bij de polsen. Ook de scharnieren van de asus aan het beeldscherm lopen een stuk langer door dan bij de FS, dit lijkt veel degelijker, USB aansluitingen lekker aan de achterkant. En niet te vergeten de 2 jaar pick up & Return.
Echter de FS, biedt mooiere specificaties, ik weet niet hoe het met de degelijkheid van de scharnieren is van het beeldschern naar behuizing. Helaas hier maar 1 jaar pick up & return en wordt bij de polsen behoorlijk warm.
Vind de keuze enorm moeilijk....................iemand ervaringen of suggesties?
Pagina: 1