[Receiver] Geen geluid over Centerspeaker

Pagina: 1
Acties:
  • 547 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:14
Ik heb gister bij de Mediamarkt een nieuwe receiver gekocht. Dit is geworden de STR-DE598 (specs staan onderaan).
Ik kon gister niet wachten met testen dus heb ik deze receiver aangesloten op een setje surround boxen wat ik nog over had van een oud home cinema systeempje. Nu heb ik er een aantal DTS (ook niet dts) dvd's ingestopt maar iedere keer heb ik GEEN stem bij de dvd. Surround klinkt geweldig alleen wordt er niet gesproken? Ik heb mijn dvd gewoon met tulp aansluitingen op de receiver aangesloten.
Wanneer ik een dvd draai via mijn Playstation via een video ingang op mijn receiver dan krijg ik gewoon geluid uit de voorste twee boxen MET stem. Ik snap dat het een instelling is maar ik heb nu voor mijn gevoel alles al geprobeerd en ik krijg er gewoon geen stem geluid uit. Ik heb een optie op mijn receiver dat deze een test toon uitvoerd over alle speakers. In deze mode dan krijg ik wel geluid over de center speaker, maar wanneer er een dvd in zit komt er NIKS uit de center speaker. Ik wordt er dus echt niet wijzer van :(

# E-line receiver
# 6.1 Channel
# 6 x 150W output power (1KHz, THD 10%, 8 Ohm)
# Full digital cenema modes
# Dolby Prologic llx, Dolby Digital EX
# DTS-ES (Matrix 6.1,Discrete 6.1), DTS 96/24, DTS NEO:6
# 96/24 Bit PCM
# AV Sync
# Video up converter
# 5.1 channel input
# 9 subwoofer X' over points
# 2 x Opt. in, 1 Coax. in
# Speaker A/B A+B switching

ehhhh..HOI

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02-2025
Is de bekabeling van je centerkanaal ok, dus bekabeling van dvd naar receiver en van receiver naar speaker. Heb je hetzelfde probleem als je een digitale aansluiting gebruikt?

• mikenl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-11-2023

mikenl

BMW 730i

Is het geen instelling van je DVD speler ? bij mij nl. wel .

Heb je bijv. bij gewone tv kanalen wel het geluid uit de center ?

Who the *&#@ is PEER and why does he reset my connection all the time ?

• krizzziz
mlevd schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 14:06:
Is de bekabeling van je centerkanaal ok, dus bekabeling van dvd naar receiver en van receiver naar speaker. Heb je hetzelfde probleem als je een digitale aansluiting gebruikt?
Bekabeling gecheckt en geen probleem. Digitale aansluiting moet nog ff geregeld worden. Ik had een optische kabel gekocht en zag dat er een optische aansluiting zat op mijn dvd en receiver. Niet goed gekeken alleen want voor dvd zit er alleen een coaxiale aansluiting i.p.v optisch maar voor video2 kanaal zit wel een optische aansluiting :?
Maar goed ik moet dus nog ff naar de stad voor een coaxiale kabel.

@ MIKENL

Ik zie geen enkele optie op mijn dvd speler voor het "open zetten" van de center speaker. Hij heeft het altijd gedaan wanneer ik de center direct op de center luidspreker uitgang van mijn dvd aansluit.

Ter info Ik heb als dvd speler de Mustek DVD 600RZ Afbeeldingslocatie: http://www.deon.com.ua/images/DVDV600RZ.jpg

ehhhh..HOI

• schnumi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

Weet je zeker dat je niks verkeerds aangesloten hebt? Je hebt een 5.1 set en een 6.1`reciever misschien toch iets verkeerds?

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

• mikenl

mikenl

BMW 730i

Maar dan ben ik toch benieuwd of je bij gewoon TV wel geluid uit de center krijgt, want dat duidt dan toch op een foute instelling.

Edit : met instelling bedoel ik in een menu ofzo van de dvd speler.

[ Voor 22% gewijzigd door mikenl op 04-02-2006 14:26 ]

• krizzziz
schnumi schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 14:25:
Weet je zeker dat je niks verkeerds aangesloten hebt? Je hebt een 5.1 set en een 6.1`reciever misschien toch iets verkeerds?
Gewoon audio uit van de dvd speler (2x tulp) naar de receiver op dvd audio in (2x tulp)
En alle luidsprekers op de juiste luidspreker uitgangen van de receiver (getest met test tone functie op de receiver, overal komt geluid uit)

Als ik gewoon een cd'tje draai op de dvd speler dan gebruikt hij de center speaker wel kom ik net achter.
Toch een kwestie van instelling op de dvd speler zoals mikenl oppert?

[ Voor 13% gewijzigd door krizzziz op 04-02-2006 14:47 ]

ehhhh..HOI

• mlevd
kRiZzZiZ schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 14:46:
[...]

Gewoon audio uit van de dvd speler (2x tulp) naar de receiver op dvd audio in (2x tulp)
En alle luidsprekers op de juiste luidspreker uitgangen van de receiver (getest met test tone functie op de receiver, overal komt geluid uit)

Als ik gewoon een cd'tje draai op de dvd speler dan gebruikt hij de center speaker wel kom ik net achter.
Hoeveel kabels zitten er tussen de speler en receiver, zoals ik het begrijp zijn dat er twee. Klopt dat?

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 12:41
kRiZzZiZ schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 14:46:
[...]

Ah, daar is het probleem,
Je hebt alleen de stereo aansluiting nu gebruikt, er gaat nu dus geen DTS signaal richting je versterker.
Je zult nog een extra kabel moeten kopen (een optische of een digitale coax) en die aansluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door ikmattie op 04-02-2006 23:17 ]

Mijn Flickr; Sony A7iii

• mlevd
Ik denk dat hij wel alleen de stereo-kanalen heeft aangesloten. Dat hij geluid hoort bij een cd zegt mij niets . Met juiste knop op je receiver kan je 2-kanaals muziek door meerdere speakers horen.
Om een film meerkanaals te horen moet je of een digitale aansluiting gebruiken of alle kanalen apart analoog aansluiten tussen speler en versterker.

• schnumi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

Inderdaad ja. Alleen met een rood wit tulpje krijg je geen 5.1 geluid.

Tenzij je de reciever dat laat faken. Alleen met een digitale aansluiting krijg je echt 5.1 geluid.

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

• mikenl

mikenl

BMW 730i

schnumi schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 21:03:
Inderdaad ja. Alleen met een rood wit tulpje krijg je geen 5.1 geluid.

Tenzij je de reciever dat laat faken. Alleen met een digitale aansluiting krijg je echt 5.1 geluid.
Inderdaad : dat is (helaas) maar al te waar. Gelukkig 'faked' mijn oude Harman/Kardon behoorlijk goed..
Maar goed, om even op het probleem terug te komen : Heb even in de setup van mijn Flutmerk DVD speler gekeken, en toen wist ik het weer... omdat de aansluiting naar de receiver tulp is (dus analoog) moet de dvd speler ook STEREO en niet 5.1 als Audio-out hebben ingesteld, omdat de receiver een stereo signaal verwacht om 'om te zetten/ faken naar 5.1.

Pfoe, moeilijk verhaal, maar volgens mij zit het zo, want heb net de situatie weten na te bootsen dmv de output van DVD te veranderen in 5.1 en toen kwam er (nagenoeg) geen stemgeluid uit de speaker meer.

Correct me if i'm wrong ! (8>

• krizzziz
Bedankt heren, het is mij nu wel duidelijk! Ik was denk ik gewoon even op een zijweg gezet omdat wanneer ik een cd'tje afspeel dat deze wel via de center speaker komt. Maar ik heb ff mijn playstation met een optische kabel aangesloten en het werkt perfect. Morgen dus ff digi coax halen om de dvd aan te sluiten.

Weer een probleem opgelost!

ehhhh..HOI

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 12:29
Hoezo "digi coax halen".... je kunt hetzelfde rood, wit of gele kabeltje gebruiken als bij analoge verbindingen! Tenzij je alleen een optische uitgang hebt natuurlijk.

• krizzziz
Bigfoot schreef op zondag 05 februari 2006 @ 21:47:
Hoezo "digi coax halen".... je kunt hetzelfde rood, wit of gele kabeltje gebruiken als bij analoge verbindingen! Tenzij je alleen een optische uitgang hebt natuurlijk.
Maar ik begrijp juist uit de gehele bovenstaande discussie dat met tulp er geen 5.1 geluid naar de receiver wordt gestuurd? Vandaar dat ik zeg morgen ff digi coax halen zodat dit wel kan gebeuren.

ehhhh..HOI

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
kRiZzZiZ schreef op zondag 05 februari 2006 @ 21:57:
[...]

Maar ik begrijp juist uit de gehele bovenstaande discussie dat met tulp er geen 5.1 geluid naar de receiver wordt gestuurd? Vandaar dat ik zeg morgen ff digi coax halen zodat dit wel kan gebeuren.
hij bedoelt dat je ipv een "speciale coax kabel" ook een normale tulp kabel kunt gebruiken omdat het toch digitaal verstuurd wordt. :)
Coax kabel is dus gewoon tulp ;)

• mlevd
Alleen dan wel zetten tusen de digitale aansluitingen ipv de analgoge.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 12:29
Ja dat bedoel ik. Ik heb bij mij trouwens ook zo'n tulp kabeltje waarop stond "voor digital connections" maar is gewoon hetzelfde als een goedkope audio tulp stekker. Ook verkopen ze nog speciale interlinks voor de subwoofer, ook gewoon hetzelfde ;)
Pagina: 1