[XP] NTLDR ontbreekt, oplossingen werken niet

Pagina: 1
Acties:
  • 8.281 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:21
"NTLDR ontbreekt
Druk op CTRL+ALT+DEL om de computer opnieuw op te starten."

Een bekende foutmelding waar een hoop documentatie over te vinden is.
Ik hoop zelfs zoveel dat ik dingen over het hoofd zie. Het probleem namelijk is dat ik al voor de derde keer in een half jaar tijd dit probleem krijg bij dezelfde computer, en ik noch een oplossing, noch een preventie ervoor heb gevonden.
- En het wordt nogal irritant om elke keer windows opnieuw te installeren -

Het betreft een windows XP pro, SP2 installatie met meerdere user accounts. Het systeem wordt vaak gebruik en gaat wel een paar keer op de dag uit en aan.
Het geheel draait op een
PIII 933mhz, 512mb sdram, maxtor 80 gb 7200rpm
Extra Cmedia geluidskaartje, extra firewire kaartje
Geforce 4 ti 4200 64mb
Lacie 250GB extern, usb hub + 8 in 1 kaartlezer

Op dit moment is de installatie dus weer beschadigd.
Wat heb ik allemaal al gedaan om dat te verhelpen?:
-chkdsk (beschadigde sectoren check)
-fixboot en fixmbr
-bootcfg /rebuild
-schijf in andere computer hangen en ntldr, ntdetect.com vervangen
-http://tinyempire.com/notes/ntldr-dutch.htm cd-rom image gemaakt en alle 10 de opties geprobeerd.
-Kabel van de cdrom spelers gebruikt om daar de schijf aan te hangen

En het werkt allemaal niet ...
Maar voordat ik weer heerlijk 10 uur bezig ben met alles weer te installeren wil ik graag hier nog even aankloppen. Destemeer omdat het dus regelmatig gebeurd.
Ben ik iets vergeten te doen? Zijn er nog opties? Kan ik misschien via een andere computer de winxp bestanden nalopen om te kijken of er niks hersteld kan worden?

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:30

Onbekend

...

Floppy al eruit gehaald ? (of bootdisk tegenwoordig ?)

[ Voor 37% gewijzigd door Onbekend op 04-02-2006 15:03 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Zeus
Ook onbekend schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 15:03:
Floppy al eruit gehaald ? (of bootdisk tegenwoordig ?)
Alles wat niet van belang is is losgehaald / eruit getrokken ;)

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ken het probleem. Het kan een bad sector zijn op je disk in NTLDR op je BOOT partitie. Een ander probleem is dat de NTLDR verplaatst is naar een andere plaats op je disk. Dit kan de volgende consequenties hebben en is afhankelijk van o.a. je BIOS.

NTLDR ergens in eerste 2GB van je DISK moet geen probleem zijn.
NTLDR ergens anders op je disk kan het probleem veroorzaken.

Stel:
Je wist NTLDR en zet je PC uit. Daarna doe je een repair van je boot. Meestal gaat dat goed.
Je wist NTLDR en je doet een shutdown. Nu is het hopen dat er geen data/bestanden worden geschreven naar een goede plaats voor je NTLDR waardoor een repair de NTLDR te ver op je disk staat welke net door de BIOS kan worden bereikt. De boot loader van sector 0 kan dan de NTLDR niet laden en starten.

Het zelf kopieeren van NTLDR heeft ook geen zin. Met geluk komt ie op de zelfde sector te staan als het origineel, met pech niet. De plaats van NTLDR staat namelijk in de boot sector vermeld van de partitie.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-03 09:32

SeatRider

Hips don't lie

Waarom doe je geen repair vanaf de XP installatie CD? Gewoon booten vanaf CD, aangeven dat je wilt installeren op je C partitie, de setup geeft aan dat daar al een Windows staat, en of je die misschien wilt repareren. Dat wil je, want dan zet ie alle bestanden terug en maakt een nieuwe NTLDR.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Zeus
VisaRider schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 17:55:
Waarom doe je geen repair vanaf de XP installatie CD? Gewoon booten vanaf CD, aangeven dat je wilt installeren op je C partitie, de setup geeft aan dat daar al een Windows staat, en of je die misschien wilt repareren. Dat wil je, want dan zet ie alle bestanden terug en maakt een nieuwe NTLDR.
Interessant genoeg heb ik dat net gedaan. Echter blijft hij nu hangen na de eerste reboot met geen enkele melding.
Foto'tje genomen. Let op de vage afwijking in het beeld!

@ wim-bart
Het eerste stuk klinkt logisch. En zeker met een wat oudere computer kan dit makkelijker voorkomen denk ik (de bios vindt de ntldr niet). Maar als je dat stuk als oplossing aanbiedt, wat bedoel je dan hiermee:
Stel:
Je wist NTLDR en zet je PC uit. Daarna doe je een repair van je boot. Meestal gaat dat goed.
Je wist NTLDR en je doet een shutdown. [...]
Immers kan je toch niet zonder NTLDR opstarten?

Wat ik vergeten ben te vertellen is dat de schijf is ingedeeld in 2 partities. Beidde rond de 40 GB groot. Alleen op de eerste partitie staat een OS.

[ Voor 38% gewijzigd door Zeus op 16-08-2011 15:05 ]

• Zeus
Zou een bootloader kunnen helpen?

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
bootloader is niet nodig, windows heeft erzelf een, en die struikelt blijkbaar.
maar het kan natuurlijk geen kwaad het te proberen, maar hoe instaleer je dat als de pc niet meer wil starten. lijkt me niet slim er eerst linux naast te gooien op bijvoorbeeld de 2e partitie.

als er niks blijkt te helpen en je toch opnieuw moet opstarte kun ej proberen om windos xp te instaleren op de eerste partitie van minder dan 2 gb. als het niet nodig is kun je er een fat32 van maken ipv ntfs ( dan kun ej er met een bootdisk of inux ook nog iets mee)

die partitie heeft dan als voordeel dat ntldr niet te ver achterin je partitie komt te staan.. gebruik jemisschien een defragmentatieprogramma??

dan dat niet meer gebruiken..

je kunt er voor kiezen om na een instalatie van windows er een andere bootloader op te zetten, bijvoorbeeld icm linux. die kan windows herkennen en dan de benodigde gegevens voor het ptarten ervan in de bootsector opslaan zodat een verdwenen ntldr teruggevonden kan worden en opstartvbaar gemaakt kan worden via de alternatieve bootloader.

voor het probleem dat de opstartbestanden te ver op de harde schijf zijn beland is wel een oplossing die de bestanden weer verplaatst naar het begin van de harde schijf. niet fixmbr maar een andere optie daar ( sys ?) zoals je dat ook nodig had om een opstartbare bootdisk te maken )

------------------
het is aan te bevelen om alsnog de oorzaak van het probleem te vinden.
mischien een medewerker die te voortvarend zaken opruimt, of onderhoudt pleegt.
dergmenteren verplaatst ook bestanden.
hieronder nog wat mogelijke oorzaken:

misschien is in het bios de opstartvolgorde veranderd? misschien is de herkenning van de hardeschijf opeens anders qua indeleing in cylinders heads en sectors is gewijzigd?

is de schijf geconverteerd van fat32 naar ntfs?

is de bootsector opnieuw geschreven? de partitietabel?

heeft iemand geprobeerd linux (of iets anders) te instaleren?

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik denk dat ik je probleem zie. Je hebt een hardware probleem. Blokjes op het scherm in de POST (BIOS BOOT) zijn geen goed teken. Kan een kabeltje zijn, any kabeltje trouwens.

Overigens een 80GB disk die op PIO mode 4 werkt en niet op UDMA?

[ Voor 17% gewijzigd door Wim-Bart op 06-02-2006 00:39 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:54
wim-bart schreef op maandag 06 februari 2006 @ 00:38:
Ik denk dat ik je probleem zie. Je hebt een hardware probleem. Blokjes op het scherm in de POST (BIOS BOOT) zijn geen goed teken. Kan een kabeltje zijn, any kabeltje trouwens.

Overigens een 80GB disk die op PIO mode 4 werkt en niet op UDMA?
Laat de SMART van de harde schijf eens door Speedfan uitlezen. Staat de SMART ingeschakeld in je BIOS. Je kunt met deze symptomen namelijk ook problemen met je HD hebben.

• Dalyxia
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-02 16:37
Heej, nou heb ik dus dit probleem ook, en bij mij werkt het nog niet, enige wat ik WEL heb is dat als ik de winxp pro installatie cd in mijn cd-rom speler heb zitten, dat windows WEL opstart, haal ik de cd eruit, krijg ik de NTLDR ontbreekt message.... hoe fix ik dat?
Pagina: 1