Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Privacy, caching van persoonlijke gegevens op internet

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MIster X
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 21:57
Onderhand al jaren geleden is men begonnen met http://www.archive.org, leuk om eens te zien hoe een oude website er uit heeft gezien (en Europa komt binnenkort met een equivalent). Mettertijd begonnen zoekmachines met het tonen van hun 'cache', handig wanneer de oorspronkelijke pagina niet meer de gezochte termen bevatte.

Momenteel ben ik echter veel minder te spreken over de ontwikkelingen op dit gebied. Ongeveer een jaar geleden begon Google met het tonen van 'toegevoegde resultaten'. Wanneer nu een zoekterm maar beperkte resultaten geeft in Google's database, worden verouderde cache-pagina's weergegeven in de zoekresultaten. Meestal geeft klikken dan een 404, maar dankzij Google is de cache nog wel te bekijken. Op zich wel eens handig, maar ik wordt steeds vaker geconfronteerd met de nadelen.

In het verleden ben ik wel eens te gortig geweest met het verspreiden van persoonlijke gegevens op internet. Eigenlijk geef ik niet veel om privacy, maar niettemin ben ik al een tijdje bezig deze gegevens uit diverse forumprofielen en oude postings her en der te verwijderen. Naar aanleiding van een bepaalde onenigheid die ik met iemand heb, vond de betreffende persoon het gisteren nodig een link naar mijn homepage te plaatsen, waarop een andere gebruiker van dat forum het als uitdaging zag mijn e-mailadres te plaatsen en via de 'toegevoegde resultaten' van Google andere gegevens die ik ooit ergens had ingevuld (maar dus al enige tijd geleden ook weer had verwijderd). Daar werden uiteindelijk nog adres en telefoonnummer aan toegevoegd. :( Nogmaals: mensen mogen weten wie ik ben en wat ik doe. Ik heb niets te verbergen. En toch vind ik de context waarin mijn gegevens zijn geopenbaard niet prettig en een schending van mijn privacy.

Wees dus gewaarschuwd: gegevens die je op internet vrijgeeft worden jarenlang bewaard. En zelfs als je in staat bent ze te verwijderen van de oorspronkelijke site, zullen ze soms al zijn overgenomen in kopiën en citaten van de site en ze zullen uiteindelijk nog veel langer worden bewaard in de internetarchieven. Ook je IP wordt bewaard in (soms openbare) statistieken. Over 15 jaar kunnen je kinderen precies achterhalen welke pr0nsites je vanavond bezocht hebt.

Wordt het geen tijd voor wettelijke beperkingen t.a.v. internetarchieven? Zou het bijv. niet mogelijk moeten zijn om als particulier van Google te eisen dat privacy-gevoelige gegevens uit hun database worden verwijderd?

Zie ook [rml][ Google] Hoe lang is de google cache houdbaar?[/rml]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Helaas weten de meesten hier het denk ik wel, maar beseffen ze niet goed welke ingrijpende gevolgen het voor je kan hebben. Velen zullen het nooit weten maar enkelen zullen daar maar al te goed achter komen (helaas was jij daar dus een van).

Ik ben wel voor het filteren van persoonlijke gevens. Het probleem is alleen; 1) verzin maar eens een techniek om dat te filteren, 2) de handhaving natuurlijk, maar 1 is belangerijk denk ik. Zonder 1 geen 2.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Niet kwaadaardig bedoeld, maar toch: No shit Sherlock! Alles wat je op het Internet zet, is er weer af te halen en te bewaren; doet Google het niet dan doet een ander bedrijf het wel of besluit iemand je pagina lokaal op te slaan. Ik zie er veel meer in om mensen erover voor te lichten (wat nu btw al op scholen schijnt te gebeuren) dat ze alles wat ze op Internet zetten als publieke info moeten zien, en dus geen info erop moeten zetten waarvan ze niet 100% zeker zijn dat ze het niet in het publieke domein willen hebben.

Even onafhankelijk van dat: als jij de eigenaar van de site bent waar het op staat, is het afaik al mogelijk om google geen cache-linkje te laten zien; geen idee waar ik dat vandaan heb maar ik meen het tegengekomen te zijn toen ik in de help-pages van Google aan het spitten was.

[ Voor 28% gewijzigd door Sprite_tm op 04-02-2006 02:05 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Proxy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-03 23:25
Zo vreemd is het niet. Echter, voordat internet bestond, was dat ook al het geval. Wat je zegt/schrijft/typt etc.... kan in de toekomst tegen je worden gebruikt.

Verwijderd

MIster X schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 01:33:
Wordt het geen tijd voor wettelijke beperkingen t.a.v. internetarchieven? Zou het bijv. niet mogelijk moeten zijn om als particulier van Google te eisen dat privacy-gevoelige gegevens uit hun database worden verwijderd?
die wet is er, de WBP. alleen gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende zaken.

voorderest sluit ik me aan bij bovenstaande posters: no shit einstein :P

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:12
Woei, dit is trouwens wel heel cool. Ik wist al dat dit bestond, maar nou kan ik mijn oude sites nog es bekijken. Vooral mijn oude Xbox hack/zooi site is leuk :D

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

--> B&V. En ik pas de ietwat SCHREEUWERIGE titel iets aan O-)

Ontopic: het leuke van dit soort archieven is dat er alleen in staat wat je zelf hebt geschreven en bewust hebt gepubliceerd. Alles dat je nu intypt, wordt ook nu al gevonden dus als je je er voor schaamt had je het nooit moeten doen.
Dan is IRL erger: kom je redelijk anoniem op een feestje, blijkt er een camera te zijn en zien je kinderen over 20 jaar je in een comprimerende positie met {man/vrouw/geit/whatever}. (En ook hier geldt: je vriendin ziet het morgen al).

Serieuzer: als je zonder inloggen toegankelijk (wat op GoT niet zo is) open en bloot een e-mailadres had geplaatst is het al laaang opgepikt door spammers. Ook zal in veruit de meeste gevallen de inhoud niet dermate kunnen worden doorzocht dat precies jij terug wordt gevonden. Websites waar men al te open dat soort zaken zet zou ik hoe dan ook al geen info achterlaten.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:26

BCC

Er zijn tegenwoordig al bedrijven in Amerika die dit soort gegevens harvesten. Je kan bij hun vervolgens rapporten kopen over mensen. Dat worden leuke solicitatiegesprekken :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11 15:05
zoals al is aangegeven zorgt de WBP ervoor dat dit soort gegevens niet openbaar worden.
Je kunt van mensen (Bijv. Inet archieven) dat ze je gegevens moeten verwijderen.
Helaas geld de WBP alleen in nederland en niet in het buitenland.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Pagina: 1