Visueel modelen opzetten m.b.v. classen

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een programma, of een manier, om vrij eenvoudig een model op te zetten gebasseerd software classes. Stel dat je een model van een wegenstelstel wilt maken, waarbij je van te voren classes hebt geschreven die voor wegen, stoplichten, auto´s en zebrapaden, waarna je vervolgens deze elementen kunt gebruiken om een wegenstelsel van een stad te maken. Het gaat dus niet om een classediagram.

Een manier is om een programma te maken waarin je de gewenste objecten van de classen maakt in dezelfde programmeertaal, oftewel door te programmeren.

Ik zoek iets om het te doen zoals bijv. in Simulink (Matlab): voorafgedefinieerde blokken die je met lijntjes aan elkaar klikt. Een andere optie is bijv. Rational Rose RealTime, waar je `capsules` in een structuurdiagram kunt slepen en aan elkaar kunt klikken.

Weer een andere optie is om zelf hier een applicatie voor te schijven, alleen dit gaat waarschijnlijk erg veel tijd kosten voor basale dingen als het teken en verslepen van plaatjes (de objecten) waar je je eigenlijk niet op wilt richten.

Ideaal zou zijn als je net als bijv. in software ontwikkel omgevingen standaard objecten voor GUIs hebt als `labels´, ´tekst fields´, ´buttons´ hebt. Hierbij kun je vaak zo´n element in je gui slepen en als je die selecteerd items instellen als `kleur´, ´default teksts´, ´visible´ e.d. Dit zou ik ook graag doen voor bijv. een weg, om in te stellen hoe lang elke weg is.

Hebben jullie ideeen of weten jullie programma´s waarbij dit voor elkaar te krijgen is?
Ik ben benieuwd!

Verwijderd

ja, zo'n programma kan ik je niet mee helpen.

maar voor iedere fatsoenlijke programmeertaal, zijn er genoeg libraries/componenten te krijgen met de door jouw gewenste functionaliteit.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:31

momania

iPhone 30! Bam!

Wat ik begrijp is dat je eigenlijk dus verder wil dan alleen een model?
Want als je verschillende intanties van hetzelfde visueel aan elkaar wilt linken ben je imo al aan het programmeren (wel met op de achtergrond al gegenereerde code, maar goed...).

Je moet iig wel goed onderscheid maken tussen een model en een implementatie.

Zoek je anders niet zoiets als MS Visio bijvoorbeeld :?

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Kan met elke UML tool, persoonlijk gebruik ik Borland Together.

• pelican
  • Niet online
@mauri71: Ik ben het nu aan het proberen in Rose RT (c++). Ik ben nog niet erg bekend met c++ (heb eerder met java gewerkt). Kun jij een voorbeeld noemen van zulke libraries/componenten.

@momania:
Het gaat eigenlijk om model-driven development. Zoveel mogelijk modeleren zodat het daarna gewoon draait, nu inderdaad met automatische code generatie. Simpel voorbeelde: ik heb 1x een 'weg' gemaakt classe (capsule in RoseRT), die staat samen met andere classes in een package als bibliiotheek. Ik wil dat iemand anders (ook software engineers) deze op een plattegrond kan slepen, aan elkaar koppelen, eenvoudig in kan stellen met welke gegevens de objecten mee moeten krijgen voor hun constructor. Bijv. de lengte van elke weg.
De manier van modeleren als in Visio is wat ik zoek. Maar het gaat een stap verder dan alleen het modeleren, ook de implementatie wil ik erbij.

@SizzLorr:
Ik heb de demo-movies bekeken, maar ik zie niet dat je dus ook met instanties van classen kunt modeleren, alleen de classen zelf. Hoe de structuur in de klassen in elkaar zit kan idd met elke UML tool. Ik zal de trial eens gaan proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door pelican op 04-02-2006 08:40 ]

Verwijderd

Als je een instancie van een class in een andere class wilt opnemen dan moet je (net zoals in C++ of Java) gewoon het volgende doen. Een nieuwe variable aanmaken en deze invullen met de volgende tekst "varname:classname". Dat is in elke UML tool zo. Ik denk dat het beter is als je eerst even meer informatie opzoekt over UML of misschien zelfs eerst even een boek leest.

Voor meer informatie, tutorials en een lijst van compliant tools:
http://www.uml.org/

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2006 11:52 ]

• pelican
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 11:26:
Als je een instancie van een class in een andere class wilt opnemen dan moet je (net zoals in C++ of Java) gewoon het volgende doen. Een nieuwe variable aanmaken en deze invullen met de volgende tekst "varname:classname". Dat is in elke UML tool zo. Ik denk dat het beter is als je eerst even meer informatie opzoekt over UML of misschien zelfs eerst even een boek leest.

Voor meer informatie, tutorials en een lijst van compliant tools:
http://www.uml.org/
Dat is ook niet wat ik wil, ik weet hoe ik in UML "aggregation" relaties kan meegeven. Hoe ik zorg dat een weg een stoplicht krijgt. Wat ik zoek is een manier om makkelijk vijf wegen (instanties van dezelfde klassen) te pakken en opgeef hoe lang ze zijn, welk (niet welke klasse, maar welke instantie van die klasse) ze als stoplicht krijgen, welke van die instanties van de weg elkaar kruisen e.d.

Iets wat ik zelf gevonden heb vanmiddag is Eclipse Modeling Framework (EMF), wat wellicht iets is wat ik zoek http://www.eclipse.org/emf/.
Wat ik ervan begrijp is dat je hiermee d.m.v. een GUI alle gegevens voor de classen kunt opgeven die in een xml formaat worden gezet, waarmee je de code-generatie kunt laten doen aan de hand van de gegevens in xml. Zoiets zoek ik, als het even kan voor c++.

Verwijderd

Als ik het begrijp wil jij eigenlijk een tool waarmee je, je data structuur kan defineren en niet je programeer model. Jammer genoeg ken ik geen tools waarmee je dat kan doen en om eerlijk te zijn zie ik het nut ervan niet in, maar goed dat ben ik.

• pelican
  • Niet online
Even een kick. Ik heb verder gekeken naar EMF voor eclipse. Zoets zoek ik, alleen dan voor c++. Iemand een idee?
Pagina: 1