Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lithium-ion batterijen 'lui'

Pagina: 1
Acties:
  • 640 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-11 17:30

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Hallo,

Ik had laatst een discussie met een vriend. Hij zei dat je een lithium-ion batterij beter niet kon opladen als hij niet helemaal leeg was, omdat hij dan 'lui' wordt (ik geloof dat ze dan statisch worden?). Ik zei dat het bij LI's niet meer uitmaakte. Ik heb alleen niet genoeg kennis om hier zeker van te zijn.

Dus mijn vraag; worden LI batterijen nog 'lui'?

P.S Dit leek mij het meest geschikte forum, ik hoop dat het niet te misplaatst is?

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11 13:21
Volgens mij is dit JUIST bij deze batterijen niet het geval.

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Mooi, dan had ik dus toch gelijk :P

Dankje!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:13
Lithium-Ion accu's voelen zich het prettigst als je ze vaak oplaad (but don't overdo it). Hoe meer ze leeglopen hoe slechter eigenlijk.

Side note: wil je een Li-Ion opslaan laad hem dan eerst op! Als hij (bijna) leeg is kan hij tijdens de opslag helemaal leeg lopen en dan zal hij niet meer opladen (het -kan- wel, maar het laadcircuit begint er niet aan ivm. ontploffingsgevaar bij het laden). We praten hier dan wel over een paar weken, nier over een paar dagen.

[ Voor 12% gewijzigd door ShadowLord op 03-02-2006 23:35 ]

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

die LiIons kunnen netzogoed lui worden... mijn notebook draait ook op LiIons, en de oude accu is omdattie weinig gebruikt werd, (vaak lichtnet adapter) daardoor naar minder dan 30% van zijn capaciteit gegaan.
heb er gelukkig voor een scheintje een nieuwe voor kunnen krijgen. upgrade model zelfs (met een halve amp meer power) en daar draaitie goed op.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:57

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

ShadowLord schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 23:35:
Lithium-Ion accu's voelen zich het prettigst als je ze vaak oplaad (but don't overdo it). Hoe meer ze leeglopen hoe slechter eigenlijk.

Side note: wil je een Li-Ion opslaan laad hem dan eerst op! Als hij (bijna) leeg is kan hij tijdens de opslag helemaal leeg lopen en dan zal hij niet meer opladen (het -kan- wel, maar het laadcircuit begint er niet aan ivm. ontploffingsgevaar bij het laden). We praten hier dan wel over een paar weken, nier over een paar dagen.
Het advies is om een Li-Ion 40% te laden wanneer je deze langere tijd niet gaat gebruiken.
Zie ook: http://batteryuniversity.com/partone-19.htm
McKaamos schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 23:38:
die LiIons kunnen netzogoed lui worden... mijn notebook draait ook op LiIons, en de oude accu is omdattie weinig gebruikt werd, (vaak lichtnet adapter) daardoor naar minder dan 30% van zijn capaciteit gegaan.
heb er gelukkig voor een scheintje een nieuwe voor kunnen krijgen. upgrade model zelfs (met een halve amp meer power) en daar draaitie goed op.
Li-Ions hebben een levensduur van slechts een paar jaar, hierna is de capaciteit flink lager. Ook het continue volledige opgeladen houden bij een hoge temperatuur (de situatie die jij eigenlijk beschrijft) komt de levensduur niet ten goede.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• ShadowLord
THW Arie schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 23:53:
[...]

Het advies is om een Li-Ion 40% te laden wanneer je deze langere tijd niet gaat gebruiken.
Zie ook: http://batteryuniversity.com/partone-19.htm
Oh, dat kan wel. Echter is het het beste om Li-Ions ondertussen wel bij te laden tussendoor. Alhoewel ze het allerlaagste zelfontladings niveau hebben onder de accu's is het niet te verwaarlozen. Een jaar is ERG lang voor zo'n accu.
Het op 40% krijgen van een Li-Ion is ook niet altijd even makkelijk (moet je ook rekening houden met de huidige lading en de laadcurve enzo). Daarom is vol opslaan nog altijd het makkelijkste (geen gehannes met timen enzo) en het veiligste (als ze helemaal leeg zijn kun je ze weggooien).

[ Voor 4% gewijzigd door ShadowLord op 04-02-2006 00:21 ]

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd waarom het zo slecht is als ze helemaal leeg zijn.
Waarom kan hij dan niet meer opgeladen worden?

• ShadowLord
timmie_loots schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 01:03:
Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd waarom het zo slecht is als ze helemaal leeg zijn.
Waarom kan hij dan niet meer opgeladen worden?
Een beetje technisch verhaal, maar het komt er op neer dat bij te verre ontlading de interne structuur van de Li-Ion cel beschadigd/vervormt raakt. Als je hem weer zou opladen wordt die strcutuur weer hersteld, maar in een verkeerd patroon. Dit kan kortsluiting in de cel veroorzaken, met alle gevolgen van dien. Denk hierbij aan de ontploffende Nokia-batterijen (zelfde effect iig).

Deze uitleg is natuurlijk wel erg kort door de bocht, maar even het simpelste mogelijk en voor te stellen. Overigens maakt het ook nog een beetje verschil welk type Li-Ion je hebt. Oudere cellen (ronde) bevatten een vloeistof die zeer brandbaar is. BIj oververhitting zal de cel proberen lucht te laten ontsnappen om uit elkaar barsten te voorkomen (wat NOG erger zou zijn). Echter, soms lukt dit niet en komt die vloeistof ipv lucht naar buiten. In de warme omgeving van oververhitting vat deze makkelijk vlam, met als gevolg meer hitte, dus mer lekken, etc. De bekende blokjes zijn gelukkig niet zo makkelijk brandbaar (maar zeker ook niet superveilig bij oververhitting).

• Corpse2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-01-2023
de Li-ion batterij van mijn mobiele telefoon (GSM zoals we in belgie zeggen) begint ook aan het einde van zijn leven te komen. Is nu 3 jaar oud, en ik merk dat ze tegenwoordig een beetje opgezwollen is. Aan de kant die vlak is staat ze nu een beetje bol en de buitenkant (ook buitenkant van gsm) vertoont een scheurtje.

Zijn er nog mensen die dit opzwellen gemerkt hebben?

keep trying...

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11 13:21
Dit zou verklaren waarom mijn foto batterijen toen ze een tijd leeg op de kast hebben gelegen het niet meer goed deden en na het opladen nog geen 3 foto's meegingen.

Mmm dat wordt er niet bij verteld wanneer je van die batterijen koopt.

• ShadowLord
Corpse2 schreef op zaterdag 04 februari 2006 @ 10:41:
de Li-ion batterij van mijn mobiele telefoon (GSM zoals we in belgie zeggen) begint ook aan het einde van zijn leven te komen. Is nu 3 jaar oud, en ik merk dat ze tegenwoordig een beetje opgezwollen is. Aan de kant die vlak is staat ze nu een beetje bol en de buitenkant (ook buitenkant van gsm) vertoont een scheurtje.

Zijn er nog mensen die dit opzwellen gemerkt hebben?
Als een Li-Ion accu zo begint te vervormen zou ik hem iig niet meer gebruiken. Zeker niet in een telefoon, want die houd je over algemeen toch vrij dicht bij je gezicht. En dan is het niet leuk als ie besluit kort te sluiten (lees: gratis brandmerking van je gezicht).

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:56
Wat ook wel belangerijk is, als je Lipo's/Li weglegt dat ze ergens op een "warme" plaats liggen, dus niet ergens in het schuurtje waar het 5 graden of minder is. Een werkamer of bijv in de keuken is een goede plek, want ze houden helemaal niet van kou :)

www.frees-it.com

Pagina: 1